چه کاربر آیفون باشید و چه از گوشی‌های اندرویدی استفاده کنید، شانس این وجود دارد که در آینده‌ی نزدیک به‌روزرسانی بزرگی را دریافت کنید. گوگل چند روز پیش از نسخه‌ی ۸ اندروید با نام اندروید اوریو (Android Oreo) رونمایی کرد و اپل هم هم‌زمان با معرفی آیفون‌های جدید، iOS 11 را منتشر می‌کند. البته با وجود معرفی اندروید جدید، این سیستم‌عامل هنوز به‌صورت به‌روزرسانی رسمی منتشر نشده و برای استفاده از آن، باید از فایل «ایمیجی» (Image) که منتشر شده استفاده کرد. برای انتشار ۱۱ iOS هم باید تا معرفی آیفون جدید صبر کنیم. اما تا زمانی که این دو سیستم‌عامل به‌طور گسترده روانه‌ی گوشی‌ها شوند، تصمیم گرفتیم که مقایسه‌ای بین نسخه‌ی نهایی اندروید اوریو و نسخه‌ی آزمایشی iOS 11 داشته باشیم و مهم‌ترین تفاوت‌های بین آن‌ها را نشان دهیم.

چندوظیفگی و بهره‌وری

تفاوت‌های اندروید اوریو و iOS 11

اپل در iOS 11 توجه ویژه‌ای را نسبت به آیپد نشان داده است. باوجود قابلیت تقسیم نمایشگر، روش جدید جابجایی بین اپلیکیشن‌ها و بهبود گسترده‌ی داک، استفاده و حرکت بین اپلیکیشن‌های مختلف تا حد زیادی ساده‌تر شده. البته اگر کاربر آیفون هستید، ازلحاظ بهره‌وری بهبود محسوسی را مشاهده نخواهید کرد. هرچند اپلیکیشن جدیدی برای مدیریت فایل‌ها دیده می‌شود و اپلیکیشن‌های پیش‌فرض مانند اپلیکیشن یادداشت‌برداری و ایمیل هم بهبودهایی داشته‌اند، ولی «چندوظیفگی» (Multitasking) این نسخه از iOS در آیفون به قدرت آیپد نیست.

دست اندروید اوریو ازلحاظ چندوظیفگی چندان پر نیست که البته نیازی هم به اقدام در این زمینه نداشته؛ زیرا قابلیت‌های تقسیم نمایشگر و چندوظیفگی در نسخه‌ی ۷ اندروید تعبیه شده بوده است.

تصویر در تصویر

حالا که صحبت از چندوظیفگی شد، باید گفت که در اندروید جدید، قابلیت تصویر در تصویر برای همه‌ی اپلیکیشن‌ها وجود دارد (قبلا این قابلیت فقط محدود به اپلیکیشن یوتیوب بود). از این هم بهتر، این مشخصه در گوشی‌ها به‌خوبی تبلت‌ها جواب می‌دهد. البته، اپل مشخصه‌ی تصویر در تصویر را در iOS 9 و برای آیپدها معرفی کرد، اما این ویژگی هنوز برای آیفون‌ها وجود ندارد و فقط آیپدهای جدید از آن بهره‌مند هستند. حتی اگر آیپد نسل چهارم داشته باشید که واجد شرایط نصب iOS 9 باشد، بازهم از قابلیت تصویر در تصویر نمی‌توانید استفاده کنید.

ایموجی

ازنظر ایموجی، نسخه‌های قدیمی‌تر اندروید در مقایسه با iOS حرفی برای گفتن نداشتند. اما سرانجام در اندروید اوریو، گوگل ایموجی‌های زردرنگ زشت این سیستم‌عامل را به طور مجدد طراحی کرده است. حالا کاربران اندروید می‌توانند به‌جای استفاده از شکلک‌های تکراری و ناخوانا، از ایموجی‌هایی با طرح‌های جدید استفاده کنند. علاوه بر این، ۵۶ کاراکتر جدید به ایموجی‌های اندروید اوریو اضافه شده است. گوگل همچنین اقداماتی را برای حل مشکل ایموجی‌های ناقص انجام داده است تا دیگر مشکلی برای ارسال ایموجی از نسخه‌ی بالاتر به نسخه‌ی پایین‌تر اندروید پیش نیاید.

تفاوت‌های اندروید اوریو و iOS 11

اپل هم تایید کرده که به‌روزرسانی بزرگی درزمینه‌ی ایموجی برای iOS 11 در برنامه‌اش دارد. قرار است که این نسخه از سیستم‌عامل از یونیکد ۱۰ پشتیبانی کند و احتمالا به‌روزرسانی مربوط به ایموجی در پاییز ارایه می‌شود.

نوتیفیکیشن‌ها

هردوی این پلتفرم‌ها، به‌خصوص اندروید، به‌روزرسانی بزرگی درزمینه‌ی نوتیفیکیشن‌ها داشته‌اند. در اندروید اوریو، گوگل راه‌های متنوعی را برای شخصی‌سازی و تعامل با نوتیفیکیشن‌ها تعبیه کرده است. به‌عنوان‌مثال، گوگل از ایده‌ی نشانگر روی آیکون اپلیکیشن‌ها و لمس سه‌بعدی iOS برای استفاده در این نسخه از اندروید الهام گرفته و حالا می‌شود با لمس طولانی روی آیکون اپلیکیشن‌ها در اندروید اوریو، نوتیفیکیشن‌های مربوط به آن اپلیکیشن را مشاهده کرد. علاوه بر این، در نسخه‌ی جدید اندروید امکان دسته‌بندی نوتیفیکیشن‌ها فراهم شده است. این یعنی کاربر می‌تواند نوتیفیکیشن‌های مشابه را در کنار هم ببیند و رنگ‌های متنوعی را برای پس‌زمینه‌ی آن‌ها در نظر بگیرد.

تفاوت‌های اندروید اوریو و iOS 11

اپل هم در این زمینه دست به تغییراتی زده است. در iOS 11، اپل نوتیفیکیشن سنتر را به‌کلی حذف کرده. یعنی حالا اگر در نمایشگر از بالا به پایین سوایپ کنید، به صفحه‌ی قفل منتقل می‌شوید و در این قسمت می‌توانید نوتیفیکیشن‌ها را ببینید. وقتی هم که خواستید از این صفحه بیرون بروید، فقط کافی است که به سمت بالا سوایپ کنید. شاید این نحوه‌ی تعامل با نوتیفیکیشن‌ها عجیب به نظر برسد، اما همین‌که اپل از دست نوتیفیکیشن سنتر زشت و بدقواره خلاص شده، نکته‌ی مثبتی به‌حساب می‌آید.

صفحه‌کلید و قابلیت تکمیل خودکار

گوگل قابلیت تکمیل خودکار را به اندروید اوریو افزوده که به کاربران اجازه می‌دهد بدون نیاز به تایپ رمز عبور، وارد اپلیکیشن‌ها شوند. این ویژگی هم از چند سال قبل در iOS وجود داشته، ولی بااین‌حال، هرچه مدیریت ایمن رمزعبورها آسان‌تر شود، به نفع کاربران خواهد بود.

تفاوت‌های اندروید اوریو و iOS 11

در زمینه‌ی صفحه کلید، اپل تغییری کوچک ولی کاربردی در iOS 11 اعمال کرده است؛ حالا کاربران می‌توانند در نسخه‌ی جدید iOS از کیبورد یک‌دستی بهره ببرند تا با یک دست بتوانند از صفحه‌کلید استفاده کنند و متن‌های موردنظرشان را بنویسند.

 

باوجود این‌که بین این دو به‌روزرسانی تفاوت‌های گسترده‌ای وجود دارد (و برخی هم اعتقاد دارند که اصلا نباید این دو سیستم‌عامل را باهم مقایسه کرد)، ولی از بسیاری از جهات، این دو به‌روزرسانی شباهت‌هایی به یکدیگر دارند. شما چه فکر می‌کنید؟ به نظر شما کدام‌یک از این شرکت‌ها در نسخه‌ی جدید سیستم‌عاملشان موفق‌تر عمل کرده‌اند؟ نظرات خودتان را در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

منبع: Mashable

مطلب مهم‌ترین تفاوت‌های اندروید اوریو و iOS 11 برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

منبع متن: digikala