حال پرسش این است که آینده‌ی این شبکه‌ها چه خواهد شد و تاثیر آن‌ها بر ما و تجربه‌ی کاربری ما چگونه خواهد بود؟

۱. تجربه‌ی خرید مبتنی بر واقعیت افزوده

خرید آنلاین

حتما بخش‌های مارکت‌پلیس موجود در فیس‌بوک و اینستاگرام را دیده‌اید. این اپ‌ها به‌صورت فزاینده‌ای سعی دارند تجارت الکترونیک را با تجربه‌ی کاربری خود یکپارچه‌سازی کنند و احتمالا خرید مبتنی بر واقعیت افزوده بخشی از آینده‌ی این فضاها خواهد بود.

واقعیت افزوده یا AR شامل قرار دادن اشیاء مجازی در تصاویر و ویدیوهای واقعی است. این کار معمولا با گوشی‌های هوشمند یا هدست‌های واقعیت افزوده انجام می‌شود و شبکه‌های اجتماعی برای بهره‌گیری از این فناوری معمولا به دوربین گوشی‌های هوشمند وابسته هستند. این تکنولوژی در حوزه‌ی خرید آنلاین آینده‌ی روشنی دارد.

اسنپ‌چت در ماه آوریل با هدف ورود به حوزه‌ی تجارت الکترونیک، یک اپ پیشنهاد مد را که Screenshop نام داشت به مالکیت خود درآورد. این اپ در همکاری با برند گوچی در سال ۲۰۲۰، اولین گا‌م‌ها برای تجربه‌ی خرید مبتنی بر واقعیت افزوده را آغاز کرده است. مدیر عامل این کمپانی هم پیش‌تر از علاقه‌ی خود به تجارت الکترونیک برپایه‌ی واقعیت افزوده گفته است و احتمالا در آینده‌ی نزدیک ویژگی‌های جذاب و جدیدی به این اپ اضافه خواهد شد.

همراه با تجارت الکترونیک مبتنی بر واقعیت افزوده، یکپارچگی مارکت‌پلیس‌ها را هم شاهد خواهیم بود. این اتفاق با خیزش بخش‌های فروشگاهی در مجموعه‌ای از شبکه‌های اجتماعی محبوب همراه خواهد بود که انتظار می‌رود در سال‌های پیش رو ترکیب شبکه‌های اجتماعی و خرده‌فروشی‌ها را به یک امر رایج تبدیل کنند.

همین حالا هم بعضی از افراد از راه فروش محصولات در اپلیکیشن‌هایی مانند اینستاگرام و فیس‌بوک کسب درآمد می‌کنند و به‌راحتی می‌توان رشد آن‌ها را در این بازارها مشاهده کرد.

۲. ارتباطات مبتنی بر واقعیت مجازی

شبکه‌های اجتماعی

این روزها کسی نیست که با VR یا همان واقعیت مجازی آشنایی نداشته باشد. این فناری که شامل ورود کاربر به یک دنیای مجازی است، با استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی ممکن می‌شود. این فناوری در دهه‌ی اخیر پیشرفت‌های بسیار زیادی داشته و می‌توان به آن به‌عنوان آینده‌ای برای شبکه‌های اجتماعی نگریست.

البته، همین حالا هم می‌توانیم با روش‌های مختلف از طریق رسانه‌های اجتماعی با یکدیگر ارتباط برقرار کنیم. پیام‌های متنی، تماس‌های صوتی و تماس‌های تصویری از محبوب‌ترین روش‌های ارتباط با خانواده، دوستان و اطرافیان هستند که خلاء فاصله‌ی فیزیکی را پر می‌کنند. اما تصور کنید بتوانید با وجود فاصله‌ی فیزیکی، خود را در کنار عزیزان‌تان در یک اتاق حس کنید. فناوری واقعیت مجازی همان ابزاری است که می‌تواند این تجربه را ممکن کند.

اگرچه ارتباط از طریق واقعیت مجازی مدتی است که وجود دارد، اما هنوز به یک جریان اصلی در حوزه‌ی ارتباطات تبدیل نشده است. یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در شبکه‌های اجتماعی در جهان امروز، یعنی همان متا (فیس‌بوک سابق) مدت‌هاست تمرکز ویژه‌ای روی واقعیت افزوده دارد و در حال ایجاد فضای واقعیت مجازی اختصاصی در شبکه‌ی خود است.

در واقع این کمپانی اعلام کرده تغییر نامش از فیس‌بوک به متا هم بخشی از برنامه‌ای بزرگ‌تر برای خلق یک متاورس با بهره‌گیری از واقعیت مجازی است. پتلفرم واقعیت مجازی اختصاصی متا با نام Horizon Worlds شناخته می‌شود و با هدف نزدیک‌تر کردن افراد به‌ هم‌دیگر و ایجاد حس یک اجتماع آنلاین راه‌اندازی شده‌است.

این پلتفرم اکنون در فاز بتاست و استفاده از آن تنها با دریافت دعوت‌نامه ممکن است. با این‌حال، اگر به موفقیت برسد، می‌تواند به یک ویژگی محبوب در میان کاربران تبدیل شود. این حقیقت که متا مدت‌ها پیش (زمانی که هنوز فیس‌بوک نام داشت) کمپانی Oculus را که یکی از مشهورترین تولیدکنندگان هدست‌های VR است به مالکیت خود درآورد، نشان می‌دهد آینده‌ی شبکه‌های اجتماعی در یکپارچگی با این فناوری خواهد بود.

  • متاورس چیست و چرا باید درباره‌ی آن بدانید؟

۳. همچنان تمرکز روی مخاطبان جوان‌تر

شبکه‌های اجتماعی

با توجه به این‌که کودکان و نوجوانان بیشتر از سایر رده‌های سنی در شبکه‌های اجتماعی در معرض خطر هستند، این موضوع جای بحث بسیار دارد. به‌تازگی اینستاگرام اعلام کرد که قصد دارد نسخه‌ای با محوریت کودکان و متناسب با سن آن‌ها توسعه دهد که Instagram Kids نام دارد.

این پلتفرم قرار بود تبلیغات را حذف کند تا کودکان به خرید محصولات مشخصی که مناسب آن‌ها نیست ترغیب نشوند. با این حال، کاربران بسیاری در سراسر دنیا از اعلام این خبر استقبال نکردند. بسیاری پیش‌بینی کردند که چنین فضایی می‌تواند به یک هاب برای رفتارهای تهاجمی و قلدری‌های سایبری تبدیل شود. در واقع، افزایش این نگرانی‌ها سبب شد تا دولت آمریکا در نامه‌ای از زاکربرگ بخواهد که توسعه‌ی این پروژه را رها کند. از آن زمان، متا اعلام کرد که کار روی نسخه‌ی ویژه‌ی کودکان را متوقف کرده است.

اما این رخداد به‌ معنی پایان شبکه‌های اجتماعی با محتوا و ویژگی‌های کودک محور نخواهد بود. همین حالا هم پلتفرم‌هایی مانند یوتیوب بخش بزرگی از محتوای خود را به کودکان اختصاص داده‌اند، محتوایی که گاهی شامل تبلیغات هم هست!

بنابراین، بدون مداخله‌ی دولتی، قطعا شبکه‌های اجتماعی آینده با تمرکز بر مخاطبان جوان‌تر فعالیت خواهند کرد.

۴. باز هم تبلیغات بیشتر

تبلیغات

قطعا شبکه‌های اجتماعی اگر می‌توانستند بخش بیشتری از رابط کاربری اپ‌های خود را به تبلیغات اختصاص می‌دادند. با افزایش محبوبیت شبکه‌های اجتماعی، طبیعی است که شرکت‌های بیشتری برای دیده شدن توسط میلیون‌ها نفر در این شبکه‌ها بیشتر هزینه کنند. شبکه‌های اجتماعی به پلتفرم سودآوری برای تبلیغات تبدیل شده‌اند که تبلیغات کاغذی و تلویزیونی حتی توان رقابت با آن‌ها را ندارند.

بنابراین، دیدن تبلیغات بیشتر در شبکه‌های اجتماعی محبوب‌تان در ماه‌ها و سال‌های آینده امر چندان عجیبی نخواهد بود. در حالی که گاهی این پلتفرم‌ها به پیدا کردن محصولات و خدمات کاربردی کمک می‌کنند، بسیاری از کاربران نظر خوبی نسبت به دیدن آن‌ها ندارند.

۵. الگوریتم‌های پیشرفته‌تر

الگوریتم شبکه اجتماعی

تا به‌حال به این فکر کرده‌اید که شبکه‌های اجتماعی می‌دانند شما به‌دنبال چه محتوایی هستید؟ در حقیقت، آن‌ها می‌دانند. شبکه‌های اجتماعی الگوریتم‌هایی دارند که فعالیت‌های به‌خصوص شما را دنبال می‌کنند: جستجوهای شما، صفحات بیشتر بازدید شده، زمان حضور در شبکه و موارد مشابه. این فاکتورها به الگوریتم‌ها امکان می‌دهد محتوای مشابه را به شما نمایش دهند تا شما را راضی و علاقه‌مند نگه دارند.

مختصر بگوییم، این الگوریتم‌ها وظیفه‌ دارند از درگیر بودن شما با محتوایی که برای‌تان نمایش داده می‌شود اطمینان حاصل کنند. با رشد کمپانی‌های فعال در حوزه‌ی شبکه‌های اجتماعی که به دنبال افزایش فعالیت کاربر به هر طریق ممکن هستند، همیشه جا برای بهبود این الگوریتم‌ها وجود دارد تا بتوانند نظارت بیشتری روی فعالیت‌های ما داشته باشند و تصمیم بگیرند تمایل داریم چه‌نوع محتوایی را تماشا کنیم.

این عامل می‌تواند خروج از این شبکه‌ها را سخت‌تر کند، زیرا آن‌ها همیشه به‌دنبال راه‌هایی برای جلب توجه کاربران به‌شیوه‌ای موثرتر هستند.

۶. گیمینگ مبتنی بر واقعیت مجازی و واقعیت افزوده

واقعیت مجازی - شبکه‌های اجتماعی

شاید تا‌ به‌حال بازی‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده را تجربه کرده باشید. در واقع، این بازی‌ها نسخه‌ای فراگیرتر از همان تجربه‌های گیمینگ سنتی هستند و ممکن است به‌زودی آن‌ها را بر بستر وب‌سایت شبکه‌های اجتماعی محبوب هم مشاهده کنیم.

در سال‌های پیش رو، این وب‌سایت‌ها می‌توانند بازی‌های واقعیت مجازی چند نفره را ارائه کنند که شما در آن‌ها با خانواده و دوستان هم‌بازی خواهید شد. این بازی‌های می‌توانند بازی‌های ساده و سنتی مانند حروف‌چینی و حدس کلمات تا بازی‌های ورزشی و بازی‌های هیجانی‌تر مانند سبک‌های مبارزه و مسابقه باشند.

این‌که این بازی‌های به‌صورت رایگان در اختیار ما قرار می‌گیرند یا نه، مشخص نیست؛ اما می‌توانند به روشی محبوب برای وقت گذراندن با عزیزان و نزدیکان تبدیل شوند.

شبکه‌های اجتماعی حالا دیگر فراتر از ارسال پست و پیام‌رسانی هستند

ده سال پیش، ما شاید فکرش را هم نمی‌کردیم شبکه‌های اجتماعی به‌شکل امروزی خود تبدیل شوند. خرید آنلاین، گیمینگ، پخش زنده، ارتباطات و بسیاری ویژگی‌های دیگر که در نسل امروزی این شبکه‌ها یافت می‌شوند، روش‌های متفاوتی از تعامل با اپ‌هایی هستند که روزگاری فقط برای ارسال پیام با دوستان و به‌اشتراک گذاری وضعیت روزانه استفاده می‌شدند.

با این حساب، چه کسی می‌داند در سال‌های آینده این شبکه‌ها به چه سمتی می‌روند؟ مواردی که در این مطلب به آن‌ها اشاره کردیم تنها بخشی از پیش‌بینی‌های موجود درباره‌ی آینده‌ی این شبکه‌هاست و با توجه به پتانسیلی که این صنعت دارند، می‌توان افق‌های جدیدتری را برای آن‌ها متصور شد.

منبع: Make Use Of

نوشته آینده‌ی شبکه‌های اجتماعی چگونه خواهد بود و چه تاثیری بر ما خواهد داشت؟ اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala