مدیرعامل یوتیوب در نامه‌ای به انجمن یوتیوب، داده‌های جالبی را در مورد سلامت این سرویس پخش ویدیو به اشتراک گذاشته است. وی در مورد ویدیو‌های کوتاه سبک اپلیکیشن تیک‌تاک در یوتیوب که Short نامید می‌شود صحبت کرد و گفت که این ویدیو‌ها با استقبال خوب کاربران روبرو شده و بیش از ۵ تریلیون بازدید داشته است. موفقیت ویدیوهای Short در این پلتفرم احتمالاً رقیب بزرگی برای تیک‌تاک و روند افزایش کاربران آن است، که برای مدت کوتاهی از گوگل به عنوان محبوب‌ترین پلتفرم جهان در اواخر سال ۲۰۲۱ پیشی گرفته بود.

  • ۵ بلاک‌چین به جز اتریوم که از NFT پشتیبانی می‌کنند

سوزان وویچیکی همچنین تأیید کرد که کسب درآمد در یوتیوب افزایش پیدا کرده و کاربران زیادی از این راه به امرار معاش می‌پردازند. او در این راستا افزود که تعداد کانال‌ها و سازندگان محتوایی که ۱۰۰۰۰ دلار یا مبالغ بالاتری درآمد دارند ۴۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است. به‌عنوان بخشی از ابزارهای مداومی که سازندگان محتوا را قادر می‌سازد در پلتفرم یوتیوب درآمد کسب کنند، به‌زودی شاهد ورود پشتیبانی توکن‌های غیرقابل معاوضه (NFT) به این پلتفرم خواهیم بود. او در توضیحات خود آورده:

«در سال گذشته دنیای رمزارزها، توکن‌های غیرقابل معاوضه (NFT) و حتی سازمان‌های غیرمتمرکز خودگردان (DAO) فرصتی غیرقابل تصور را برای توسعه‌ی ارتباط بین سازندگان محتوا و طرفداران آن‌ها فراهم کردند. ما همیشه بر گسترش اکوسیستم یوتیوب تمرکز کرده‌ایم تا به سازندگان محتوا کمک کنیم در فناوری‌های نوظهور از جمله مواردی مانند NFT سرمایه‌گذاری کنند و در عین حال به تقویت و بهبود تجربیاتی که سازندگان محتوا و طرفداران در یوتیوب دارند، ادامه خواهیم داد.»

  • اکثر توسعه‌دهندگان بازی‌های ویدیویی به NFT علاقه ندارند

باید خاطر نشان کنیم که تولیدکنندگان محتوا در یوتیوب پیش از این نیز از فناوری NFT کسب درآمد می‌کردند. برای مثال برخی از سازندگان یوتیوب قبلاً با فروش ویدیوی بسیار محبوب «چارلی من را گاز گرفت» با قیمت حدود ۷۵۰ هزار دلار، از طریق فناوری NFT کسب درآمد کردند. پس از فروش، این ویدیو دیگر در دسترس عموم قرار ندارد. یوتیوب اطلاعات بیشتری درباره قابلیت‌های احتمالی NFT برای این پلتفرم منتشر نکرده است. مدیر عامل این شرکت همچنین در مورد حذف گزینه‌ی Dislike توضیح می‌دهد: «در این پلتفرم گاهی اوقات ما شاهد این قضیه بودیم که تعداد dislikeهای یک ویدیو بسیار بیشتر از likeهای آن بوده و این گاهی اوقات به تولیدکنندگان محتوا آسیب می‌زند. این قضیه اغلب تولیدکنندگان کوچک‌تر و کسانی که تازه شروع به کار کرده‌اند را هدف قرار می‌دهند. ما می‌خواهیم هر سازنده محتوا احساس کند می‌تواند بدون آزار و اذیت محتوای دلخواه خود را به دیگر کاربران ارائه کند. بنابراین تصمیم داریم که گزینه‌ی dislike را از این پلتفرم حذف کنیم.»

جدا از این‌ها، سوزان وویچیکی تأیید کرد که ابزارهای خرید در این پلتفرم قرار است بیشتر گسترش یابد. تبلیغات پیرامون NFTها به وضوح باعث می‌شود که بسیاری از برندها و پلتفرم‌ها تلاش کنند تا از این فناوری مبتنی بر بلاک چین در محصولات خود بهره ببرند. در حالی که فرصت‌های محدودی برای NFT‌ها وجود دارد تا به ابزار مکمل قدرتمندی برای سازندگان و هنرمندان تبدیل شوند، باید ببینیم ارزش بلندمدت کالاسازی هنر دیجیتال در بستری که برای اشتراک‌گذاری محتوا طراحی شده در چه جایگاهی قرار می‌گیرد. یک نگرانی عمده در این موضوع این است که مانند ویدیوی «چارلی من را گاز گرفت» می‌توانیم شاهد ناپدید شدن محتوای محبوب یا محدود شدن آن توسط کسانی باشیم که می‌خواهند به طور مؤثر حقوق محتوای یوتیوب را خریداری کرده یا آن را آفلاین کنند.

مدیرعامل یوتیوب با انتشار پستی ادعا می‌کند که یوتیوب متعهد به حمایت از سازندگان محتوا محیط‌ زیست برای تقویت محتوای‌های مثبت است. با توجه به تاثیرات زیست محیطی احتمالی NFT‌ها به نظر می‌رسد این تصمیم بالقوه در تضاد با هر تعهد زیست محیطی دیگری باشد. باید به این نکته نیز توجه کنیم از آنجایی که هنرهای رمزنگاری مانند NFTها بسیار جدید هستند، ارزیابی دقیق تأثیر ایجاد توکن غیرقابل معاوضه در بازارها امر دشواری است. اگر تاثیر مثبت این موارد مذکور ثابت شود، گوگل باید مردم را متقاعد کند که NFT‌ها صرفا یک جریان زودگذر نیستند و باید به مزایایی که برای سازندگان و محیط زیست خواهد داشت نیز بپردازد.

  • فیسبوک و اینستاگرام ساخت، نمایش و فروش NFT را بررسی می‌کنند

منبع: ۹to5mac

نوشته یوتیوب احتمالا قابلیتی مبتنی بر فناوری NFT عرضه خواهد کرد اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala