این بار با یکی دیگر از لپ تاپ های گیمینگ MSI و بررسی آن در خدمت شما خواهیم بود. لپ تاپ GT73VR 7RE Titan SLI یکی از High End ترین لپ تاپ های گیمینگ MSI است که برای شما قابلیت ها و امکانات آن را شرح خواهیم داد. MSI با دارا بودن رتبه اول فروش […]

بررسی لپ تاپ گیمینگ GT73VR 7RE Titan SLI

این بار با یکی دیگر از لپ تاپ های گیمینگ MSI و بررسی آن در خدمت شما خواهیم بود. لپ تاپ GT73VR 7RE Titan SLI یکی از High End ترین لپ تاپ های گیمینگ MSI است که برای شما قابلیت ها و امکانات آن را شرح خواهیم داد. MSI با دارا بودن رتبه اول فروش لپ تاپ های گیمینگ در دنیا، سخت در تلاش برای توسعه و تولید لپ تاپ های گیمینگ است و یکی از بهترین محصولات آنها GT73VR است.

سری GT لپ تاپ های این شرکت همانطور که در بررسی های قبلی عنوان کردیم، دارای بالاترین مشخصات نسبت به دیگر سری ها بوده و بهترین امکانات را در خود جمع کرده اند. بالطبع قیمت این سری از لپ تاپ های این کمپانی بیشتر از بقیه لپ تاپ های MSI است و کاربران خاصی را هدف گرفته است.

گیمرهایی که بطور حرفه ای در این زمینه فعالیت می کنند و کسانی که به کیفیت و سرعت اهمیت بالایی می دهند از جمله این موارد هستند. اکنون مدل GT73VR 7RE وارد بازار کشور شده و رقیبانی تا دندان مسلح هم دارد، اگر مشتاق لپ تاپ های گیمینگ هستید این بررسی را بخوانید.

معرفی

در نسل قبلی این سری از لپ تاپ ها یعنی GT72S، از پردازنده های سری ششم اینتل یعنی Skylake ها استفاده شده بود و در کنار آنها هم کارت گرافیک های سری ۹ جیفورس قرار داشتند. همچنین صفحه نمایش مدلی که در ایران موجود بود فول HD بوده و تنها از یک کارت گرافیک برخوردار بود. اما در مدل جدید تمامی این موارد بهبود قابل توجهی داشته اند. پردازنده های نسل هفتم اینتل و دو کارت گرافیک سری ۱۰ جیفورس به همراه نمایشگر ۴K از جمله موارد ارتقا اصلی این لپ تاپ نسبت به نسل پیشین خود است.

قبل از شروع نگاهی به مشخصات این لپ تاپ خواهیم داشت:

پردازنده:Intel Core i7 7820HQ

سیستم عامل: Microsoft Windows 10 Home

حافظه اصلی: ۶۴GB DDR4 2400MHz

نمایشگر: ۱۷٫۳” ۴K IPS LCD

پردازنده گرافیکی: nVidia Geforce GTX1070 SLI + Intel HD Graphics 630

فضای ذخیره سازی: ۱TB 7200RPM HDD + 256GB PCIe M.2 NVMe SSD

صدا:۲*۳W+5W Dynaudio Woofer + 4*3.5mm Ports + Nahimic2

درایو اپتیکال: N/A

کارت خوان : SD / XC-HC

ارتباطی: Killer e2500 LAN + Killer ac 1535 b/g/n/ac Dual Band + Bluetooth v4.1

باتری: ۸Cells 75wHr 5225mAh 14.4v

طراحی

GT73VR یک لپ تاپ سنگین وزن با ابعادی بزرگ است. نمایشگر ۱۷٫۳ اینچی آن به خوبی نشان می دهد که با چه دستگاهی روبرو هستیم. این لپ تاپ با بدنه ای از ترکیب فلز و پلاستیک در رنگ مشکی ساخته شده است و کیفیت ساخت بسیار خوبی را دارد. در حقیقت قاب نمایشگر و بدنه از جنس فلز بوده و تنها فریم دور نمایشگر و قسمت زیرین دستگاه از جنس پلاستیک ساخته شده است.

وزن ۴٫۱ کیلوگرمی و ضخامت ۲۴ تا ۴۹ میلیمتری آن حاکی از دستگاهی است که باید دائماً روی میز قرار بگیرد. همانقدر که این دستگاه بزرگ و حجیم به نظر می رسد، آداپتورهای آن هم به همین شکل هستند. دو آداپتور ۲۳۰ واتی نیز برای این دستگاه به همراه یک تبدیل سوکت در نظر گرفته شده که وزن کلی آن را بسیار زیاد می کند.

نما و ظاهر دستگاه مثل مابقی لپ تاپ های این شرکت ظاهری پر ابهت و خشن دارند. نمای دستگاه از پشت بسیار شبیه به ماشین های مسابقه ای شده و به خوبی مفهوم گیمینگ بودن اش را القا می کند.

در پشت نمایشگر نشان MSI و Gaming Series را که در میان دو خط نواری قرمز رنگ قرار گرفته اند را می توان مشاهده کرد. ترکیب رنگ مشکی با خطوط قرمز در سرتاسر بدنه به کار رفته است.

در جلو دستگاه نیز LED های مربوط به هارددیسک، شبکه بی سیم و باتری قرار گرفته است و همچنین در طرفین نیز دو اسپیکر بصورت عمقی قرار گرفته اند.

در پشت هم دو خروجی هوا بزرگ با حاشیه قرمز به همراه پورت های HDMI، MiniDP، ThunderBolt3 و همچنین سوکت اتصال آداپتور و سوکت LAN را می بینیم.

در سمت راست دستگاه دو پورت USB3.0 و کارت خوان و قفل امنیتی ضد سرقت قرار دارند. در سمت چپ نیز سه پورت USB3.0 و چهار جک اتصال کابل صدا قرار دارند.

با باز کردن نمایشگر که به دلیل وزن بالای دستگاه، با یک دست نیز امکان پذیر است. کیبورد و تاچ پد دستگاه نمایان می شوند.

سیستم عامل و نرم افزار

GT73VR از یک نسخه قانونی Windows 10 Home به همراه تعدادی نرم افزار از پیش نصب شده برخوردار است. داشتن ویندوز با شماره سریال اصلی یک مزیت خوب محسوب می شود و می توانید بدون دغدغه از آپدیت ها و بسته های مایکروسافت بطور قانونی بهره مند شوید.

بر روی GT73VR 7RE نرم افزارهای زیادی نصب شده است که باعث بهبود عملکرد و کنترل بهتر لپ تاپ می شوند. اما مهمترین نرم افزاری که به عنوان مرکز هدایت و نظارت این لپ تاپ نقش بازی می کند، Dragon Center است.

این نرم افزار تقریباً محور اصلی کلیه عملکردهای سیستم است، از مشاهده وضعیت منابع درگیر تا تغییر تنظیمات و قابلیت ها همگی در این نرم افزار قابل دسترسی هستند.

در درون این نرم افزار چندین تب و سربرگ مختلف وجود دارد که یک به یک آنها را شرح می دهیم. اولین سربرگ App Portal است. این سربرگ میانبرهایی را به اپلیکیشن های مختلف در خود دارد تا در وقت صرفه جویی کرده و آسان تر به دیگر اپلیکیشن ها دسترسی داشته باشید.

سربرگ دوم System Monitor است که به شما اطلاعات کاملی از دمای سیستم، سرعت فن ها، میزان اشغال بودن حافظه رم و درگیر بودن پردازنده، ولتاژها و … را می دهد.

سربرگ بعدی LED Wizard است که در آن می توانید نور پس زمینه صفحه کلید و حاشیه تاچ پد را تنظیم کنید.

سربرگ بعدی System Tuner است. در اینجا می توانید به قابلیت های سخت افزاری مختلف نظیر فعال کردن VR، قابلیت X Boost، حالت های مختلف Shift، سرعت فن ها و موارد دیگری همچون تنظیمات صدا و نمایشگر دسترسی داشته باشید.

سربرگ بعدی Mobile Center است. با نصب کردن اپلیکیشن اختصاصی MSI می توانید بخش زیادی از این تنظیمات و امکانات را بر روی اسمارت فون خود داشته باشید و استفاده کنید. برای این کار لازم است که هر دو دستگاه به یک روتر متصل شوند.

در سربرگ Tool & Help هم می توانید دفترچه راهنمای دیجیتالی محصول را ببینید و یا دیسک پشتیبان از سیستم عامل و نرم افزارها تهیه کنید.

GT73VR 7RE میزبان نرم افزارهای مهم دیگری هم هست. نرم افزار Gamecaster یک ابزار به اشتراک گذاری آنلاین مخصوص بازیهای آنلاین و بازیکنانی است که تحت شبکه یا اینترنت بازی می کنند. ویژگی هایی که با این نرم افزار خواهید داشت بسیار جالب و کاربردی است، از جمله ضبط و به اشتراک گذاری لحظات درون بازی با تصویر خود شخص که از طریق وب کم بدست می آید و یا به اشتراک گذاری اطلاعات حساب مربوط به شبکه های اجتماعی گیمر که می تواند ارتباط خوبی را بین افراد درون بازی فراهم کند.

سرویس WTFast را بیشتر گیمرهای آنلاین می شناسند، به کمک این سرویس که یک نوع VPN گیمینگ است شما این امکان را خواهید داشت تا ترافیک بازی مورد نظرتان را از طریق سرورهای این اپلیکیشن عبور دهید تا تاخیر ناشی از اتصال اینترنتی کمتری داشته باشید و بدون هرگونه لگ ناشی از ارتباط کند بازی کنید.

اپلیکیشن True Color که انحصاری از سوی MSI و بطور پیش فرض بر روی این لپ تاپ نصب شده است، با یکسری پروفایل های رنگ از پیش تعریف شده می تواند تصویر به نمایش در آمده را تغییر دهد و بر اساس نوع استفاده و تصویر به نمایش درآمده اعم از بازی، فیلم، متن و … آن را بهینه کند. یکی از مهمترین پروفایل هایی که True Color ارائه می دهد فیلتر کاهش نورآبی است که برای زمانی که مشغول وب گردی یا خواندن متون هستید در جهت جلوگیری از خستگی چشم و فشارآمدن به قرنیه مفید است. پروفایل های این اپلیکیشن هم از طریق اپلیکیشن Dragon Center قابل دستیابی و انتخاب کردن می باشند و دیگر نیازی به باز کردن جداگانه آن نیست.

SteelSeries Engine 3 یک نرم‌افزار اختصاصی قدرتمند برای صفحه‌کلید این لپ‌تاپ است. این نرم افزار می‌تواند برای شخصی سازی و دسترسی به تنظیمات صفحه‌کلید و همچنین انتخاب رنگ پس‌زمینه مناسب برای قسمت‌های مختلف آن مورد استفاده قرار بگیرد.

و اما نرم افزار Nahimic 2 که کاملاً بروزرسانی شده و مرکز کنترل صدای لپ تاپ است. با توجه به ایده اصلی قرار بوده است Nahimic یک پروژه نظامی برای استفاده در جت های جنگنده باشد، این اپلیکیشن اختصاصی صدا را در کانال های اختصاصی سه بعدی پردازش می کند و صدایی ۷٫۱ کاناله شبیه سازی شده را به کاربر تحویل می دهد.

نسخه دوم Nahimic امکانات جالبی را به همراه دارد. در داخل محیط نسخه جدید نرم افزار دو ویژگی تازه به چشم می خورد و آن امکان تفکیک صدای در حال پخش بر اساس ماهیت آن است. دو حالت Gaming و Multimedia به این نرم افزار اضافه شده اند و هر کدام دارای زیرشاخه هایی تفکیک شده بر اساس محتوا هستند. بر حسب کاربرد مورد نظر می توانید صدا را بر اساس این دو پروفایل بهینه سازی کرده و حداکثر لذت را از اسپیکرهای قدرتمند و خروجی با کیفیت Hi Res این دستگاه دریافت کنید.

امکان جذاب دیگری که در این نرم افزار گنجانده شده است، قابلیت Sound Tracker است که در بازی های شوتر می تواند به کاربر جهت دشمنان را از روی صدای پای آنها تشخیص داده و به عنوان یک سلاح برای گیمر عمل کند.

کیبورد و تاچ پد

کیبورد لپ تاپ GT73VR 7RE ساخته SteelSeries و تنظیم شده برای گیمینگ است. این کیبورد ویژگی خاص اش نور پس زمینه تمام رنگی است که می توان آن را از طریق نرم افزار Dragon Center تغییر داد.

چیدمان خاص کلیدها و میانبرها در این صفحه کلید عالیست. همچنین جدا از بازی این کیبورد برای تایپ و کارهای روزانه هم جوابگوست.

در سمت راست کیبورد هم دکمه های کنترلی Power، تغییر GPU، حالت توربو فن، کلید اختصاصی مالتی مدیا و تغییر پروفایل های پیش فرض نور صفحه کلید قرار دارند.

تاچ پد دستگاه هم در عین بزرگ بودن در مکان مناسبی قرار گرفته است و حاشیه آن هم نورانی بوده و امکان تنظیم رنگ برایش وجود دارد.

صفحه نمایش

نمایشگر GT73VR 7RE یک نمایشگر بزرگ ۱۷٫۳ اینچی با رزولوشن ۴K است. نوع پانل هم IPS در نظر گرفته شده که هم زاویه دید بسیار بالایی دارد و هم دقت بی نظیری را در تولید رنگ ها از خود نشان می دهد.

روکش در نظر گرفته شده برای این نمایشگر ضدبازتاب و مات بوده و به خوبی می تواند از انعکاس نورهای مزاحم جلوگیری کند. طبق گفته MSI این نمایشگر تا حدود ۹۴% با ساختار رنگ NTSC و ۱۰۰% با پروفایل رنگ AdobeRGB مطابقت دارد.

تنظیم پروفایل های رنگ در این نمایشگر بطور دلخواه توسط کاربر با اپلیکیشن True Color انجام می شود و می توان صفحه را برای حالت های مختلف نظیر گیم، متن، اینترنت، فیلم و … تنظیم کرد. همچنین حالت فیلتر نور آبی ایده آل استفاده از لپ تاپ در محیط های تاریک است تا از خستگی چشم ناشی از پدیده نور آبی نمایشگر جلوگیری شود.

کیفیت رنگ و عمق رنگ مشکی در این نمایشگر بسیار عالی می باشد. شاید بتوان لقب بهترین نمایشگر ۴K استفاده شده در لپ تاپ ها را به آن داد.

اسپیکرها و سیستم صوتی

MSI برای لپ تاپ هایش از اسپیکرهای Dynaudio در سری های گیمینگ استفاده می کند. این بلندگوهای دانمارکی صدایی بسیار با دقت و رسا را تولید می کنند. در این لپ تاپ از یک جفت بلندگوی ۳ واتی و یک ووفر ۵ واتی استفاده شده تا علاوه بر تولید اصوات ریز، صدای بم مناسبی هم داشته باشد.

اسپیکرهای ساخت شرکت معتبر Dynaudio جزو بهترین امکانات لپ تاپ های گیمینگ MSI هستند و جزو مواردی هستند که نظیر آنها در برندهای دیگر پیدا نمی شود.

در بخش هدفون هم این لپ تاپ مجهز به رمزگشای دیجیتال به آنالوگ ۲۴ بیتی با نرخ نمونه برداری ۱۹۲ کیلوهرتزی است. این DAC فوق پیشرفته به نام ESS Sabre Hi-Fi امکان ایجاد صدای Hi-Res را فراهم می کند و با اتصال هدفون مناسب کیفیت صدایی فراتر از انتظار را به شما تحویل خواهد داد. GT83VR در زمینه صدا کاملاً بی رقیب است.

برای اتصال به هدفون و هدست ها هم ۴ جک ۳٫۵ میلیمتری وجود دارد. یکی برای هدفون، یکی برای میکروفون و یک جفت هم برای ورودی و خروجی ثابت صدا در نظر گرفته شده اند.

قابلیت ارتباطی

یک لپ تاپ گیمینگ باید در زمینه اجرای بازیهای آنلاین هم به تجهیزات خاصی مجهز شده باشد.     GT73VR 7RE برای ارتباط کابلی از کارت شبکه Killer e2500 استفاده می کند. Killer یک سازنده معروف چیپ های شبکه کابلی و بی سیم است و به عنوان انتخاب اول شرکت های سازنده کارت شبکه برای استفاده گیمینگ محسوب می شود. کارت شبکه Killer e2500 با یک قابلیت دیگر با نام Killer Shield نیز همراه است. این قابلیت همانطور که از نامش هم پیداست به عنوان یک شیلد و محافظ عمل کرده و موجب می‌شود که دانلود و آپلود اطلاعات با نرخ پایاتری صورت بگیرد و همچنین در ارتباط‌‌های آنلاین با کمترین میزان افت پینگ روبرو باشیم.

برای ارتباط بی سیم هم باز از چیپ Killer 1535ac استفاده شده است و همانطور که از اسم مشخص است توانایی شناسایی و اتصال به شبکه های ac با باند ۵ گیگاهرتز را هم دارد.

ترکیب این دو کارت شبکه باعث می شود تا GT73VR برای بازی کردن آنلاین از لحاظ سخت افزاری بسیار آماده باشد. قابلیت های Lag and Latency Reduction، Cutting-Edge 11ac Performance، ۲ Advanced Stream Detect، Visual Bandwidth Control و Killer DoubleShot Pro به این کارت شبکه کمک می کنند تا بهترین عملکرد ممکن را داشته باشد.

عملکرد سخت افزاری

همانطور که گفتیم، GT73VR 7RE از جدیدترین سخت افزارهای روز دنیا استفاده می کند. برای شروع به سراغ پردازنده می رویم. پردازنده جدید Intel Core i7-7820HK از نسل کیبی لیک ها بوده و جزو قویترین پردازنده های لپ تاپ در دنیا محسوب می شود.

این پردازنده ۴ هسته ای دارای سرعت پایه ۲٫۹ گیگاهرتز بوده که می تواند در حالت توربو به ۳٫۹ گیگاهرتز برسد. حافظه کش آن در سطح L3 هشت مگابایت است و همچنین تا ۶۴ گیگابایت حافظه رم DDR4-2400 را می تواند آدرس دهی کند.

نکته ی بسیار مهم درباره این پردازنده، طراحی آن با ضریب باز است. بدین معنی که می توانید با تغییر ضرایب برای هر هسته، آن را به سادگی و بدون نیاز به دستکاری در ولتاژ اورکلاک کنید. این پردازنده می تواند تا سرعت ۴ گیگاهرتز در حالت معمولی اورکلاک شود.

از سوی دیگر کارت گرافیک های سری ۱۰ جیفورس را بر روی این دستگاه می بینیم. استفاده از دو کارت گرافیک Geforce GTX1070 SLI که هر کدام هشت گیگابایت حافظه گرافیکی GDDR5 دارند و از رابط حافظه ۲۵۶ بیتی نیز برخوردارند.

GTX1070 SLI از DirectX 12 پشتیبانی کرده و هر چیپ دارای ۱۴٫۴ میلیارد ترانزیستور است.

بطور کلی این کارت های گرافیک دومین پیکربندی قدرتمندی است که بعد از ۱۰۸۰SLI می توان در لپ تاپ ها بهره مند شد. هیچ بازی هم نیست که در حال حاضر این کارت گرافیک ها نتوانند در بالاترین جزئیات و رزولوشن آن را اجرا کنند. با GT73VR 7RE می توان با خیال راحت هر نوع بازی را نصب کرد و لذت برد.

برای حافظه رم نیز ۶۴ گیگابایت حافظه DDR4-2400 وجود دارد که از ۴ ماژول ۱۶ گیگابایتی تشکیل شده است. این میزان حافظه برای اجرای هر تعداد اپلیکیشن و بازی بطور همزمان و اجرای موفق پردازش ها بسیار بیشتر از کافی نیز هست.

برای ذخیره سازی دائمی نیز MSI دو راهکار حافظه جامد و هارد دیسک را در نظر گرفته است. دو حافظه SSD از نوع PCIe NVMe Gen3 که با یکدیگر در پیکربندی RAID0 استفاده شده اند و یک هارد دیسک ۱ ترابایتی با سرعت چرخش ۷۲۰۰ دور در دقیقه وظیفه ذخیره سازی و آرشیو دائمی اطلاعات را بر عهده دارند.

سیستم عامل و نرم افزارها همگی بطور پیش فرض روی حافظه SSD نصب شده اند.

سیستم خنک کننده

لپ تاپ های رده بالا و سنگین وزن MSI از کولر اختصاصی CoolerBoost Titan بهره مندند. این کولر و خنک کننده قدرتمند دارای دو فن بزرگ در سمت چپ و راست لپ تاپ بوده و دارای ۲۹ تیغه با ضخامت ۰٫۸ میلیمتر است.

همچنین ۱۲ لوله حرارتی مابین پردازنده، کارت گرافیک ها و این دو فن برای جابجایی دمای تولید شده و دفع آن به بیرون وجود دارد. عملکرد کلی سیستم خنک کننده بسیار عالیست و به سرعت می تواند دمای تولید شده را به بیرون هدایت کند.

بدنه لپ تاپ هم با توجه به اینکه محل قرارگیری دست است و برای گیمرها از این لحاظ بسیار مهم می باشد، خنک بوده و به ندرت گرم می شود.

باتری

باتری GT73VR 7RE از نوع غیر قابل تعویض بوده و یک باتری ۸ سلولی با ظرفیت ۵۲۲۵ میلی آمپر و توان ۷۵ وات بر ساعت است. این باتری می تواند تا ۳ ساعت برای وب گردی و تماشای فیلم و همچنین بین ۴۰-۶۰ دقیقه برای بازی کردن مداوم دستگاه را روشن نگه دارد. البته به دلیل وزن و ابعاد بالای این دستگاه، انتظار بالایی از عمر باتری نباید داشت.

جمع بندی

GT73VR 7RE یکی از برترین محصولات تولید شده توسط MSI است. اگرچه همانند GT83VR فاقد کیبورد مکانیکی است و درایو اپتیکال هم ندارد اما قابلیت اورکلاک آسان و همچنین دو کارت گرافیک قدرتمندش آن را تبدیل به یک دستگاه مخصوص بازی بسیار ایده آل کرده است.

مشتاقان و خوره های بازی که تنها به کیفیت و اجرای بهتر بازیها می اندیشند و دنبال دستگاهی هستند که در مقابل هیچ چیز خم به ابرو نیاورد، باید دنبال محصولی همچون GT73VR 7RE باشند. خرید این لپ تاپ قدرتمند را به گیمرهای حرفه ای که کیفیت و کارایی بعد از بودجه برایشان اهمیت دارن پیشنهاد می کنیم.

نقاط قوت:

– کارت گرافیک Geforce GTX1070 SLI

– پردازنده Intel Core i7-7820HK

– ۶۴ گیگابایت حافظه رم

– نمایشگر ۴K

نقاط ضعف:

– نداشتن درایو اپتیکال

– قیمت بالا

منبع متن: gamefa