در این مطلب قصد داریم به طور مختصر و مفید به زیر و بم رابط کاربری One UI سامسونگ بپردازیم تا افرادی که تازه وارد دنیای گوشی‌های سامسونگ شده‌اند، با این محیط آشنا شوند. روی هم رفته اگر در مورد سابقه و ویژگی‌های این رابط کاربری کنجکاو هستید، در ادامه همراه ما باشید.

One UI در یک نگاه

رابط کاربری One UI

سامسونگ در سال ۲۰۱۸ در جریان کنفرانس توسعه‌دهندگان از رابط کاربری One UI رونمایی کرد و مدتی بعد نسخه‌ی بتای آن راهی برخی از گوشی‌های سامسونگ شد. سری گلکسی S10 اولین گوشی‌هایی بودند که در مارس ۲۰۱۹ از ابتدا همراه با این رابط کاربری به دست کاربران رسیدند.

سامسونگ هر سال نسخه‌ی جدیدی از One UI را معرفی می‌کند و در این میان بهبودهای جزئی هم برای آن ارائه می‌شود. به عنوان مثال می‌توانیم به One UI 2.5 اشاره کنیم که همراه با گلکسی نوت ۲۰ معرفی شد و امکانات جدیدی در زمینه‌ی عکاسی و فرمان‌های حرکتی ارائه کرد.

سامسونگ برای این رابط کاربری توجه زیادی به شخصی‌سازی نشان داده تا کاربران بتوانند امکانات و قابلیت‌های آن را با توجه به سلیقه و نیازهای خود تنظیم کنند. روی هم رفته One UI یکی از پرطرفدارترین رابط‌های کاربری اندروید محسوب می‌شود. ثبات، تعدد ویژگی‌ها و یک‌دست بودن گوشی‌ها نقش مهمی در حفظ جایگاه سامسونگ به عنوان سلطان بازار موبایل ایفا می‌کنند.

جدیدترین نسخه‌ی One UI

رابط کاربری One UI

همانطور که گفتیم، سامسونگ هر سال برای One UI یک آپدیت اصلی منتشر می‌کند. در سال ۲۰۱۸ نسخه‌ی اول این رابط کاربری معرفی شد و بعد از معرفی نسخه‌های ۲ و ۳، به زودی شاهد معرفی One UI 4.0 خواهیم بود. جدیدترین نسخه‌ی باثبات آن One UI 3.1 است که در ابتدا با سری گلکسی S21 ارائه شد و پس از آن به بسیاری از گوشی‌های سامسونگ راه پیدا کرد.

احتمالا قبل از معرفی نسخه‌ی چهارم، سامسونگ یک آپدیت کوچک دیگر را منتشر می‌کند که به نظر می‌رسد گوشی‌های گلکسی زد فولد ۳ و گلکسی زد فلیپ ۳ با این نسخه راهی بازار می‌شوند.

چگونه از نسخه‌ی One UI و وجود آپدیت خبردار شویم؟

رابط کاربری One UI

اگر نمی‌دانید که گوشی شما از کدام نسخه‌ی One UI استفاده می‌کند، به راحتی و با انجام چند کار ساده می‌توانید از نسخه‌ی نصب شده در گوشی خود خبردار شوید:

  • با ضربه بر آیکون تنظیمات در بین اپلیکیشن‌ها یا آیکون چرخ‌دنده در بخش نوتیفیشکن‌ها به این بخش سر بزنید.
  • به انتهای این بخش بروید و بر روی About phone ضربه بزنید.
  • سپس به بخش Software information مراجعه کنید.
  • در بخش فوقانی این صفحه می‌توانید نسخه‌ی One UI موجود در گوشی خود را مشاهده کنید.

اگر از نسخه‌های قدیمی One UI استفاده می‌کنید، شاید آپدیت این رابط کاربری برای گوشی شما منتشر شده باشد. با انجام مراحل زیر می‌توانید این موضوع را بررسی کنید:

  • با ضربه بر آیکون تنظیمات در بین اپلیکیشن‌ها یا آیکون چرخ‌دنده در بخش نوتیفیشکن‌ها به این بخش سر بزنید.
  • با پایین این بخش بروید و بر روی گزینه‌ی Software update ضربه بزنید.
  • در این صفحه بر روی Download and install ضربه بزنید.

با این کار، وجود آپدیت برای گوشی شما بررسی می‌شود و اگر آپدیتی عرضه شده باشد، دستورالعملی برای نصب آن را مشاهده خواهید کرد.

تاریخچه‌ی مختصر و مفید One UI

رابط کاربری One UI

سابقه‌ی رابط کاربری گوشی‌های سامسونگ به سال‌ها قبل برمی‌گردد و این شرکت در این زمینه ید طولایی دارد. اولین رابط کاربری گوشی‌های سامسونگ TouchWiz نام داشت که از روزهای ابتدایی گوشی‌های اندروید تا سال ۲۰۱۶ مورد استفاده قرار می‌گرفت. این رابط کاربری به دلیل سنگین بودن طرفدار چندانی نداشت.

سامسونگ در سال ۲۰۱۶ از رابط کاربری Samsung Experience رونمایی کرد که طراحی مدرن‌تر و ساده‌تری داشت. در نهایت بر مبنای این رابط کاربری، One UI توسعه پیدا کرد و با توجه به اینکه طی چند سال گذشته مورد استقبال زیادی قرار گرفته، احتمالا سامسونگ به این زودی‌ها آن را کنار نمی‌گذارد.

  • از TouchWiz تا One UI؛ نرم‌افزار گوشی‌های سامسونگ چگونه تکامل پیدا کرد؟

طراحی بخش‌های مختلف رابط کاربری One UI

در ادامه می‌توانید تعدادی اسکرین‌شات از بخش‌های مختلف رابط کاربری One UI را مشاهده کنید:

۴ ویژگی مهم One UI

هرکدام از شرکت‌های سازنده‌ی گوشی‌های هوشمند برای رابط کاربری خود ویژگی‌هایی را ارائه می‌کنند که منجر به تمایز بیشتر آن‌ها می‌شود. در ادامه به ۴ ویژگی مهم این رابط کاربری می‌پردازیم.

شخصی‌سازی

رابط کاربری One UI

سامسونگ برای این رابط کاربری توجه ویژه‌ای به شخصی‌سازی نشان داده و یک اپلیکیشن جداگانه برای خرید یا استفاده از تم‌های رایگان ارائه شده است. در این میان می‌توانیم به وجود ویجت‌های متنوع برای نمایشگر همیشه روشن اشاره کنیم و در ضمن به راحتی می‌توانید فونت، آیکون‌ها و دیگر بخش‌ها را تغییر دهید. اگر از جمله کاربرانی هستید که علاقه‌ی زیادی به شخصی‌سازی دارید، سامسونگ در این زمینه امکانات زیادی را ارائه می‌دهد.

Dex

رابط کاربری One UI

پرچم‌داران جدید در حد و اندازه‌ی برخی لپ‌تاپ‌ها توان پردازشی دارند. پس چرا کاربران نمی‌توانند از این گوشی‌ها به‌عنوان نوعی لپ‌تاپ استفاده کنند؟ سامسونگ چند سال قبل قابلیت Dex را معرفی کرد که به کاربران اجازه می‌دهد از طریق سیم یا به صورت بی‌سیم گوشی خود را به مانیتور، ماوس و کیبورد وصل کنند. با این کار می‌توانید از یک رابط کاربری تقریبا مشابه ویندوز استفاده کنید. متاسفانه فقط برخی از گوشی‌ها و تبلت‌های رده‌بالای سامسونگ از این مشخصه پشتیبانی می‌کنند.

شخصی‌سازی دکمه‌ی پاور

رابط کاربری One UI

سامسونگ شخصی‌سازی دکمه‌ی پاور را امکان‌پذیر کرده و مثلا با استفاده از آن می‌توانید دستیار صوتی بیکسبی را اجرا کنید، اپلیکیشن دوربین را باز کنید و در کل کارهای متنوعی را انجام دهید. در این زمینه حتی اپلیکیشن‌هایی هم ارائه شده که شخصی‌سازی بیشتر را امکان‌پذیر می‌کنند.

پنل کناری

یکی از ویژگی‌های مفید One UI پنل کناری یا Edge Panel است که در بخش تنظیمات می‌توانید آن را فعال یا غیرفعال کنید. در صورت فعال بودن این مشخصه، از لبه‌ی سمت راست نمایشگر باید انگشت خود را به سمت چپ سوایپ کنید تا یک پنل حاوی اپلیکیشن‌ها، ابزارها و دیگر میان‌برها نمایش داده شود. البته می‌توانید این پنل را به سمت چپ منتقل کنید از طریق سوایپ به راست پدیدار شود. روی هم رفته کاربران حرفه‌ای علاقه‌ی زیادی به این مشخصه دارند.


اگر شما هم یکی از کاربران گوشی‌های سامسونگ هستید، آیا از رابط کاربری One UI رضایت دارید؟ به نظر شما جای کدام مشخصه‌ها در این رابط کاربری خالی است؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما و دیگران در میان بگذارید.

  • ۵ قابلیت که از One UI 4 سامسونگ انتظار داریم

منبع: Android Authority

نوشته One UI؛ هر آنچه باید درباره‌ی رابط کاربری سامسونگ بدانید اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala