اگر در چند سال گذشته اخبار تکنولوژی و به ویژه دنیای گوشی‌های موبایل را دنبال کرده باشید، به احتمال زیاد بارها نام DxOMark را شنیده‌اید. به نظر می‌رسد این روزها کیفیت و قابلیت‌های دوربین به یکی از مهم‌ترین مزیت‌های رقابتی گوشی‌های موبایل تبدیل شده است. به همین دلیل اکثر تولیدکنندگان گوشی تلاش می‌کنند با دریافت امتیاز بیشتر از DxOMark نظر مخاطبان را جلب کنند. در «شما بپرسید» این هفته قصد داریم به سوالات شما در مورد بخش دوربین موبایل DxOMark پاسخ دهیم.

تا پایان هفته فرصت دارید هر سوالی در مورد DxOMark و به ویژه بخش موبایل آن دارید مطرح کنید.

تا چند سال پیش، بیشتر این رسانه‌ها بودند که از رتبه‌بندی DxOMark برای زدن تیترهای جنجالی و داغ استفاده می‌کردند. همین موضوع رفته‌رفته باعث شد تا نام DxOMark به عنوان یک مرجع تخصصی رتبه‌بندی دوربین موبایل در ذهن مردم حک شود. تا این که گوگل برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ به طور رسمی از رتبه‌بندی DxOMark در مراسم معرفی گوشی گوگل پیکسل استفاده کرد. گوگل در این مراسم به استناد امتیاز و رتبه‌بندی DxOMark (که حتی پیش از معرفی گوشی انجام شده بود!)، دوربین پیکسل را بهترین دوربین موبایل (البته تا آن زمان) خواند. پس از آن پای رتبه‌بندی DxOMark به مراسم معرفی دیگر گوشی‌ها هم باز شد و شرکت‌های بیشتری تلاش کردند مستقیما از آن به عنوان ابزاری تبلیغاتی استفاده کنند.

شما بپرسید؛ همه چیز در مورد DxOMark دوربین موبایل

اما DxOMark چیست و دقیقا چه کاری می‌کند؟ طبیعتا نمی‌توان رفتار و کیفیت عملکرد یک دوربین در شرایط واقعی را تنها با یک عدد نشان داد؛ به ویژه با توجه به این که عوامل بسیار زیادی در عملکرد دوربین در شرایط مختلف تاثیرگذار هستند. بنابراین تا چه حد می‌توان به رتبه‌بندی‌های DxOMark اعتماد کرد؟ امتیاز DxOMark چگونه محاسبه می‌شود؟ آیا درست است که رتبه‌بندی‌های آن را مبنای انتخاب قرار دهیم؟ این‌ها تنها چند نمونه از سوال‌هایی است که ممکن است برای شما مطرح باشد. موضوع این هفته‌ی «شما بپرسید» ما در همین رابطه است. بنابراین تا پایان هفته هر سوالی در مورد DxOMark دارید زیر همین مطلب مطرح کنید. در پایان هفته تلاش می‌کنیم تا جای ممکن به تمام سوال‌های شما پاسخ دهیم و آن‌ها را در قالب یک ویدیوکست منتشر کنیم.

مطلب شما بپرسید؛ همه چیز در مورد DxOMark برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

منبع متن: digikala