بسیاری از هیولاهای مانستر هانتر رایز از موجودات ماوراءطبیع در فولکلور ژاپن الهام گرفته شده‌اند. برخی از اشباح و ارواح و برخی هم از موجوداتی که با نام یوکای (Yokai) شناخته می‌شود. هر هیولا نماینده‌ی ظاهر و ویژگی‌های موجود افسانه‌ای است که از آن الهام گرفته شده است. وقتی با این موجودات مبارزه می‌کنید، انگار که طرف حساب‌تان همان افسانه‌ای است که از آن الهام گرفته شده‌اند، تجربه‌ای که مسلماً، به‌خاطر مخوف بودن این جانوران، هیچ‌کس خواستارش نیست. برای پی بردن به ارزش طراحی و مکانیزم‌های هر هیولا بازیکن باید با موجودات جالب فولکلور ژاپنی آشنا باشد. در ادامه این موجودات معرفی شده‌اند:

۱۰. ایزوچی بزرگ (The Great Izuchi)

ده هیولای الهام‌گرفته شده از اساطیر ژاپن در مانستر هانتر رایز

ایزوچی بزرگ یکی از اولین هیولاهای بزرگ است که شکارچی‌ها در بازی با آن مواجه می‌شوند. این هیولا جثه‌ای شبیه به دایناسور تیزپامرغ (Velociraptor) دارد و به پنجه‌هایی بسیار تیز و دمی داس‌مانند مجهز است. این هیولا با استفاده از پنجه‌های مرگبارش به طور ممتد به طعمه‌اش حمله می‌کند. ایزوچی بزرگ هیچ‌گاه تنها نیست و دو ایزوچی کوچک‌تر همیشه همراه او هستند و در مبارزات به او کمک می‌کنند. ایزوچی بزرگ، این جانور سریع و خطرناک، از کامایتاچی (Kamaitachi)، جانوری که به همان میزان سریع و خطرناک است الهام گرفته شده است.

کامایتاچی، یا «داس‌راسو» (Sickle Weasel) نوعی یوکای است که در نواحی کوهستانی ژاپن زندگی می‌کند. این جانور شبیه به راسویی با ستون فقرات و پنجه‌ای بلند و تیز است. کامایتاچی‌ها در گروه‌های سه‌نفره در کوهستان‌های ژاپن، به امید پیدا کردن انسان‌هایی برای قلع‌وقمع کردن، پرسه می‌زنند. زخم‌های زیادی که کامایتاچی‌ها به قربانی‌شان وارد می‌کنند مرگبار به نظر می‌رسند؛ با این حال قربانی‌ها فقط با خراش‌ها و درد خفیف از آن‌ها خلاصی پیدا می‌کنند. تقریباً همه‌ی ویژگی‌های این موجود اساطیری در ایزوچی نیز پیاده شده است، با این تفاوت که شکارچی‌های داخل بازی با چند خراش ساده از دست ایزوچی‌ها خلاصی پیدا نمی‌کنند.

۹. آکونسوم (The Akonsom)

ده هیولای الهام‌گرفته شده از اساطیر ژاپن در مانستر هانتر رایز

آکونسوم پرنده‌ای باشکوه و آتشین است که بر فراز دهکده‌ی کامورا (Kamura) پرواز می‌کند. آکونسوم شبیه به دًرنایی با تاجی بزرگ و لایه‌لایه است. این موجود نفسی آتشین دارد و اگر شکارچی‌ای سر راه او سبز شود، با این نفس آتشین حسابش را می‌رسد. آکونسوم با استفاده از بال‌ّهایش حملات هوایی ترتیب می‌دهد یا از صحنه‌ی مبارزه فرار می‌کند. آکونسوم، این موجود باشکوه، ولی مرگبار، از موجود اساطیری‌ای به نام کاسا-اوباکه (Kasa-Obake) الهام گرفته شده که ذاتی آزاررسان دارد، ولی به اندازه‌ی آکونسوم تهدیدآمیز نیست.

کاسا-اوباکه، یا شبح چتری (Umbrella Ghost) یک یوکای است که شبیه به چتری است که یک چشم، یک دهان و یک زبان بلند و لزج دارد. این یوکای خطرناک نیست و به مردم آسیب فیزیکی نمی‌رساند. کاسا-اوباکه یک موجود آزاررسان است که به طور مخفیانه به مردم نزدیک می‌شود و آن‌ها را لیس می‌زند. لیس او آسیبی وارد نمی‌کند، ولی روان انسان‌ها را به‌خاطر اتفاق توضیح‌ناپذیری که افتاده مخدوش می‌کند. تاج چترشکل آکونسوم و ایستادنش روی یک پا باعث شده از لحاظ ظاهری شبیه به کاسا-اوباکه به نظر برسد، ولی برخلاف کاسا-اوباکه، آکونسوم قصد شوخی و سربه‌سر گذاشتن ندارد.

۸. زین‌اوگر (The Zinogre)

ده هیولای الهام‌گرفته شده از اساطیر ژاپن در مانستر هانتر رایز

زین‌اوگر جانوری خوفناک است که دل هر شکارچی‌ای را در میدان مبارزه به لرزه خواهد انداخت. زین‌اوگر شبیه به گرگی  با پوست زره‌دار است. این جانور با استفاده از نیروی الکتریسیته به حملاتش قدرت می‌بخشد. سرعت و خشم زین‌اوگر باعث شده که مواجهه‌ی رودررو با او بسیار خطرناک باشد. زین‌اوگر از همراهان خدایان رعد به نام رایجو (The Raiju) الهام گرفته شده است.

طبق باور عمومی، رایجوها، یا «جانوران رعد»،  تجسم رعد و برق در شکل حیوانات (معمولاً گرگ) هستند. ژاپنی‌ها اعتقاد داشتند که این جانوران پیام‌رسان‌های خدایان رعد هستند و اغلب به زمین فرستاده می‌شدند تا انسان‌های گناه‌کار را مجازات کنند. رایجو بدون این‌که بین گناه‌کار و بی‌گناه تفاوت قائل شود، همه چیز را سر راهش نابود و دهکده‌ها را با خاک یکسان می‌کرد. حملات الکتریکی و رفتار ویران‌گرانه‌ی زین‌اوگر یادآور جانور رعدآسایی است که از آن الهام گرفته شده است.

۷. تِترانادون (Tetranadon)

ده هیولای الهام‌گرفته شده از اساطیر ژاپن در مانستر هانتر رایز

تترانادون جانوری شکم‌باره و بی‌رحم است که شکارچی‌ها در مرداب‌ها با او روبرو می‌شوند. تترانادون از لحاظ ظاهری ترکیبی از اردک، لاک‌پشت و قورباغه است و جثه‌ای گرد دارد. این جانور بزرگ بسیار پراشتهاست و حین مبارزه، هر چیزی را که جلوی چشمش باشد می‌خورد، من‌جمله شکارچی‌ها. تترانادون، این جانور حریص، از موجودی نیمه‌انسان/نیمه خزنده به نام کاپا (The Kappa) الهام گرفته شده است.

کاپا، یا «فرزند رودخانه» (River Child) یک یوکای است که شبیه به پسربچه‌ای با ویژگی‌های لاک‌پشت به نظر می‌رسد. این جانوران در مناطق آب‌خیز زندگی می‌کنند. کاپاها نمی‌توانند روی زمین سفت زیاد دوام بیاورند و اگر آب روی سرشان را از دست بدهند، ممکن است بمیرند. کاپاها، بستگی به رفتاری که با آن‌ها می‌شود، ممکن است رفتاری دوستانه یا آزاررسان و خشونت‌آمیز داشته باشند. این جانوران هر چیزی را که پیدا کنند می‌خورند. تترانادون دارای لاک لاک‌پشتی و فلس‌های کاپا است و مثل او ذاتی همه‌چیزخوار دارد.

۶. بیشِیتِن (The Bishaten)

ده هیولای الهام‌گرفته شده از اساطیر ژاپن در مانستر هانتر رایز

بیشتین هیولایی آکروباتیک است که از تاکتیک‌هایی منحصربفرد استفاده می‌کند که شکارچی قادر به دیدنشان نیست. بیشتین بدنی شبیه به میمون دارد، ولی ویژگی‌های دیگرش شبیه به پرنده‌هاست. او از میوه‌های متعددی که در اختیار دارد، برای آسیب زدن به شکارچی‌ها استفاده می‌کند. بیشتین با استفاده از بال‌هایش در آسمان مانور می‌دهد و حملات هوایی ترتیب می‌دهد. بیشتین، این جانور پرتحرک و میوه‌دوست، از تنگو (Tengu) الهام گرفته شده، به‌خصوص کاراسو-تنگو (Karasu-Tengu).

کاراسو-تنگو، یا «تنگوی کلاغی» (Crow Tengu) یک یوکای است که شبیه به مردی با ویژگی‌های ظاهری کلاغ است. این جانوران معمولاً لباس بلند می‌پوشند و مجهز به اسلحه‌هایی هستند که از انسان‌های دیگر دزدیده‌اند. کاراسو-تنگوها موجوداتی بسیار مغرور هستند و در نظرشان انسان‌ها در مقایسه با خودشان بسیار حقیرند. این موجود اغلب انسان‌هایی را که با آن‌ها تعامل دارد گول می‌زند، ولی گاهی هم خود کاراسو تنگو گول می‌خورد. بیشتین هم از ویژگی‌های ظاهری پرنده‌گونه و هوش سرشار کاراسو-تنگو بهره برده است، ولی خوشبختانه (برای شکارچی‌ها) بیشیتن از خودش اسلحه‌ای ندارد.

۵. گاس هَرَگ (The Goss Harag)

ده هیولای الهام‌گرفته شده از اساطیر ژاپن در مانستر هانتر رایز

گاس هرگ جانوری وحشتناک و قدرتمند است که در نواحی سرد و متروک پرسه می‌زند. گاس هرگ هیولایی بزرگ و پشمالو است که پنجه‌هایی بزرگ و چشم‌هایی با درخششی زرد رنگ دارد. این هیولا می‌تواند با بازدم یخی‌اش تیغه‌هایی یخی روی بازوهایش ایجاد کند. وقتی گاس هرگ عصبانی شود، درخشش چشم هایش از زرد به سرخ تغییر پیدا می‌کند و موجودی مرگبارتر می‌شود. گاس هرگ، این موجود یخی عصبانی از موجودی کم‌خطرتر به نام ناماهاگه (Namahage) الهام گرفته شده است.

ناماهاگه یک یوکای است که از ویژگی‌های قرمز یا آبی غول‌مانند انی (Oni) ،جانور اساطیری معروف، برخوردار است. این یوکای‌ها در کوهستان‌های ژاپن زندگی می‌کنند و هر سال فقط یک بار دشنه به دست ظهور می‌کنند: در اولین دفعه‌ای که ماه کامل می‌شود. با وجود ظاهر ترسناک و رفتار تهاجمی‌شان، تنها هدف ناماهاگه‌ها این است که جلوی مردم را بگیرند تا کارهای اشتباه و گناه‌آلود انجام ندهند. گاس هرگ از بسیاری لحاظ شبیه ناماهاگه است: مثل رنگ‌بندی‌اش، دشنه‌هایی که در دست دارد، و ظاهر غول‌مانندش. بزرگ‌ترین تفاوت این دو این است که گاس هرگ قصد ندارد به شکارچی‌ها درس خوبی یاد بدهد.

۴. سومناکانث (The Somnacanth)

ده هیولای الهام‌گرفته شده از اساطیر ژاپن در مانستر هانتر رایز

سومناکانث موجودی دریایی است که به طور عجیبی ظاهری چشم‌نواز دارد. این هیولا باله‌هایی بنفش و بدنی سبز و بلند دارد. سومناکانث می‌تواند پودری خواب‌آور روی شکارچی‌ها بپاشد یا صدف‌هایی را باز کند که تاثیرات متنوعی را روی شکارچی‌ها به جا می‌گذارند. سومناکانث زیبا، ولی مرگبار از معادل غربی و ژاپنی پری‌های دریایی الهام گرفته شده است. پری‌های دریایی ژاپنی با نام نینگیو (Ningyo) شناخته می‌شوند.

نینگیوها در مقایسه با تصویری که از پری‌های دریایی در فرهگ عامه ثبت شده تفاوت دارند. بالاتنه‌ی این موجودات به جای این‌که شبیه زنی زیبا باشد، شبیه دیوهاست. طبق باور عمومی،‌ هرکس که نینگیو را بخورد، به عمر جاودانه و جوانی دست پیدا خواهد کرد، ولی این جانور می‌تواند هرکسی را که تلاش برای خوردن او بکند، نفرین کند. سومناکانث برخی از ویژگی‌های وسوسه‌کننده‌ی پری دریایی غربی را نیز دارد، ولی ظاهر هیولاوار آن یادآور نینگیو است.

۳. آلمودرون (The Almudron)

ده هیولای الهام‌گرفته شده از اساطیر ژاپن در مانستر هانتر رایز

آلمودرون یک جانور دریایی گل‌آلود است که در مرداب‌های بازی سر و کله‌اش پیدا می‌شود و شباهت خاصی به اژدهای چینی دارد. آلمودرون با استفاده از گِل به شکارچی‌ها حمله می‌کند یا آن‌ها را در دام می‌اندازد. همچنین او با استفاده از گل از بدن خود محافظت می‌کند. این هیولا وقتی می‌ایستد و کل هیبت خود را نمایان می‌کند، توانایی این را دارد که آسیب زیادی به شکارچی‌ها وارد کند. آلمودرون از دوروتابو (Dorotabo)، یوکای انتقام‌جوی گل‌آلود الهام گرفته شده است.

نقل است که دوروتابو روح کینه‌توز کارگران زمین‌های کشت برنج است که سر زمین مردند و به حال خود رها شدند تا بپوسند. ظاهر دوروتابو یک مرد گل‌آلود فرسوده با سه انگشت و یک چشم است. هدف وجودی دوروتوبو انتقام است. آن‌ها سراغ صاحبان زمین برنج می‌روند که نسبت به آن‌ها بی‌توجه بودند و زمین‌شان را خراب کردند. دوروتابوها تا موقعی‌که زمین زراعی به شکوه گذشته‌اش بازنگشته باشد، یا به شخصی تواناتر برای نگه‌داری فروخته نشده باشد، از کینه‌توزی خود دست برنمی‌دارند. آلمودرون از لحاظ ارتباطش با گِل و سمج بودن شبیه به دوروتابوهاست.

۲. رکنا-کاداکی (The Rekna-Kadaki)

ده هیولای الهام‌گرفته شده از اساطیر ژاپن در مانستر هانتر رایز

رکنا-کاداکی یک هیولای عنکبوت‌مانند ترسناک است که ظاهر آن تاثیر پذیرفته از چند گونه عنکبوت مختلف است. شکارچی‌ها احتمالاً متوجه خواهند شد که بدن رکنا-کاداکی از تارهایی پوشیده شده که از دور شبیه به لباس زنانه به نظر می‌رسند. این هیولا با استفاده از تارهای چسبنده‌اش طعمه را به دام می‌اندازد و با گازی سوزاننده کارش را تمام می‌کند. رکنا-کاداکی از جانور عنکبوتی به نام جوروگومو (Jorogumo) الهام گرفته شده که قابلیت تغییر شکل دارد.

جوروگومو، یا «عروس گرفتارکننده» (Entangling Bride) نوعی یوکای عنکبوت‌شکل است که قابلیت تغییر شکل به زنی زیبا را دارد. این موجود مردان را فریب می‌دهد، آن‌ها را به مخفی‌گاه خود می‌کشاند، در آنجا به شکلی دردناک آن‌ها را می‌کشد و سپس می‌خورد. جوروگومو می‌تواند عنکبوت‌های دیگر را کنترل و آن‌ها را وادار کند از او اطاعت کنند. برده‌ی موردعلاقه‌ی آن‌ها عنکبوت‌هایی با نفس آتشین است که از توانایی نابود کردن دهکده‌ها برخوردارند. تارهای رکنا-کاداکی که شبیه به لباس زنانه هستند، و قابلیت پرتاب کردن نفس‌ّهای آتشین، یادآور جوروگومو هستند.

۱. مَگنامالو (The Magnamalo)

ده هیولای الهام‌گرفته شده از اساطیر ژاپن در مانستر هانتر رایز

مگنامالو یکی از هیولاهای نمادین مانستر هانتر رایز است و نمادین بودنش هم دلیل موجهی دارد. مگنامالو از لحاظ ظاهری ترکیبی از ببر، زره‌ی سامورایی و دیو است. این هیولا می‌تواند انرژی بنفشی از بدنش ساطع کند که نامش آتش جهنم (Hellfire) است. کاربرد آتش جهنم، قدرت بخشیدن به حملات مگنامالو است (که به خودی خود قوی هستند) و باعث می‌شود هر حمله قدرت از پا انداختن شکارچی‌ها را داشته باشد. مگنامالو نه از یک یوکای، بلکه از نوعی زره‌ی سامورایی الهام گرفته شده و گاز بنفشی که از او ساطع می‌شود، یادآور نور شبح‌مانندی در افسانه‌های ژاپن به نام اونیبی (Onibi) است.

اونیبی نوری است که از اجساد انسان‌ها و حیوان‌ها یا از حس نفرت یا خشم بلند می‌شود. این گوی‌های نوری آتشین قوه‌ی حیات موجودات زنده‌ای را که با آن‌ها برخورد می‌کند می‌گیرد و صدای قربانی‌اش را تقلید می‌کند. اونیبی در مکان‌های مختلف وجود دارد و اغلب در روح سامورایی‌های کشته‌شده‌ای که با زره‌یشان پیوندی جدانشدنی دارند، پیدا می‌شود. مگناملو عملاً با ظاهر زره‌ی سامورایی مو نمی‌زند و آتش جهنم هم نماینده‌ی اونیبی درون آن است.

منبع: Gamerant.com

صفحه اصلی بازی - اخبار بازی - تریلر بازی - نقد و پیش نمایش | دیجی‌کالامگ

نوشته ۱۰ هیولای برتر مانستر هانتر که از اساطیر ژاپن الهام گرفته شده‌اند اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala