در این مطلب به بررسی تمامی اتفاقاتی خواهیم پرداخت که در کنار هم، امپراتوری بلیزارد را به لرزه درآورد و باعث شد تا توسعه‌ی بازی وارکرفت، پس از چند دهه متوقف شود و نه‌تنها ضربه به بازی‌ها، بلکه باعث شد تا بزرگ‌ترین توسعه‌دهندگان این شرکت هم یک‌به‌یک جدا شوند و امیدی برای آینده نماند. آیا بلیزارد می‌تواند از روزهای تاریک خود عبور کند و دوباره هیجان را در دل عاشقان بازی‌های کامپیوتری زنده کند؟ این سؤالی است که سعی می‌کنیم به آن پاسخ دهیم.

نبرد برای ازارث وارکرفت

طرفداران وارکرفت از بسته الحاقی «نبرد برای ازراث» عصبانی‌اند

نیمه‌ی اول سال ۲۰۱۸ برای بلیزارد در آرامش سپری می‌شد و خبری از جنجال و اتفاقات عجیب نبود. انتشار بسته الحاقی «نبرد برای ازراث» در اواسط مردادماه، خبر خوبی برای طرفداران بازی وارکرفت بود که می‌خواستند دلی از عزا دربیاورند. این هفتمین بسته الحاقی بزرگ برای بازی دنیای وارکرفت بود که علاوه بر بالا بردن سطح از ۱۱۰‌ به ۱۲۰، با افزودن چندین نژاد جدید و دو منطقه همراه بود. به‌ظاهر همه‌چیز خوب پیش می‌رفت اما نسخه‌ی آزمایشی بازی، خبر از ضعف‌هایی حل نشدنی می‌داد، سیستم‌های جدید مانند زره آزریت برای بازی‌کنان گیج‌کننده بود؛ به‌هرحال نسخه‌های آزمایشی برای حل مشکلات منتشر می‌شود اما در کمال تعجب، هیچ تغییری بر اساس بازخورد بازی‌کنان ایجاد نشد و همین خشم طرفداران بازی وارکرفت را برانگیخت و باعث شد تا بسیاری از عدم وجود رابطه‌ای تعاملی میان توسعه‌دهندگان و بازی‌کنان انتقاد کنند.

  • نبرد برای ازراث؛ بسته‌ی الحاقی هفتم World of Warcraft رونمایی شد

روند گفته‌شده تا اواسط آبان پیش رفت و وضعیت همچنان برقرار بود و طرفداران هیچ تغییری در ظاهر بازی ندیدند. انتقادات به حدی بالا گرفت که ایان هازیکاستاس (Ion Hazzikostas)، به‌طور رسمی از جامعه‌ی بازی‌کنان دنیای وارکرفت عذرخواهی کرد و قول حل تمامی مشکلات و انتشار آپدیت‌های مناسبی برای بسته الحاقی «نبرد برای ازراث» داد. چند ماه پس‌ازاین اتفاقات بود که مایک مورهایم (Mike Morhaime) از مؤسسان شرکت بلیزارد در سال ۱۹۹۱، از مقام ریاست بلیزارد استعفا کرد و جای او را آلن برک که قبلاً به‌عنوان تولید‌کننده‌ی ارشد بازی وارکرفت فعالیت می‌کرد، پر کرد و از آن روز، آفتاب از سوی دیگری برای بلیزارد طلوع کرد.

معرفی بازی Diablo Immortal با خشم طرفداران روبه‌رو شد

با نزدیک شدن به‌روزهای برگزاری بلیزکان ۲۰۱۸، فشار بسیار زیادی روی بلیزارد وجود داشت. از سویی طرفداران بازی دنیای وارکرفت، همچنان از بسته الحاقی «نبرد برای ازراث» عصبانی بودند و در سوی دیگر، مسیر راه آپدیت‌های آینده توسط توسعه‌دهندگان مشخص بود و تمام قول و قرارها داده‌شده بود. همه منتظر معرفی یک بازی بزرگ بودند و بلیزکان با شور و هیجان زیادی دنبال می‌شد. شایعات قبل از مراسم، خبر از معرفی یک دیابلو جدید می‌داد؛ دیابلو که یک‌تنه دنیای بازی‌های ویدیویی را تکان داده بود و حال که سالها از انتشار نسخه‌ی سوم گذشته بود، معرفی دیابلو ۴ می‌توانست همان بمبی باشد که طرفداران به دنبالش می‌گشتند.

Diablo Immortal

ویات چنگ سعی می‌کند طرفداران را متقاعد کند اما در آخر هو می‌شود!

  • دیگر «آقام بلیزارد» تمام شد! (بازی‌چه قسمت ۱)

با رسیدن به اواخر کنفرانس خبری بلیزکان، ویات چنگ (Wyatt Cheng) از طراحان اصلی بازی دیابلو روی صحنه رفت و شروع به صحبت کرد؛ اما همین‌که به واژه‌ی «موبایل» رسید، تمام آرزوها و امیدها بر باد رفت. بله خبری از دیابلو ۴ نبود و این معرفی غافلگیرانه‌ی Diablo Immortal برای گوشی‌های موبایل بود که برعکس تصورات بلیزارد، هواداران قدیمی را به خشم آورد. نگه‌داشتن بازی برای لحظات آخر کنفرانس و ایجاد این انتظار که قرار است یک بازی بسیار بزرگ معرفی شود، کار چندان درستی نبود و بسیاری از طرفداران دیابلو که در سالن حضور داشتند، ویات چنگ را هو کردند و این باعث واکنش جدی چنگ شد و او در جواب به این افراد گفت:‌ «چیه مگر شما گوشی موبایل ندارید؟» این گفته برای مدت‌ها به نقل محافل طرفداران بلیزارد تبدیل‌شده بود و شوخی‌های بسیار با این گفته شد.

خداحافظی بحث‌برانگیز Heroes of the Storm از ای‌‌اسپورت

ماه‌های پس از بلیزکان ۲۰۱۸ به طرز آرامی برای بلیزارد پیش می‌رفت تا اینکه اواخر آذر ماه رسید و به‌یک‌باره خبر عجیبی، افراد زیادی را تکان داد. تیم توسعه‌ی بازی Heroes of the Storm از کار برکنار شدند و بازی هم از رقابت‌های حرفه‌ای ای‌اسپورت، دقیقاً قبل از شروع لیگ جدید حذف شد. توسعه‌دهندگان هیچ‌گونه اخطار یا اعلامیه‌ای را برای بازی‌کنان منتشر نکردند و به‌یک‌باره، صدها نفر کار خود را از دست دادند.

برای افرادی که خبر ندارند، باید بگوییم که بازی Heroes of the Storm، یک اثر آنلاین چند نفره بود که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد و شامل شخصیت‌های تمامی بازی‌های بلیزارد ازجمله وارکرفت، دیابلو، استارکرفت و اورواچ می‌شد. مسابقات به‌صورت پنج در مقابل پنج دنبال می‌شد و هر مسابقه هم حدود بیست دقیقه طول می‌کشید. بازی دقیقاً برای رقابت‌های حرفه‌ای درست‌شده بود و همین ضربه‌ی بزرگی بر پیکر این اثر آنلاین زد و با توجه به عدم موفقیت آن میان عاشقان این ژانر، مشخص بود که پایانی تلخی در انتظار بازی است اما کسی باور نمی‌کرد که پایان بازی این‌چنین تلخ باشد و صدها نفر از کار برکنار شوند. بعد فاجعه‌ی ماجرا زمانی روشن شد که حتی تیم‌ها و افراد نزدیک به بازی هم در مورد مرگ آن نمی‌دانستند و این عصبانیت افراد زیادی را به همراه داشت.

مربی سابق تیم Tempo Storm، بلیزارد را مورد انتقاد جدی قرارداد و برای مدیران این شرکت اظهار تأسف کرد و آرزو داشت که ای‌کاش یک دقیقه را هم در این بازی تلف نمی‌کرد. این اتفاقی است که اخیراً برای بازی اورواچ ۲ رخ‌داده و حذف یک نقش مهم، باعث عصبانیت بازی‌کنانی شده که ماه‌ها برای ایفای نقش در تیم، تمرین کرده بودند.

نژادپرستی در اوج، اخراج ۸۰۰ کارمند توسط اکتیویژن

اوایل ژانویه ۲۰۱۹‌ بود که یکی از کارمندان سابق بلیزارد، بیانیه‌ای طولانی در اکانت توییتر خود منتشر کرد و از فرهنگ قلدری و نژادپرستی میان کارمندان و مدیران به‌شدت انتقاد کرد. او از توهین نژادی توسط یکی از کارمندان دیگر خبر می‌داد و فرد دیگری هم او را مورد آزار کلامی قرار داده بود. بر اساس گفته‌های وی، تمامی اتفاقات با بخش منابع انسانی در میان گذاشته‌شده بود اما مدیران به چنین صحبت‌هایی واکنشی نشان ندادند و نه‌تنها گزارش‌های وی بررسی نشد، بلکه متهم به تنبلی و فرار از کار هم شد و همین اتفاقات دست‌به‌دست هم داد تا وی، دچار حملات اضطرابی شود و استرس کاری کند تا مدتی مرخصی بگیرد. بلیزارد بعدها حقوق او را قطع کرد و همین باعث شد تا جولیان موریلو از کار استعفا کند.

اعتراض کارمندان بلیزارد

کارمندان بلیزارد دیگر تاب تحمل بی‌عدالتی و فضای سمی استودیوها را ندارند

در سوی دیگر اکتیویژن چون خرچنگی بر جان بلیزارد افتاد و صحبت‌ها در مورد اخراج هشت درصد از کارمندان اکتیویژن بلیزارد توسط مدیرعامل، توسعه‌دهندگان را تکان داد؛ این در حالی بود که آمار مالی، حاکی از رشد درآمد می‌داد و کسی فکرش را نمی‌کرد که ۸۰۰ نفر از کارمندان استودیوهای اکتیویژن، بلیزارد و کینگ اخراج شوند. کارمندان در گفتگو با رسانه‌ی Kotaku از سخنان بابی کاتیک، مدیرعامل اکتیویژن، انتقاد کردند و باور داشتند که اخراج کارمندان، هنگامی‌که درآمد شرکت در بالاترین حد ممکن است، دلیلی ندارد. عده‌ای هم به وضعیت نامساعد اخراج‌ها اشاره می‌کردند و در آخر معلوم شد که بسیاری از کارمندان بخش‌های آی‌تی و ای‌اسپورت، کارشان را ازدست‌داده‌اند.

  • اکتیویژن رکورد درآمد می‌زند، صدها نفر را اخراج می‌کند

بعد خنده‌دار ماجرا آن بود که اکتیویژن پس از دریافت انتقادات فراوان، شروع به جذب کارمندان جدید برای مشاغلی کرد که همین چند ماه پیش، تصمیم به حذفشان گرفته بود. این ناشر آمریکایی اخیراً از جذب ۲۰۰۰ کارمند جدید خبر داده و باور دارد که نیاز به توسعه‌‌دهندگان، شدیدتر از آن است که فکرش را می‌کرد. این اتفاقات و تصمیم‌های جنجالی، با کناره‌گیری یکی دیگر از مؤسسان شرکت بلیزارد به نام فرانک پیرس (Frank Prearce) شد که اگرچه فرد کمتر شناخته‌شده‌ای میان طرفداران بود اما نقش مهمی در تولید بازی وارکرفت ۳ داشت و از دست دادن وی، خبر خوبی برای آینده‌ی بازی نبود.

بلیزارد درگیر سیاست می‌شود

شرکت‌های بازی‌سازی به‌ندرت درگیر سیاست می‌شوند و حتی از پرداختن به سیاست دربازی‌ها هم دوری می‌کنند. با بالا گرفتن اعتراضات مردم هنگ‌کنگ علیه دولت چین و سردادن شعارهای آزادی‌خواهی و تلاش برای استقلال کامل این کشور، بازی‌کنان حرفه‌ای بازی هارت‌استون را به تقلا انداخت تا از تریبون مسابقات گرندمسترز استفاده کنند و پیام خود را به جهانیان برسانند. یکی از این افراد، بازی‌کنی حرفه‌ای از کشور هنگ‌کنگ به نام «بلیتز چانگ» بود که با شرکت در مصاحبه‌ای پس از اتمام رقابت‌ها و درحالی‌که ماسک گاز به‌صورت داشت، استریم را با عبارتی مهم به پایان رساند: « آزاد باد هنگ‌کنگ، انقلاب معاصر ما»

هنگ کنگ بلیزارد

«آزاد باد هنگ‌کنگ، انقلاب عصر ما!»

کشور هنگ‌کنگ آن زمان درگیر تظاهرات شدیدی علیه قانون جدید کشور چین بود که بر اساس آن، دادگاه شهروندان تبه‌کار هنگ‌کنگ باید در کشور چین برگزار می‌شد. این نقص واضح معاهده‌ای بود که استقلال این کشور را از چین تضمین می‌کرد. به‌هرحال صحبت‌های بلیتز چانگ با واکنش جدی بلیزارد روبه‌رو شد و نه‌تنها این بازی‌کن، بلکه دو مجری برنامه که اهل تایوان بودند را هم به اشد مجازات محکوم کرد. جایزه‌ی بلیتزچانگ سلب شد و همچنین وی به مدت یک سال از شرکت در تمامی مسابقات بازی هارت‌استون محروم شد. اگرچه این فرد یکی از قوانین مسابقات بلیزارد را نقض کرده بود اما این تصمیم جدی، باعث ایجاد جنجال در سطح بین‌المللی شد که هزینه‌ی سنگینی برای بلیزارد داشت.

  • چین، هنگ‌کنگ، بلیزارد و آزادی بیان

کارمندان شرکت تصمیم به برگزاری یک راه‌پیمایی اعتراض‌آمیز گرفتند و بازی‌کنان هم جمیعاً، بازی‌های این شرکت آمریکایی ازجمله هارت‌استون را بایکوت کردند. پس‌ازآن بود که حامیان بزرگ مسابقات مانند میتسوبیشی، قرارداد خود را فسخ کردند و مهم‌تر از همه، سیاست‌مدارهای آمریکایی بودند که نامه‌ای تند علیه تصمیمات اخیر بلیزارد نوشتند و مدیران این شرکت را به‌شدت مورد سرزنش قراردادند. مسابقات بعدی بازی هارت‌استون با خیزش بازی‌کنان به هم می‌خورد و این باعث می‌شود تا گروه‌های حقوق بشر هم به قضیه ورود کنند و از مدیران بخواهند تا در تصمیم خود بازبینی کنند و محرومیت بلیتزچانگ را بردارند.

آمریکایی‌ها در میانه‌ی یک نبرد استراتژیک با کشور چین به سر می‌بردند و اقدام بلیزارد، خبر خوبی برای آن‌ها نبود. در سوی دیگر، چینی‌ها عاشق بازی‌های بلیزارد هستند و میلیون‌ها طرفدار بازی وارکرفت و هارت‌استون در کشور چین یافت می‌شود. مشخص بود که مدیران بلیزارد، کسب‌وکار خود را ترجیح می‌دهند و از کشور چین دفاع می‌کنند اما این اشتباهی مهلک بود که در آخر باعث برپا شدن اعتراضاتی بزرگ شد و معترضان باور داشتند که حق آزادی بیان از آن‌ها سلب شده. رئیس بلیزارد سریعاً وارد عمل شد و از همگی عذرخواهی کرد اما ارتباط این قضیه با دولت چین را رد کرد.

کابوسی به نام Warcraft 3: Reforged

بازی Warcraft 3: Reforged اولین بار در طی بلیزکان سال ۲۰۱۸ معرفی شد که مورد تعجب همگان قرار گرفت. این بازی، ریمستر اثری کلاسیک بود که اولین بار در سال ۲۰۰۲ منتشر شده بود و یکی از دلایل موفقیت و محبوبیت وارکرفت بود. بازسازی وارکرفت ۳: پادشاهی آشوب با ویژگی‌های جالبی مانند گرافیک HD، صحنه‌های سینمایی بازآفرینی شده و همچنین یک رابط کاربری جدید و قابلیت اتصال به بتل نت همراه بود. تریلر معرفی به‌ظاهر بلندپروازانه بود و نوید زنده کردن روزهای خوش گذشته را می‌داد اما انتشار آن در ژانویه سال ۲۰۲۰ با انتقادات تندی از رسانه‌ها و طرفداران روبه‌رو شد؛ توسعه‌دهندگان به هیج کدام از قول‌های داده‌شده عمل نکردند.

نیاز به سالها تجربه و چشم عقاب برای یافتن مشکلات بازی Warcraft 3: Reforged نبود، کافی بود که نقشه‌های بازی را با تریلر معرفی‌شده مقایسه کرد و آنگاه می‌توانستید اوج فاجعه را ببینید. این مسائل بازهم قابل‌قبول بود اما حذف بخش‌های اصلی بازی وارکرفت ۳ که این اثر را تعریف کردند و برای دهه‌ها آن را زنده نگه داشتند، یک توهین بزرگ به طرفدارانی بود که این اثر جدید را خریداری کردند؛ بله خبری از قبایل، و بخش آفلاین نبود و همچنین قانون جدید، مالکیت تمامی مادهای ساخته‌شده در بازی را به بلیزارد می‌داد که خبر بدی برای جامعه‌ی مادسازهای بازی وارکرفت بود. ازآنجایی‌که این بازی، جانشین اثر اولیه شد، دیگر امکان بازگشت به اثر قدیمی وجود نداشت و تنها راه، خرید دیسک بازی بود.

بازی‌کنان از تغییرات ناعادلانه به خشم آمدند و توسعه‌دهندگان را مجبور به عذرخواهی کردند. کارگردان بازی قول برطرف شدن مشکلات را در ماه‌های آتی داد اما بلومبرگ اخیراً گزارش تلخی برای طرفداران بازی Warcraft 3: Reforged منتشر کرد و آن‌هم توقف توسعه‌ی بیشتر بازی به دلیل مدیریت نادرست و کاهش بودجه‌ی شدید بازی توسط اکتیویژن بود؛ این اتفاقات باعث شد تا تیم توسعه، افزودن ویژگی‌های جدید را رها کند و این‌طور کلکسیون دخالت‌های نادرست اکتیویژن در بلیزارد را تکمیل کند.

الکس افراسیابی بلیزارد

جدایی الکس افراسیابی و افزایش نارضایتی از حقوق پایین

با رسیدن ماه ژوئن ۲۰۲۰، یکی از بزرگ‌ترین چهره‌های بازی دنیای وارکرفت به نام الکس افراسیابی به‌طور باورنکردنی از بلیزارد جدا می‌شود. او به‌عنوان کارگردان در پروژه‌های مختلفی ازجمله «تایتان» شرکت داشت که بعدها ساخت آن متوقف شد و المان‌ها و شخصیت‌های آن به بازی اورواچ منتقل شد. جدایی بی سروصدای او از بلیزارد بدون انتشار حتی یک بیانیه، برای بسیاری از طرفداران تعجب‌آور بود و کسی باور نمی‌کرد که چنین فرد مهمی از شرکت کنار رود.

تحقیقات جدید نشان داده که آقای افراسیابی یکی از متهمان اصلی پرونده‌ی آزار جنسی اکتیویژن بلیزارد است و وی کارمندان مختلفی را مورد آزار قرار داده و رفتار ناشایستی در محیط کار داشته است. اخیراً سخنگوی شرکت اکتیویژن از اخراج وی در سال ۲۰۲۰ خبر داده و حالا مشخص‌شده که وی کناره‌گیری نکرده و بلکه به‌صورت رسمی و به دلیل رفتار زننده‌اش اخراج شده است.

باز شدن پرونده‌ی آقای افراسیابی، با انتشار فیش حقوقی کارمندان بلیزارد مواجه شد و بلومبرگ گزارش داد که بسیاری از کارمندان، حقوق بسیار پایینی دریافت می‌کنند و هیچ‌کس از حقوق دریافتی رضایت ندارد. این در حالی است که مدیرعامل اکتیویژن، برای خودش یک پاداش هنگفت در نظر گرفته بود و تغییری هم در حقوق کارمندان ایجاد نمی‌کرد.

اکتیویژن بلیزارد نه‌تنها پاسخی به درخواست کارمندان نداد بلکه در اقدامی بحث‌برانگیز، فرانسیس تاونسند (Frances Townsend) از شکنجه‌گران آمریکایی و یکی از چهره‌های منفور جنگ عراق را به‌عنوان معاون اجرایی استخدام کرد. آقای تاونسند از چهره‌های سیاسی دوران جورج بوش است که تصمیمات عجیب وی، تأثیر مخربی روی جنگ عراق گذاشت. او همچنین فردی بود که از شکنجه‌های انجام‌شده در زندان‌های مختلف آمریکا دفاع می‌کرد. به‌هرحال استخدام وی به دلیل هماهنگی با دولت آمریکا و جلوگیری از بروز مشکل به دلیل استفاده از لوت‌باکس‌ها دربازی‌های کال آو دیوتی بود.

  • شکنجه‌‌گر آمریکایی برای طراحی لوت‌باکس‌های کال آو دیوتی استخدام شد

اکتیویژن چند هفته بعد، برایان بولاتائو (Brian Bulatao) مدیر دفتر سابق دونالد ترامپ را استخدام کرد که متهم به قلدری و دور زدن قانون، هنگام کار تحت نظر رئیس‌جمهور سابق آمریکا شده بود. تصمیمات اکتیویژن به حدی بحث‌برانگیز بود که طرفداران مدت‌ها در شبکه‌های اجتماعی به بحث در مورد آن می‌پرداختند.

جف کاپلان بلیزارد

خداحافظی جف کاپلان پس از ۱۹ سال

یکی از اتفاقات شکه‌کننده در طی چند ماه اخیر، جدایی جف کاپلان از شناخته‌شده‌ترین چهره‌های بازی وارکرفت و اورواچ بود. آقای کاپلان بدون بیان هیچ دلیل خاصی از مقام معاون رئیس و کارگردانی بازی اورواچ جدا شد و این در حالی است که بر اساس گزارش‌ها، وی به‌شدت مشغول کار روی شماره‌ی دوم بازی اورواچ بوده و جدایی او پس از ۱۹ سال کار، اتفاقی بودار است. وی در صحبت‌های خود برای توسعه‌دهندگان بازی، اظهار موفقیت کرده بود و باور داشت که اورواچ در دستان افراد درستی قرار دارد و این افراد می‌توانند کشتی بزرگ را به ساحل آرامش برسانند؛ ساحلی که باوجود جنجال‌های جدید و پرونده‌های حقوقی در دست بررسی، یک خیال خام به نظر می‌آید.

  • کارگردان اورواچ پس از ۱۹ سال بلیزارد را ترک کرد

خداحافظی جف کاپلان از بلیزارد چون یک آرامش قبل از طوفان بود و حال که چند ماه از آن روز می‌گذرد، می‌دانیم که وضعیت استودیوهای بلیزارد، بدتر از هر زمانی است. آزار جنسی، آزار کلامی، توهین‌های نژادی و بدرفتاری مدیران با کارمندان، تنها نوک قله‌ی کوه یخی است که بخش پنهان آن هر روزه با گزارش‌های جدید پدیدار می‌شود. درحالی‌که همه گزارش‌های آزار جنسی در استودیوهای یوبی‌سافت را می‌خواندیم، این اکتیویژن بلیزارد بود که توجهات را به خود جلب کرد و چراغ یک فاجعه‌ی بزرگ را پیش رویمان روشن کرد:‌ بلیزارد ممکن است هیچ‌گاه روی خوش به خود نبیند.

بلیزارد

طوفان در راه است

اواخر تیرماه امسال بود که دپارتمان بررسی صحت مشاغل ایالت کالیفرنیا، شکایت رسمی خود را علیه اکتیویژن بلیزارد به ثبت رساند. این دپارتمان دیگر تاب تحمل سالها آزار جنسی و کلامی و فرهنگ کار اشتباه این شرکت که استودیوها را به سیاه‌چالی ترسناک تبدیل کرده بود، نداشت. پژوهش‌های این دپارتمان از دو سال پیش شروع‌شده بود و گزارش‌های مختلفی را شامل می‌شد که بخش بزرگی از آن‌ها مربوط به آزار بانوان شاغل بود. این افراد نه‌تنها مورد آزار قرارگرفته‌ بودند، بلکه خبری از عدالت اداری هم نبود و تمامی مقام‌های پایین رتبه به بانوان رسیده بود و حتی چند سال سابقه کار هم تغییری در پست و میزان حقوق و مزایای آن‌ها ایجاد نکرده بود.

پرونده‌ی حقوقی شامل گزارش‌های مختلف و دردناکی می‌شد که خواندن آن برای هر فردی سخت و دشوار بود. مهم نبود طرفدار بلیزارد باشید یا اینکه حتی یک بازی این شرکت را هم نشناسید، اتفاقات رخ‌داده قابل‌درک و باور نیست. بعد تاریک ماجرا، زمانی مشخص می‌شود که یکی از کارمندان زن به دلیل تحمل آزار جنسی از سوی یکی از مدیران در سفر کاری، دست به خودکشی می‌زند. این اتفاقی تکان‌دهنده‌ است که روح هر فردی را به درد می‌آورد. در حال حاضر انگشت اتهام به‌سوی الکس افراسیابی و آلن برک است که هر دو از مدیران مهم بلیزارد در طی چند سال اخیر بوده‌اند.

آقای افراسیابی متهم به آزار جنسی چندین نفر از بانوان شاغل در استودیوها شده و از جمله اتهامات الن برک هم باید به نادیده‌گیری رفتار سمی کارمندان و تشدید این رفتار اشاره کرد. اگرچه مدیران اکتیویژن بلیزارد، تمامی اتهامات را رد کرده که باعث عصبانیت بیشتر کارمندان فعلی و سابق بلیزارد شد، اما آنچه عیان است را نمی‌توان پنهان کرد و آن‌هم اشتباهات بزرگ شرکت بلیزارد در طی سه سال اخیر است که امید طرفداران قدیمی را نقش بر آب کرده و آرزوی برگشت به‌روزهای گذشته، خیالی خام است. بیش از ۲۵۰۰ نفر از کارمندان، نامه‌ای علیه سیاست‌های اشتباه مدیران اکتیویژن بلیزارد امضا کرده و همچنین اعتراضات جدی را جلوی در ورودی برگزار کردند که درنهایت باعث واکنش و عذرخواهی مدیرعامل اکتیویژن شد.

وضعیت پیش‌آمده با تکذیب تمامی گزارش‌ها و رد اتهامات توسط مدیران، به بدترین نقطه رسیده است. از سویی تمامی اعضای فعال در عرصه‌ی بازی‌های ویدیویی، علیه این شرکت بر خواسته‌اند و از سویی کارمندان هم درخواست اصلاحات جدی در بدنه‌ی این شرکت دارند. یکی از کارمندان سابق بلیزارد، باور دارد مدیرانی که حالا خبر از تغییرات گسترده و فرار از اتهام می‌دهند، از وضعیت پیش‌آمده خبر داشتند اما آن زمان ترجیح دادند تا چشم خود را بر خواسته‌های کارمندان ببندند و تا زمانی که یک اتحادیه برای توسعه‌دهندگان بازی وجود نداشته باشد، مشکل همچنان پابرجا خواهد بود.

بلیزارد اعتراض

با گرگرفتن تنور گزارش‌ها و باز شدن پرونده مدیران فعلی و سابق بلیزارد، سؤال بزرگی ایجاد می‌شود که آیا این شرکت می‌تواند از چنین روزهای کابوس‌زده نجات یابد و بالاخره به همان کمپانی تبدیل شود که یک‌تنه، ژانرهای تازه‌ای را تعریف می‌کرد؟ متأسفانه شرایط فعلی و عدم موفقیت بازی‌های منتشر شده در چند سال اخیر، نوید سال‌های تلخی را برای طرفداران این شرکت خواهد داد و امیدواریم روزی نرسد که مجبور شویم به‌طور کامل با بلیزارد خداحافظی کنیم؛ اما وضعیت حال حاضر هم‌دست کمی از شرایط خیالی گفته‌شده ندارد.

افرادی مهمی مانند جف کپلان، دیگر در بطن تولید بازی‌های بلیزارد قرار ندارند و جدا از آن‌ها، دخالت‌های بی‌جای شرکت اکتیویژن و گماردن مدیران ناشایست در پست‌های حیاتی، تنها باعث دامن زدن به مشکلات فعلی شده و رویای بازگشت به‌روزهای خوش گذشته را از بین برده است. تمامی این اتفاقات در طی سه سال گذشته رخ‌داده‌اند و چه کسی باور می‌کرد، امپراتوری که حال ۳۰ سال زحمت مداوم بود، این‌طور به خاک سیاه بنشیند. وضعیت بازی‌‌های دنیای وارکرفت، اورواچ، هارت‌استون و دیابلو خوب نیست و درصورتی‌که همین حالا، فضای کاری تغییر پیدا نکند، وضعیت همچنان ثابت باقی خواهد ماند. همان‌طور که خواندید، اتفاقات بسیار زیادی دست‌به‌دست هم داده تا بلیزارد به این روز بیفتد و انتظار تغییر یک‌شبه در بدنه‌ی شرکت و بازگشت یک‌باره به روند صحیح، انتظاری کاملاً اشتباه است. نظر شما چیست؟ آیا بلیزارد از این روزهای سخت خواهد گذشت؟

منبع: PCGAMER

صفحه اصلی بازی - اخبار بازی - تریلر بازی - نقد و پیش نمایش | دیجی‌کالامگ

نوشته چگونه امپراتوری بلیزارد سه‌ ساله به خاک سیاه نشست؟ اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala