مطلب چگونه با گوشی اندرویدی خود عکس‌های بهتری بگیریم؟ برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

بسیاری از گوشی‌های اندرویدی به دوربین‌های بسیار باکیفیتی مجهز هستند که می‌توانند سوژه‌ها را با جزئیات و کیفیتی باورنکردنی در قاب یک عکس ثبت کنند. درست است که این دوربین‌ها از نظر فنی در سطح دوربین‌های DSLR قرار ندارند ولی اگر شما نحوه‌ی استفاده‌ی صحیح از آن‌ها را بدانید می‌توانید عکس‌هایی بسیار عالی با گوشی موبایل خود بگیرید. حتی اگر در عکاسی موبایل تازه‌کار باشید می‌توانید به‌سرعت گرفتن عکس‌هایی زیبا با گوشی اندرویدی خود را بیاموزید. البته اگر واقعا تازه‌کار هستید شاید بد نباشد سری هم به دو مطلب زیر بزنید که پیش‌ازاین برای شما مخاطبان خوب مدرسه عکاسی موبایل دیجی‌کالا مگ تهیه کرده بودیم:

۱۲ نکته در مورد عکاسی موبایل که حتما باید بدانید (بخش اول)

۱۲ نکته در مورد عکاسی موبایل که حتما باید بدانید (بخش دوم)

در ادامه با هم به بررسی چند نکته و ترفند مفید خواهیم پرداخت که می‌تواند به شما در عکاسی موبایل بهتر با استفاده از گوشی‌های اندرویدی کمک کند. با دیجی‌کالا مگ همراه باشید.

پیش از عکاسی موبایل تنظیمات دوربین گوشی خود را وارسی کنید

اگر پیش از آغاز کردن عکاسی موبایل با گوشی خود و تمام تنظیمات دوربین آن آشنا شوید هنگام عکاسی احساس راحتی بسیار بیشتری خواهید داشت. عکاسی با تنظیمات خودکار اپلیکیشن دوربین گوشی موبایل، به‌ویژه اگر یکی از جدیدترین گوشی‌های سامسونگ، LG یا HTC را خریده باشید، در بسیاری از شرایط نتیجه‌ی خوبی خواهد داشت، ولی امتحان کردن حالت‌ها و تنظیمات مختلف می‌تواند امکانات بهتری را در اختیار شما قرار دهد تا خلاقیت بیشتری در عکاسی موبایل داشته باشید.

۰۱ عکاسی موبایل گوشی اندرویدی

از تمیز بودن لنز دوربین گوشی مطمئن شوید

هرچند پاک کردن لنز دوربین گوشی پیش از آغاز کردن عکاسی موبایل به نظر نیازی به یادآوری ندارد ولی ازآنجاکه ممکن است به‌راحتی آن را فراموش کنید ما ترجیح می‌دهیم بار دیگر آن را گوشزد کنیم. پاک کردن لنز دوربین گوشی موبایل پیش از عکاسی حتی از پاک کردن لنز دوربین‌های DSLR هم مهم‌تر است. هر چه باشد لنز دوربین گوشی‌های اندرویدی ما برخلاف لنز دوربین‌های حرفه‌ای اغلب درپوشی برای محافظت آن از کثیفی و گردوغبار ندارد.

۰۲ عکاسی موبایل گوشی اندرویدی

همراه داشتن یک دستمال مخصوص تمیز کردن لنز کمک می‌کند همیشه برای گرفتن عکسی شفاف آماده باشید. هرچند توصیه می‌شود برای جلوگیری از خش افتادن روی لنز از دستمال‌های مخصوص برای پاک کردن آن استفاده کنید ولی اگر چاره‌ای نداشتید از گوشه‌ی لباستان کمک بگیرید. پاک کردن دوربین جلو برای گرفتن عکس‌های سلفی را هم فراموش نکنید.

فلش را فراموش و از نور محیطی استفاده کنید

زمانی که هوا تاریک می‌شود اولین واکنش بسیاری از افراد هنگام عکاسی موبایل روشن کردن فلش دوربین است. ولی این کار همیشه به بهتر شدن کیفیت عکس‌ها کمک نخواهد کرد. حتی ما به جرات می‌توانیم پا را از این فراتر بگذاریم و بگوییم هیچ‌وقت زحمت استفاده از فلش را به خود ندهید. در کل همیشه بهتر است برای عکاسی موبایل به دنبال یک منبع نور طبیعی بگردید. اگر در رستوران هستید و قصد دارید از غذای خود عکس بگیرید سعی کنید میز خود را در نزدیکی پنجره انتخاب کنید تا نور طبیعی امکان ثبت تمام جزئیات را به شما بدهد. اگر می‌خواهید عکس سلفی بگیرید بهتر است در برابر یک پنجره‌ی بزرگ بایستید. این کار حتی در یک روز ابری می‌تواند با روشن کردن چهره در برابر پس‌زمینه‌ی تیره‌تر داخل اتاق تمرکز را روی شما که سوژه‌ی اصلی عکس هستید قرار دهد.

۰۳ عکاسی موبایل گوشی اندرویدی

اگر به‌هیچ‌وجه امکان گرفتن یک عکس خوب با نور طبیعی موجود در محیط وجود نداشت، باز هم بهتر است به‌جای استفاده از فلش به دنبال یک منبع نور مصنوعی خارجی نظیر چراغ یا حتی شمع بگردید. هرچند شاید فکر کنید این کار هوشمندانه نیست ولی ما به شما قول می‌دهیم از هر منبع نور دیگری که استفاده کنید نسبت به فلش نتایج بهتری به دست خواهید آورد. به‌ویژه این‌که با منابع نور مصنوعی خارجی کنترل بیشتری روی نوردهی انتخابی صحنه دارید و می‌توانید سوژه‌ی موردنظر را با نوردهی در عکس برجسته کنید.

به‌جای زوم کردن از برش تصویر استفاده کنید

درست همانند فلش، زوم دیجیتال هم از جمله گزینه‌های دم دست در عکاسی موبایل است که عکاسان باید همانند یک بیماری خطرناک از آن دوری کنند. زوم دیجیتال نه‌تنها کیفیت تصویر را به شکل قابل‌توجهی پایین می‌آورد بلکه ممکن است با استفاده از آن چیزی را از کادر حذف کنید که هنگام عکاسی متوجه آن نبودید ولی هنگام بازبینی عکس در مراحل ویرایش به نظرتان بسیار جذاب هم باشد. شاید گاهی این موضوع را فراموش کنید ولی لنز دوربین گوشی اندرویدی شما با لنز زوم یک دوربین DSLR یکسان نیست و در نتیجه نمی‌توانید با استفاده از آن روی چیزی زوم کنید و همچنان کیفیت تقریبا یکسانی داشته باشید. بسیاری از عکاسان حرفه‌ای ترجیح می‌دهند هنگام عکاسی موبایل زوم را به‌کلی فراموش کرده و به‌جای آن در صورت لزوم از برش دادن عکس (کراپ) در مراحل ویرایش استفاده کنند.

۰۴ عکاسی موبایل گوشی اندرویدی

البته کراپ کردن هم محدودیت‌هایی دارد و استفاده‌ی بیش‌ازحد آن به‌ویژه اگر قصد چاپ کردن عکس را داشته باشید مجاز نیست. بنابراین اگر واقعا لازم است در عکس به سوژه نزدیک شوید بهتر است به‌صورت فیزیکی جلو رفته و از فاصله‌ی کمتری عکاسی کنید. این کار بهترین روش برای کنترل خلاقانه‌ی بیشتر روی سوژه است بدون این‌که با استفاده از زوم دیجیتال کیفیت کلی عکس را خراب کرده باشید.

از عکاسی پی‌در‌پی استفاده کنید

استفاده از عکاسی پی‌درپی یا Burst Mode شاید به نظر روشی تنبل برای عکاسی موبایل باشد ولی احتمالا مؤثرترین روش برای ثبت بهترین لحظه‌ی ممکن است. فرقی نمی‌کند سوژه‌ی شما چه چیزی باشد، عکاسی پی‌درپی روشی عالی است برای این‌که بدون نگرانی تعداد زیادی عکس ثبت کنید. اگر گوشی اندرویدی شما به این قابلیت مجهز باشد معمولا کافی است دکمه‌ی شاتر را چند لحظه نگه‌دارید تا دوربین شروع به گرفتن عکس‌های پشت سر هم با سرعت بسیار بالا بکند. پس از عکاسی می‌توانید عکس‌ها را بازبینی کرده و بی‌نقص‌ترین آن‌ها را بیابید.

۰۵ عکاسی موبایل گوشی اندرویدی

شاید بخش زیادی از عکس‌های ثبت‌شده اصلا خوب نباشند ولی معمولا یک یا دو عکس عالی هم در بین آن‌ها پیدا می‌شود. با صرف اندکی وقت می‌توانید تمام عکس‌های برست را بررسی کرده و بهترین‌های آن‌ها را جدا کنید. فراموش نکنید عکس‌های نامناسب را پاک کنید تا بی‌دلیل فضای گوشی شما را اشغال نکنند.

اپلیکیشن ویرایش عکس محبوب خود را بیابید

پس از تمام شدن مرحله‌ی ثبت عکس هنگام عکاسی موبایل قطعا به یک اپلیکیشن ویرایش عکس خوب نیاز خواهید داشت تا فعالیت خود را یک پله‌ی دیگر ارتقا دهید. اپلیکیشن‌های ویرایش عکس بسیار زیادی نظیر Snapseed یا VSCO وجود دارند که هر کدام به شیوه‌های خاص خود اجازه می‌دهند عکس‌های خود را با افزودن فیلترها، تنظیم کردن روشنایی و کنتراست یا حتی اضافه کردن متن و استیکر بهبود دهید.

۰۶ عکاسی موبایل گوشی اندرویدی

البته فراموش نکنید که با ویرایش زیاد نمی‌توان یک عکس بد را به یک عکس خوب تبدیل کرد. بااین‌حال اگر از عکس‌های خود راضی نبودید شاید اپلیکیشن‌های ویرایش عکس بتوانند به شما کمک کنند. حتی گاهی می‌توان یک عکس را با اندکی ویرایش و تنظیم جنبه‌های مختلف نجات داد.

عکاسان خوب را روی شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

گاهی اوقات گرفتن عکس‌های خوب با استفاده از یک گوشی اندرویدی از اپلیکیشن دوربین آغاز نمی‌شود؛ ممکن است بازدیدی کوتاه از عکس‌های عکاسان موبایلی که در حال حاضر با استفاده از گوشی‌های اندرویدی به خلق عکس‌هایی زیبا می‌پردازند به شما ایده و انگیزه‌ای مضاعف ببخشد. دنبال کردن تعدادی از عکاسان خوب روی شبکه‌های اجتماعی روشی عالی است برای این‌که ایده‌های جدید بگیرید، از فعالیت هنری دیگران مطلع باشید و برای عکاسی بیشتر انگیزه پیدا کنید. حتی برخی از افراد ممکن است به کامنت‌های شما پاسخ دهند. بدین ترتیب می‌توانید از آن‌ها در مورد شیوه‌ای که برای عکاسی از سوژه‌های خود به کار می‌برند یا نحوه‌ی ویرایش عکس‌هایشان سوال بپرسید.

۰۷ عکاسی موبایل گوشی اندرویدی

در صفحه‌ی Discover اینستاگرام جستجو کنید تا ببینید دیگر عکاسانی که از گوشی‌های اندرویدی استفاده می‌کنند چگونه عکس‌هایی گرفته‌اند. می‌توانید کار عکاسی موبایل را با تقلید از سبکی که بیش از همه شما را به خود جلب کرده شروع کنید تا سرانجام با تمرین و ممارست به سبک شخصی خودتان برسید. حتی برخی از عکاسان اقدام به انتشار نکات و ترفندهای خاص خود در عکاسی موبایل روی شبکه‌های اجتماعی می‌کنند. پس سر زدن به پروفایل‌های مختلف الهام‌بخش را از یاد نبرید.

حال نوبت شماست

اگر فکر می‌کنید نکته یا ترفند خاصی در زمینه‌ی عکاسی با موبایل و به‌ویژه گوشی‌های اندرویدی بلد هستید که ما به آن اشاره نکرده‌ایم، حتما آن را در بخش نظرات با ما و دیگر همراهان مدرسه عکاسی موبایل به اشتراک بگذارید.

منبع: Android Central

منبع متن: digikala