طی ۲۴ ساعت گذشته، بسیاری از توسعه‌دهندگان در سراسر دنیا، یک ایمیل اخطار از گوگل دریافت کردند. گوگل می‌گوید اپ‌های این توسعه‌دهندگان، استانداردهای فروشگاه اپلیکیشن این شرکت را نقض می‌کند. از این ایمیل بر می‌آید که گوگل قصد دارد یک پاک‌سازی اساسی را در «پلی استور» (Play Store‌) انجام دهد.

بر اساس ایمیل اخیر گوگل به توسعه‌دهندگان، بسیاری از اپلیکیشن‌های روی Play Store، «خط‌مشی داده‌های کاربران» (User Data Policy) را نقض می‌کند. قاعده بر این است که وقتی یک اپ از کاربر اطلاعات شخصی‌اش را طلب می‌کند یا اطلاعات دستگاه را برمی‌دارد، سیاست حریم خصوصی معتبر خود را به‌طور واضح در اختیار کاربر قرار دهد.

توسعه‌دهندگانی که این ایمیل را دریافت کرده‌اند تا ۲۵ اسفند همین امسال وقت دارند تا اطلاعات درخواستی گوگل را مهیا کنند. گوگل از آن‌ها یک لینک خواسته: لینکی به صفحه‌ی اطلاعات «سیاست‌های حریم خصوصی» اپلیکیشن؛ هم در Play Store‌ و هم داخل خود اپلیکیشن. البته توسعه‌دهندگان یک راه جایگزین هم دارند: آن‌ها می‌توانند با اعمال برخی تغییرات در اپلیکیشن‌ خود، کاری کنند که دیگر نیاز به درخواست دسترسی‌های خاصی مثل دوربین، میکروفون، لیست تماس‌ها و غیره وجود نداشته باشد. گوگل اخطار داده که اگر توسعه‌دهندگان برای اعمال این تغییرات نجنبند، ممکن است اپلیکیشن آن‌ها را از فروشگاه اپلیکیشن Play Store حذف کند.

خیلی از توسعه‌دهندگان از این اقدام گوگل استقبال کرده‌اند. به گمان آن‌ها گوگل با این کار اپ‌های بی‌مصرف و خطرناک را از Play Store حذف می‌کند.

تا پایان سال ۲۰۱۶، حدود ۲٫۶ میلیون اپ در Play Store وجود داشت. باید دید با این اخطار گوگل و پس از پاک‌سازی پلتفرم اصلی اپلیکیشن‌های اندرویدی، آیا این آمار دستخوش تغییر می‌شود یا خیر.

‌‌‌‌‌

منبع: TNW

‌‌‌    ‌

منبع متن: digikala