حتی اگر طرفدار محصولات اپل هم نباشید، به‌احتمال‌زیاد می‌دانید که در ۲۱ شهریور قرار است آیفون X معرفی شود. آیفونی که قرار است تفاوت‌های زیادی با نسل‌های قبلی‌اش داشته باشد. برای ماه‌ها، انواع و اقسام شایعات پیرامون این گوشی مرموز را می‌خواندیم. از شایعات و اخبار از کارخانه‌ی «فاکسکان» (Foxconn)-کارخانه‌ی چینی تولیدکننده‌ی آیفون‌ها- گرفته تا تحلیل و بررسی «فریمور» (firmware) هوم‌پاد، به امید یافتن ویژگی‌های آیفون X. با توجه به تمام این اخبار و شایعات، حالا تقریبا با دقت زیادی می‌توانیم درباره‌ی آیفون X صحبت کنیم. به همین خاطر، اگر در این مدت چندان پیگیر این شایعات نبودید، در ادامه ۱۰ مشخصه‌ی مهم از آیفون X را ذکر می‌کنیم که با درصد بالایی از قطعیت می‌توان گفت که در این گوشی حضور دارند.

۱. نمایشگر اولد بسیار کم‌حاشیه

اپل آیفون X

چشمگیرترین ویژگی آیفون X، نمایشگر کم‌حاشیه‌ی «اولد» (OLED) آن است که اپل می‌خواهد به‌جای LCD استفاده کند. استفاده از این فناوری بدین معناست که کاربر می‌تواند رنگ‌های زنده‌تر و طیف وسیع‌تری از جزییات را مشاهده کند. علاوه بر این، نمایشگرهای اولد در کنار روشنایی بیشتر، به دلیل اینکه هر پیکسل نور مختص به خودش را ساطع می‌کند، مصرف انرژی کمتری هم دارد. با توجه به این توضیحات، رنگ مشکی یعنی پیکسل خاموش و به همین خاطر این رنگ در نمایشگرهای اولد جلوه‌ی خیلی بهتری نسبت به دیگر نمایشگرها دارد.

نمایشگر آیفون X حاشیه‌های خیلی کمی دارد و اندازه‌ی آن به‌احتمال‌زیاد ۵.۸ اینچ است. با توجه به داده‌ی استخراج شده از فریمور هوم‌پاد، این نمایشگر از رزولوشن ۲۴۳۶ در ۱۱۲۵ بهره می‌برد.

 

۲. بدنه‌ی شیشه‌ای و فلزی

اپل آیفون X

اپل بعد از آیفون ۵، از بدنه‌ی یکپارچه‌ی آلومینیومی برای آیفون‌هایش استفاده کرده است. اما در آیفون X قرار است که این ترکیب عوض شود و از بدنه‌ای شیشه‌ای و قابی فلزی استفاده شود. اپل قبلا از چنین ترکیبی از آیفون ۴ و ۴ اس استفاده کرده، اما حالا به دلیل دیگری می‌خواهد به این ترکیب مواد برگردد که دلیل آن را در مورد بعدی می‌خوانید.

۳. شارژ بی‌سیم

اپل آیفون X

شیشه برای انتقال سیگنال بی‌سیم بهتر عمل می‌کند و به همین خاطر گوشی‌هایی که از شارژ بی‌سیم پشتیبانی می‌کنند، مانند گوشی قدیمی نکسوس ۴ یا گوشی‌های جدید سامسونگ، همگی از بدنه‌ی شیشه‌ای بهره می‌برند. در شایعات اولیه‌ی آیفون X گفته می‌شد که اپل می‌خواهد از یک نوع شارژ بی‌سیم دوربرد استفاده کند، اما حالا بر این باور هستیم که به‌احتمال‌زیاد آیفون X از یک استاندارد معمول در بین سازندگان به نام استاندارد شارژ القایی «چی» استفاده خواهد کرد.

به‌احتمال‌قوی سرعت شارژ بی‌سیم آیفون X به‌اندازه‌ی سرعت شارژ کابلی خواهد بود؛ اگر غیرازاین باشد، تجربه‌ی استفاده از شارژ بی‌سیم برای کاربران آیفون X ناامیدکننده خواهد بود، زیرا همین الان هم سرعت شارژ بی‌سیم پرچم‌دارهای سامسونگ به‌اندازه‌ی شارژ کابلی است. به‌احتمال‌زیاد پد شارژ بی‌سیم همراه با آیفون عرضه نمی‌شود و جداگانه به فروش خواهد رسید.

۴. حذف دکمه‌ی هوم

اپل آیفون X

استفاده از نمایشگر کم‌حاشیه یعنی بدون اینکه لازم باشد اندازه‌ی گوشی تغییر پیدا کند، می‌شود از نمایشگر بزرگ‌تر استفاده کرد. اما استفاده از همین نمایشگر بزرگ‌تر موجب می‌شود که جایی برای دکمه‌های بزرگ باقی نماند و به همین خاطر، در آیفون X دکمه‌ی هوم حذف شده است. البته اپل برای جایگزین کردن این دکمه راه‌حلی دارد که توضیح در مورد این راه‌حل را می‌توانید در مورد بعدی بخوانید.

۵. فرمان‌های حرکتی جدید

بدون دکمه‌ی هوم، کاربران چطور می‌توانند بین برنامه‌های مختلف جابجا شوند یا به صفحه‌ی اصلی برگردند؟ طبق گزارشی از بلومبرگ، به نظر می‌رسد که اپل نوار پایین گوشی را برای چنین کارهایی اختصاص داده است.

گویا کاربران برای جابجایی بین اپلیکیشن‌ها، می‌توانند انگشتشان را یک‌بار بر این نوار به سمت بالا بکشند تا اپلیکیشن‌های بازشده نشان داده شود. اگر هم یک‌بار دیگر این اقدام انجام شود، کاربر به صفحه‌ی اصلی گوشی منتقل خواهد شد. برای کنترل سنتر هم که با سوایپ به سمت بالا باز می‌شد، احتمالا حرکت دیگری مانند سوایپ به سمت راست جایگزین می‌شود.

۶. خداحافظی با تاچ آی‌دی

اپل آیفون X

حذف دکمه‌ی هوم یعنی اینکه حسگر اثرانگشت هم ناپدید خواهد شد. در شایعات اولیه آمده بود که اپل قصد دارد این حسگر را در نوار پایین گوشی یا در پشت گوشی و زیر لوگوی اپل قرار دهد. قرار دادن حسگر اثر انگشت در پایین گوشی کار راحتی نیست، همان‌طور که سامسونگ چنین کاری را انجام نداده و حسگر اثر انگشتش را در گوشی‌های اس ۸ و نوت ۸ در پشت گوشی قرار داده است. همچنین شایعاتی هم مطرح شده بود که اپل می‌خواهد این حسگر را بر دکمه‌ی پاور گوشی تعبیه کند. اما خبر موثقی برای این اقدام اپل منتشر نشده است.

۷. تشخیص چهره‌ی سه‌بعدی

به‌احتمال خیلی زیاد، سیستم پیشرفته‌ای که برای تشخیص چهره‌ی سه‌بعدی در آیفون X تعبیه‌شده، به‌عنوان جایگزین تاچ آی‌دی به کار گرفته می‌شود. بر اساس گزارش‌ها، این حسگر می‌تواند در عرض یک میلیونیم ثانیه چهره‌ی کاربر را شناسایی و قفل آیفون را باز کنند. بر اساس گزارش یکی دیگر از منابع، کاربر می‌تواند حتی درزمانی که آیفون روی میز قرارگرفته، با یک نگاه قفل آن را باز کند. به‌احتمال قوی هم این سیستم تشخیص چهره برای تایید پرداخت آیفون هم مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

۸. رنگ جدید طلایی-مسی

اپل آیفون X

ما دقیقا نمی‌دانیم که آیفون X در چه رنگ‌هایی عرضه می‌شود. اما مطمئنا می‌توانیم بگوییم که یکی از رنگ‌ها طلایی مایل به مسی است. یکی از بلاگرها دستش به ماکتی از آیفون X رسیده که رنگ طلایی-مسی داشته است. او می‌گوید که این رنگ از گوشی با حاشیه‌های سفیدرنگی که دارد فاقد هرگونه جذابیت است. یکی دیگر از بلاگرها هم موفق شده به ماکتی از آیفون X دست پیدا کند که همین رنگ را داشته ولی با حاشیه‌های صورتی که این هم ظاهر جذابی نداشته. ولی خب، می‌توانیم امیدوار باشیم که شاید این رنگ در گوشی اصلی جلوه‌ی بهتری دارد.

۹. بهبود دوربین‌های اصلی

اپل آیفون X

با عرضه‌ی هر آیفون، معمولا جهشی در دوربین گوشی‌های هوشمند اتفاق می‌افتد و دوربین‌های آیفون اغلب نسبت به زمان عرضه‌ی خود جلوتر بوده‌اند. آیفون X هم از این قاعده مستثنا نخواهد بود. از این مهم‌تر، با توجه به مانور اپل بر پلتفرم واقعیت افزوده‌ی ARKit، این دوربین‌ها بدون شک نقش مهمی در بهبود تجربه‌ی واقعیت افزوده خواهند داشت.

۱۰. قیمت بالا

آیفون X با چنین ویژگی‌هایی قرار نیست که ارزان باشد. بر اساس گزارش‌هایی از منابع مختلف، ارزان‌ترین مدل آیفون X احتمالا ۱۰۰۰ دلار قیمت دارد. اگر بخواهیم دقیق‌تر توضیح دهیم، بر اساس گزارش‌ها، قیمت مدل ۶۴ گیگابایتی ۱۰۰۰ دلار، مدل ۲۵۶ گیگابایتی ۱۱۰۰ دلار و مدل ۵۱۲ گیگابایتی ۱۲۰۰ دلار خواهد بود. ۱۰۰۰ دلار قیمت زیادی برای یک گوشی است، اما بی‌سابقه هم نیست. برای خرید سامسونگ نوت ۸ باید ۹۳۰ دلار خرج کرد و اپل هم پیش‌ازاین مدل جت بلک آیفون ۷ پلاس ۲۵۶ گیگابایت را باقیمت ۹۷۰ دلار به فروش رسانده است.

درهرصورت چه بخواهیم و چه نخواهیم، آیفون X که از بسیاری از لپ‌تاپ‌ها گران‌تر است در روز سه‌شنبه ۲۱ شهریور معرفی می‌شود و مطمئنا این آیفون بدون مشتری نخواهد ماند.

 

منبع: Mashable

منبع متن: digikala