اگر شما هم برای زندگی شخصی، کاری و حرفه‌ای خود از چند ایمیل، شماره موبایل و حساب‌های مجزا در شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنید، احتمالا با دردسرهای استفاده از چند حساب کاربری روی یک گوشی موبایل آشنا هستید. تا چندی پیش برای این کار یا مجبور بودیم زحمت همراه داشتن چند گوشی را به خود بدهیم یا چاره‌ای جز خارج شدن و وارد شدن مکرر به حساب‌های کاربری مختلف را نداشتیم. اما در حال حاضر راه‌های  بسیار ساده‌تری برای این کار وجود دارد. بسیاری از سرویس‌ها و شبکه‌های اجتماعی مانند جیمیل، اینستاگرام، توییتر و حتی فیسبوک مسنجر، امکان استفاده‌ی هم‌زمان از چند اکانت را به اپلیکیشن رسمی خود اضافه کرده‌اند. اما سرویس‌ها و شبکه‌های اجتماعی دیگری از جمله تلگرام وجود دارند که هنوز به صورت رسمی امکان مدیریت چند حساب کاربری را به کاربران نمی‌دهند. خوشبختانه حل این مشکل در تلگرام بسیار ساده‌تر از اپلیکیشن‌های دیگری مانند واتس‌اپ یا فیسبوک است. البته ما در این مطلب دو راه حل برای استفاده از چند اکانت تلگرام روی یک گوشی به شما می‌آموزیم که از دومی می‌توانید برای سایر اپلیکیشن‌ها از جمله واتس‌اپ و فیسبوک هم استفاده کنید.

راه حل اول: ساخت اکانت تلگرام در اپلیکیشن‌های متفرقه

یکی از خوبی‌های بزرگ اپلیکیشن تلگرام، متن باز (Open Source) بودن آن است. به همین دلیل است که علاوه بر اپلیکیشن رسمی تلگرام، تعداد نسبتا زیادی اپلیکیشن متفرقه هم توسط سایر توسعه‌دهندگان برای آن تولید و منتشر شده. هر کدام از اپلیکیشن‌های متفرقه‌ی تلگرام امکانات و قابلیت‌های اضافه‌ی خاص خود را دارند که در اینجا موضوع بحث ما نیست. نکته‌ی مهم این است که می‌توانید از این اپلیکیشن‌های متفرقه در کنار اپلیکیشن اصلی تلگرام روی یک گوشی برای مدیریت چند اکانت هم‌زمان استفاده کنید. بدین ترتیب می‌توانید با نصب کردن اپلیکیشن‌هایی مانند موبوگرام، آنگرام و پلاس مسنجر برای اندروید یا تله گرام و آیتله برای iOS، روی یک گوشی دو یا چند اکانت تلگرام داشته باشید.

فراموش نکنید از آنجا که ساختن اکانت تلگرام نیاز به شماره موبایل دارد، برای داشتن چند حساب لازم است چند سیم‌کارت داشته باشید. تفاوتی نمی‌کند از گوشی دو سیم‌کارت استفاده کنید یا سیم‌کارت دوم را روی یک گوشی دیگر قرار دهید، تنها کافی است پس از وارد کردن شماره موبایل، کد فعال‌سازی را که از طریق پیامک برای شما ارسال می‌شود به اپلیکیشن بدهید.

راه حل دوم: کپی کردن اپلیکیشن اصلی تلگرام

راه حل دوم استفاده از اپلیکیشن‌هایی است که به طور ویژه برای اجرا کردن دو یا چند نسخه از یک اپلیکیشن واحد طراحی شده‌اند. این راه حل شاید به سادگی راه حل اول نباشد، ولی حسن آن اینجا است که می‌توانید از آن علاوه بر تلگرام برای هر اپلیکیشن دیگری مانند واتس‌اپ، فیسبوک، اسپاتیفای و… استفاده کنید. البته برخی از کمپانی‌ها مانند هوآوی این قابلیت را به صورت پیش‌فرض روی گوشی‌های خود قرار می‌دهند. با این حال اگر گوشی شما این قابلیت را ندارد، همیشه امکان استفاده از اپلیکیشن‌های ویژه‌ی این کار را خواهید داشت. اپلیکیشن App Cloner یکی از بهترین نمونه‌ها در این زمینه است. App Cloner به کاربران اندروید اجازه می‌دهد یک نسخه‌ی کپی از اپلیکیشن اصلی تلگرام (یا سایر اپلیکیشن‌ها) تهیه کنند و با یک اکانت جدید به آن وارد شوند. بدین ترتیب می‌توانید دو نسخه از یک اپلیکیشن را روی یک گوشی در کنار هم اجرا کنید. App Cloner برای ساده‌تر شدن مدیریت حساب‌ها، امکان تغییر دادن نام و آیکن نسخه‌ی دو اپلیکیشن‌ها را هم به شما می‌دهد.

اپلیکیشن Parallel Space نمونه‌ی دیگری است که تقریبا مشابه با App Cloner عمل می‌کند. Parallel Space از اپلیکیشن‌های بیشتری پشتیبانی می‌کند، ولی بر خلاف App Cloner نسخه‌ی کپی‌شده‌ را مانند یک اپلیکیشن عادی روی صفحه‌ی هوم یا اپ دراور قرار نمی‌دهد. این یعنی برای ورود به نسخه‌ی کپی‌شده‌ی تلگرام یا سایر اپلیکیشن‌ها باید ابتدا اپلیکیشن Parallel Space را باز کنید.

در نهایت باید به این نکته هم توجه داشته باشید که امکان بروز مشکلاتی مانند هنگ کردن یا مصرف زیاد باتری در اثر استفاده از اپلیکیشن‌هایی مانند App Cloner یا Parallel Space وجود دارد. همچنین ممکن است با تغییر کد در نسخه‌های جدید، پشتیبانی از تلگرام یا سایر اپلیکیشن‌ها در هر زمانی دچار مشکل شود. طبیعتا در این روش هم برای ساختن چند اکانت تلگرام به چند سیم‌کارت نیاز خواهید داشت.

منبع متن: digikala