وقتی کونامی صدای طرفداران را شنیده و PES 2018 را به بهترین بازی ممکن تبدیل می‌کند

"به قلم Chris White از GodisaGeek"

گاهی استراحت دادن به یک سری کار خوبی است. گاهی به یک سری بازی چنان عادت می‌کنیم که متوجه تغییرات شگرف آنها رد طول زمان نشده و به این بهبودها بیشتر به چشم نکات ظریف نگاه می‌کنیم تا انقلابی. از آنجایی که می‌دانید این پیش‌نویس در خصوص PES 2018 است، احتمالا منتظرید تا من در مورد ارتباط این سخن با عقیده خودم در باب این بازی بگویم. خب، ارتباطی وجود ندارد، نه در مورد PES. حتی با وجود اینکه Konami این بازی را بصورت سالانه عرضه می‌کند، تغییراتشان در سه نسخه اخیر به حدی واضح است که قادر به انجام کاری به غیر از تحسین آن نیستید و برای یکبار دیگر، آخرین عنوان این سری قدم‌های بیشتری در پیشبرد تکنولوژی موجود در آن برداشته است.

من اخیرا برای تجربه Pro Evolution Soccer 2018 یا همانطور که بچه‌های باحال می‌گویند PES 18، سری به آنفیلد زدم. برای یک دست بازی کردن باید چند ساعتی منتظر می‌ماندم (زندگی سخته ولی من باید این کارو می‌کردم) تا بتوانم بررسی منصفانه‌ای از نقاط ضعف و قوت آن در اختیار شما قرار دهم. من FIFA 18 را هم مقداری تجربه کرده‌ام و در حالی که تغییرات بنیادی FIFA 18 نسبت به سال گذشته بیشتر بر ظاهر آن تاثیر گذاشته تا گیم‌پلی، PES 2018 به هر دوی این مهم دست می‌یابد. من که این عنوان را بر روی Pro بازی کردم متوجه زیبایی آن هم در مبحث جزئیات و هم روانی گیم‌پلی شدم. به عنوان مثال می‌توان به جزئیات کوچکی در کنترل و گیم‌پلی، همسان سازی عمومی حرکات بازیکنان، تشویق‌های تماشاگران و نورپردازی درون زمین اشاره کرد.

 

به هرحال بیایید از ابتدا شروع کنیم. می‌توانید مطمئن باشید که تک ‌تک رشته‌های موی پوگبا در جای درست خود قرار گرفته‌اند یا فرورفتگی‌های روی صورت رونالدو واقعا گودی و فرو رفتگی هستند ولی اگر بازیِ زیبا، زیبا نباشد ممکن است شما از همین حالا  بی‌خیال شوید. PES 2018 از همان سوت ابتدای بازی، بسیار روان است. پاس‌ها متفاوت‌تر از همیشه به مقصد می‌رسند و شما کنترل زیادی بر روی توپ دارید. هوش مصنوعی پیشرفت کرده و به بازیکنان اجازه می‌دهد تا فضاسازی کرده و به بازیکن حریف خیلی نزدیک نشوند. شوت زدن بسیار بهتر شده و بهتر است بگویم می‌توانید بهتر به آن جهت‌ دهید و آزادی بیشتری برای ضربه زدن به توپ دارید. شاید فرصت‌های شوت‌زنی برای برخی بازیکنان نسبت به سال گذشته، کاهش چشمگیری داشته باشد زیرا بازی‌ها در PES 2018 بسیار کندتر احساس می‌شوند. پس از انتشار PES 2017 واضح بود که کونامی با حفظ روانی گیم‌پلی این سری، به دنبال شبیه‌سازی هم می‌باشد و با این سیاست، کند شدن گیم‌پلی و دور شدن از حالت آرکید منطقی است.

اگر بخواهم این موضوع را باز کنم، در PES 2018 بازیکنان دیگر سنگین و زمخت به نظر نیآمده ولی کمی کند شده‌اند. شاید این مورد را منفی بدانید ولی با چند ساعت بازی کردن نمی‌توان به قطع گفت که ویژگی بدی است! فکر میکنم با تجربه‌ی بلندمدت، به مثبت بودن این تغییر اعتراف کنیم. مثلا در مواقعی این خصیصه خوب است؛ احساس می‌کنید که بعد از دست و پنجه نرم کردن با حمله حریف فرصت نفس کشیدن دارید یا در زمان پاسکاری در میان هافبک‌ها زمان بیشتری برای پیدا کردن شیوه حمله خواهید داشت. از سوی دیگر لحظاتی وجود دارد که احساس می‌کنید واکنش شما تاثیر آنچنانی ندارد مثلا ممکن است در مواقعی که قصد دارید با یک ضربه نوک پا یا والی از توپ دفع‌کرده دروازه‌بان استفاده کنید، تلاش شما به نتیجه لازم نمی‌رسد.

متاسفانه دروازه‌بان‌ها هنوز کمی مشکل دارند. در اولین بازی‌، دروازه‌بانم برای دفع شوتی بلند با سرعت حلزون، شیرجه مضحکی زد و توپ را با سرانگشتانش به جایی انداخت تا مهاجم حریف بتواند شوت بهتری برای باز کردن دروازه‌ام بنوازد. هنگامی که با بارسلونا بازی می‌کردم، توسط بوسکتس گلی از خارج از محوطه جریمه به ثمر رساندم و در آن صحنه دروازه‌بان به شکل بی‌فایده‌ای کیلومترها دورتر بود و اصلا جای‌گیری مناسبی نداشت. به‌هرحال اگر دروازه‌بان‌ها در جای خود باشند، کارشان را انجام می‌دهند. اما بهتر است به نیمه پر لیوان هم نگاه کنیم؛ هنگامی که مشغول شکست‌دادن تهیه‌کننده ویدویی GodisaGeek، "کولن آهرن" بودم، متوجه پیشرفت‌های در واکنش دروازه‌بان‌ها شدم. مشخص است که بازخوردهای گیمرها از سال گذشته به گوش آنها رسیده و تغییراتش رو به رشد بوده است.

 

PES 2018 ظاهر بازیکنان در حال بازی را بهبود داده و مسابقه دادن در نیوکمپ همانند تماشا کردن آن در تلوزیون می‌باشد. هرچند این موارد برای من بهترین تغییرات ظاهری نیستند. تحولات داخل بازی پس از نواختن شوت یا یک خطا به نرمی و روانی ابریشم بوده و PES 2018 در این انیمشن‌ها نسبت به سال قبل با اختلاف پیش می‌افتد. دهن‌کجی نیمار وقتی که توپی را با اختلاف کمی به بیرون می‌فرستد و یا ابرو در هم کشیدن مانه وقتی که خارج ازمحوطه جریمه  تورس را سرنگون می‌کند. FOX Engine بهترین ابزار این صنعت را در اختیار Konami قرار داده و این موضوع هیچوقت به مانند بازی PES 2018 مشهود نبوده است. بعد از بازی فیلمبردار در اطراف زمین حرکت کرده و بر دو بازیکنی که در حال دست دادن یا بغل کردن هستند متمرکز می‌شود، چرخش کاملی می‌کند و پایکوبی طرفداران در اطراف را به نمایش می‌گذارد و در همان حال هم کوتینیو و امره جان هم پس از شکست دادن دورتمند یکدیگر را در آغوش می‌گیرند.

من باور دارم که PES 2018 بازی فوتبالی عالی و یکی از بهترین بازی‌های سال تبدیل خواهد شد. نه تنها پیشرفت‌های فوق‌العاده‌ آن نسبت به سال گذشته کاملا محرز است، بلکه کونامی به ندای طرفداران گوش سپرده و با تلاشی صدچندان عنوان امسال را به بهترین عنوان این سری تبدیل نموده است. فقط امیدوارم که ایرادات ریز با بازی کردن بیشتر، یا در زمان انتشار بازی افزایش نداشته باشد. پاس دادن‌ها، شوت‌ها و حرکت‌ها همگی پیشرفت داشته و گرافیک در بالاترین سطح این ژانر قرار دارد. من نمی‌توانم برای دیدن محصول نهایی صبر کنم و اگر محصول نهایی همین باشد، دنیا باید خود را آماده انفجار فوتبالی خود کند و یکی از بلندپروازانه‌ترین نسخه‌های تاریخ PES را مشاهده کند.

مترجم: صادق بستانی

 

منبع متن: pardisgame