همیشه در میان بلاک باستر های سینمایی و تبلیغات گسترده و انبوده، فیلم های مستقل تاثیر گذاری ساخته می‌شوند. بلاک باستر ها همیشه صدرنشین جدول فروش هفتگی هستند و طرفداران زیادی هم برای خود دارند، اما حرف و ایده جدید می­‌تواند از زبان کارگردان تازه کاری هم بیرون بیاید. چه در دنیای سینما چه در […]

حاصل خلاقیت | نقد و بررسی بازی Mini Metro

همیشه در میان بلاک باستر های سینمایی و تبلیغات گسترده و انبوده، فیلم های مستقل تاثیر گذاری ساخته می‌شوند. بلاک باستر ها همیشه صدرنشین جدول فروش هفتگی هستند و طرفداران زیادی هم برای خود دارند، اما حرف و ایده جدید می­‌تواند از زبان کارگردان تازه کاری هم بیرون بیاید. چه در دنیای سینما چه در دنیای بازی گاهی باید به سبک­‌تر ها در فرم، نگاه کرد. در میان گرافیک و اکشن بازی بتلفیلد و یا در میان ماجراجویی های بازی آنچارتد، کمپانی “پلی دد” ی هم خودنمایی می­‌کند. مستقل باش و ایده پردازی کن تا لیمبو را وارد بازار کنی. ایده را پرورش بده و حرف های بزرگ تری را وارد داستان کن تا “اینساید” ساخته شود. بازی که امروز قصد بررسی آن را داریم یک نوع اینساید بازی های موبایل در میان انبوهی از بازی های تکراری و مشابه هم هست. بازی Mini Metro، یک بازی نو و نشانه خلاقیت سازندگان و طراحان بازی سازی موبایل است. در بین بازی های موبایل در هر سال با چند ایده جدید روبرو می­‌شویم که با سایر بازی های کپی شده فرق دارند. در دو سه سالی که همه سازندگان بازی های موبایل سعی می­‌کنند کلش او کلنز دوم را وارد بازار کنند، گروهی دیگر به دنبال ایده های جدید می­‌روند. Dinosaur Polo Club خالق این بازی جذاب است. بازی سازی برای موبایل اغلب ساده تر و کم هزینه تر از بازی های سایر پلتفرم هاست به همین دلیل هر روز با عناوین جدید روبرو می‌­شویم. در این فضای داغ بازار ایده پردازی کلید موفقیت بازی ها است. شاید به جرعت به توان گفت که همه علاقه مندان به بازی های موبایل به دنبال تجربه یک بازی جدید و چالش برانگیز هستند (که البته در همه پلتفرم ها این مورد صدق می­‌کند). در دوره ای که پایانش مشخص نیست همچنان ادامه دارد بازی های امتیاز محور تقریبا در هر سبکی خودشان را جای می‌­دهند. برای کسب امتیاز بیشتر، بیشتر بازی کنید، بیشتر تلاش کنید، رتبه خود را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید. بازی Mini Metro هم از این طرح پیروی می­‌کند و پایانی برای بازی درنظر گرفته نشده و شما برای کسب امتیاز بیشتر باید مدت زمان بیشتری بتوانید خطوط مترو شهری را بر عهده بگیرید و مسافران را در ایستگاه بیش از حد منتظر نگذارید. این بازی زیبا به شیوه ای جدید قسمت سرگرم کردن شما را دارد و در نوع خودش بسیار بازی کامل و بی نقصی می­باشد. همچنین در مقاله “بهترین بازی های موبایل در سال ۱۳۹۵” که در شماره پانزدهم مجله گیمفا منتشر شد، این بازی در رده دوم بهترین بازی جای گرفت.

همه چیز در بازی با همین چند خط آغاز می‌شود

در بازی Mini Metro شما باید کنترل خطوط مترو شهر را بر عهده بگیرید و به درخواست مراجعه کنندگان پاسخ دهید. تمامی عناصر درون بازی، از مترو و ایستگاه ها گرفته تا خود مسافران، شبیه اشکال هندسی طراحی شده که با رنگ آمیزی های متفاوت به زیبایی در بازی قرار گرفته اند. در حال حاضر در بازی ۱۵ شهر مختلف برای اداره کردن سیستم مترو وجود دارد که برای بازی کردن در هر شهر نیاز به کسب امتیاز بالا در شهر قبلی دارید. ایستگاه های مترو در این بازی به شکل دایره، مثلت و مربع هایی هستند که مجدد همین اشکال به شکل مسافر در کنار آن به وجود می‌­آیند. شما با وصل کردن دو ایستگاه به هم می توانید خطی را برای عبور لوکوموتیو باز کنید تا مسافران هر ایستگاه را سوار کند. چالش اصلی بازی استفاده درست از کشیدن خطوط، ریل ها و عناصر دیگری مثل پل و اضافه کردن لوکوموتیو به بازی است. منابع شما برای مرحله محدود است و برای مثال نمی‌­توانید از روی آب بیش از ۲ بار پل بزنید. خط زمانی بازی که در بالا سمت راست تصویر دیده می­‌شود، روز های هفته را برای شما به نمایش می­‌گذارد و می‌­توانید ببینید که چند روز توانستید سیستم مترو را مدیریت کنید. در هر هفته با گسترش سیستم و خطوط، بازی به شما پیشنهاد اضافه کردن ریل های بیشتر، لوکوموتیو اضافی و یا بزرگ تر کردن حجم یک ایستگاه شلوغ را می­‌دهد که با انتخاب آنها نباید بگذارید، تقاضا در این ایستگاه زیاد شده و باعث شما شما Game Over شوید. زمانی تعداد مسافران در یک ایستگاه زیاد شد و لوکوموتیوی به آن نرسید، نواری دایره ای شکل روی آن شروع به کامل شدن می­‌کند و اگر دایره کامل شده و باز هم مسافران در ایستگاه باشند بازی به اتمام می­رسد و باید مجدد شروع به بازی کنید.

در بازی ۲ سطح مختلف برای بازی کردن در نظر گرفته شده که به صورت پیشفرض بازی نرمال است و درجه دوم اکستریم نام دارد که اداره سیستم مترو را برای شما بسیار سخت می­‌کند. البته برای بازی کردن در حالت اکستریم باید در حالت عادی بازی امتیازات بالایی در مراحل مشابه بدست آورده باشید و به صورت آزاد نمی‌­توانید بازی کنید. هرچه هفته های بیشتری را پشت سر بگذارید تقاضا در اینستگاه ها بیشتر شده و باید لوکوموتیو های بیشتری را وارد بازی کنید. به غیر از امکاناتی که در اول هفته بدست می­‌آورید، در حالت نرمال بازی می­‌توانید خودتان مسیر لوکوموتیو ها را تعیین کنید. برای مثال اگر یک لوکوموتیو با یک مسافر در حال حرکت است را لمس کرده و آن را به یک ایستگاه شلوغ منتقل کنید. این روش در سطح های بالاتر، بسیار مورد نیاز است و باید از آن استفاده کنید. یکی از دلایلی که حالت اکستریم بازی بسیار سخت تر از حالت نرمال است همین مسئله جا‌به­‌جایی لوکوموتیو هاست. در حالت سخت بازی شما نمی توانید خودتان مسیر لوکوموتیو ها را عوض کنید و باید منتظر باشید که یک لوکوموتیو در مسیر پیشفرض خود به ایستگاه برسد. با افزایش زمان و پشت سر گذاشتن چند هفته امکانات جالبی برای بازی در دسترس قرار می­گیرند. یکی از این قابلیت ها که حتما باید از آن استفاده کنید، قابلیت افزودن واگن به لوکوموتیو اصلی می­‌باشد. شما با استفاده از این روش می‌­توانید در مسیر های شلوغ بین ایستگاه ها از واگن اضافه استفاده کنید. در قابلیت جالب بعدی می­توانید یک ایستگاه، که معمولا باید ایستگاه های مرکزی را انتخاب کرد، را گشترش داده و آن را به نوعی یک ایستگاه مرکزی کنید. در ایستگاه های مرکزی مسافران بیشتری می­توانند جای بگیرند، پس دیرتر ممکن است Game Over شوید!

بعد از Game Over شدن می‌توانید عکس و ویدیو پیشرفت خود را در بازی تماشا کنید

به غیر از مراحل اصلی بازی، Mini Metro قابلیت دیگری را هم در خود جای داده است. بخش Daily Mission که امروزه در بسیاری بازی ها شاهد آن هستیم، در این بازی هم وجود دارد و سازندگان بازی به صورت روزانه برای شما چالش های جدیدی را در نظر می­‌گیرند که می­‌توانید خودتان را محک زده و امتیازات خود را در Leaderboard ثبت کنید. بازی Mini Metro بسیار سعی می‌­کند شما را به دوستان خود در بازی متصل کند. به همین منظور بعد از Game Over شدن می­توانید تصویری از آخرین پیشرفت خود را ببینید و آن را به اشتراک بگذارید و همچنین به غیر از  عکس شما می­توانید ویدیو سریع بازی خودتان را هم تماشا کنید. به کارگیری ایده جدید و سادگی در اجرای آن، در این بازی به خوبی دیده می­‌شود. ایده ساده، طرح ساده و صد البته جذاب، Mini Metro را به یکی از بهترین بازی های حال حاضر موبایل تبدیل می‌­کند. بازی های موبایلی پتانسیل بسیار بالایی برای به اجرا درآوردن ایده های جدید دارند و تنها کافی است بازی سازان به دنبال سبک های نو برای بازی کردن باشند.

اتصال چند خط مترو، شبکه بزرگی را در شهر ایجاد می‌کند و تفاوت شهر ها در مسیر رودخانه آن هاست

یکی از ویژگی های مهم بازی، موسیقی متن بسیار خوب آن است. اگر عنوان Smash Hit را روی موبایل خود تجربه کرده باشید، با نوع جدیدی از صداگذاری و موسیقی متن آشنا شده اید. ویژگی های صوتی Mini Metro هم تقریبا شبیه به بازی Smash Hit است. موسیقی متن این بازی می­‌خواهد چیزی را به شما القا کند. موسیقی متن بازی سعی می‌­کند با استفاده از تغییر حجم صدا و زیاد و کم شدن میزان صدا، با شما ارتباط برقرار کند. بسیار عالی است. برای تجربه بهتر بازی توصیه می­شود از هدست استفاده کنید تا بیشتر متوجه تاثیر موسیقی شوید.

با اینکه در بازی با جسم های سه بعدی و عناصر گرافیکی روبرو نیستیم اما در مجموع کیفیت تصویر بازی بسیار بالا بوده و رزولوشن بسیار خوبی دارد. تنها رنگ آمیزی مسیر های مترو و طرح آبی رودخانه ها کمی بازی رنگ می­‌دهند و پس زمینه سفید بازی را زیبا­تر می­‌کنند. طراحی منو های بازی و سایر منو های فرعی، همه بسیار خوب و بی نقص طراحی شده اند. همچنین با توجه به پس زمینه سفید بازی ممکن است، بازی کردن را در نور کم سخت بکند. به همین منظور در بخش تنظیمات بازی می­توانید حالت شب را انتخاب کرده و پس زمینه سفید تغییر دهید تا چشم در شب اذیت نشود.

Mini Metro را بازی کنید

در نهایت باید گفت که بازی Mini Metro، واقعا نمونه یک بازی بی نقص است. ایده های نو از آنجایی مشابه دیگری ندارند، نمی­‌توان آن ها با بازی های دیگر مقایسه کرد و باید تنها خود بازی را مدنظر قرار داد. در این بازی واقعا همه بخش های آن به خوبی عمل می‌­کنند و ایراد خاصی به بازی وارد نیست و تنها می­‌توان آن را توصیه هایی برای بروزرسانی های بازی داشت که آن ها هم محوریت کلی بازی را تغییر نمی­‌دهند. موبایل و حتی سایر پلتفرم ها به بازی های مانند Mini Metro احتیاج دارند و گاهی لازم است این عناوین تازه را تجربه کرد. خبر خوب این است که این بازی هم اکنون روی شبه استیم در دسترس است و علاقه مندان می­توانند علاوه بر سیستم عامل های اندروید و آی او اس، بازی را روی رایانه های شخصی تجربه کنند. در بیشتر بازی هایی که تا کنون مورد بررسی قرار دادیم، در پایان همیشه از ایده های تجاری بازی ایراد گرفته و از پرداخت های درون برنامه ای و تبلیغات نامناسب شکایت داشته ایم. اما Mini Metro خوشبختانه یک بازی پولی می باشد که ۴٫۹۹ دلار قیمت دارد و بعد از خرید آن دیگر شاهد هیچ بسته و پکیج ویژه با پرداخت درون برنامه ای در بازی نیستیم و با خیال راحت می­توانیم به بازی بپردازیم. همچنین برعکس بسیاری از بازی های جدید، این بازی کاملا آنلاین نبوده و به صورت آفلاین هم قابل اجراست و تنها برای بخش ماموریت های روزانه بازی باید به اینترنت متصل باشید.

 Mini Metro را بازی کنید. تمام

منبع متن: gamefa