بر اساس آمارهای سالیانه، میزان تمایل به گوشی‌های هوشمند جدید به‌طور چشمگیری رو به کاهش است. این مساله فقط مربوط به گوشی‌های عرضه‌شده‌ی اخیر نیست، بلکه چند سالی است که این روند مشاهده می‌شود. «گوگل ترندز» (Google Trends) قسمتی از سایت گوگل محسوب می‌شود که آمار مربوط به جستجوی کلیدواژه‌های مختلف را نشان می‌دهد. برای مثال در زمینه‌ی این کاهش علاقه، می‌توانیم به آمار مربوط به جستجوی نام گوشی‌های سامسونگ و آیفون اشاره کنیم؛ در نمودار زیر می‌توانید این کاهش چشمگیر را در مورد سری گلکسی اس مشاهده کنید.

گلکسی اس - آیفون - پیکسل - آیا علاقه به گوشی هوشمند افت کرده است؟

چنین اتفاقی برای گوشی‌های آیفون هم افتاده است:

گلکسی اس - آیفون - پیکسل - آیا علاقه به گوشی هوشمند افت کرده است؟

در آمار بالا می‌بینیم که جستجوی نام آیفون ۶ از باقی آیفون‌های چند سال اخیر بیشتر بوده است.

ازنظر میزان جستجو، آیفون ۶ و گلکسی اس ۴ از دیگر مدل‌ها محبوب‌تر بوده‌اند. برای مقایسه‌ی محبوب‌ترین گوشی‌های اپل و سامسونگ، این دو مدل را با هم مقایسه کردیم که نتیجه‌ی آن را در نمودار زیر می‌توانید ببینید.

گلکسی اس - آیفون - پیکسل - آیا علاقه به گوشی هوشمند افت کرده است؟

تفاوت زیاد است ولی به هیچ وجه غافلگیرکننده نیست.

شاید میزان تمایل بخش زیادی از کاربران به گوشی‌های جدید کمتر شده باشد، اما در بخش فروش چنین کاهشی را نمی‌بینیم. در حقیقت، فروش جهانی گوشی‌های هوشمند افزایش هم پیدا کرده است؛ چنین افزایشی عمدتا به لطف سرمایه‌گذاری بیشتر در بازارهای نوظهور و بزرگی مانند هند ممکن شده است. در چنین بازارهایی، مشتریان معمولا ترجیح می‌دهند که به‌جای خرید محصولات گران‌قیمت اپل و سامسونگ، از گوشی‌های ارزان‌قیمت استفاده کنند.

با این حال، با نگاه به این نمودارها می‌توانیم بفهمیم که مشتریان غربی دیگر مانند گذشته علاقه‌ای به گوشی‌های جدید از خود نشان نمی‌دهند.

چرا آیفون ۶ آخرین گوشی محبوب بود

آیفون ۶ و ۶ پلاس، اولین عرض‌اندام اپل درزمینه‌ی ساخت گوشی‌های بزرگ‌تر بودند؛ کاری که سازندگان اندرویدی به‌خوبی از پس انجام آن برآمده بودند. آیفون ۵ یکی از بهترین گجت‌های ساخت اپل محسوب می‌شد. زمانی که آیفون ۵s عرضه شد، با وجود این که ویژگی‌های بهتری داشت، اما نمایشگر ۴ اینچی‌اش محدودکننده بود.

آیفون ۶ نمایشگر ۴٫۷ اینچی داشت و برای علاقه‌مندان به فبلت‌ها هم اپل در آیفون ۶ پلاس از نمایشگر ۵٫۵ اینچی استفاده کرد. اپل در آیفون ۶ امکان استفاده از فناوری NFC را فراهم کرد و هم‌زمان با رونمایی این گوشی‌ها، سیستم پرداخت «اپل پی» (Apple Pay) معرفی شد. معرفی اپل واچ هم تاثیر زیادی در خبرسازی آیفون ۶ داشت.

آیفون‌های بعدی فروش خیلی خوبی داشتند، اما می‌توان گفت که حالا اشتیاق طرفداران اپل برای آیفون‌های جدید کمتر از گذشته شده است.

چرخه‌ی حیات تکنولوژی

از سال ۲۰۰۷، گوشی‌های هوشمند از لحاظ نوآوری و دیگر موارد پیشرفت زیادی داشته‌اند. در آن اوایل، تعداد این نوآوری‌ها و سرعت آن‌ها بیشتر بود. می‌توان گفت که این صنعت به سمت نمایشگرهای بزرگ‌تر، دوربین‌های بهتر، پردازنده‌های سریع‌تر، گجت‌های ضدآب و دیگر موارد گام برداشته است.

در سال‌های اخیر، کمتر شاهد نوآوری‌هایی بوده‌ایم که ما را شگفت‌زده کند. سازندگان حالا بیشتر در پی این هستند که چگونه محصولات مختلفشان را متمایز کنند. البته گوشی‌های جدید هرساله عرضه می‌شوند و از جهات مختلف نسبت به مدل‌های قدیمی‌ترشان بهتر هستند؛ اما این بهبودها چندان خیره‌کننده نیستند. مثلا در رابطه با این پیشرفت‌ها می‌توان به افزایش حافظه‌ی رم، دوربین‌های بهتر و طراحی‌های بهتر و زیباتر اشاره کرد.

چنین روندی را شاید بتوان با نمودار چرخه‌ی حیات تکنولوژی نشان داد:

گلکسی اس - آیفون - پیکسل - آیا علاقه به گوشی هوشمند افت کرده است؟

همان‌طور که در این نمودار می‌بینیم، روند پیشرفت نوآوری‌ها دوران اوجی دارد که بعد از سپری کردن آن، سرعت پیشرفت کاهش پیدا می‌کند و با این کاهش سرعت، میزان تمایل کاربران نسبت به گوشی‌های جدید هم کم می‌شود.

گوشی‌های پرچم‌دار

رقابت فشرده و شباهت گسترده‌ی انواع و اقسام گوشی‌ها باعث شده بسیاری از کاربران ترجیح بدهند گوشی‌های پرچم‌دار را نخرند و به‌جای آن از گوشی‌های باکیفیت ارزان‌تر بهره ببرند. روزی روزگاری اگر کسی جدیدترین گوشی را نداشت، احساس می‌کرد که از جریان تکنولوژی روز عقب افتاده است؛ اما حالا دیگر این‌گونه نیست. در هر سال جدید، فقط شاهد چند نوآوری جدید هستیم که در گوشی‌های قدیمی دیده نمی‌شوند.

یکی دیگر از دلایل توجه کمتر به گوشی‌های جدید، بحث قیمت است. قیمت آیفون ۶ از ۶۴۹ دلار آغاز می‌شد و حالا با معرفی آیفون ۱۰، این قیمت پایه به ۹۹۹ دلار رسیده است. با افزایش قیمت جدیدترین گوشی‌ها، طبیعی است که کاربران بیشتری آن‌ها را نادیده بگیرند. علاوه‌براین، روند افزایشی قیمت گوشی‌ها سبب می‌شود که کاربران به مدت طولانی‌تری از گوشی‌هایشان استفاده کنند. در این میان می‌توان به ارائه‌ی گوشی‌های هوشمند باکیفیتی مانند وان‌پلاس ۵ اشاره کرد که علاوه بر داشتن امکانات زیاد، قیمت مناسبی هم دارند.

رشد برندهایی مانند هواوی، به لطف ارائه‌ی سخت‌افزارهای باکیفیت ارزان‌تر ممکن شده است. شرکت‌هایی مانند «ویوو» (Vivo)، شیائومی و «اوپو» (Oppo) برندهای بزرگی در آسیا محسوب می‌شوند. در اروپا که قدرت خرید مردم بسیار بالاتر است، چنین شرکت‌هایی قدرت چندان زیادی ندارند؛ اما درهرصورت گوشی‌هایی با قیمت پایین‌تر آن‌قدر کیفیت خوبی پیدا کرده‌اند که در کشورهای مختلف بازار بسیار گسترده‌ای برای آن‌ها ایجاد شده است.

گلکسی اس - آیفون - پیکسل - آیا علاقه به گوشی هوشمند افت کرده است؟

در طی چند سال گذشته، با رشد انواع و اقسام برندها، سهم گوشی‌های اپل و سامسونگ از بازار کاهش پیدا کرده است.

آیا دوباره گوشی پر سروصدای دیگری را خواهیم دید؟

چنین چیزی امکان‌پذیر است، اما احتمالا گوشی پر سروصدای بعدی یک پرچم‌دار عادی نخواهد بود. اپل تلاش کرد که با آیفون ۱۰ چنین کاری را انجام دهد؛ اما بریدگی بالای نمایشگر و تاخیر زیاد در ارائه‌ی آن، میزان خبرسازی آن را کاهش داد.

رونمایی از گوگل پیکسل ۲ هم هیجان‌انگیز نبود. به نظر می‌رسد که پیکسل ۲ یک گوشی خوب است که از یک دوربین عالی بهره می‌برد. ارتباط نزدیک با هوش مصنوعی هرچند مفید است، اما غافلگیرکننده محسوب نمی‌شود.

اگر بخواهیم پیش‌بینی کنیم، شاید اولین گوشی کاملا انعطاف‌پذیر، جهشی چشمگیر در هوش مصنوعی یا پیوند تنگاتنگ با واقعیت افزوده بتواند توجهات گسترده‌ای را به خود جلب کند. شاید در آینده‌ی نزدیک دوران اوج نوآوری‌ها دوباره آغاز شود و شاهد انواع و اقسام مشخصه‌های جذاب باشیم.

تا آن زمان، عرضه‌ی گوشی‌های مشابه کمتر کسی را هیجان‌زده خواهد کرد؛ حتی اگر این گوشی محصول جدید اپل باشد.

منبع: Android Authority

منبع متن: digikala