از آنجایی که چند ماه دیگر به انتشار کنسول مورد انتظار ایکس‌باکس وان ایکس زمان مانده است، تحلیلگران صنعت بازی‌های ویدئویی به بررسی وضعیت این کنسول و پیش‌بینی‌های عرضه و میزان فروش آن می‌پردازند. در همین راستا به تازگی، مایکل پکتر (Michael Pachter)، تحلیلگر شهیر این صنعت، از قیمت در نظر گرفته شده برای این […]

مایکل پکتر: ایکس‌باکس وان ایکس بسیار گران است

از آنجایی که چند ماه دیگر به انتشار کنسول مورد انتظار ایکس‌باکس وان ایکس زمان مانده است، تحلیلگران صنعت بازی‌های ویدئویی به بررسی وضعیت این کنسول و پیش‌بینی‌های عرضه و میزان فروش آن می‌پردازند. در همین راستا به تازگی، مایکل پکتر (Michael Pachter)، تحلیلگر شهیر این صنعت، از قیمت در نظر گرفته شده برای این سخت‌افزار انتقاد کرده است.

مایکل پکتر در مصاحبه‌ی جدیدش با وب‌سایت گیمینگ‌بولت در خصوص قیمت ۵۰۰ دلاری ایکس‌باکس وان ایکس صحبت کرده است و ابراز داشته که اتخاذ این قیمت، استراتژی اشتباهی از سوی شرکت مایکروسافت است و در دراز مدت باعث از چشم افتادن این سخت‌افزار قدرتمند خواهد شد. وی بیان کرد:

من خیلی به این قیمت فکر نمی‌کنم چراکه بسیار گران است. همه چیز نسبتاً واضح است؛ شما همیشه این معادلات دروغین را در خصوص چیزهایی که برای آن هزینه می‌کنید، می‌شنوید. بنابراین چیزهایی مانند این که «ایکس‌باکس وان ایکس از یک تلویزیون با صفحه نمایش بزرگ، ارزانتر است» را زیاد می‌شنوید. اما تلویزیون با صفحه نمایش بزرگ من برای ۱۰ سال یا بیشتر قابل استفاده است و زمانی که کار من با آن تمام شود، هنوز در اتاق خواب من قابل استفاده خواهد بود.

در عین حال، پکتر یادآورد شد که قیمتی که ایکس‌باکس وان ایکس با آن وارد بازار می‌شود وضعیت دشواری را پدید می‌آورد که در نتیجه مصرف‌کننده را به سمت چیزهایی که کمتر از ۳۰۰ دلار قیمت دارند سوق می‌دهد. وی افزود:

من فکر می‌کنم که ۵۰۰ دلار خیلی زیاد است و اینطور می‌پندارم که ما حداقل از زمانی که یک پلی‌استیشن وارد بازار شده در این زمینه آزموده شده‌ایم و حتی قبل از آن نیز همینطور بوده است – من واقعاً نمی‌خواهم زمان عرضه NES را به یاد آورم – ۳۰۰ دلار قیمتی است که مردم حاضرند آن را پرداخت کنند. مایکروسافت [این قیمت بالا را با] ایکس‌باکس ۳۶۰ با رقم ۴۰۰ دلار آغاز کرد؛ سونی نیز این اشتباه را با فروش پلی‌استیشن ۳ به ارزش ۶۰۰ دلار تکرار کرد. پلی‌استیشن ۴ ابتدا ۴۰۰ دلار قیمت داشت و خیلی زود قیمتش به ۳۰۰ دلار کاهش پیدا کرد. من فکر می‌کنم که مردم حاضرند تا ۳۰۰ دلار برای یک کنسول هزینه پرداخت کنند نه ۵۰۰ دلار؛ ۵۰۰ دلار خیلی گران است. با توجه به اینکه اغلب، کنسول‌های پلی‌استیشن ۴ و ایکس‌باکس وان اس همراه با یک بازی خوب با قیمتی بین ۲۴۹ و ۲۹۹ دلار فروخته می‌شوند، صرف نظر از قیمت درج شده بر روی جعبه، می‌توان قیمت هر کدام را ۲۵۰ دلار دانست.

پکتر با اظهارات زیر سخنان خود را در رابطه با قیمت در نظر گرفته شده از سوی مایکروسافت برای کنسول قدرتمند ایکس‌باکس وان ایکس به پایان رساند:

احتمالاً کمتر از ۱۰ درصد از خانوارهای ایالات متحده تلویزون ۴K دارند و قطعاً این رقم در دیگر کشورهای توسعه یافته کمتر است. بنابراین چه کسی منتظر این [کنسول] است؟ پیش‌بینی می‌شود که سال آینده و احتمالاً تا پایان سال ۲۰۱۷، حدود ۲۰ درصد از خانوارهای ایلات متحده تلویزیون ۴K داشته باشند و در باقی کشورها نیز شاهد افزایش تعدادشان خواهیم بود. و در پایان سال ۲۰۱۸ این رقم برای خانه (ایالات متحده) به ۳۵ و [باقی کشورها] به ۲۰ درصد برسد. [همینطور پیش‌بینی می‌شود] که این نفوذ در سال ۲۰۱۹ به ترتیب به ۵۰ و ۳۰ درصد برسد. بنابراین [میزان فروش ایکس‌باکس وان ایکس] وابسته به شرایط بازار است. در رابطه با ۵۰۰ دلار، اگر من این قدر پول در جیب خود داشته باشم و بخواهم که بین ایکس‌باکس وان ایکس و یک تلویزیون ۴K انتخاب کنم، قطعاً یک تلویزیون ۴K خواهم خرید. بنابراین پیشنهاد [مایکروسافت] تنها برای کسانی جذاب است که ۱۱۰۰ دلار پول دارند چراکه آن‌ها باید یک تلویزیون نیز خریداری کنند. این دقیقاً مشابه مشکلی است که Oculus با آن مواجه شد. من واقعاً فکر می‌کنم که ایکس‌باکس وان ایکس نمی‌تواند به خوبی [در بازار] عمل کند.

کنسول ایکس‌باکس وان ایکس در تاریخ سه‌شنبه ۱۶ آبان ماه (۷ نوامبر ۲۰۱۷) به صورت جهانی وارد بازار خواهد شد. در راستای دیگر اخبار مرتبط با این کنسول، فیل اسپنسر در خصوص شایعاتی مبنی بر تاخیر عرضه ایکس‌باکس وان ایکس واکنش نشان داد و اعلام کرد که این سخت‌افزار دقیقاً در تاریخ مقرر شده وارد بازار خواهد شد. همچنین شاهد انتشار گزارشی بودیم که نشان می‌داد شرکت مایکروسافت از هم اکنون بر روی جانشین ایکس‌باکس وان ایکس کار می‌کند؛ از این نشانی می‌توانید به جزئیات بیشتری در این رابطه دست یابید.

منبع متن: gamefa