مطلب نکاتی برای عکاسی از مناظر پاییزی برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

برای ما که در نیمکره‌ی شمالی زندگی می‌کنیم فصل پاییز چند وقتی است که فرا رسیده. خیلی از عکاسان عاشق این فصل از سال هستند و دلیل خوبی هم برای این علاقه دارند. پاییز نوعی زیبایی ذاتی در خود دارد؛ درختانی که گویی آتش گرفته‌اند، صدها رنگ زیبا که در کنار هم نشسته‌اند، کوه‌هایی که اولین برف سال سفیدشان کرده، حیات وحشی که در حرکت است و زیبایی‌های بسیار دیگر. در این فصل رویای عکاسان منظره به حقیقت می‌پیوندد. احتمالا شما هم دوست دارید شانس خود را برای ثبت عکس‌هایی زیبا از پاییز امتحان کنید. دفعه بعدی که برای عکاسی در هوای خنک پاییز بیرون رفتید این نکات ساده ولی مهم را به یاد داشته باشید تا بتوانید از فرصت‌های خود برای عکس گرفتن از زیبایی پاییز بیشترین بهره را ببرید. با دیجی‌کالا مگ همراه باشید.

ساعت طلایی همیشه مهم است

عکاسی از پاییز

از آنجا که هوای پاییز بسیار خنک‌تر از تابستان است، عکاسی در طول روز وسوسه‌انگیز به نظر می‌رسد. هر چند روزهای خنک و آفتابی پاییز برای عکاسی در محیط باز بسیار مناسب است، ولی هنوز هم بهترین موقع برای عکاسی از مناظر پاییزی، در طول ساعت طلایی (حدودا یک ساعت پس از طلوع و یک ساعت قبل از غروب خورشید) است. در واقع ساعت طلایی در طول پاییز حتی مهم‌تر از مواقع دیگر خواهد بود؛ چرا که نور گرم و ملایم خورشید در ساعت طلایی می‌تواند به ثبت بهتر رنگ‌های طلایی، زرد و قرمز برگ‌های درختان در این فصل سال کمک کند. اگر واقعا قصد دارید جوهر رنگ‌های پاییزی را در عکس خود ثبت کنید، پیش از طلوع یا غروب خورشید در محل حاضر باشید تا بهترین نور روز را در اختیار بگیرید.

به دنبال کنتراست بگردید

عکاسی منظره از پاییز

یکی از بهترین خصوصیت‌های پاییز، تنوع رنگ‌هایی است که در بسیاری از مناظر به چشم می‌خورد. رنگ‌های طلایی، زرد، نارنجی، قرمز، سبز و قهوه‌ای همگی در اوج فراوانی هستند و اگر بتوانید تمام آن‌ها را در یک کادر ثبت کنید به عکسی موفق خواهید رسید. البته بهتر است تنها مجذوب رنگ‌ها نشوید. بلکه به دنبال فرصتی باشید تا کنتراست بین آن‌ها را هم به نمایش در بیاورید. برای مثال اگر منظره مملو از رنگ‌های قرمز و زرد است، تلاش کنید تا آن را در برابر پس‌زمینه‌ی آبی آسمان اول صبح یا دیر وقت عصر قرار دهید. در مقابل اگر هوا ابری یا گرفته بود می‌توانید سایه‌های سفید و خاکستری ابرها را در تقابل با بخش‌های طلایی، قرمز و نارنجی درختان قرار دهید.

از انعکاس آب استفاده کنید

عکاسی منظره از پاییز

معمولا اضافه شدن آب به یک عکس پاییزی نتیجه‌ی بسیار خوبی در بر خواهد داشت. چرا که خاصیت انعکاسی آب، اساسا رنگ‌های موجود در صحنه را دو برابر می‌کند. برای استفاده از انعکاس در آب بهتر است یک روز آرام و بدون باد را انتخاب کنید تا سطح آرام آب تا جای ممکن شبیه به یک آیینه رفتار کند. البته از این که سطح شیشه‌ای آب را بشکنید هم هراس نداشته باشید. صخره‌ای که از آب بیرون زده، تنه‌ی درختی که روی آب شناور است، یا حتی ثبت به موقع فوران آب ناشی از سنگی که در آب انداخته شده، می‌تواند به تصویر تحرک بیشتری ببخشد، ترکیب‌بندی آن را پیچیده‌تر کند و جذابیت بصری عکس را بالا ببرد.

نزدیک‌تر بروید

عکاسی منظره از پاییز

از نظر بسیاری از عکاسان، پاییز تنها زمان استفاده از لنزهای واید است. ولی اگر تنها از لنز واید استفاده کنید به احتمال زیاد بخش زیادی از زیبایی این فصل را که در جزئیات ظریف قرار دارد از دست داده‌اید. با وجود این همه رنگ در یک منظره‌ی پاییزی، فرصت مناسبی است که از یک لنز تله‌فتو بهره بگیرید و بخش‌های کوچک‌تری از یک منظره‌ی وسیع را جدا و برجسته کنید. برای مثال روی دسته‌ای از برگ‌ها زوم کنید تا رنگ، شکل و بافت آن‌ها را به خوبی نشان دهید. لازم نیست همیشه کل جنگل را در عکس نشان دهید. گاه ممکن است حتی یک برگ هم کافی باشد. دوربین خود را به سمت کف جنگل پایین بیاورید تا عکسی از برگ‌های رنگارنگ افتاده از درختان بگیرید که به شکلی کاملا اتفاقی روی خاک قهوه‌ای پراکنده شده‌اند. از انعکاس رنگ‌های پاییزی در آب عکس بگیرید ولی این بار خود درختان را از کادر خارج کنید تا به بیننده زاویه دیدی کاملا متفاوت بدهید. همیشه تلاش کنید خلاق باشید و با نگاهی جدید به عکاسی از مناظر پاییزی بپردازید. شاید تصور نکنید چه چیزهایی ممکن است بیابید!

از معماری در عکاسی استفاده کنید

عکاسی منظره از پاییز

رنگ‌های پاییزی فقط به مناظر نابی محدود نمی‌شوند که در آن‌ها هیچ اثری از حضور انسان دیده نمی‌شود. با تلفیق کردن رنگ‌های لرزان پاییزی و عناصر معماری می‌توانید توجه بیننده را به رابطه‌ی میان ما و این فصل جلب کنید. فراتر از این موضوع، لبه‌های تیز ساختمان‌ها، پل‌ها و بناهایی از این قبیل، با بافت نرم شاخ و برگ انبوه درختان در تضاد قرار می‌گیرد و جلوه‌ی بصری فوق‌العاده جذابی پدید می‌آورد. بهتر از همه زمانی است که بتوانید یک ساختمان را درست در میان رنگ‌های روشن و درخشان پاییزی به تصویر بکشید. درست مانند ساختمان سفیدی که در عکس بالا دیده می‌شود.

از نورپردازی جانبی و نورپردازی از پشت استفاده کنید

عکاسی منظره از پاییز

چه راهی بهتر از این برای نمایش دادن رنگ‌های پاییزی سراغ دارید که یک نقطه‌ی مناسب بیابید تا بتوانید صحنه را از پشت نوردهی کنید؟ وقتی شعاع‌های نور خورشید از لابلای برگ‌های درختان عبور می‌کند، رنگ آن‌ها تشدید می‌شود و صحنه‌ای باورنکردنی از رنگ‌های غنی، عمیق و درخشان پدید می‌آید. اگر در طول ساعت طلایی از این تکنیک استفاده کنید، نور گرم و ملایم تاثیر آن را باز هم بیشتر خواهد کرد. اگر فرصت این را ندارید که صبح زود برای عکاسی بیرون بروید یا تا غروب خورشید در محل بمانید، می‌توانید مانند عکس بالا شانس خود را برای استفاده از نورپردازی جانبی بیازمایید. در این حالت نه تنها برگ‌های درختان به خوبی نورپردازی می‌شوند، بلکه سایه‌هایی زیبا هم در عرض کادر پدید می‌آید که عمق عکس را بیشتر می‌کند.

به همین سادگی! شش نکته‌ی کوتاه که کمک می‌کند هنگام عکاسی، بیشترین بهره را از دنیای رنگارنگ پاییزی بگیرید. بیرون بروید، به دنبال نور خوب، معماری زیبا، جزئیات ظریف و رنگ‌های متنوع بگردید و به زودی مجموعه‌ای از عکس‌های زیبای پاییزی در اختیار خواهید داشت.

منبع: Photography Talk

منبع متن: digikala