به زحمت افتادن کاربران در استفاده از یک محصول بدترین اتفاقی است که می‌تواند برای هر کالایی رخ دهد. هرچند در زمان طراحی هر محصول بسیاری از موارد در نظر گرفته می‌شود، اما این تجربه واقعی کاربران است که میزان موفقیت طرح را در محصول نهایی تعیین می‌کند. مثلا همه‌ی ما آب میوه‌هایی را به خاطر داریم که در کیسه‌های پلاستیکی عرضه می‌شد. روی این کیسه‌ها نقطه‌ای برای باز کردن آن مشخص شده بود. اما درصد بسیار بالایی از مصرف کنندگان آب میوه را از ته کیسه باز می‌کردند. زیرا تجربه کاری ثابت کرده بود هم باز کردن کیسه از آنجا راحت‌تر است و هم در این حالت کل محتوای آن به راحتی نوشیده می‌شود.

مقوله «تجربه‌ کاربری»، User Experience یا UX با هدف رفع این چالش‌ها پا به دنیای طراحی محصولات گذاشته است. کارشناسان تجربه کاربری با مطالعه رفتار کاربران سعی دارند تا راحت‌ترین و در عین حال بهینه‌ترین راه را پیش‌روی آن‌ها قرار دهند. در گوشی‌های هوشمند این موضوع نقش پررنگ‌تری به خود می‌گیرد؛ جایی که در کنار «تجربه کاربری» موضوع «رابط کاربری» هم مطرح می‌شود. رابط کاربری باید با برقرار کردن یک ارتباط بهینه میان سخت‌افزار و نرم‌افزار، راحت‌ترین، سریع‌ترین و کارآمدترین تجربه را برای کاربران طراحی و خلق کند.

یکی از نمونه‌های خوب طراحی تجربه کاربری را می‌توان در گوشی‌های گلکسی‌ S8 و گلکسی S8 پلاس سامسونگ دید. طراحی خوب UX در این گوشی‌ها باعث شده بسیاری از کاربران تجربه لذت‌بخشی از این دو گوشی داشته باشند. ژوان پارک، عضو تیم نوآوری موبایل سامسونگ در مورد تجربه کاربری گلکسی S8 می‌گوید «کلیت مفهوم تجربه کاربری گلکسی S8 به جریان انداختن یک ریتم جدید است. کلمه ریتم از ریشه  sreu به معنی جاری بودن می‌آید. ما این مفهوم را برای معرفی تجربه‌ کاربری نوین گلکسی S8 در نظر گرفتیم. در این گوشی‌ها به منظور ایجاد تجربه کاربری مستمر و بدون نقص عناصر بصری و صوتی یکپارچه و منسجم‌تر شده‌اند.»

به گفته پارک، تجربه کاربری چیزی نیست که بتوان به راحتی آن را روی صفحه نمایش دید. بلکه جریانی پیوسته از کارهایی است که کاربر با گوشی خود انجام می‌دهد. بنابراین تمامی عناصر گوشی باید در هماهنگی کامل با یکدیگر باشند.

تغییر برای بهبود

در طراحی رابط کاربری گلکسی S8 عناصر بصری با نمایشگر بدون مرز هماهنگ و سازگار شده‌اند. با حذف دکمه‌ی هوم فیزیکی و جایگزین شدن آن با دکمه‌ی لمسی، کاربران با کمترین اسکرول، محتوای بیشتری را می‌بینند. همچنین تمامی اپلیکیشن‌ها، منوها و عناصر بصری، بر اساس سبک‌ زیبایی‌شناسی الهام گرفته شده از بازی نور و سایه طراحی شده است. پنل لبه‌های خمیده یا اج در گلکسی S8، به کمک میانبرها و ابزار‌های جدید، کار با گوشی را راحت‌تر و سریع‌تر می‌کند. مواردی همچون پاک کردن حافظه پنهان گوشی، مدیریت برنامه‌ها، تماس سریع با مخاطبین و ساخت آسان GIF از جمله مواردی هستند که میان‌برهای کاربردی پنل اج را تشکیل داده‌اند. همچنین دسترسی به متن‌ها و عکس‌های ذخیره شده، بدون نیاز به باز کردن اپلیکیشنی خاص و از طریق پنل‌های اج امکان‌پذیر است.

صفحه نمایش همیشه روشن یکی دیگر از بخش‌هایی است که می‌تواند تجربه رضایت‌بخشی را برای کاربران رقم بزند. برای بهره‌وری بیشتر، کاربران می‌توانند فهرستی از کارهای روزانه را همراه با متن‌ها و تصاویر دلخواه روی نمایشگر همیشه روشن قرار دهند تا به طور ثابت در طول روز آن‌ها را پیش چشمان خود داشته باشند. علاوه بر این کاربران می‌توانند حتی بدون باز کردن اپلیکیشن مربوطه، موسیقی در حال پخش را از طریق صفحه نمایش همیشه روشن کنترل کنند. برای کاربران ایرانی، نمایش تاریخ شمسی هم در این بخش در نظرگرفته شده است. همچنین با قابلیت پیش‌نمایش نوتیفیکیشن‌ها، تمرکز کاربر در زمان تماشای ویدیو یا بازی کردن بیشتر می‌شود. حذف موانع و عناصر مزاحم کمک می‌کند کاربران بهره‌وری بالاتری را در زمان کار با گلکسی S8 تجربه کنند.

هیونگ کیونگ کیم، یکی دیگر از اعضای دفتر نوآوری موبایل سامسونگ در این مورد می‌گوید: «ما به طور مداوم به ایده‌های دیگر همکاران گوش می‌کنیم و به وبلاگ‌های مختلف سر می‌زنیم تا نیازهای فعلی بازار را بهتر درک کنیم. همچنین  بررسی محصولات پیشین توسط کاربران را نگاه می‌کنیم تا در طراحی محصولات آینده از آن‌ها استفاده کنیم». بازتاب این مطالعات و تجربیاتی را که از نسل‌های قبل سری S به یادگار مانده، می‌توان در طراحی خوب تجربه‌ی کاربری گلکسی S8 دید.

منبع متن: digikala