مطلب ویندوز ۱۰ در برابر macOS Sierra؛ چرا اپل برنده است؟ برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

هرچند نسخه‌ی جدید ویندوز ۱۰ موسوم به Anniversary Edition و سیستم‌عامل دسکتاپ جدید اپل یعنی macOS Sierra هنوز در مرحله‌ی بتا به سر می‌برند، ولی هر دو کمپانی مایکروسافت و اپل دیدگاه خود را در مورد آینده‌ی صنعت رایانه‌های شخصی در سال آینده نشان داده‌اند. ما همین‌الان هم چیزهای زیادی در مورد رابط کاربری، نحوه‌ی یکپارچه‌سازی جستجو، مرورگر اینترنت، مالتی‌تسکینگ و دیگر امکانات کلیدی هرکدام از این سیستم‌عامل‌ها می‌دانیم. سؤالی که باقی می‌ماند این است که کدام سیستم‌عامل دسکتاپ از دیگری برتر خواهد بود؟ در این مقاله قصد داریم این دو سیستم‌عامل را هم در وضعیت فعلی و هم در وضعیتی که هرکدام از کمپانی‌ها برای آینده‌ی آن‌ها تصویر کرده مقایسه کنیم. بدین ترتیب شما بهتر می‌توانید تصمیم بگیرید که کدام پلتفرم برایتان مناسب است. با دیجی‌کالا مگ همراه باشید.

رابط کاربری

طراحی جدید و پویای ویندوز ۱۰ همین سال گذشته روح جدیدی را کالبد سیستم‌عاملی دمید که زمانی بسیار آرام و موقر بود. این در حالی است که اپل سیستم‌عامل macOS Sierra را از نظر ظاهری شبیه به OS X El Capitan حفظ کرده که خود شبیه به نسخه‌ی سال قبل‌تر یعنی Yosemite بود. یکی از تغییرات قابل‌توجهی که اپل امسال به سیستم‌عامل دسکتاپ خود اضافه کرده قابلیت تصویر در تصویر برای ویدیوهاست که از آیپد آمده. احتمالا کاربران رابط کاربری هیچ‌کدام از این سیستم‌عامل‌ها را بد ارزیابی نخواهند کرد. البته فراموش نکنید که ویندوز ۱۰ به حالتی مخصوص تبلت‌ها هم مجهز است. ازآنجاکه مایکروسافت در طراحی این نسخه از ویندوز اندازه‌ی اجزا را بزرگ‌تر و مناسب برای تاچ در نظر گرفته امکان استفاده از این سیستم‌عامل روی گجت‌های گسترده‌تری وجود دارد و کاربر قادر خواهد بود به شیوه‌های متنوع‌تری با گجت‌ها تعامل داشته باشد.

۰۱ - ویندوز ۱۰ در برابر macOS Sierra

برنده: ویندوز ۱۰. این پلتفرم میان‌گجتی قابلیت‌های بیشتری دارد وگزینه‌های انتخاب بیشتری پیش روی کاربر قرار می‌دهد.

مالتی‌تسکینگ

هر دو سیستم‌عامل macOS و ویندوز ۱۰ امکان استفاده از دسکتاپ‌های مجازی را دارند ولی مایکروسافت به شما اجازه می‌دهد درآن‌واحد کارهای بیشتری را انجام دهید. یک سال پیش اپل قابلیت Split-View را برای تقسیم آسان صفحه‌نمایش بین دو اپلیکیشن در نسخه‌ی OS X El Capitan به سیستم‌عامل خود افزود. ولی سیستم‌عامل مایکروسافت اجازه می‌دهد تا چهار پنجره‌ی مختلف را روی یک گرید کنار هم قرار دهید. اگر مانیتور شما به‌اندازه‌ی کافی بزرگ باشد این قابلیت ویندوز ۱۰ بسیار کارآمد خواهد بود.

۰۲ - ویندوز ۱۰ در برابر macOS Sierra

برنده: ویندوز ۱۰. استفاده از اپلیکیشن‌های بیشتر روی یک صفحه‌ی واحد.

کورتانا در برابر سیری

«اسپاتلایت» (Spotlight) از زمانی که در سال ۲۰۰۵ معرفی شد تا کنون به کاربران مک کمک کرده تا فایل‌های خود را راحت‌تر پیدا کنند. ولی ابزارهای جستجوی دستی با استفاده از تایپ کلمات کلیدی دیگر به گذشته تعلق دارند. حال نوبت دستیاران هوشمند صوتی است که صحنه را از آن خود بکنند. اپل با آوردن سیری (که زمانی تنها به iOS تعلق داشت) به مک، در این زمینه خود را به مایکروسافت رسانده است. مایکروسافت با معرفی اولین نسخه‌ی ویندوز ۱۰ کورتانا را به رایانه‌های شخصی وارد کرده بود.

سیری می‌تواند در مدیریت فایل‌ها کمک کند و کورتانا قابلیت ارسال اعلان اخبار را دارد ولی نکته‌ی مهم این است که هر دوی آن‌ها حال قادر هستند سؤال‌های پشت سر هم را با توجه به زمینه‌ی مکالمه درک کنند. برای مثال کریگ فدریگی در کنفرانس WWDC 2016 از سیری درخواست کرد تا نتایج جستجوی اولیه‌ی او برای تصاویر را به عکس‌هایی محدود کند که کن برای او فرستاده است. در یک آزمایش دیگر کورتانا نه‌تنها قادر بود به این سؤال پاسخ دهد که «رئیس‌جمهور ایالات‌متحده کیست؟» بلکه وقتی در ادامه پرسیده شده «او چند سال دارد؟» جواب داد باراک اوباما ۵۴ ساله است. هرچند هم سیری و هم کورتانا نتایج را در قالب یک داشبورد نمایش می‌دهند، تنها macOS به شما اجازه می‌دهد با استفاده از Drag and Drop آن نتایج را گرفته و به درون سندی که روی آن کار می‌کنید بیندازید.

۰۳ - ویندوز ۱۰ در برابر macOS Sierra

برنده: macOS Sierra. سیری با اختلافی اندک از کورتانا پیشی می‌گیرد.

قابلیت‌های ویژه

هم ویندوز ۱۰ نسخه‌ی Anniversary Edition و هم macOS Sierra اجازه خواهند داد قفل کامپیوتر خود را با استفاده از گوشی‌تان باز کنید، ولی سایر امکانات ویژه‌ی جدید آن‌ها بسیار با هم تفاوت دارد. مایکروسافت قصد دارد گزینه‌ای را برای دارندگان رایانه‌های شخصی مجهز به ویندوز ۱۰ و دارندگان Xbox One معرفی کند که بتوانند در برابر هم (یا با هم) بازی کنند. یکی از ویژگی‌های جدید اصلی دیگر در ویندوز ۱۰ قابلیتی است که Ink نام دارد. این قابلیت یادداشت‌هایی را که با استفاده از استایلوس یا انگشت روی صفحه نوشته باشید به نوشته‌هایی متنی تبدیل می‌کند.

در همین حال جالب‌ترین ویژگی جدید معرفی‌شده از سوی اپل روی macOS Sierra قابلیتی به نام Optimized Storage است. این قابلیت فایل‌هایی را که خیلی کم از آن‌ها استفاده می‌کنید روی سرورهای iCloud اپل بایگانی می‌کند. در دموی اجراشده در کنفرانس WWDC 2016 این قابلیت توانست ۱۳۰ گیگابایت از فضای اشغال‌شده روی یک هارددیسک ۲۵۰ گیگابایتی را آزاد کند.

احتمالا آن دسته از کاربران مک که به عکاسی علاقه دارند هم اشتیاق زیادی برای به‌روز کردن سیستم خود با macOS Sierra خواهند داشت. چرا که اپلیکیشن Photos در نسخه‌ی جدید به قابلیت‌هایی نظیر تشخیص چهره‌ی بهتر، جستجو بر اساس نام اشیا، افراد و خاطرات و همچنین روشی ساده برای تبدیل عکس‌ها به اسلایدشو مجهز شده است. علاوه بر این بسیاری از دارندگان مک از امکان دسترسی به فایل‌های دسکتاپ خود روی تمام مک‌های مجهز به Sierra استقبال خواهند کرد.

۰۴ - ویندوز ۱۰ در برابر macOS Sierra

برنده: مساوی. هر دو پلتفرم قابلیت‌های جدید بالقوه خوبی اضافه کرده‌اند که امید می‌رود کاربران از آن‌ها لذت ببرند.

وب‌گردی

احتمالا بزرگترین تغییر در این زمینه میان هر دو پلتفرم این است که مرورگر مایکروسافت اج سرانجام در ویندوز ۱۰ نسخه‌ی Anniversary Edition از افزونه‌ها (Extensions) پشتیبانی خواهد کرد. البته متاسفانه مشخص نیست که تعداد این افزونه‌های چقدر خواهد بود. اگر وضعیت توسعه‌ی اپلیکیشن‌های جدید برای ویندوز ۱۰ را معیار قرار دهیم احتمالا مرورگر اج برای رسیدن به سافاری در زمینه‌ی تعداد افزونه‌های در دسترس کار دشواری را پیش رو خواهد داشت.

هر دو مرورگر اجازه می‌دهند تب‌هایی را که همواره قصد باز کردن آن‌ها را دارید تعیین کنید، ولی از این دو تنها سافاری امکان ساکت کردن تب‌های پرسروصدا را می‌دهد. مرورگر اج شما را وادار خواهد کرد برای این کار به تب مربوطه بروید، منبع تولید صدا را پیدا کرده و به صورتی دستی آن را ساکت کنید. هرچند ممکن است مایکروسافت اج اجازه دهد صفحات وب را با یادداشت‌ها و خطوط حاشیه‌نویسی کنید ولی این برای جبران فقدان امکان ساکت کردن تب‌ها کافی نیست.

۰۵ - ویندوز ۱۰ در برابر macOS Sierra

برنده: macOS Sierra. با امکان ساکت کردن تب‌ها در سافاری می‌توانید در آرامش به وب‌گردی بپردازید و مایکروسافت اج در این زمینه عقب می‌ماند.

تعامل با گوشی موبایل

ازآنجاکه کمپانی اپل هم مک‌بوک و آی‌مک و هم آیفون را تولید می‌کند این قدرت را دارد تا آن‌ها در هماهنگی با هم قرار دهد. البته ویندوز ۱۰ نسخه‌ی Anniversary Edition هم قابلیتی را معرفی خواهد کرد که با آن بتوانید از روی رایانه توسط گوشی خود پیامک ارسال کنید. ولی ویندوز امکان دریافت تماس‌های گوشی را نخواهد داشت درحالی‌که مک از این قابلیت برای آیفون پشتیبانی می‌کند.

اپل در macOS Sierra همکاری مشترک بین مک و آیفون را حتی از این هم فراتر برده و ما منتظر رسیدن یک حافظه‌ی موقت مشترک (Universal Clipboard) هستیم که اجازه می‌دهد متن یا عکسی را روی یکی از دستگاه‌ها کپی کرده و روی دیگری استفاده کنید. اپل همچنین ویژگی جدیدی به نام Auto Unlock را معرفی کرده که اجازه می‌دهد با استفاده از اپل واچ یا آیفون به مک خود وارد شوید. علاوه بر این قادر خواهید بود اپل پی را روی مک با استفاده از تاچ‌آیدی آیفون فعال کنید.

۰۶ - ویندوز ۱۰ در برابر macOS Sierra

برنده: macOS Sierra. یکپارچگی پلتفرم‌های مختلف اپل را به‌آسانی نمی‌توان شکست داد.

قیمت و به‌روزرسانی

آیا شما بر اساس زمان‌بندی کامپیوترتان زندگی می‌کنید یا ترجیح می‌دهید آن را با خودتان وفق دهید؟ مایکروسافت درحالی‌که ارتقا از ویندوز ۷ یا ویندوز ۸ به ویندوز ۱۰ را برای اولین سال معرفی آن رایگان کرد، به کاربران گفت که انتظار هزینه‌ای ۱۱۹ دلاری را پس از تاریخ ۲۹ جولای ۲۰۱۶ داشته باشند. در مقابل macOS Sierra آخرین نسخه از فهرست بلند سیستم‌عامل‌های دسکتاپ اپل است که برای همیشه رایگان هستند. اپل همچنین به شما اجازه می‌دهد هر زمان که آماده بودید دست به به‌روزرسانی سیستم خود بزنید؛ برخلاف مایکروسافت که به‌روزرسانی‌ها را به کاربر تحمیل می‌کند.

۰۷ - ویندوز ۱۰ در برابر macOS Sierra

برنده: macOS Sierra. رایگان برای همیشه و مطابق با برنامه‌ریزی شما.

نتیجه‌ی کلی: برد macOS Sierra در مقابل ویندوز ۱۰ با نتیجه‌ی ۵ بر ۳

سال گذشته ویندوز ۱۰ در چنین تقابلی می‌توانست OS X El Capitan‌ را شکست دهد ولی قطعا اپل تلاش زیادی کرده تا macOS Sierra را به سیستم‌عامل گیراتری تبدیل کند. از آمدن سیری به دسکتاپ گرفته تا قابلیت‌های جدید اپلیکیشن Photos به نظر می‌رسد macOS Sierra به کاربران مک امکاناتی را خواهد داد که در انتظار آن‌ها بوده‌اند. ویندوز ۱۰ نسخه‌ی Anniversary Edition هم سیستم‌عامل ضعیفی نیست ولی حداقل مرورگر مایکروسافت اج راه زیادی را برای تبدیل شدن به رقیبی جدی پیش رو خواهد داشت. البته صرفا خود این سیستم‌عامل‌ها نیستند که تصمیم نهایی خریداران را تعیین می‌کنند؛ طراحی خوب سخت‌افزارهای مک و قابلیت‌های PC در زمینه‌ی بازی اهمیت بسیار زیادی خواهند داشت. بااین‌حال تفاوت میان macOS و ویندوز ۱۰ به‌قدری زیاد هست که بتوان برنده را پیش‌بینی کرد.

منبع: LAPTOP Magazine

منبع متن: digikala