گرفتن عکس‌های HDR یا High Dynamic Range با دوربین آیفون و آیپد قابلیت جدیدی نیست، ولی شاید در آیفون ۸ و آیفون ۸ پلاس برای اولین بار شما را شگفت زده کند. در نسل جدید آیفون‌ها تصاویر HDR به قدری متعادل و واقعی هستند که احتمالا حتی متوجه فعال بودن یا نبودن HDR نخواهید شد. در واقع اپل در آیفون ۸ و آیفون ۸ پلاس به قدری نسبت به عملکرد قابلیت HDR اطمینان داشته است که آن را به صورت پیش‌فرض همیشه در حالت خودکار نگه می‌دارد. استفاده‌ی هوشمندانه از تکنیک HDR همان چیزی بود که دوربین گوگل پیکسل را به یکی از بهترین‌های دوربین‌های موبایل تبدیل کرد. به نظر می‌رسد اپل هم قصد دارد در این زمینه از مسیر گوگل برود.

حالت خودکار HDR در آیفون ۸

در آیفون ۷، آیفون ۷ پلاس و مدل‌های قدیمی‌تر آیفون، حتی در iOS 11 هم حالت HDR را باید به صورت دستی در وضعیت روشن، خاموش یا خودکار قرار دهید. قرار دادن حالت HDR در وضعیت خودکار روی این مدل‌ها به این معنی است که خود دوربین تصمیم خواهد گرفت چه زمانی بهتر است از حالت HDR برای بهتر شدن عکس استفاده کند. به طور معمول این حالت در نور کم یا کنتراست شدید (مثل قرار گرفتن پس‌زمینه‌ی تیره در مقابل آسمان روشن) فعال می‌شود. در این مواقع یک آیکن زرد کوچک با نوشته‌ی HDR روی صفحه ظاهر خواهد شد. با عکاسی در حالت HDR دو عکس ذخیره می‌شود: یک عکس عادی اصلی و یک عکس HDR که توسط دوربین به صورت خودکار از ترکیب سه عکس با نوردهی مختلف (عادی، تیره و روشن) ایجاد شده است. البته برای ذخیره شدن نسخه‌ی اصلی عکس باید ابتدا در تنظیمات آیفون به بخش دوربین بروید و گزینه‌ی Keep Normal Photo را در حالت فعال قرار دهید.

اپل دردوربین آیفون راه گوگل را می‌رود

نمونه عکس HDR آیفون ۸ پلاس (برای دیدن در اندازه اصلی روی عکس کلیک کنید)

در آیفون ۸ و آیفون ۸ پلاس (و آیفون ۱۰ که به زودی به بازار می‌آید) حالت خودکار HDR به صورت پیش‌فرض فعال است. حالت HDR در این مدل‌های جدید دقیقا همان چیزی نیست که در مدل‌های قبلی استفاده می‌شد. آیفون ۸ و ۸ پلاس از سنسوری بهبود یافته با پیکسل‌های بزرگ‌تر، پردازنده‌ی سیگنال تصویر (ISP) جدید و پردازنده‌ی بسیار قدرتمند A11 Bionic استفاده می‌کنند. این عوامل در کنار هم قدرت پردازشی بیشتری را به وجود می‌آورند که نتیجه‌ی آن حالت HDR مؤثرتر و طبیعی‌تر است. در آزمایش‌های این مقاله از آیفون ۸ پلاس استفاده شده است، ولی نتایج آن را می‌توان به آیفون ۸ و آیفون ۱۰ هم تعمیم داد.

HDR در دنیای واقعی

استفاده از آیفون ۸ پلاس در یک روز آفتابی در فضای باز نتایج بسیاری خوب در بر دارد. در واقع رفتار این گوشی ممکن است اندکی عادت‌های شما در عکاسی با آیفون را تغییر دهد. در این شرایط بخش‌های بسیار روشن صحنه مانند ابرهای آسمان هنگام عکاسی به نظر بیش از حد روشن می‌رسند. به طور معمول برای تصحیح این وضعیت باید اندکی میزان نوردهی را (با ضربه زدن روی صفحه‌نمایش و کشیدن انگشت به سمت پایین) کاهش دهید. با این حال در اغلب موارد حالت HDR آیفون ۸ پلاس می‌تواند جزئیات صحنه در بخش ابرها را برگرداند. علاوه بر این رنگ آبی آسمان هم در عکس نهایی به خوبی ثبت می‌شود، در حالی که در پیش‌نمایش ممکن است آن را نبینید.

اپل دردوربین آیفون 8 راه گوگل را می‌رود

پیش‌نمایش عکس قبل از عکاسی

اپل دردوربین آیفون راه گوگل را می‌رود

عکس نهایی (برای دیدن در اندازه اصلی روی عکس کلیک کنید)

مقایسه آیفون ۸ پلاس و آیفون ۷ پلاس

اگر از یک صحنه‌ی واحد توسط آیفون ۸ پلاس و آیفون ۷ پلاس عکاسی کنید، متوجه بهبود کلی نتایج در دوربین مدل جدیدتر خواهد شد. هر چند حالت HDR در دوربین هر دو گوشی می‌تواند جزئیات ابرهای روشن را به خوبی حفظ کند، معمولا دوربین آیفون ۸ پلاس تنالیته‌های بهتر و بیشتری تولید می‌کند. همچنین در مجموع آیفون ۸ پلاس در زمینه‌ی ثبت نواحی سایه عملکرد بهتری دارد. آیفون ۷ پلاس مجبور است برای حفظ جزئیات بخش‌های روشن نوردهی کلی صحنه را کاهش دهد.

اپل دردوربین آیفون راه گوگل را می‌رود

نمونه عکس HDR آیفون ۷ پلاس (برای دیدن در اندازه اصلی روی عکس کلیک کنید)

نمونه عکس HDR آیفون ۸ پلاس (برای دیدن در اندازه اصلی روی عکس کلیک کنید)

این تغییرات برای عکاسی از افراد هم مناسب است. به طور معمول بهتر است  HDRرا هنگام عکاسی پرتره روشن نکنید، چرا که با این کار کنتراست میان اجزای صورت ممکن است اغراق‌آمیز شود. با این حال از آنجا که حالت HDR در آیفون ۸ سایه‌ها را هم روشن‌تر می‌کند، تاثیر آن نامناسب نخواهد بود.

البته آیفون ۸ پلاس گاهی اوقات هم در جایی که انتظار دارید از حالت HDR استفاده کند، این کار را نمی‌کند، ولی همچنان عکس‌های خوبی می‌گیرد. برای مثال این گوشی در نور کم ابتدا از افزایش حساسیت ISO و ترفندهای نرم‌افزاری دیگر برای رسیدن به نتیجه‌ای مناسب استفاده می‌کند.

جمع‌بندی

اپل در آیفون ۸، آیفون ۸ پلاس و آیفون ۱۰، عکاسی HDR را به یک قابلیت کاملا خودکار تبدیل کرده است که کاربر نیازی به فکر کردن در مورد آن ندارد. این انتخاب اپل به نظر حرکتی زیرکانه می‌رسد. استفاده‌ی خودکار هوشمند از تکنیک HDR یکی از چیزهایی بود که دوربین گوگل پیکسل را به دوربینی بسیار موفق تبدیل کرد. بنابراین کاملا خردمندانه است که اپل هم از این شیوه پیروی کند. اگر چه امکان غیرفعال کردن قابلیت HDR خودکار در بخش دوربین تنظیمات آیفون‌های جدید همچنان وجود دارد، به نظر می‌رسد با توجه به عملکرد خوب آن دلیل زیادی برای این کار وجود نداشته باشد.

منبع: DPREVIEW

مطلب اپل در دوربین آیفون راه گوگل را می‌رود برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

منبع متن: digikala