مطلب شما بگویید؛ ال‌جی یا سامسونگ؟ برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

خیلی از افراد شنبه‌ها را زیاد دوست ندارند. ولی ما در دیجی‌کالا مگ یک دلیل ویژه برای دوست داشتن شنبه‌ها داریم و آن هم این است که می‌توانیم با یک مطلب «شما بگویید» جدید به سراغ همراهان همیشگی‌مان بیاییم. این هفته قصد داریم به موضوعی نسبتا متفاوت بپردازیم. موضوع این هفته‌ی ما مقایسه‌ی دو محصول خاص یا دو سیستم‌عامل و چیزهایی شبیه این نیست، بلکه قصد داریم به رقابت دیرینه‌ی دو غول تکنولوژی کره‌ای بپردازیم تا ببینیم به نظر شما کدام شرکت در نهایت پیروز خواهد بود: ال‌جی یا سامسونگ؟

رقابت بین ال‌جی و سامسونگ از دیرباز معروف بوده است. این دو کمپانی کره‌ای برای بیش از ۵۰ سال است که با هم رقابت جدی دارند و بارها ماجراهایی در مورد کشمکش‌های میان آن‌ها بر سر ادعای دزدیده شدن مدارک سری، جاسوسی یا مواردی نظیر این‌ها به گوش رسیده است. شاید ما ال‌جی و سامسونگ را بیشتر با گوشی‌هایی مثل LG G5 یا Galaxy S7 بشناسیم ولی در کره‌ی جنوبی نام آن‌ها بیشتر یادآوری نوعی دشمنی حماسی است. کار حتی به جایی رسیده که ورود به ساختمان‌های هر کدام از این دو شرکت بیشتر شبیه عبور از گیت امنیتی فرودگاه است؛ کیف‌ها اسکن می‌شوند، همراه داشتن دوربین عکاسی مجاز نیست، روی لنز دوربین گوشی‌های موبایل با چسب مخصوص پوشانده می‌شود، هیچ نوع فلش مموری یا هارد اکسترنال اجازه‌ی ورود ندارد و دوربین‌های امنیتی تمام گوشه‌های ساختمان را پوشش داده است.

ال‌جی یا سامسونگ - ۰۳

رقابت ال‌جی و سامسونگ در کره‌ی جنوبی چیزی فراتر از یک رقابت ساده در حوزه‌ی تکنولوژی است. هر کدام از شرکت‌ها قلمروهای خاص خود را دارند. رستوران‌ها و هتل‌ها میان دو شرکت تقسیم شده و کارکنان هر کدام از شرکت‌ها می‌دانند که نباید به قلمروی شرکت دیگر وارد شوند. انتخاب میان سامسونگ و ال‌جی در کره وارد سبک زندگی مردم شده است. شرکت‌های بزرگ و مدیران آن‌ها هم در کره جایگاه اجتماعی خاصی دارند که می‌توان آن را با فرهنگ سلبریتی‌ها مقایسه کرد.

در حال حاضر سامسونگ بزرگترین چائبول (اصطلاحی که در کره به شرکت‌های بزرگی که معمولا مالکیت خانوادگی دارند اطلاق می‌شود) در کره‌ی جنوبی است و ال‌جی هم همواره خود را در بین ۵ چائبول برتر کره حفظ کرده. سامسونگ در سال ۲۰۱۳ درآمدی برابر با ۳۰۴ میلیارد دلار داشته که به تنهایی تقریبا برابر با ۲۵ درصد کل تولید ناخالص داخلی کره‌ی جنوبی بوده است. درآمد ال‌جی هم در سال ۲۰۱۴ به چیزی برابر با ۱۰۴ میلیارد دلار رسیده. البته عملکرد مالی ال‌جی و سامسونگ در سال‌ها و زمنیه‌های مختلف متفاوت بوده است. برای مثال در سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۶ میلادی سامسونگ به لطف فروش خوب Galaxy S7 و Galaxy S7 Edge بهترین سه‌ماهه‌ی مالی را در دو سال اخیر تجربه کرد. در مقابل ال‌جی علی‌رغم ضرردهی بخش موبایل موفق شد به لطف فروش خوب لوازم خانگی و تلویزیون همچنان سوددهی داشته باشد. ظاهرا گوشی ماژولار LG G5 موفق نشده موفقیتی را که ال‌جی انتظار داشته به ارمغان بیاورد.

ال‌جی یا سامسونگ - اصلی

جالب است بدانید که ماجرای رقابت و دشمنی ال‌جی و سامسونگ  با هم در واقع پس از یک دوستی دیرینه آغاز شده است. لی بیونگ چول (Lee Byung-chull) موسس سامسونگ و کو این هوای (Koo In-hwoi) موسس ال‌جی در یک شهر به دنیا آمدند، به یک مدرسه رفتند و دوستی نزدیکی توام با احترام بین آن‌ها برقرار بود. دوستی آن‌ها تا حدی زیاد بود که دختر دوم لی به همسری پسر سوم کو درآمد که حتی در سامسونگ کار می‌کرد.

لی بیونگ چول در سال ۱۹۳۸ میلادی یک شرکت بازرگانی را در موطن خود گیونگسانگ تاسیس و نام آن را سامسونگ (به معنی سه ستاره) گذاشت. او در دوران جنگ کره تقریبا تمام دارایی خود را از دست داد و با سرمایه‌ی اندک باقیمانده یک کارخانه‌ی قند راه‌اندازی کرد. در سوی دیگر کو این هوای کار خود را از سال ۱۹۴۷ با تاسیس کارخانه‌ی لوازم آرایشی «لوک های» (Luk Hai) آغاز کرد. او سپس در سال ۱۹۵۸ شرکت «گلداستار» (Goldstar) را پایه‌گذاری کرد که بعدها به «ال‌جی الکترونیکز» (LG Electronics) تبدیل شد. علی‌رغم جایگاه کنونی دو شرکت در واقع این ال‌جی بوده که ابتدا وارد صنعت تولید لوازم الکترونیکی شده است.

ال‌جی یا سامسونگ - ۰۲

A-501، اولین رادیوی لامپی کره‌ی جنوبی، توسط ال‌جی (گلداستار سابق) ساخته شد

دشمنی بین سامسونگ و ال‌جی از زمانی آغاز شد که در سال ۱۹۶۹ دولت کره برنامه‌ای هشت‌ساله را برا حمایت از صنعت نوپای لوازم الکترونیکی تصویب کرد. البته طبق شواهد سامسونگ حتی پیش از اعلام شدن این برنامه از سوی دولت، خود را برای ورود به صنعت لوازم الکترونیک آماده کرده بوده است. پسر لی در زندگی‌نامه‌ی خود نوشته که پدرش با دوست خود کو ملاقات و برنامه‌ی سامسونگ را برای ورود به صنعت لوازم الکترونیکی به او اعلام کرده است. ولی کو از شنیدن این خبر خشمگین شده و سر لی فریاد کشیده است. لی که از مخالفت دوست و فامیل سببی خود شوکه شده بوده محل را ترک کرده و از این پس دوستی میان آن‌ها به دشمنی تبدیل شده است.

دو شرکت ال‌جی و سامسونگ در ایران هم پیشینه‌ای نسبتا طولانی دارند. کمتر ایرانی را می‌توان یافت که در طول عمر خود حداقل از یکی از محصولات این دو شرکت استفاده نکرده باشد. شاید رقابت میان این دو غول تکنولوژی کره‌ای در ایران به اندازه‌ی کره ملموس نباشد، ولی در ایران هم هر کدام از آن‌ها به ویژه در زمنیه‌ی گوشی‌های هوشمند و تلویزیون طرفداران خاص خود را دارند. شما طرفدار کدام شرکت هستید؟ به نظر شما عملکرد این دو شرکت در حوزه‌های مختلف را چگونه می‌توان با هم مقایسه کرد؟ آیا رقابت آن‌ها در نهایت به پیروزی یکی و شکست دیگری ختم خواهد شد؟ برنده کدام شرکت خواهد بود: ال‌جی یا سامسونگ؟

Drone_Ad

منبع متن: digikala