همگی از وضعیت صنعت گیم در کشورمان با خبر ایم. و می دانیم بازی ساز های غربی و ژاپنی در حال حاضر چه وضعی دارند و وضعیت بازی های خودمان چگونه است. شاید بسیاری از ما دلایلش را بدانیم. شاید هم هنوز به دنبال دلیل می گردیم. فرقی نمی کند. در هر صورت وضعیت ما […]

به سوی جهانی شدن | معرفی رویداد TGC 2017

همگی از وضعیت صنعت گیم در کشورمان با خبریم. می دانیم بازی‌ساز‌های غربی و ژاپنی در حال حاضر چه وضعی دارند و وضعیت بازی‌های خودمان چگونه است. شاید بسیاری از ما دلایل وجود این اختلاف سطح را بدانیم. شاید هم هنوز به دنبال دلیل می‌گردیم. فرقی نمی‌کند. در هر صورت وضعیت ما همین است و هر دلیلی که موجبش شده باشد فقط و فقط می توان یک راه‌حل برایش متصور شد. کار و تلاش بی‌وقفه و تکیه بر اراده‌ای استوار. درست است که جوانان سرزمینمان از کمبود ها رنج می‌برند. درست است که نقشه‌های دشمنان بیرونی و درونی عرصه را برایشان تنگ کرده. اما آنان هنوز ایستاده‌اند. با اراده‌ای استوار و با اهدافی درخشان. هم اکنون زمان نتیجه دادن مجموعه‌ای از تلاش‌های شبانه روزی است. آری. بالاخره اولین جرقه‌های جهانی شدن صنعت گیم ایران در حال درخشیدن هستند.

TGC 2017

TGC چیست؟

یکی از مهم ترین کار ها و فعالیت هایی که در راستای پیشرفت صنعت بازی سازی کشورمان انجام شده برگذاری رویداد TGC است. اگر در جریان فرایند ساخت بازی های داخلی قرار گرفته باشید می دانید که یکی از مهمترین و چالش بر انگیز تزین مراحل کار پیدا کردن بازار فروش و تبلیغات و شناساندن محصول به جامعه ی هدف است. این مرحله به قدری مهم است که رسما اگر به درستی انجام نشود مهم  نیست که بازی شما بایوشاک باشد یا دزد بی مزد. با یک برچسب “عدم موفقیت” از شما پذیرایی شده و براحتی کنار گذاشته می شوید. این مورد به قدری برای بازی سازان وطنی دشوار است که بازی های ساخته شده در حدود ۹۰ درصد مواقع یا شکست می خورند و یا آنطور که باید یه سود دهی نمی رسند. دلیل این اتفاق وجود نداشتن بازار خوب است. متاسفانه در ایران تنها پلتفرمی که تا حدی می توان روی بازارش حساب کرد پلتفرم های دستی و گوشی های هوشمند هستند که آن ها نیز محدودیت ها و نکات منفی خودشان را دارند. از طرفی به علت مشکلات فراوان و سد های بی نهایتی که جلوی پای متخصصان قرار می گیرد عرضه ی بازی برای کنسول ها و پلتفرمی چون استیم کاری است که اگر غیر ممکن نباشد بسیار بسیار دشوار و طاقت فرسا است. به همین خاطر همیشه دسترسی به بازار های بیرون از ایران برای توسعه دهندگان کشورمان کاری دشوار بوده.

رویداد TGC قرار است پلی باشد میان سازندگان ایرانی و ناشران و خریداران خارجی. TGC می کوشد تا بستری را فراهم کند که صنعت گیم سازی کشورمان بتواند تعاملاتش را با دنیای بیرون افزایش دهد و راه دستیابی ایران به بازار های جهانی را هموار تر کند. با این اتفاق نه تنها تولید کنندگان و جوانانی که در داخل کشورمان در حوزه ی ویدئو گیم فعالیت می کنند به تجربه ها و گفته های ارزنده ی کارگشتگان این زمینه دستیابی پیدا می کنند، بلکه توجه سرمایه گذاران و توزیع کنندگان غربی را نیز به بازار های ناب ایران جلب می کند. با آشنایی بیشتر این افراد با بازار گیم ایران و شناخته شدن این صنعت در عرصه ی جهانی می توان امیدوار بود که تعاملاتمان با بازار های خارجی بسیار بیشتر شده و وضعیتمان در حوزه های مختلف بهبود چشمگیری یابد.

حسن کریمی قدوسی، مدیر عامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای در حال امضای قرار داد همکاری.

همکاری بنیاد ملی بازی های رایانه ای و Game Connection

نمایشگاه و همایش بین المللی Tehran Game Convention اولین رویداد تجاری B2B (تجارت به تجارت) بی المللی با موضوعیت بازی های ویدئویی است که با همکاری بنیاد ملی بازی های رایانه ای و یک رویداد گیمینگ فرانسوی با نام Game Connection در جمهوری اسلامی ایران برگذار می شود.
گیم کانکشن از بزرگترین رویداد های بین المللی ویدئو گیم است که بیش از دو هزار و هفتصد توسعه دهنده، ناشر و فعال صنعت گیم در آن شرکت کرده و از فرصت هایی که فراهم می کند استفاده می کنند.
بنیاد ملی بازی های رایانه ای موسسه ی فرهنگی و غیر وابسته به دولت است که با هدف حمایت هر چه بیشتر از فعالان، توسعه دهنگان و ناشران صنعت بازی سازی جمهوری اسلامی ایران است و از افراد با تجربه و کارگشته ی این صنعت تشکیل شده است.
همکاری بنیاد و گیم کانکشن منجر شده تا یکی از بزرگترین رویداد های وابسته یه ویدئوگیم در منطقه ی خاور میانه کلید بخورد.
حضور گیم کانکشن دو فرصت بسیار عالی را در اختیار بنیاد و این رویداد قرار داده است که می تواند موفقیت آن را تضمین کند. نخست آن که با توجه به همکاری بسیاری از کمپانی های مطرح و بزرگ صنعت ویدئو گیم با گیم کانکشن، افرادی از بزرگ ترین و تاثیر گذار ترین کمپانی های صنعت گیم در این رویداد حضور خواهند داشت و این برای شرکت کنندگان فرصتی بی همتا است. بزرگترین ناشران و خریداران صنعت گیم در آنجا به دنبال استعداد ها و نیرو های خلاق و با تجربه اند تا قرارداد هایشان را با آنان بنویسند. لذا این امر فرصتی را در اختیار جوانان ما قرار می دهد تا خود را نشان داده و هر آنچه در چنته دارند را رو کنند.

حضور ایران در گیمز کام.

اپلیکیشن گیم کانکشن برای تنظیم کارآمد تر قرار های ملاقات

گیم کانکشن همچنین اپلیکیشن اختصاصی تنظیم قرار های ملاقات خود را در اختیار شرکت کنندگان در این رویداد قرار داده است تا آن ها بتوانند با سریع ترین روش ممکن پیش از برگذاری رویداد، قرار های خود را تنظیم کنند. اگر شما یکی از شرکت کنندگان هستید می توانید به این اپلیکیشن دسترسی داشته باشید. به لطف این اپلیکیشن، دیگر لازم نیست برای ترتیب دادن ملاقات بعدی تان در کف سالن نمایشگاه پرسه بزنید و به دنبال اشخاص مورد نظرتان بگردید. این گونه تنظیم قرار ها به طرز اعجاب آوری سریع تر پیش رفته و می توانید از وقت بسیار محدودی که در این رویداد در اختیارتان هست بهینه ترین استفاده را بکنید. با این اپلیکیشن قادرید تا پانزده قرار را در یک روز تنظیم کنید. همچنین شما می توانید تمامی اطلاعات لازم برای شرکت در این رویداد را از طریق این اپلیکیشن مشاهده کنید. این که چه اشخاص و کمپانی هایی در آن شرکت می کنند و این که اصلا کار، هدف و پروژه ای که آن ها به دنبال آن هستند چیست. شما می توانید برای هر یک از این اشخاص درخواست ملاقات ارسال کنید. و یا این که با توجه به برنامه ریزی خود به درخواست ملاقات دیگران پاسخ دهید. همچنین زمانبندی کامل برنامه های رویداد نیز از طریق این اپلیکیشن برایتان قابل مشاهده است و لازم نیست ساعت ها و تاریخ ها را از قبل یاد داشت کنید.

Game Connection

اهداف برگذاری رویداد TGC

اصلی ترین هدف از برگذاری این رویداد ایجاد ارتباط میان فعالان صنعت گیم ایران و ناشران و سرمایه گذاران بین المللی است. صنعت بازی سازی در کشورمان با توفیقات بسیاری همراه بوده و جوانان پر شور و تلاشگر ایران زمین تابحال موفقیت های زیادی را در این عرضه به دست اورده اند. اما آثار و حاصل تلاش های آنان همواره آن گونه که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته و دیده نشده اند. یکی از عوامل این ناکامی عدم حضور بازی های ایرانی در بازار های جهانی است. از این رو رویداد TGC و موارد شبیه به آن می توانند پلی باشند برای ارتباط بیشتر و بهتر ایران با بازار های جهانی ویدئو گیم.
ایران همچنین در زمینه ی بازار نیز از مهمترین کشور های منطقه است. از این رو با برگذاری رویداد های از این دست می توانیم توجه ناشران و سرمایه گذاران را به بازار ایران و طیف وسیع و پر تعداد مخاطبین ویدئو گیم در این کشور جلب کنیم.

بخش داوری رویداد TGC

ساختار کلی رویداد

رویداد TGC از چهار بخش اصلی تشکیل شده است. فضای رویداد های تجاری (B2B)، کنفرانس ها، فضای مخصوص بازی سازان مستقل و روز ناشران.

فضای رویداد های B2B

این بخش از چند شاخه ی مختلف تشکیل شده است که آن ها را می توان این گونه طبقه بندی کرد:

  • بخش قرار های ملاقات عمومی و VIP
  • فضای نمایشگاه
  • فضا های مخصوص استراحت و پذیرایی
  • دسترسی شرکت کنندگان به اپلیکیشن تنظیم قرار های ملاقات

کنفرانس ها

در این بخش سخنرانان و اساتید برجسته ای که از سراسر جهان دعوت شده اند در زمینه های گیم دیزاین، مباحث تکنیکی، هنری، تولید و مدیریت و تجارت در حوزه ی بازی های ویدئویی به ایراد سخن خواهند پرداخت.

فضای مخصوص به بازیسازان مستقل

این بخش مخصوص بازی سازان مستقل است که برای توسعه ی محصول خود نیازمند ناشر مناسب هستند. در این بخش این امکان برای آن ها فراهم است تا در فضا هایی جدا گانه با ناشران، سرمایه گذاران و ارائه دهندگان سرویس های مختلف ملاقات کرده و آثار و عناوین خود را به آن ها نشان دهند و درباره ی همکاری و سایر موضوعات سخن بگویند.

روز ناشران

در این بخش بیش از پنجاه توسعه دهنده ی بازی های ویدئویی در منطقه ی منا ( MENA یا Middle East and North Africa ) آثار خود را در حضور ناشران بزرگ بین المللی معرفی خواهند کرد.

چرا باید به TGC توجه کرد؟

همانطور که پیشتر نیز گفتیم صنعت بازی سازی در کشورمان گرچه هنوز آنطور که باید و شاید شکفته نشده است اما پتانسیل های شگفت انگیزی درون خود دارد. طراحان و سازندگان با استعداد بسیار زیادی در این مرز و بوم وجود دارند که هنوز استعدادشان را کسی نشناخته و هنوز فرصتی نیافته اند تا توانایی های شگفت انگیزشان را نشان دهند. رویداد هایی هماند TGC به سازندگان جوان این امکان را می دهد که برای اولین بار به جوامع جهانی از نزدیک آشنا شده و بتوانند قابلیت هایشان را در سطح های جهانی نشان دهند. این رویداد فرصت های فوق العاده ای را برای سازنده های جوان فراهم می کند تا بتوانند با ناشران و سرمایه گذاران ملاقات کنند، در بازار های بین المللی حضور داشته باشند، با خواسته ها و استاندارد های مد نظر ناشران بزرگ و بین المللی آشنا شوند و با حدود دو هزار نفر از بازی سازان و داخلی و خارجی تعاملات داشته و بیشتر و بهتر با فضای ساخت ویدئو گیم در جهان آشنا شوند.

این رویداد مناسب چه کسانی است؟

بر خلاف چیزی که در اولین برخورد ممکن است به ذهنتان برسد نمایشگاه TGC یک رویداد عمومی نیست. یعنی این که دلیلی وجود ندارد که هر کس علاقه ای به دنیای ویدئو گیم دارد در این رویداد نیز چیز به درد بخوری بکند. همانطور که از نام B2B (Business to Business) پیداست کسانی که در این رویداد شرکت می کنند فعالان حوزه ی گیم هستند. کسانی که از فعالیت در این عرصه کسب در آمد می کنند و یا این که کار و تجارتشان ارتباطی با صنعت گیم دارد. از این رو اگر صرفا به گیم علاقه دارید شرکت در این رویداد برایتان جذاب است اما نباید انتظار خاصی از آن داشته باشید. جدای از بحث عموم، این نمایشگاه برای تمام فعالان عرصه ی گیم و حتی آی تی تدارک دیده شده و بسیاری از برنامه نویسان، طراحان و توسعه دهنگان ویدئو گیم کشور و سراسر جهان در آن حضور خواهند داشت.

چه کسانی سخنرانی خواهند کرد؟

در این رویداد به منظور آشنایی هرچه بیشتر و استفاده حضار از اساتید و چهره های با تجربه ی صنعت گیم سخنرانی هایی ترتیب داده شده تا فوت و فن ها و تجاربی که طی سال ها تجربه توسط این اساتید جمعاوری شده در اختیار جوانان گشورمان قرار گیرد. حسن بزرگ این نمایشگاه آن است که تعداد زیادی از افراد سرشناس و با تجربه ی ویدئو گیم در آن شرکت می کنند. افرادی که اتفاقا نام کمپانی های بسیار بزرگی را نیز یدک می کشند. لذا می توان در این فرصت دو روزه از سخنرانی ها و کلاس های تخصصی رویداد بهره ی فراوانی برد. نکته ی مهم درباره ی این سخنراتی ها این است که در صورتی که زبان انگلیسی تان خوب نیست نباید نگران باشید. زیرا که ترجمه ی همزمان به زبان فارسی نیز انجام می شود. البته در کلاس های تخصصی (Master Class ها) به علت سطح بالای کلاس ها و مدت زمان طولانی شان، امکان ترجمه همزمان مطالب آن ها وجود ندارد. لذا برای شرکت در این کلاس ها می بایست با دقت اقدام کنید.

سخنرانان مطرح بخش برنامه نویسی و تکنولوژی:

Mike Acton
کمپانی: Insomniac Games
موضوع: راه حل هایی برای برخی از مشکلات برنامه نویسان انجین

Christophe Riccio
کمپانی: Unity
موضوع: هدف گیری بازی هایی با کیفیت گرافیکی بالا، با اکوسیستمی بزرگ و میان پلتفرمی

Tony Albrecht
کمپانی: Riot Games
موضوع: بهینه سازی جامع، اشباهات متداول در برنامه نویسی شیءگرا

Behrang Khoshnood
کمپانی: Ubisoft
موضوع: سفر به دنیای میلیون ها کاربر همزمان استفاده کننده

Yaser Zhian
کمپانی: Dead Mage Game Studio
موضوع: نوعی سیستم کارآمد برای C++

Peter Walsh
کمپانی: VFS
موضوع: چالش های برنامه نویسی و توسعه ی عناوین بزرگ و AAA

 

سخنرانان مطرح بخش هنری (Art):

Julian Kenning
کمپانی: Character Art Manager at Natural Motion
موضوع: طراحی هنری در بازی های موبایلی علیه بازی های کنسولی

Richard Kemp
کمپانی: Natural Motion
موضوع: طراحی هنری در محیط های بازی Dawn of Titans

Peter Ridgway
کمپانی: King
موضوع: اتصال دنیا های هنری با استفاده از شبکه های لوله ای

Henry LaBounta
کمپانی: Zynga
موضوع: تمرینی برای درست دیدن

Amir Hossein Erfani
کمپانی: Space Fox
موضوع: چگونه به یک گیم آرتیست تبدیل شویم.

Hani Abu-Ghazaleh
کمپانی: Art Director at Ubisoft Abu Dhabi
موضوع: کارگردانی هنری در بازی های موبایل و کنسول

 

سخنرانان مطرح بخش Game Design:

David Baron
کمپانی: Groovy Pulse
موضوع: آیا می توان تکنیک های گیم دیزاین را برای فهمیدن بیماری های ذهنی به کار گرفت؟

Wolfgang Walk
کمپانی: Walk Game Productions
موضوع: معنا و اصول طراحی

Rayna Anderson
کمپانی: Eidos-Montréal
موضوع: گسترش دادن جهان های موجود

Brie Code
کمپانی: Tru Luv Media
موضوع: بازی های ویدئویی خسته کننده اند!

Aidin Zolghadr
کمپانی: Shotgun Surgeons
موضوع: چگونه بازی های Free 2 Play برای پول سازی طراحی شده اند؟

 

سخنرانان مطرح بخش تولید و مدیریت پروژه:

Diego Garzon
تخصص:  Technical Art Director
موضوع: همه می توانند بازی های AAA و هالیوودی بسازند – توانمند سازی تمدن ها برای ثابت کردن خودشان

Keith Fuller
کمپانی: Fuller Game Production
موضوع: چیز هایی که ای کاش یک نفر یادم می داد!

Henry Faber
کمپانی: Gamma Space
موضوع: مدیریت بهتر پروژه های تیم های کوچک

Luke Muscat
کمپانی: Prettygreat
موضوع: طراحی بخش چند نفره برای بازی های موبایل و دیوانه نشدن!

Mojan Ahmadi
کمپانی: DigiPen Institute of Technology
موضوع: توسعه دهندگان و کارآموزان – چگونه درباره ی توانایی های کارمندانمان اشتباه می کنیم؟

Farzam Molkara
کمپانی: Zorvan Game Studio
موضوع: “… که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکل ها…”

 

سخنرانان مطرح بخش بازار یابی و تجارت:

Ben Kuchera
از: Polygon
موضوع: چگونه رسانه ها را وادار کنیم بازی ما را پوشش دهند؟

Baris Ozistek
کمپانی: Netmarble EMEA
موضوع: توسعه ی بازی های موبایل با کیفیت بالا

Caglar Eger
کمپانی: Goodgame Studios
موضوع: کدام ناشران به دنبال بازی شما می گردند؟

Hassan Mehdiasl
کمپانی: Sourena Game Studio
موضوع: معرفی بازی تان در سی دقیقه

Karol Zajaczkowski
کمپانی: ۱۱ bit studios
موضوع: چگونه یک قلب را بشکنیم؟! – احساسات اصلی ترین فاکتور تبلیغاتی This War of Mine هستند.

 

کلاس های تخصصی (Master Class ها)

Mike Acton
کمپانی: Insomniac
کارگاه طراحی داده محور

Hamid Jalili
کمپانی: Phoenix Song
موضوع: طراحی و ساخت کارکترها برای نسل بعدی بازی ها

Henry Labounta
کمپانی: Zynga
موضوع: کارگردانی هنری هدفمند

Pascal Luban
کمپانی: The Game design studio
موضوع: طراحی Freemuim در سطح پیشرفته

Keith Fuller
کمپانی: Fuller Game Production
موضوع: رهبری و هدایت

Martin Talbot
کمپانی: Fuller Game Production
موضوع: تست کار آمدی و بازی کردن

 

زمان و مکان

نمیشگاه TGC در روز های ششم و هفتم جولای ۲۰۱۷ یعنی در تاریخ پانزدهم و شانزدهم تیر ماه سال ۱۳۹۶ در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما در شهر تهران برگذار می شود. شما می توانید زمانبندی دقیق برنامه های نمایشگاه را از طریق این لینک مشاهده کنید.

موقعیت مکانی نمایشگاه در شهر تهران

موقعیت مکانی نمایشگاه در شهر تهران

رویداد در ساعت هشت صبح روز پنجشنبه پانزدهم تیر ماه آغاز شده و در ساعت ۲۰ روز جمعه، شانزدهم تیر ماه پایان می یابد.

نقشه طبقه اول نمایشگاه

نقشه طبقه دوم نمایشگاه

منبع متن: gamefa