یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کنسول پلی‌استیشن ۵ حافظه‌ی این کنسول است. کنسول پلی‌استیشن ۵ به‌طور پیش‌فرض تنها ۸۲۵ گیگابایت حافظه دارد که کم‌تر از ۶۷۰ گیگابایت آن در دسترس است. در روزگاری که حجم بیش‌تر از ۱۰۰ گیگابایت برای بازی‌ها غیرعادی نیست، ۶۷۰ گیگابایت حافظه برای بسیاری از بازی‌کنان جوابگو نخواهد بود و به همین دلیل نیاز اساسی به امکان افزایش این حافظه وجود دارد. البته امکان وصل کردن حافظه‌های خارجی معمولی، از طریق درگاه یو‌اس‌بی به کنسول پلی‌استیشن ۵ وجود دارد اما امکان استفاده از این حافظه‌ها فقط برای اجرای بازی‌های پلی‌استیشن ۴ و ذخیره کردن داده‌های بازی‌های پلی‌استیشن ۵ وجود دارد و اجرای بازی‌های خود کنسول پلی‌استیشن ۵ وجود ممکن نیست.

حافظه‌ی پیش‌فرض ۸۲۵ گیگابایتی پلی‌استیشن ۵ روی برد اصلی این کنسول قرار دارد و تعویض آن ممکن نیست. البته شرکت سونی از همان ابتدا برای کنسول پلی‌استیشن امکان اضافه کردن حافظه‌های اس‌اس‌دی موجود در بازار را در نظر گرفته بود اما این قابلیت در زمان عرضه‌ی این کنسول تا لحظه‌ی نگارش این مطلب غیرفعال مانده بود. این موضوع هم به این خاطر است که حافظه‌ی اصلی پلی‌استیشن ۵ بسیار سریع است و تمام بازی‌ها با توجه به سرعت این حافظه توسعه داده می‌شوند؛ در نتیجه برای افزایش حافظه‌ی پلی‌استیشن ۵ باید از اس‌اس‌دی‌های سریع‌تر از مدل‌های رایج استفاده کرد. شرکت سونی برای تست کردن و اطمینان از فعالیت صحیح حافظه‌های اضافه برای پلی‌استیشن ۵، در چند ماه اول عرضه‌ی پلی‌استیشن ۵ اجازه‌ی افزودن حافظه‌ها را به این کنسول نداد.

ps5 ssd

محفظه‌ی حافظه‌ی اضافه‌ی کنسول پلی‌استیشن ۵

چند ماه پیش شرکت سونی اعلام کرد که تابستان امسال به دارندگان پلی‌استیشن ۵ اجازه‌ی افزودن حافظه‌های اضافه را خواهد داد و حالا مشخص شده که به‌زودی این قابلیت ممکن خواهد شد. البته این قابلیت در ابتدا صرفا از طریق برنامه‌ی آزمایشی شرکت سونی برای بازی‌کنان مناطق محدودی از دنیا که در این برنامه ثبت‌نام کنند، در دسترس خواهد بود. شرکت سونی برنامه‌ی جدیدی برای افزودن قابلیت‌ها به‌صورت آزمایشی به پلی‌استیشن ۵ دارد و آپدیت بعدی «فِرم‌ور» (Firmware) پلی‌استیشن ۵ امکان اضافه کردن حافظه‌ی اس‌اس‌دی را تحت برنامه‌ی آزمایشی سونی ممکن می‌کند.

به دلیل این که آغاز پشتیبانی رسمی از حافظه‌های اس‌اس‌دی اضافه نزدیک شده، شرکت سونی در وب‌سایت پشتیبانی خود صفحه‌ای بلند بالا و اختصاصی را برای این موضوع راه‌اندازی کرده. در این صفحه می‌توان مشخصات حداقلی حافظه‌های اس‌اس‌دی که امکان استفاده از آن‌ها در کنسول پلی‌استیشن ۵ وجود دارند آمده.

اولین و مهم‌ترین مشخصه‌ی مورد نیاز برای اضافه کردن حافظه‌ی اس‌اس‌دی به پلی‌استیشن ۵ سرعت کافی است. حافظه‌هایی که به این کنسول وصل می‌شوند باید حتما سرعت خواندن ترتیبی بالاتر از ۵۵۰۰ مگابایت بر ثانیه داشته باشند. اندازه‌ی این حافظه‌های نیز نباید بزرگ‌تر از ۱۱۰ در ۲۲ در ۱۱.۲۵ میلی‌متر باشد. همچنین بازی‌کنان در صورتی که می‌خواهند به حافظه‌های اس‌اس‌دی خود هیت‌سینک وصل کنند باید مراقب باشند که مشکلی در جا شدن حافظه و هیت‌سینک درون محفظه‌ی حافظه‌ی اضافه‌ی پلی‌استیشن ۵ ایجاد نشود.

سونی در صفحه‌ی پشتیبانی خود تاکید می‌کند که هیچ‌گونه تضمینی در مورد کار کردن صحیح حافظه‌های اضافه‌ی موجود در بازار با پلی‌استیشن ۵ نمی‌دهد. حتی اگر مشخصات حافظه‌های خریداری شده نیاز پلی‌استیشن ۵ را رفع کنند هم ممکن است که تمام بازی‌های نصب شده روی آن‌ها را نتوان به بهترین شکل ممکن تجربه کرد. در بسیاری از مواقع، همان حافظه‌ی اصلی پلی‌استیشن ۵ بهتر عمل خواهد کرد.

طبق بخش فنی توضیحات مشخصات حافظه‌های پشتیبانی شده در وب‌سایت سونی، حافظه‌ها می‌توانند ظرفیتی بین ۲۵۰ گیگابایت تا ۴ ترابایت داشته باشند. سونی در این صفحه مستقیما اعلام کرده که برای حافظه‌های اس‌اس‌دی باید روشی برای خنک کردن پیشه شود. برخی از حافظه‌ها به خودی خود هیت‌سینک دارند و حافظه‌هایی که هیت‌سینک سر خود نیستند به یک هیت‌سینک اضافه نیاز دارند. هیت‌سینک‌های اضافه می‌توانند یک یا دوطرفه باشند.

ps5 ssd

جزییات فنی در مورد اندازه‌ی حافظه‌های دارای هیت‌سینک دوطرفه.

حافظه‌های اس‌اس‌دی پشتیبانی شده از طرف سونی در قالب‌های M.2 از انواع ۲۲۳۰، ۲۲۴۲، ۲۲۶۰، ۲۲۸۰ و ۲۲۱۱۰ هستند. دو رقم اول این اعداد، اندازه‌ی عرض حافظه‌ها به میلی‌متر و ارقام بعدی طول آن‌ها به میلی‌متر است. حافظه‌های اس‌اس‌دی طول مشخصی دارند و با توجه به این که انتهای آن‌ها حتما باید توسط پیچ محکم شود، در محفظه‌ی حافظه‌ی پلی‌استیشن ۵ برای اس‌اس‌دی‌هایی با طول‌های یاد شده محل اتصال پیچ تعبیه شده. مشخصا نصب حافظه‌هایی که طولی غیر از طول‌های اعلام شده دارند، به خاطر عدم امکان اتصال پیچ به آن‌ها ممکن نخواهد بود. همچنین ارتفاع حافظه‌های اس‌اس‌دی، با احتساب هیت‌سینک نباید بیش‌تر از ۱۱.۲۵ میلی‌متر باشد.

حافظه‌های اس‌اس‌دی گرمای زیادی تولید می‌کنند و به همین دلیل در صورتی که یکی از آن‌ها را به کنسول پلی‌استیشن ۵ اضافه کنیم، دمای داخلی کنسول بالا می‌رود. به همین دلیل احتمال دارد که سرعت چرخش فن کاربرانی که به کنسول خود حافظه اضافه کرده‌اند بالاتر برود و به دنبال آن، پلی‌استیشن ۵ صدای بیش‌تری تولید کند.

حافظه‌های اس‌اس‌دی سریع در حال حاضر چندان پرتعداد نیستند. سرعت خواندن ترتیبی حافظه‌های معمولی و رایج اس‌اس‌دی امروزی حدودا بین ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ مگابایت است. حافظه‌های فعلی از تکنولوژی PCIe 3.0 استفاده می‌کنند و حافظه‌های PCIe 4.0 در مقایسه با حافظه‌های قدیمی‌تر، قیمت بالاتری دارند. شرکت سونی هم در کوتاه مدت مشکلات متعددی با حافظه‌های اس‌اس‌دی اضافه خواهد داشت. البته مشخص است که به زودی قیمت حافظه‌های سریع‌تر کاهش خواهد یافت و خرید از آن‌ها برای دامنه‌ی وسیع‌تری از کاربران ممکن خواهد شد.

کنسول پلی‌استیشن ۵ حدود شش ماه پیش عرضه شد و عرضه‌ی آن چندان بدون مشکل نبوده. عرضه‌ی کم‌تر از تقاضای این کنسول به دلیل بحران جهانی سیلیکون فعلی از سمتی، خریده شدن این کنسول به تعداد بالا و فروش آن‌ها به قیمت بالاتر در بازار سیاه توسط احتکارکنندگان (ظاهرا فقط ما نیستیم که با محتکران درگیریم) از سمت دیگر اشک خواهان پلی‌استیشن ۵ را در آورده. مشکل حافظه‌ی اصلی کم‌ظرفیت پلی‌استیشن ۵ و عدم پشتیبانی از حافظه‌های اضافه را که کنار بگذاریم، این کنسول تا به حال موفقیت‌های زیادی داشته. پلی‌استیشن ۵ با سخت‌افزار عالی در کنار بازی‌های خوب (که هنوز فقط یکی دو تا از آن‌ها عرضه شده) در همین چند ماه طرفداران زیادی پیدا کرده و چند روز پیش بود که متوجه شدیم پلی‌استیشن ۵ رکورد سریع‌ترین فروش ده میلیون دستگاه در تاریخ پلی‌استیشن را شکسته.

منبع: Video Games Chronicle

صفحه اصلی بازی - اخبار بازی - تریلر بازی - نقد و پیش نمایش | دیجی‌کالامگ

نوشته امکان افزایش حافظه‌ی PS5 ممکن شد؛ جزییات اس‌اس‌دی‌های پشتیبانی شده اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala