به طور خیلی خلاصه، فرض کنید دو عنوان Metroid و DOTA 2 را با هم در یک مخلوط کن بریزید و تعداد زیادی ایده جدید و زیبا به همراه کاراکتر های زیاد و جذاب و یک موسیقی زیبا، در حین حال با کمی طعم شوخی را به آن اضافه کنید، به اندازه کافی ترکیب را هم […]

Metroid مولتی پلیر | نقد و بررسی بازی Awesomenauts Assemble

به طور خیلی خلاصه، فرض کنید دو عنوان Metroid و DOTA 2 را با هم در یک مخلوط کن بریزید و تعداد زیادی ایده جدید و زیبا به همراه کاراکتر های زیاد و جذاب و یک موسیقی زیبا، در حین حال با کمی طعم شوخی را به آن اضافه کنید، به اندازه کافی ترکیب را هم بزنید و دست پخت خود را به عنوان یک محصول جدید معرفی کنید. تبریک می گویم شما توانسته اید که Awesomenauts را بسازید.

شاید یکی از جریان ساز ترین سبک های بازی که هم اکنون بهای بسیار زیادی نیز به ان داده شده است، سبک MOBA باشد و دو عدد از مهمترین عناوین این سبک بازی های معروف DOTA 2 و League of Legends باشند که در واقع هر دو نسخه ای بروز شده از همان DOTA قدیمی است. اگر با این سبک آشنایی ندارید، در این سبک بازی که تماما به صورت آنلاین برگزار می شوند، شما به عنوان عضوی از یک تیم چند نفره (  تعداد اعضا در این سبک بازی عموما کم است و نهایتا تا ۵ یا ۶ نفر باشد ) در داخل نقشه اصلی بازی قرار گرفته، که این نقشه هم به دو نیمه اصلی برای هر دو تیم تقسیم شده است و به طور مثال عنوان DOTA 2 دارای سه خط اصلی است و شما وظیفه دارید با از بین بردن به تدریج برج های دشمن و رسیدن به هسته زمین حریف و نابود کردن آن پیروز رقابت شوید.

Awesomenauts به عنوان یکی از این دست بازی ها نیز از فرمول مشابهی بهره می برد. شما عضوی از یک تیم ۳ نفره هستید که برای پیروز شدن در نبرد باید ابتدای برج های حریف را از بین برده و سپس قلب پایگاه دشمن را نابود کنید تا پیروز شوید ولی نکته ای که بازی را متمایز می کند سبک گرافیکی و دو بعدی بودن بازی است که تجربه آن را لذت بخش می کند. البته نمی توان از یک عنوان در سبک MOBA سخن به میان آورد و در عین حال آن را با یکی از بزرگ ترین و پر طرفدار ترین عناوین این سبک یعنی سری DOTA مقایسه نکرد.

هر دو بازی دارای وجه تشابهات فراوانی با هم هستند. در هر دو بازی کار تیمی حرف اول و آخر را می زند و به طور متوسط هر تیم به یک نفر به عنوان تانک برای دریافت ضربات دشمن، یک احیا گر برای برگرداندن قدرت از دست رفته تانک و یک مهاجم اصلی برای وارد آوردن ضربات اصلی به تیم دشمن نیاز دارد. البته با وجود این که هر تیم از نهایت سه عضو تشکیل می شود، تقریبا اکثر ترکیب های چیدمان بازیکنان مشابه این است و مانند عنوانی مثل DOTA2 که در آن شاهد هزاران هزار حالت مختلف و تاکتیک و ترکیب مختلف و نقش های هم پوشاننده تکمیلی و ترکیبی ، نیست.

Awesomenauts به عنوان نواده Metroid، بیشتر برای بازی بازان غیر حرفه ای و یا بازی بازانی که برای استرحت از عناوین جدی تر به دنبال یک سرگرمی ساده هستند مناسب است. تمام عوامل سازنده گیم پلی نیز بر همین مبنا استوار شده است. مانند عناوین بزرگ تر شما همچنان دارای سیستم افزایش سطح هستید که برای بدست آوردن قدرت های جدید به کار می آید. همچنین بجای واحد های پول مرسوم درون هر بازی، شاهد خورشید یا Solar هستیم که با کشتن هر چیزی که در مقابل شما قرار دارد بدست می آید که البته این واحد پولی صرف خرید آیتم ها و ارتقا ها می شود که برای ادامه بازی و پیروزی نهایی مهم است ولی به دلیل ساختار گیم پلی بازی که می توان به جرات گفت هر بازی نهایتا ۱۰ تا ۲۰ دقیقه طول خواهد کشید، چندان به چشم نمی آید.

یکی از نکاتی که به جنبه تفننی بودن بازی کمک می کند و شما را از فضای بازی های جدی تر خارج می کند همین زمان کوتاه بازی ها می باشد. با وجود این که  مانند عناوین مشابه هم چنان دارای سه خط اصلی در بازی هستیم ( که البته به دلیل دو بعدی بودن بازی سه خط بر روی یکدیگر قرار دارند) در صورتی که یک تیم حرفه ای و هماهنگ عمل کند شاید حتی زیر ۵ دقیقه نیز بتواند یک بازی را پایان دهد.

همانند اکثر عناوین مشابه راه های مخفی مختلفی بین خطوط بازی تعبیه شده است که برای جابجایی سریع و یا فرار از دست دشمنان به کار می آیند که البته تعداد آن ها محدود و انگشت شمار است و در ضمن پیچیدگی خاصی، مانند آنچه که در دوتا ۲ و راه های فرار فراوان درون جنگل کنار خطوط شاهد هستیم، ندارند. خطوط بالا و وسط محلی است که درگیری اصلی در آن رخ می دهد و خط پایین نیز برای فارم بیشتر به کار می رود ولی باز هم همان طور که اشاره شد به دلیل زمان کوتاه هر مسابقه، نیاز چندانی به فارم کردن دیده نمی شود و بهتر است که در همان خطوط اصلی در کنار هم تیمی هایتان به پیشروی بپردازید.

نبرد ها چندان سخت نیست و شما از قدرت های اصلی خود و ضربه زدن برای از بین بردن دشمنان خود استفاده می کنید که از قضا این فرآیند نیز چندان به طول نمی انجامد و حتی در دقایق ابتدایی بازی نیز به سرعت می توانید دشمن را از پای در آورید. رمز موفقیت شما در بازی سرعت عمل بالا و توانایی جا خالی دادن به قدرت ها و ضربه های دشمن است که باعث می شود علاوه بر از دست رفتن فرصت دشمن و زمان بازیابی قدرت دشمنان، شما بتوانید حریفان خود را گیج کنید و از این فرصت برای ضربه زدن به آن ها استفاده کنید.

در صورتی هم که نقشه شما جواب نداد نگران نباشید چون با صرف زمانی کوتاه  و اکثرا زیر سی ثانیه، دوباره به نبرد باز خواهید برگشت تا به کمک هم تیمی ها به دفاع از سازه های پایگاه خود بپردازید. همچنین در طول بازگشت به بازی، شما باید از درون پاد های پرتابی که از فضا به داخل زمین بازی پرتاب می شوند. البته این بخش نیز دارای مینی گیم مخصوص خود است که باید نسبت به جمع آوری تعداد محدودی سولار در این مسیر کوتاه بپردازید تا حداقل بتوانید بخشی از زمان هدر رفته خود تا بازگشت به بازی را جبران کنید.

همان طور هم بالا تر اشاره شد، به دلیل سبک بازی نیاز به کار تیمی در بازی احساس می شود. شما می توانید با همراه تیم خود از یک مسیر شروع به حرکت کنید  و پس از نابود کردن دو برج به هسته پایگاه دشمن رسیده و آن را نابود کنید. همچنین تیم شما میتواند به دو گروه یک و دو نفره تقسیم شود و گروه دو نفره، با کمک برج خط مقدم خود در برابر دشمن مقاومت کرده و نفر سوم به تنهایی در خط دیگر شروع به پیشروی کند و به این ترتیب بدون دردسر یکی از برج های تیم حریف را نابود کند و حریف تا بخواهد به خود بیاید یا یکی از برج های خود را از دست داده است یا در بهترین حالت آسیب جدی دیده است و یا اینکه با پخش شدن به منظور مقابله با نفر دیگر، خط دیگر را خالی و یا کم دفاع رها می کند و تیم شما می تواند از سمت دیگر نیز پیشروی کند.

تقریبا تنها تاکتیک های بازی همین دو مورد است و مانند عناوین جدی مانند دوتا ۲ نیازی به برنامه ریزی بلند مدت ، صرف زمان برای فارم کردن و آیتم بندی و تغییر آیتم  و نبرد های تیمی و غیره نیست. این مسایل باعث می شود که گیم پلی بازی از عمق چندانی برخوردار نباشد و هر کسی با هر سطح از دانش از این سبک، بتواند در مسابقات شرکت کند. البته این مسئله هم نقطه قوت و هم نقطه ضعف بازی محسوب می شود. شما می توانید بدون اهمیت دادن به نتیجه بازی بعد از چندین رقابت نفس گیر درعنوانی همچون دوتا برای استراحت کمی Awesomenauts  بازی کنید یا این که برای آشنایی با سبک MOBA بخواهید یکی از عناوین این چنینی که از قضا دارای جو دوستانه ( بخوانید در صورت باختن به شما فحش داده نمی شود و یا نوب خطاب نمی شوید) و طراحی زیبا و دلنشینی نیز دارد، استفاده کنید تا با یاد گیری مکانیزم های پایه ای، برای عناوین جدی تر آماده شوید. همچنین دیگر ویژگی که به سادگی بازی کمک می کند نقشه ساده تر و ذات رقابت های بازی است که در یک نبرد ۳ در برابر ۳ واقعا جایی نیز برای نقشه و تاکتیک های پیچیده باقی نمی ماند.

در بازی چیزی در حدود ۳۰ کاراکتر مختلف قابل بازی ( البته در زمان تهیه این نوشتار) وجود دارد که همان طوذر که پیشتر نیز اشاره شد در ۳ کلاس تانک، احیاگر و مهاجم دسته بندی می شوند و البته تفاوت اصلی آن ها نیز تنها در ظاهر و قدرت های آن ها می باشد ولی در عمل تفاوت دو تانک با هم فقط در توانایی های آن هاست و در حقیقت تفاوتی در سطح سلامتی خود ندارند. و کاراکتر ها اکثرا به شکل مناسبی بالانس هستند و تنها دلیلی که می تواند باعث شود به سمت کاراکتر های دیگر روی آورید، جلوگیری از یکنواخت شدن بازی است.

یکی از ویژگی های بسیار خوبی که در بازی گنجانده شده است توانایی بازی به صورت آفلاین و تقسیم صفحه است که حالا علاوه بر کنسول های XB1 و PS4 حالا رایانه های شخصی نیز از این قابلیت دوست داشتنی استفاده می برند. همچنین بیشترین لذت بازی نیز تجربه آن به وسیله کنترلر است و در واقع بهترین بهینه سازی کلید ها نیز برای کنترلر ها است که باعث می شود اگر از فوتبال بازی کردن با دوستان و آشنایان خسته شده اید و قصد تجربه عنوان جدیدی را دارید، گوشه چشمی هم به این عنوان داشته باشید.

حالات بازی کردن بهسه بخش اصلی مولتی پلیر، Co-op و رقابت آفلاین تقسیم می شود که به طور قطع برای تجربه بازی در دو حالت اولیه نیاز به اتصال اینترنتی دارید ولی در حالت رقابت افلاین هم به صورت تک نفره و هم به صورت دو نفره  با تقسیم صفحه می توانید از این عنوان لذت ببرید.

علاوه بر توانایی کسب امتیاز تجربه در داخل خود مسابقات، بعد از پایان مسابقه نیز امتیازی به شما تعلق می گیرد که با جمع آوری منابع به حدی خاص می توانید که تعدادی از قابلیت های اصلی برای کاراکتر های خود را که در حالت اولیه قفل هستند را آزاد کنید که این مورد علاوه بر امکان اضافه کردن پرداخت های درون برنامه ای، تکرار پذیری بازی را نیز به شدت افزایش داده است. البته می توانید با بازی زیاد این امتیاز ها را نیز کسب کنید و هیچ لزومی به پرداخت پول واقعی نیست.

البته یکی از ایراداتی که بازی وارد است سیستم خرید آن است.در ابتدا بازی به عنوان یک بازی غیر رایگان ( و البته با یک قیمت معقول) عرضه شد ولی در ادامه بازی رایگان شد ولی فقط بر روی استیم و نسخه های کنسولی همچنان با پرداخت پول قابل دسترسی می باشد. جدای از این که چرا در حق بازیبازان کنسولی چنین اجحافی می شود، همچنین تکلیف کسانی که در ابتدا بازی را خریداری کرده اند نیز مشخص نیست و به نظر نمی رسد تنها دسترسی به کاراکتر بیشتر پاسخ افرادی باشد که هم وقت و هم هزینه برای بازی پرداخته اند.

در پایان نیز باید گفت که شاید Awesomenauts یک عناون درجه یک و حرفه ای نباشد ولی هدفش نیز چنین بازاری نیست. بازی برای افرادی ایجاد شده که توان و حوصله رقابت های حداقل ۴۰ دقیقه ای دوتا ۲ را ندارند ولی در عین حال نیز به این سبک علاقه دارند. در ضمن کاراکتر های کمتر و توانایی های ساده تر آن ها نیز باعث می شود که بازی برای هر دو قشر افراد تازه وارد به این سبک و یا بازی بازانی که قصد سرگرم شدن در یک جمع دوستانه را دارند نیز مناسب باشد. البته انتقاداتی نیز به بازی وارد است، از جمله سیستم خرید بازی و خسته کننده شدن آن بعد از کمی بازی کردن. در هر صورت حالا که این عنوان رایگان نیز شده است و از قضا حجم نسبتا کمی نیز دارد، دیگر بهانه ای برای بازی نکردن ان وجود ندارد.

منبع متن: gamefa