اگر از کاربران گوشی‌های اپل یعنی آیفون‌ها باشید، قطعا می‌دانید محصولی که در دست دارید از لحاظ دریافت به‌روزرسانی از تمامی گوشی‌هایی که در اطرافتان وجود دارد عملکرد بهتری دارد. پیش‌تر فکر می‌کردیم اپل حداکثر به مدت ۵ سال گوشی‌های خود را به‌روزرسانی می‌کند اما امسال متوجه شدیم این میزان می‌تواند از ۵ سال هم فراتر رفته و وارد ۶ سال شود و این برای یک گوشی هوشمند فراتر از فوق‌العاده محسوب می‌شود.

اما دلیل اصلی این موضوع چیست؟ در واقع اپل هم تولیدکننده‌ی نرم‌افزار است و هم سخت‌افزار. یعنی هم تراشه‌ی گوشی‌هایش و هم سیستم‌عامل آن‌ها را خودش طراحی می‌کند. به همین خاطر دیگر پوسته یا به عبارتی همان رابط کاربری خاصی برای مدل‌های مختلف در نظر گرفته نمی‌شود چرا که تمام گوشی‌های این شرکت به سیستم‌عامل iOS مجهز شده‌اند و در این زمینه یکپارچه‌اند. به همین خاطر هم هست که شرکت آمریکایی بدون هیچ مشکلی تا مدت طولانی از گوشی‌هایش پشتیبانی می‌کند.

اما در بین تولیدکننده‌های گوشی‌های اندرویدی، هنوز ندیدیم شرکتی وجود داشته باشد که بیش از سه‌سال گوشی‌هایش را به سیستم‌عامل جدید به‌روزرسانی کند و دلیل اصلی این موضوع هم این است که اندروید بعد از عرضه‌ی رسمی، ابتدا باید توسط این شرکت‌ها به صورت سفارشی تغییر پیدا کرده و مطابق سلیقه‌ی آن‌ها درآید. اینکه می‌بینیم رابط کاربری مختلفی در دنیای اندروید وجود دارد از جمله MIUI شیائومی، One UI سامسونگ، OxyegnOS وان‌پلاس و …، به این خاطر است که هر شرکت در واقع سلیقه‌ی متفاوتی در بکارگیری اندروید روی گوشی‌هایش دارد.

به خاطر وجود رابط مختلف است که وقتی شرکت‌ها اندروید را دریافت می‌کنند، باید مدت زمان زیادی را صرف سفارشی سازی آن کرده تا بتوانند سیستم‌عامل جدید را راهی گوشی‌های خود کنند. در نتیجه خب طبیعی است که آن‌ها مدت زمان کمتری از محصولات خود پشتیبانی کنند چون فرایند یادشده واقعا زمان‌بر و خسته‌کننده است؛ این در حالی است که اپل اصلا از چنین وضعیت دردسرسازی رنج نمی‌برد.

با این حال طی چند سال اخیر شرکت‌های تولیدکننده‌ی گوشی‌های اندروید به تدریج سعی کردند از لحاظ مدت زمان آپدیت نرم‌افزاری گوشی‌های خود به iOS نزدیک و نزدیک‌تر شوند. اگرچه هنوز شرکتی از دنیای اندروید پیدا نشده که بیش از سه‌سال گوشی‌های خود را به سیستم‌عامل جدید به‌روزرسانی کند اما هدف در واقع رسیدن به نزدیک‌ترین فاصله با اپل است، نه تصاحب جایگاه این شرکت به عنوان بهترین شرکت از لحاظ پشتیبانی نرم‌افزاری.

البته تفاوت بین گوشی‌های اندروید و iOS بسیار زیاد است و اگر بخواهیم به همه‌ی آن‌ها در این مطلب اشاره کنیم امکان‌پذیر نبوده و از حوصله‌ی متن خارج است. اما با در نظر گرفتن قابلیت‌ها و امکانات هر دو اکوسیستم، می‌توان در نهایت به این نتیجه رسید آنچه که این دو را از هم متمایز می‌کند و واقعا نیز اهمیت دارد، آپدیت نرم‌افزاری است که خب iOS با فاصله‌ی زیادی در صدر قرار می‌گیرد.

کدام آیفون‌ها و آیپدها به iOS 15 و iPadOS 15 به‌روزرسانی می‌شوند؟

با این حال همانطور که اشاره شده شرکت‌ها تلاش کردند فاصله‌ی خود را با اپل کاهش دهند. چند سال پیش حتی مقایسه‌ی شرکت‌ها با اپل کار خنده‌داری بود چرا که در نهایت شرکت‌ها گوشی‌های خود را به مدت دو سال به سیستم‌عامل جدید به‌روزرسانی می‌کردند. اما از سال ۲۰۲۰ بود که دیدیم آن‌ها وارد سه‌سال هم شده‌اند. اگرچه با اینکه در سال ۲۰۲۱ هستیم هنوز هیچ شرکتی به پنج سال نزدیک هم نشده اما به نظر می‌رسد هر سال به آن نزدیک و نزدیک‌تر می‌شویم و حتی برخی از گوشی‌ها هستند که تا ۴ سال متوالی هم از سوی شرکت سازنده‌شان به‌روزرسانی می‌شوند.

اما اینطور که به نظر می‌رسد، شرایط برای اندروید در مسیر بهتر شدن قرار دارد. خبرها حاکی از آن است گوگل می‌خواهد به مدت ۵ سال از پرچم‌داران جدید خود یعنی سری پیکسل ۶ پشتیبانی کند تا بدین ترتیب نه تنها در دنیای اندروید بی‌رقیب باشد بلکه شایستگی رقابت با نماینده‌های اپل را هم داشته باشد. این گوشی‌ها به احتمال بسیار فراوان در فصل پاییز پیش رو رونمایی و راهی بازار می‌شوند بنابراین انتظار داریم خبرهای مربوط به آن‌ها طی هفته‌ها یا یکی دو ماه آینده منتشر شوند.

البته برخی از خبرگزاری‌ها معتقدند پشتیبانی ۵ ساله برای محصولات مورد انتظار گوگل به معنای آپدیت اندروید نیست؛ بلکه شامل سه آپدیت عمده‌ی نرم‌افزاری و ۵ سال آپدیت امنیتی می‌شود. این یعنی بعد از سه‌سال، گوشی‌های پیکسل دیگر آپدیت اندروید دریافت نمی‌کنند اما تا دو سال از لحاظ امنیتی به‌روزرسانی خواهند شد. این میزان آپدیت نرم‌افزاری هنوز هم دو سال کمتر از آن چیزی است که اپل در دستور کار خود قرار داده اما برای یک گوشی اندرویدی خوب ارزیابی می‌شود و می‌تواند باعث افزایش رقابت در این زمینه شود.

البته گوگل ظاهرا قصد دارد به کمک سامسونگ، پردازنده‌ی سری پیکسل ۶ را به صورت اختصاصی تولید کند. از طرفی سازنده‌ی نرم‌افزار هم خودش است. به همین خاطر دقیقا شرایط اپل را دارد و عجیب است چرا این شرکت که برای جذب مخاطب نیاز به ارائه‌ی خدمات گسترده‌تری دارد، باز هم روی سه‌سال آپدیت نرم‌افزاری برنامه دارد.

اما حالا که می‌دانیم اپل به مدت حدودا ۵ سال از گوشی‌های خود به صورت نرم‌افزاری پشتیبانی می‌کند و نسخه‌ی جدید iOS را برای آن‌ها منتشر می‌کند بد نیست نگاهی هم داشته باشیم به شرکت‌های تولیدکننده‌ی گوشی‌های اندروید تا ببینیم وضعیت به‌روزرسانی نرم‌افزاری در این سمت چگونه است.

  • فیوشا چیست و آیا جایگزین اندروید خواهد شد؟

سامسونگ

سری گوشی‌های سامسونگ گلکسی S21

سامسونگ بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی گوشی هوشمند در جهان به حساب می‌آید که از لحاظ فروش هم فعلا در صدر قرار دارد. در سبد محصولات این شرکت برخلاف اپل از پایین‌رده گرفته تا بالارده، گوشی‌های بسیار متنوعی در محدوده‌ی قیمتی مختلف پیدا می‌شود که سیاست به‌روزرسانی نرم‌افزاری برای آن‌ها متفاوت است و رویه‌ی مشخصی را دنبال می‌کند.

تا قبل از رونمایی از گوشی‌های سری نوت ۲۰ در سال گذشته، شرکت کره‌ای تمام گوشی‌های خود را به مدت دو سال به سیستم‌عامل جدید به‌روزرسانی می‌کرد. اما در رویداد معارفه‌ی سری نوت ۲۰، شرکت کره‌ای اعلام کرد مدت زمان به‌روزرسانی تمام پرچم‌داران این شرکت از سری S و نوت ۱۰ که در سال ۲۰۱۹ و با اندروید ۹ راهی بازار شدند و یک سری از میان‌رده‌های قدرتمند نظیر گلکسی A51، A71 و … به مدت سه‌سال واجد شرایط دریافت نسخه‌ی جدید اندروید هستند.

این خبر بسیار ارزشمندی بود چرا که در بین شرکت‌های تولیدکننده‌ی گوشی‌های اندرویدی، هیچ شرکتی تا این اندازه منظم و طولانی مدت از گوشی‌های خود پشتیبانی نمی‌کرد. همچنین باید به این نکته نیز اشاره کنیم که مدت زمان به‌روزرسانی نرم‌افزاری گوشی‌های اقتصادی و میان‌رده‌های ضعیف‌تر همان دو سال باقی ماند که باز هم به نسبت هزینه‌ای که برای آن‌ها پرداخت می‌شود کاملا مناسب به نظر می‌رسد. البته این سیاست فقط شامل حال گوشی‌ها نشد و تبلت‌ها را هم در برگرفت تا بدین ترتیب شهرت و محبوبیت سامسونگ بین کاربران از آنچه که هست هم بیشتر شود.

اوایل سال ۲۰۲۱ اما یک تغییر مثبت دیگر در سیاست به‌روزرسانی شرکت کره‌ای بوجود آمد و آن هم این بود که بیش از ۱۳۰ مدل از گوشی‌های گلکسی از سری S گرفته تا نوت، Z (گوشی‌های تاشو)، گلکسی A، گلکسی XCover و تبلت‌های گلکسی تب از سال ۲۰۱۹ به بعد، به مدت ۴ سال از لحاظ امنیتی توسط سامسونگ پشتیبانی می‌شوند؛ یعنی دو سال بیشتر از چیزی که گوگل از شرکت‌های اندرویدی می‌خواهد. این یعنی اگر از یک پرچم‌دار با برند سامسونگ استفاده می‌کنید که از سال ۲۰۱۹ به بعد آن را خریداری کرده‌اید، نه تنها سه‌سال از لحاظ نرم‌افزاری پشتیبانی خواهید شد بلکه یک سال اضافه‌تر واجد شرایط آپدیت امنیتی نیز خواهید بود.

نکته‌ی جالب‌تر اینکه نسخه‌های اینترپرایز از سری گلکسی S20 که شامل هر سه مدل نیز می‌شود، به علاوه‌ی سری گلکسی نوت ۲۰، گلکسی XCover 5 و گلکسی تب اکتیو ۳، به مدت ۵ سال قادر به دریافت به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری خواهند بود. البته همانطور که از نام این گوشی‌ها پیداست، کاربران معمولی قادر به بهره‌مندی از این مزیت نیستند اما خب با این حال خدماتی است که با نام سامسونگ برای یک سری افراد خاص ارائه می‌شود.

وب‌سایت PhoneArena اما در گفت‌و‌گویی که با سامسونگ داشت در رابطه با برنامه‌های آینده‌ی شرکت کره‌ای در راستای آپدیت نرم‌افزاری و تغییرات احتمالی در سیاست کنونی صحبت‌هایی کرد که نتیجه‌ی آن به‌زودی اعلام خواهد شد. بدین ترتیب در صورت انتشار بیانیه‌ای رسمی در این رابطه حتما این مقاله به‌روزرسانی خواهد شد.

  • سامسونگ احتمالا آماده‌سازی اندروید ۱۲ برای سری گلکسی S21 را شروع کرده است

گوگل

سری گوشی‌های پیکسل 6

گوگل سازنده‌ی سیستم‌عامل اندروید و گوشی‌های بسیار خوب پیکسل است. آن دسته از کاربرانی که تمایل دارند اندروید را بدون هیچ پوسته یا رابط کاربری تجربه کنند، می‌توانند گوشی‌های پیکسل را خریداری کنند که البته در بازار کشور دسترسی به آن‌ها به همین سادگی‌ها نیست و قیمت بالایی برای آن‌ها در نظر گرفته شده است.

اما از لحاظ آپدیت نرم‌افزاری، وضعیت شرکت گوگل چگونه است؟ گوگل از تولیدکنندگان گوشی‌های اندروید می‌خواهد حداقل به مدت دو سال از لحاظ امنیتی و نرم‌افزاری از گوشی‌های خود پشتیبانی کنند. البته می‌بینیم که برخی از شرکت‌ها فقط یک سال این کار را انجام می‌دهند اما خب این قانونی است که وجود دارد. ولی خب خود گوگل گوشی‌های پیکسل را به مدت سه‌سال به سیستم‌عامل جدید به‌روزرسانی کرده و به همین مدت نیز آن‌ها را از لحاظ امنیتی به طور مرتب پشتیبانی می‌کند.

اما خبرها و شایعات از این موضوع حکایت دارند که شرکت آمریکایی قصد دارد بعد از رونمایی از سری پیکسل ۶، سیاست آپدیت نرم‌افزاری گوشی‌هایش را تغییر داده و به مدت ۵ سال از آن‌ها پشتیبانی کند. بدین ترتیب این شرکت نه تنها می‌تواند از این حیث با اپل برابری کند بلکه قادر خواهد بود بین شرکت‌های اندرویدی هم بهترین عملکرد را داشته باشد؛ یعنی چیزی که باید باشد و از آن انتظار داریم چون هم سازنده‌ی نرم‌افزار است و هم با سری پیکسل ۶، سازنده‌ی سخت‌افزار.

گوگل با این سیاست، دو کار احتمالا مثبت انجام خواهد داد. یک اینکه شاید باعث شود اپل بار دیگر برای بهترین بودن در این زمینه، مدت زمان به‌روزرسانی از محصولات خود را از ۵ سال هم بیشتر کند همانطور که امسال این کار را کرد؛ دوم اینکه شرکت‌هایی نظیر سامسونگ، شیائومی، وان‌پلاس و … که تولیدکننده‌ی گوشی‌های اندرویدی به حساب می‌آیند برای باقی ماندن در بازار رقابت قطعا تلاش می‌کنند تا جایی که امکان دارد مدت زمان پشتیبانی نرم‌افزاری خود را افزایش دهند.

اما آنچیزی که شاید در ادامه باعث برتری گوگل و به صورت کلی اندروید بر iOS در زمینه‌ی آپدیت امنیتی شود این است که گوگل به صورت مرتب و ماهانه، آپدیت‌های امنیتی را برای گوشی‌های پیکسل خود منتشر می‌کند تا هیچ مشکل امنیتی برای آن‌ها پیش نیاید. این در حالی است که اپل در این زمینه رفتار ثابتی ندارد و به صورت اتفاقی یا در بدترین حالت ممکن زمانی که یک رخنه‌ی امنیتی در iOS کشف شود برای گوشی‌هایش آپدیت امنیتی منتشر می‌کند. اگر گوگل مانند اپل در بازارهای مختلف دنیا به فروش گوشی مشغول بود و تا این اندازه محبوبیت داشت، قطعا می‌توانست رقیبی سرسخت برای شرکت کوپرتینویی باشد اما یک سری سیاست‌های نادرست باعث شده گوگل فقط در یک سری بازارهای محدود آن هم نه به صورت موفق، به فروش گوشی مشغول باشد.

 وان‌پلاس

سری گوشی‌های وان‌پلاس 9

وان‌پلاس که به تدریج توانست با عرضه‌ی گوشی‌هایی موسوم به قاتل پرچم‌دار خود را بین کاربران مطرح کند، یک شرکت چینی است که محصولات بسیار خوبی هم دارد. در ابتدا این شرکت کار خود را با عرضه‌ی گوشی‌های قدرتمند و ارزان قیمت آغاز کرد و بعد از اینکه توانست به محبوبیت بالایی دست پیدا کند، اکنون گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی هم تولید می‌کند.

وان‌پلاس هم در به‌روزرسانی محصولات خود شرایط خوبی نداشت تا اینکه چند وقت پیش تصمیم گرفت مدت زمان به‌روزرسانی نرم‌افزاری و امنیتی پرچم‌دارهای خود را به ترتیب از دو و سه به سه و چهار سال افزایش دهد. البته این فقط مختص پرچم‌دارهای شرکت است و میان‌رده‌های سری نورد یعنی نورد اوریجینال و نورد ۲ که روز گذشته هم معرفی شد یک سال کمتر یعنی دو و سه‌سال از لحاظ نرم‌افزاری و امنیتی پشتیبانی می‌شوند. برای گوشی‌های اقتصادی سری نورد N هم این میزان به یک و سه سال می‌رسد.

بیانیه‌ی رسمی وان‌پلاس در رابطه با آپدیت نرم‌افزاری محصولاتش را می‌توانید به طور کامل در زیر بخوانید:

ما اخیرا سیاست آپدیت نرم‌افزاری گوشی‌های خود را تغییر داده‌ایم و مفتخریم اکنون آن را اعلام کنیم. به موجب این سیاست جدید، سری گوشی‌های پرچم‌دار که شامل مدل‌های T و R‌ هم می‌شوند، از سال ۲۰۲۰ یعنی سری وان‌پلاس ۸ به بعد، واجد شرایط دریافت ۳ نسخه‌ی جدید اندروید و ۴ سال آپدیت امنیتی هستند. گوشی‌های نورد و نورد CE که شامل نورد اوریجینال و نسل جدید آن یعنی نورد ۲ می‌شوند، ۲ آپدیت نرم‌افزاری و ۳ سال آپدیت امنیتی دریافت می‌کنند و سری نورد N که شامل نورد N10 و N100 و تمام مدل‌های بعد از آن می‌شوند، ۱ نسخه اندروید و ۳ سال آپدیت امنیتی دریافت می‌کنند.

این سیاست جدید متاسفانه گوشی‌های خوب سری وان‌پلاس ۷ را شامل نمی‌شود و فقط گوشی‌های جدید را در بر می‌گیرد. گوشی جدید شرکت یعنی وان‌پلاس ۹T که انتظار می‌رود پاییز امسال راهی بازار شوند هم طبیعتا شامل این قانون خواهد شد منتها اصلا مشخص نیست ادغام با شرکت اوپو چه تاثیرات دیگری روی این سیاست جدید وان‌پلاس خواهد گذاشت. چون این افزایش مدت زمان پشتیبانی هم بعد از ادغام این دو شرکت با هم صورت گرفت.

موتورولا

موتورولا موتو اج اندروید iOS آپدیت

رابطه‌ی موتورولا اما با آپدیت نرم‌افزاری اصلا خوب نیست و رویه‌ی مشخصی هم ندارد. درواقع وقتی یک محصول با برند موتورولا خریداری می‌کنید، باید بدانید شرکت سازنده هیچگونه تعهدی فراتر از حد استاندارد در قبال آپدیت نرم‌افزاری محصولاتش یا پشتیبانی از آن‌ها ندارد و این خب اصلا نه برای خود شرکت و نه برای کاربران چیز خوشایندی نیست چون هم علاقه‌ی کاربران به موتورولا از بین خواهد رفت و هم اینکه شرکت به مرور کاربران خود را از دست خواهد داد.

اگر به خاطر داشته باشید گوشی پرچم‌دار شرکت که حدودا ۱۰۰۰ دلار هم قیمت‌گذاری شده بود قرار بود تنها یک نسخه‌ی اندروید را دریافت کند؛ یعنی یک تنها یک سال پشتیبانی نرم‌افزاری. اما فشار عمومی باعث شد موتورولا از اقدام غیرمنطقی خود عقب‌نشینی کرده و این میزان را به دو سال افزایش دهد. جدیدترین بیانیه‌ی موتورولا در رابطه با سیاست‌اش در زمینه‌ی پشتیبانی نرم‌افزاری گوشی‌ها را می‌توانید در زیر بخوانید.

موتورولا متعهد است تا تجربه‌ی نرم‌افزاری لذت‌بخشی را برای کاربرانش به ارمغان بیاورد. خبری از اپلیکیشن‌های غیر کاربردی و مشابه نخواهد بود و از لحاظ پشتیبانی نرم‌افزاری هم پیوسته با شرکا و تیم داخلی خود در تلاش هستیم تا مطمئن شویم کاربران ما آخرین و بهترین فناوری را روی گوشی‌های خود داشته باشند.

موتورولا همچنین متعهد است تا بسته‌های امنیتی را به صورت منظم و در زمان‌های مشخص مطابق آنچه که از سوی گوگل توصیه شده است برای گوشی‌ها منتشر کند. اگرچه گوشی‌های هوشمند را نمی‌توان به صورت نامحدود پشتیبانی کرد اما ما مطابق استانداردی که داریم، آپدیت‌های امنیتی را چه برای گوشی‌های عادی و چه برای گوشی‌هایی که عضو پروژه‌ی اندروید وان هستند عرضه می‌کنیم.

علاوه بر این‌ها، اپلیکیشن‌های ضروری بیشتری را می‌توان از طریق پلی‌استور به‌روزرسانی کرد. گوگل و موتورولا در تلاشند تا تعداد اپلیکیشن‌هایی را که می‌توان از طریق پلی‌استور آپدیت کرد، گسترش دهند تا بدین ترتیب بتوان اپلیکیشن‌هایی را نظیر دوربین، رابط کاربری، موتو اکسپرینس، اپلیکیشن‌های پیام‌رسان و … را خیلی سریع‌تر از سیستم‌عامل، به نسخه‌های جدید به‌روزرسانی کرد.

البته با اینکه بیانیه‌ای مثل این اعلام شده اما خب وقتی گوشی از شرکت موتورولا خریداری می‌کنید باید این موضوع را هم بپذیرید که مدت زمان به‌روزرسانی نرم‌افزاری و امنیتی دستگاه به یک یا نهایتا به دو سال می‌رسد و رویه‌ی مشخصی هم در این بخش وجود ندارد. بنابراین اگر به آپدیت نرم‌افزاری اهمیت می‌دهید، شاید موتورولا با اینکه از لحاظ سخت‌افزاری شرکت فوق‌العاده‌ای است، نتواند نیازتان را برطرف کند.

سونی

سونی اکسپریا 1 مارک 3 اندروید iOS آپدیت

سونی شرکتی محبوب و ریشه‌دار در زمینه‌ی تولید گوشی‌های هوشمند به حساب می‌آید که چند سال پیش کاربران و طرفداران زیادی داشت اما به مرور با در پیش گرفتن یک سری سیاست اشتباه از قافله باز ماند و اکنون در مسیر فراموشی قرار دارد. با این حال هر سال می‌بینیم که شرکت ژاپنی گوشی‌های متعددی را راهی بازار می‌کند که شامل گوشی‌های اقتصادی و پرچم‌دار می‌شوند.

برای پرچم‌دارهای این شرکت سیاست به‌روزرسانی مشخص و منظمی تعریف نشده است و اصلا نمی‌دانیم وقتی یک گوشی با برند سونی خریداری می‌کنیم، چه زمانی قرار است آپدیت آن را هم دریافت کنیم و این واقعا مایه‌ی تاسف است. شرکتی که پرچم‌دار خود را (سونی اکسپریا ۱ مارک ۳) حدودا ۱۳۰۰ دلار قیمت‌گذاری می‌کند و کاملا در جریان اولویت‌های کاربران قرار دارد، باز هم دقیقا سیاستی را در پیش می‌گیرد که مخالف خواسته‌ی آن‌هاست و این بسیار عجیب است. حتی اخیرا خبری منتشر شده بود مبنی براینکه اکسپریا ۱ مارک ۳ که با اندروید ۱۱ هم رونمایی شد قرار است با دریافت یک نسخه‌ی دیگر از اندروید یعنی با دریافت اندروید ۱۲ به کار خود پایان دهد و این اصلا چیزی نیست که برای خریداران گوشی‌های پرچم‌دار قابل قبول باشد.

به احتمال بسیار فراوان حداقل از لحاظ امنیتی قادر خواهید بود تا دو سال روی دریافت آپدیت‌ها حساب کنید اما باز هم در مقایسه با سایر شرکت‌های اندرویدی، سونی در این زمینه رویه‌ی مشخصی ندارد. پیش‌تر خبری منتشر شده بود مبنی براینکه سونی می‌خواهد گوشی‌هایی که از سال ۲۰۲۰ به بعد رونمایی و عرضه شده‌اند را به مدت سه‌سال به سیستم‌عامل جدید به‌روزرسانی کند اما خب با خبری که پیرامون پرچم‌دار این شرکت منتشر شد به نظر می‌رسد از این خبرها نخواهد بود.

شیائومی

شیائومی می 10 اولترا اندروید iOS آپدیت

شیائومی بیشتر به خاطر عرضه‌ی گوشی‌های ارزان‌قیمت و قدرتمند معروف بوده و توانسته بین کاربران محبوبیت پیدا کند. ارزش خرید گوشی‌های این شرکت آنقدر بالاست که کمتر کسی نگران دریافت به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری است. با این حال شرکت چینی در این زمینه عملکرد نسبتا خوبی دارد و می‌توان با خیال راحت محصولات آن را خریداری کرد.

شیائومی که اخیرا حتی توانسته اپل را در مسیر تبدیل شدن به دومین تولیدکننده‌ی برتر گوشی هوشمند در جهان پشت سر بگذارد، در آپدیت نرم‌افزاری گوشی‌هایش عجیب‌ترین عملکرد را بین سایر شرکت‌ها دارد؛ این شرکت در واقع شاید اصلا اندروید گوشی‌هایش را آپدیت نکند اما در عوض به رابط کاربری‌اش بسیار بها می‌دهد. به گونه‌ای که شاید یک گوشی از شیائومی در اختیار داشته باشید که بعد از گذشت دو سال تنها به یک نسخه از اندروید به‌روزرسانی شده باشد اما قطعا از لحاظ رابط کاربری حداقل سه نسخه را دریافت کرده است.

اگر جز آن دسته از کسانی باشید که به آپدیت‌های نرم‌افزاری و قابلیت‌هایی که در نتیجه‌ی آن‌ها به گوشی‌ اضافه می‌شود علاقه دارید، این سیاست شیائومی کاملا مطابق سلیقه‌ی شماست چون حتی گوشی‌های قدیمی هم می‌توانند از آن بهره‌مند شوند و دیدیم که مدت زمان به‌روزرسانی گوشی‌های این شرکت (رابط کاربری) حتی به چهار سال هم می‌رسد.

طی صحبت‌هایی که با شیائومی در این زمینه انجام شد، قرار شد شرکت چینی در رابطه با سیاست خود درباره‌ی آپدیت نرم‌افزاری و امنیتی گوشی‌هایش بیانیه‌ای صادر کند که در این صورت، این مقاله را به‌روزرسانی خواهیم کرد.

  • هواوی از سیستم‌عامل هارمونی ۲.۰ رونمایی کرد؛ رقیبی جدی برای اندروید

هواوی

هواوی P50 اندروید iOS آپدیت

هواوی را که تقریبا همه می‌دانیم چه بلایی سر آن آمده است. یک سو تفاهم، قانون‌شکنی یا هرآنچه که اتفاق افتاد باعث شد دولت ترامپ به شرکت چینی مشکوک شده و انگ همکاری با دولت کمونیست چین را به آن بزند. هواوی اگرچه خود را از این اتهامات مبرا می‌دانست اما این باعث نشد تا شرکت تحت فشار تحریم‌ها قرار بگیرد. نتیجه این شد که هواوی در ابتدا از لحاظ نرم‌افزاری توسط گوگل تحریم شد و گوشی‌هایش بعد از ماه سپتامبر ۲۰۱۹ دیگر نتوانستند رسما از اندروید بهره‌مند شوند.

هواوی بعد از این تحریم تلاش کرد سیستم‌عامل اختصاصی خود را طراحی و روی آن سرمایه‌گذاری کند. در نتیجه‌ی این اقدام هارمونی به عنوان سیستم‌عامل اختصاصی و اصلی شرکت تولید و در گوشی‌هایش مورد استفاده قرار گرفت اما خب آمریکا به این تحریم‌ها قانع نشد و شرکت هواوی را از دریافت تراشه‌های ۵G که در ساخت آن‌ها از فناوری ایالات متحده استفاده می‌شد منع کرد. این تحریم باعث شد هواوی کاملا از مسیر پیشرفت باز بماند و اکنون درون باتلاقی قرار دارد که دست و پا زدن بیشتر فقط باعث فرو رفتن آن می‌شود.

اما از لحاظ نرم‌افزاری، شاید فراموش کرده باشید که هواوی دقیقا چه سیاستی را در پیش گرفته بود. اما خب صحبتی که خود شرکت در این زمینه انجام داد را می‌توانید در زیر به صورت خلاصه بخوانید. لازم به ذکر است گوشی‌های این شرکت که از سیستم‌عامل اندروید هم بهره می‌برند، از خدمات و سرویس‌های گوگل یعنی جیمیل، کروم، یوتیوب و … پشتیبانی نمی‌کنند.

حفاظت از حریم خصوصی و امنیت کاربران همیشه اولویت اول هواوی بوده و این شرکت تمام اقدامات لازم را در راستای حفظ این مهم انجام داده است. ما کاملا به اصول بنیادی پیرامون حریم خصوصی داده‌ها در طول طراحی یک محصول و فرایند توسعه‌ی آن پایبند هستیم. ما پیوسته و به طور مداوم آپدیت‌های امنیتی را برای کاربران خود منتشر می‌کنید و اگر هم ضرورت پیدا کند، به ارائه‌ی پشتیبانی فنی نیز ادامه خواهیم داد.

معمولا گوشی‌های هواوی از لحاظ نرم‌افزاری غنی هستند اما خب اکنون خیلی اهمیتی ندارد گوشی‌های این شرکت تا چه اندازه قادر به دریافت نسخه‌ی جدید اندروید هستند چون دیگر این موضوع معنای خاصی ندارد. باید دید این شرکت تا چه مدت از گوشی‌هایش که به سیستم‌عامل هارمونی مجهز هستند پشتیبانی می‌کند.

همانطور که مشاهده کردید، به نظر می‌رسد در حال حاضر نزدیک‌ترین شرکت از لحاظ آپدیت سیستم‌عامل به اپل، سامسونگ است که به مدت ۳ سال نسخه‌ی جدید اندروید را برای گوشی‌هایش منتشر می‌کند در حالی که اپل این میزان را برای آپدیت گوشی‌هایش به ۵ سال رسانده است. حال باید دید با معرفی سری پیکسل ۶، این سیاست کنونی که شرکت‌ها در زمینه‌ی پشتیبانی نرم‌افزاری گوشی‌های خود در پیش گرفته‌اند تا چه اندازه تغییر خواهد کرد.

  • ۶ قابلیت iOS 15 که از اندروید کپی شده است

منبع: PhoneArena

نوشته اندروید در مقابل iOS؛ وضعیت آپدیت نرم‌افزاری چگونه است؟ اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala