مطلب بهترین قابلیت‌های مخفی در اندروید برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

اندروید به این شهرت دارد که به راحتی می‌توانید آن را طبق سلیقه‌ی خود سفارشی و شخصی‌سازی کنید. بهترین بخش ماجرا این است که اگر برای کاوش‌هایی عمیق‌تر آماده باشید، معدنی طلایی از قابلیت‌ها و امکانات مخفی در اندروید وجود دارد که می‌تواند تجربه‌ی کاربری شما با گوشی‌های اندرویدی را باز هم بهتر کند. با دیجی‌کالا مگ همراه باشید تا با هم به بررسی چهار قابلیت مخفی در جدیدترین نسخه‌ی اندروید بپردازیم.

بهبود عملکرد بازی‌ها

امکانات مخفی اندروید نوقا

یکی از منوهای مخفی اندروید منوی Developer options است. برای فعال کردن این منوی مخفی لازم نیست حتما جزو برنامه‌نویس‌های اندروید باشید. کافی است در اپلیکیشن تنظیمات یا همان Settings اندروید به بخش About phone بروید و سپس ۷ بار به صورت متوالی روی گزینه‌ی Build number ضربه بزنید. تبریک می‌گوییم، شما به جمع دولوپرها پیوستید و منوی جدید را می‌توانید جایی در انتهای فهرست تنظیمات پیدا کنید. هر چند افراد عادی باید در تغییر دادن تنظیمات این بخش بسیار محتاط باشند، ولی برخی از گزینه‌های این بخش به درد کسانی که دولوپر نیستند هم می‌خورد. داخل منوی جدید بروید و گزینه‌ی Force 4x MSAA را در حالت فعال قرار دهید. فعال کردن این گزینه باعث می‌شود اندروید در ازای مصرف بیشتر باتری، بازی‌ها را با بالاترین کیفیت ممکن رندر کند. طبیعتا فعال کردن این گزینه تنها در گوشی‌هایی توصبه می‌شود که سخت‌افزاری قدرتمندی دارند و شارژ باتری آن‌ها رو به اتمام نیست. فعال کردن این قابلیت می‌تواند در برخی از بازی‌ها تجربه‌ای روان‌تر و بهتر را رقم بزند ولی تاثیر آن از یک بازی تا بازی دیگر و از یک گوشی تا گوشی دیگر متفاوت است. بنابراین بهتر است با احتیاط از این گزینه استفاده کنید.

دیدن نوتیفیکیشن‌ها پس از پاک کردن آن‌ها

امکانات مخفی اندروید نوقا

یکی از مفیدترین قابلیت‌های مخفی در اندروید، تنها از طریق یکی از ویجت‌های هوم اسکرین قابل دسترسی است. این قابلیت اجازه می‌دهد نوتیفیکیشن‌های قدیمی را که با عجله و پیش از خواندن پاک کرده بودید دوباره ببینید. برای این کار انگشت خود را روی یک جای خالی از صفحه‌ی هوم نگه‌دارید، سپس گزینه‌ی Widgets را انتخاب کنید و در نهایت ویجتی را که Settings shortcut نام دارد (از زیر سرفصل Settings) برگزینید. حال گزینه‌ی Notification log را به عنوان لینک تنظیمات مورد نظرتان انتخاب کنید. کار تمام شده است. از این به بعد می‌توانید با ضربه زدن روی ویجت جدیدی که ساخته‌اید نوتیفیکیشن‌های گذشته‌ی خود را ببینید. میزان اطلاعاتی که از هر نوتیفیکیشن ذخیره شده به دست خواهید آورد بسته به اپلیکیشن متفاوت است. تمام نوتیفیکیشن‌ها به شکل کامل ثبت و ضبط نمی‌شوند ولی دست کم هر گاه بدون بررسی کافی نوتیفیکیشن‌های خود را پاک کردید می‌توانید ببینید کدام اپلیکیشن‌ها اخیرا اعلان‌هایی را برای شما نمایش داده بوده‌اند.

تنظیم دقیق رابط کاربری اندروید

امکانات مخفی اندروید نوقا

گوگل در اندروید مارشمالو یک منوی مخفی جدید به نام System UI Tuner را برای تنظیم دقیق رابط کاربری اندروید معرفی کرد. این منوی مخفی ممکن است در رابط‌های کاربری سفارشی تولیدکنندگان مختلف حذف شده باشد. برای فعال کردن این منو (یا آزمودن این که آیا حذف شده یا نه) در بخش تنظیمات سریع پنل نوتیفیکیشن‌ها (Quick Settings) انگشت خود را روی آیکن چرخ‌دنده نگه‌دارید. در صورت در دسترس بودن این قابلیت پس از چند ثانیه پیامی مبنی بر فعال شدن System UI Tuner به نمایش درخواهد آمد و این گزینه به صفحه‌ی اصلی بخش تنظیمات اضافه خواهد شد. در منوی System UI روی گزینه‌ی Status bar ضربه بزنید. در این بخش می‌توانید تمام آیکن‌هایی را که در بالای صفحه‌نمایش دیده می‌شوند تغییر دهید. برای مثال اگر دوست ندارید آیکن زنگ ساعت یا بلوتوث به نمایش دربیایند می‌توانید آن‌ها را خاموش کنید. یا می‌توانید آیکن جدیدی را اضافه کنید که وضعیت خاموش یا روشن بودن چرخش خودکار صفحه‌نمایش را نشان می‌دهد. حتی امکان مخفی کردن ساعت هم وجود دارد. همچنین می‌توانید نمایش داده شدن یا نشدن ساعت، دقیقه و ثانیه را کنترل کنید.

فعال کردن حالت شبانه (Night Mode) در اندروید نوقا

امکانات مخفی اندروید نوقا

گوگل در دو نسخه‌ی متوالی از اندروید حالتی به نام حالت شبانه را در کدهای بتای این سیستم‌عامل به نمایش گذاشت ولی در نسخه‌ی نهایی آن را حذف کرد. البته گویا در اندروید نوقا این حالت هنوز در میان کدهای نسخه‌ی نهایی هم حضور دارد ولی برای فعال کردن آن نیاز به اندکی دست‌کاری خواهید داشت. ابتدا باید منوی System UI را مطابق چیزی که در بالا آورده شد فعال و سپس اپلیکیشن Night Mode Enabler را روی گوشی خود نصب کنید. این اپلیکیشن جزو اپلیکیشن‌های رسمی گوگل نیست ولی تلاش می‌کند کدهای رسمی حالت شبانه را که گوگل در دل اندروید نوقا بی‌مصرف رها کرده فعال کند. اپلیکیشن در کل تنها یک کلید دارد. آن را بزنید تا حالت شبانه به بخش تنظیمات و تنظیمات سریع اندروید اضافه شود. قطعا دلیلی وجود داشته که گوگل حالت شبانه را فعال نکرده است. ممکن است با فعال کردن آن با مشکلاتی در عملکرد گوشی روبرو شوید یا در به‌روزرسانی‌های بعدی آن را از دست بدهید. ولی اگر در حال حاضر واقعا دوست دارید آن را داشته باشید این روش به کمک شما می‌آید.

منبع: Gizmodo

منبع متن: digikala