طبق آخرین مصاحبه‌ی مدیر ارشد شرکت ادوبی، این قابلیت بسیار کاربردی با گزینه‌ی «prepare as NFT» در برنامه‌ی فتوشاپ نشان داده خواهد شد و  قرار است که تا پایان ماه جاری به صورت نسخه‌ی پیش‌نمایش در دسترس کاربران قرار بگیرد. وی توضیح داد که داده‌های مربوط به این گواهینامه برای امنیت بیشتر روی شبکه‌‌ای مشابه سیستم تورنت با نام IPFS ذخیره می‌شوند. IPFS یک روش غیرمتمرکز برای ذخیره‌ی فایل‌ها است که در آن شبکه‌ای از افراد مسئول حفظ امنیت و در دسترس بودن داد‌ه‌ها هستند، نه یک شرکت واحد. ادوبی معتقد است که با این اقدام، مارکت‌پلیس‌های فروش NFT مانند OpenSea، Rarible، KnownOrigin و SuperRare قادر خواهند بود تا اطلاعات مربوط به هویت خالق اثر را نشان دهند.

سرقت آثار هنری، مشکل بزرگی در دنیای NFT‌ها به حساب می‌آید. تعداد افرادی که از این معضل بزرگ سوء استفاده می‌کنند هم کم نیست. آن‌ها به‌راحتی قادر خواهند بود تا بدون داشتن حق کپی‌رایت محتوایی، NFT آن را ایجاد کرده و به نام خود در بلاک چین قرار دهد و با نادیده گرقتن خالق اصلی اثر هنری، از فروش آن‌ها به درآمد برسند. حتی بلاک چین هم نمی‌تواند برای جلوگیری از چنین مشکلاتی اقدامی انجام دهد.

قابلیت Content Credentials شاید نتواند از سرقت آثار هنری جلوگیری یا مانع از ایجاد NFT اثری بدون حق کپی‌رایت شود، اما حداقل می‌تواند با صادر کردن گواهینامه‌ای به نام خالق هر اثر هنری فروش این NFTها در مارکت‌پلیس به حداقل برساند. به عبارتی دیگر، اگرچه این قابلیت از سرقت آثار هنری جلوگیری نمی‌کند، اما راهی برای اثبات خالق NFT‌ها ارائه می‌دهد.

  • فتوشاپ روی M1 سرعتی %۵۰ بیشتر از مک‌بوک‌های ۲۰۱۹ با پردازنده‌ی اینتل دارد

بنکسی، هنرمند گرافیتی و خالق آثار هنری خیابانی‌ نیز از سرقت کلاه‌برداران NFT در امان نبوده است. یکی از کلکسیونرهای NFT به نام پرنسکی، ۳۰۰ هزار دلار برای NFT منتسب به این هنرمند مشهور گرافیتی پرداخت کرد، اما بعدها معلوم شد که این NFT تقلبی از آب در آمده است. با اینکه پرنسکی با پیگیری‌های خود موفق شد تا پول آن را پس بگیرد، اما اگر از ابتدا بنکسی NFT خود را به‌صورت دیجیتالی ثبت کرده بود، این همه مشکل ایجاد نمی‌شد. بلسکی راجع‌به این مشکل بیان کرد که حتی اگر بنکسی بخواهد همچنان گمنام باقی بماند و نام و شناسه ادوبی خود را به والتی دیجیتال متصل نکند، با توجه باز بودن سیستم این قابلیت ممکن است بتواند با تأیید شرکتی که احراز هویت آثار او را انجام می‌دهد، راهی دیگر برای کسب گواهینامه محتوا پیدا کند.

فتوشاپ علاوه‌بر این قابلیت، قصد دارد تا سیستم دیگری برای برچسب‌گذاری ویرایش‌های انجام شده در فتوشاپ با نماد این شرکت به صورت بتا راه‌اندازی کند. حال که صحبت از NFT شد، بد نیس کمی به این مورد نیز بپردازیم. NFT به معنای «ژتون (توکن) غیر قابل معاوضه» (non-Fungible Token | NFT) است و در حقیقت، ژتونی دیجیتال و نوعی رمز ارز مانند بیت‌کوین و اتریوم است. اما برخلاف یک سکه استاندارد در بلاکچین بیت‌کوین، NFT منحصر به فرد است و نمی‌توان آن‌را معاوضه کرد.

در حقیقت، NFT به دارایی دیجیتالی می‌گویند که قابل جمع کردن باشد. این دارایی دیجیتال، ارزش خود را به صورت نوعی از رمزارز حفظ می‌کند. در حقیقت، همانطور که یک فرش دستبافت یا تابلوی نقاشی، ارزش خود را در طول زمان حفظ می‌کند و نوعی سرمایه‌گذاری به شمار می‌آید، در رابطه با NFT نیز همین امر صدق می‌کند.

به زبانی ساده‌تر فرض کنید اثری را در فتوشاپ خلق کرده باشید و بخواهید آن‌را به فروش برسانید. هر شخصی می‌تواند یک کپی از اثر شما را در کامپیوتر خود داشته باشد و با دانلود آن اثر، هیچ حق مالکیتی نیز به شما پرداخت نشود. در مثالی دیگر فرض کنید تابلو نقاشی رنگ روغن کشیده باشید و بخواهید آن‌ را به فروش برسانید. در مثال اول یعنی عکس و در مثال دوم، تابلو نقاشی، هر دو را می‌توانید به یک NFT تبدیل کنید و با این تبدیل، حتی با از بین رفتن کالای فیزیکی – در اینجا تابلو نقاشی – خود اثر در قالب یک NFT از بین نمی‌رود و حق مالکیت آن در اختیار صاحب اصلی NFT حفظ می‌شود. اگر بخواهیم ساده‌تر از این توضیح دهیم باید گفت در صورتیکه تابلو نقاشی به یک عکس تبدیل و آن عکس در قالب یک NFT فروخته شود، این عکس دارای شناسانامه منحصر به فردی خواهد بود که حتی کپی‌های آن نیز برابر با اثر اصلی نخواهند بود.

  • ۱۰ برنامه‌ی غیرضروری ویندوز که باید حذف کنید

منبع: TheVerge

نوشته فتوشاپ به‌زودی قابلیت ایجاد توکن NFT را دریافت می‌کند اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala