جنجال‌ها از هنگامی شروع شد که یوتوبری نسبتاً معروفی به نام آستین ایوانز با بررسی‌هایی که انجام داده بود، ادعا کرد این مدل بدتر از مدل زمان عرضه‌ی کنسول است زیرا سونی تصمیم گرفته است که به شکل قابل‌توجهی در سیستم خنک‌کننده‌ی کنسول صرفه‌جویی کند.

مدل جدید هیت سینک کوچک‌تری دارد و تست دمایی که ایوانز گرفته بود – که البته فقط دمای دریچه‌ی خروجی کنسول را اندازه‌گیری می‌کرد، نه دمای قطعات داخلی – نشان می‌دهد که مدل جدید سه درجه‌ی سانتی‌گراد گرم‌تر از مدل قبلی است. با وجود انتقاداتی که به نحوه‌ی آزمایش او گرفته شد، چند روز بعد از انتشار ویدیو او دوباره روی ادعای خود تأکید کرد و اذعان داشت که مدل جدید نسبت به مدل قبلی یک عقب‌گرد به حساب می‌آید.

PS5

مدتی بعد از آن، ویدیویی توسط کانال Hardware Busters منتشر شد که در آن ادعا شده بود علیرغم داشتن هیت‌ سینک کوچک‌تر، مدل دمای CPU در مدل جدید خنک‌تر از مدل قبلی است، در حالی که دمای حافظه گرم‌تر است.

ریچارد لیدبتر (Richard Leadbetter) در گزارش جدید خود برای دیجیتال فاندری با همکاری یکی از کانال‌های تحلیلگر سخت‌افزار در یوتیوب با نام Gamers Nexus به‌صورت عمیق به این موضوع پرداخته‌اند و ابهام‌های به وجود آمده را برطرف کرده‌اند. با توجه به آزمایش‌هایی که انجام داده‌اند، آن‌ها پی برده‌اند که تفاوت واقعی میان این دو مدل بسیار ناچیز است.

لیدبتر اشاره می‌کند که سونی تنها هیت سینک را کوچک نکرده است بلکه برد اصلی و صفحه‌ی پایه را هم متناسب با آن تنظیم کرده است. او توضیح می‌دهد: «برداشت نهایی که می‌توان از چندین آزمایش انجام‌شده گرفت، نتیجه‌ای ساده و آشکار را به ما خواهد داد. در تنظیم‌کننده‌های ولتاژ دما بهبود‌هایی انجام شده است، دمای حافظه در بعضی موارد بهتر و در بعضی دیگر بدتر است (اما هنوز تفاوت کلی فقط در حد چند درجه است). در حالی که ممکن است پردازنده‌ی اصلی چند درجه گرم‌تر از مدل اصلی شود، با فرضی بدیهی و عادی اینکه کنسول خود را در یک منطقه با تهویه مناسب نگهداری می‌کنید، هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد این نگران‌کننده خواهد بود.»

PS5

او در پایان نتیجه می‌گیرد: «بله، طراحی سیستم خنک‌کننده در مدل جدید پلی‌استیشن ۵ از برخی جهات ساده‌تر شده است و بله، نتایج دمای داخلی نشان می‌دهد که در برخی موارد دما خنک‌تر و در برخی موارد دستگاه گرم‌تر عمل می‌کند. پرسش اصلی این است که آیا مدل جدید پلی‌استیشن ۵ بهتر یا بدتر از مدل زمان عرضه است، در پاسخ باید بگوییم که از نظر تجربه‌ی کاربری و نتیجه‌ی نهایی عملکرد آن‌ها تقریباً مشابه و یکسان است.»

این یعنی حتی اگر در بعضی آزمایش‌ها دما کمی اختلاف داشته باشد، این اختلاف بسیار اندک است و عملاً تفاوت خاصی را به وجود نمی‌آورد و هیاهوی پیش آمده غیرضروری و اشتباه بوده است.

منبع: VGC

صفحه اصلی بازی - اخبار بازی - تریلر بازی - نقد و پیش نمایش | دیجی‌کالامگ

نوشته مدل جدید پلی‌استیشن ۵ بهتر یا بدتر از مدل قبلی نیست اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala