هدف شرکت‌های بازی‌ساز فروش بیشتر عناوین است. بهتر است بگوییم که هدف اصلی شرکت‌ها این است. حال برای رسیدن به این هدف شرکت‌های مختلف رویکرد متفاوتی دارند. برای مثال برخی نوآوری کرده و برخی زمانی که یک فرمول موفق را پیدا کردند، آن را گسترش می‌دهند. رویکرد هر شرکت به هر شکلی که باشد اگر موفق عمل کند، می‌تواد درآمد زیادی برای آن داشته و در نتیجه شرکت نیز پیشرفت کند.

نکته جالب اینجاست که رقابت در دنیای گیمینگ همواره بین دو شرکت ثابت نبوده است. در حال حاضر ما شاهد مایکروسافت در برابر سونی هستیم. با این حال همیشه اینگونه نبوده است. در دهه نود میلادی اکثر رقابت میان سگا و نینتندو بود. زمانی که هنوز کنسول پلی‌استیشن و سونی وجود نداشتند، سگا و نینتندو با مجموعه‌های قدرتمند خود با یکدیگر مقابله می‌کردند.

در گذشته انتخاب اینکه کدام بازی فروش بیشتری دارد راحت‌تر بود. به دلیل اینکه موفقیت یک عنوان تنها به فروش فیزیکی آن بستگی داشت. حال معیارهای موفقیت یک عنوان در دنیای گیمینگ تغییر کرده است. به همین دلیل پاسخ به سؤال پرفروش‌ترین عناوین دنیای بازی‌های ویدئویی کدامند، کمی دشوار شده است.

معیارهای جدید درآمد بازی، مصاحبه کارمندان، گزارش ماهیانه شرکت، تعداد کاربران فعال و مواردی از این دسته است. حال در این لیست ما تصمیم گرفتیم تا با در نظر گرفتن موارد گرفته شده، موفق‌ترین عناوین دنیای گیمینگ را انتخاب کرده و به شما ارائه دهیم. پس با ما همراه باشید.

پرفروش‌ترین بازی تاریخ

سال ۲۰۲۲ سالی بود که ما شاهد عناوین بسیار خوبی بودیم. با این حال یک سال عرضه برای حضور در این لیست کافی نیست. به همین دلیل امکان دارد که در آینده ما شاهد حضور عناوین سال ۲۰۲۲ در این لیست باشیم.

نکات کلیدی

قبل از اینکه به لیست بپردازیم لازم است به چند نکته اشاره کنیم.

  1. باندل‌ها (Bundles) دل لیست کلی فروش قرار گرفته و از فروش عادی عناوین جدا نشده است. باندل‌ها در اصل مواردی هستند که بازی به همراه کنسول یا دستگاه دیگر فروخته می‌شود.
  2. عناوین رایگان در این لیست حضور ندارند. به این معنا که عناوینی مثل فورتنایت (Fortnite) و لیگ آو لجندز (League of Legends) که موفقیت بسیار زیادی کسب کردند، در این لیست نیستند. دلیل آن هم این است که دانلود رایگان در اصل فروش به حساب نمی‌آید.
  3. در برخی از موارد اطلاعات دقیقی از میزان فروش یک عنوان وجود نداشت. یکی از این موارد اسکایریم (Skyrim) است که در سال ۲۰۲۱ اعلام شد بیش از ۳۰ میلیون نسخه فروش داشته است. با این حال به دلیل اینکه آمار دقیق فروش این بازی وجود ندارد در این لیست حضور ندارد.
  4. بلیزارد و اکتیویژن اطلاعات دقیقی از فروش دیابلو ۳ (Diablo 3) و مجموعه ندای وظیفه (Call of Duty) ارائه نکرده‌اند. به همین دلیل متأسفانه در این لیست نیستند.

مورادی که با وارد شدن به لیست فاصله زیادی نداشتند

  • ویچر ۳: وایلد هانت (The Witcher 3: Wilde Hunt): این بازی با بیش از ۴۰ میلیون نسخه یکی از موفق‌ترین عناوین در سبک نقش آفرینی است.
  • انیمال کراسینگ: افق‌های جدید (Animal Crossing: New Horizons): این بازی نیز در اوایل قرنطینه و ماجرای کووید منتشر شد و توانست نزدیک به ۴۰ میلیون نسخه فروش داشته باشد.
  • تراریا (Terraria): تراریا را بسیاری از افراد یک شبیه‌سازی از ماینکرفت می‌دانند. با این حال این بازی توانست موفقیت بسیار خوبی کسب کرده و نزدیک به ۴۴.۵ میلیون نسخه فروش داشته باشد.

۱۰. رد دد ریدمپشن ۲ (Red Dead Redemption 2)

شرکت سازنده: راکستار (Rockstar)
سال عرضه: ۲۰۱۸
میزان فروش: بیش از ۴۸ میلیون نسخه

پرفروش‌ترین بازی تاریخ

رد دد ریدمپشن ۲ جدیدترین عنوان این لیست است. این بازی با داستان بسیار زیبا و دنیای گسترده و پرمحتوا نشان داد که عناوین تک نفره همچنان طرفداران خود را دارد. از طرفی بخش آنلاین رد دد نیز طرفداران زیادی داشته و راکستار بار دیگر توانست قدرت خود را نشان دهد. یکی از شاخصه‌های مهم رد دد ۲ کاراکترهای بازی بود که راکستار توانست به بهترین نحو آن‌ها را طراحی کند. از طرفی این طراحی کاراکتر با داستان بازی نیز هماهنگی بسیار خوبی داشته و به همین دلیل همه این موارد باعث شدند رد دد ۲ یکی از پرفروش‌ترین عناوین تاریخ باشد.

۹. پوکمون نسل ۱ (Pokemon Gen 1)

شرکت سازنده: Game Freak
سال عرضه: از ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۰
میزان فروش: ۴۷ میلیون نسخه

پرفروش‌ترین بازی‌ها

پوکمون نسل ۱ در اصل شروع سری عناوین پوکمون بود. در ابتدا این بازی‌ها با نام‌های قرمز و سبز در ژاپن منتشر شدند. پس از آن نسخه قرمز و آبی برای کشورهای دیگر هم عرضه شدند. نسخه زرد این بازی‌ها از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰ عرضه شد. نینتندو آمار رسمی فروش این بازی‌ها را منتشر نکرده است. با این حال با بررسی‌های بسیار می‌توان یک مقدار کلی از میزان فروش این عناوین بدست آورد. یکی از نکات جالب اینجاست که به طور کلی عناوین پوکمون تا سال ۲۰۲۲ نزدیک به ۴۴۰ میلیون نسخه فروش داشته است.

۸. سوپر ماریو بروز (Super Mario Bros)

شرکت سازنده: نینتندو
سال عرضه: از ۱۹۸۵ تا الان
میزان فروش: ۴۸ میلیون نسخه

سوپر ماریو اودیسی

کمتر کسی وجود دارد که با نام سوپر ماریو آشنایی نداشته باشد. این مجموعه در ابتدا در سال ۱۹۸۵ وارد دنیای بازی‌های ویدئویی داشته و همچنان هم ما شاهد عناوین مختلف از این مجموعه هستیم. اولین بازی سوپر ماریو بروز نزدیک به ۴۰ میلیون نسخه روی کنسول NES فروش داشت. موارد دیگر نیز توانستند موفقیت خوبی کسب کنند اما این سوپر ماریو بروز اول بود که راه یکی از بهترین مجموعه‌های بازی‌های ویدئویی را آغاز کرد.

۷. اورواچ ۱ (Overwatch)

شرکت سازنده: بلیزارد
سال عرضه: ۲۰۱۶
میزان فروش: حدود ۵۰ میلیون نسخه

پرفروش‌ترین بازی تاریخ

اورواچ ۱ به طور کامل با شماره ۲ جایگزین شده و دیگر ما شاهد عنوانی به نام اورواچ ۱ نیستیم.

برخلاف شماره ۲، بازی اورواچ ۱ یک عنوان رایگان نبود. به همین دلیل برای تجربه این بازی شما باید هزینه کامل را پرداخت کرده و محتوای بعدی به صورت رایگان برای شما عرضه می‌شد. این سیستم اقتصادی توانست موفقیت بسیار خوبی برای بلیزارد کسب کند. به حدی که این بازی پرفروش‌ترین عنوان شوتر بوده و عملکرد بسیار خوبی داشت. از طرفی اورواچ ۱ سبک اول شخص شوتر را به طور کامل زنده کرد. به این معنا که در برهه زمانی که بازیکنان به طور کامل از این سبک خسته شده بودند، بلیزارد با عرضه اورواچ یک تغییر بزرگ در سبک شوتر ایجاد کرد.

۶. ماریو کارت ۸ + دلوکس (Mario Kart 8 + Deluxe)

شرکت سازنده: نینتندو
سال عرضه: ۲۰۱۴
میزان فروش: حدود ۵۷ میلیون نسخه

بازی Mario Kart Tour

نسخه نینتندو سوییچ بازی ماریو کارت ۸ نزدیک به ۴۸ میلیون نسخه فروش داشته است. نینتندو اعلام کرد که این بازی پرفروش‌ترین عنوان سوییچ است. از طرفی این بازی برای کنسول وی یو (Wii U) هم عرضه شد که باعث شد روی هم نزدیک به ۵۷ میلیون نسخه فروش داشته باشد. به طور کلی این بازی طرفداران بسیار زیادی داشته و یکی از بهترین عناوین ریسینگ تاریخ است.

۵. پابجی (PUBG)

شرکت سازنده: Tencent
سال عرضه: ۲۰۱۷
میزان فروش: ۷۵ میلیون نسخه

پابجی

بازی پابجی یکی از عناوین بسیار مهم در دنیای گیمینگ است. از این رو که تأثیر بسیار زیادی روی محبوبیت سبک بتل رویال داشت. به نوعی این بازی معرفی این سبک بوده و توانست موفقیت بسیار زیادی کسب کند. یکی از نکات جالب میزان دانلود این بازی در موبایل است. به حدی که پابجی موبایل بیش از یک میلیارد بار در پلتفرم موبایل دانلود شده که به نوبه خود یک رکورد حساب می‌شود.

۴. وی اسپورت (Wii Sport)

شرکت سازنده: نینتندو
سال عرضه: ۲۰۰۶
میزان فروش: حدود ۸۳ میلیون نسخه

پرفروش‌ترین بازی

کنسول وی یکی از دستگاه‌های بسیار خاص بود. این کنسول در زمانی عرضه شد که نوآوری در این دستگاه‌ها به اوج خود رسیده و شرکت‌های مختلف در تلاش بودند تا ورزش را به خانه بیاورند. وی توانست موفق‌تر از رقبا مثل کینکت (Kinect) یا پلی‌استیشن موو (Move) عمل کند. یکی از عوامل اصلی این موفقیت هم همین بازی وی اسپورت است. این بازی توانست با فروش بسیار زیادی که داشت نشان دهد که ورزش در خانه هم طرفداران زیادی دارد. از طرفی وی اسپورت پرفروش‌ترین بازی ساخته شده توسط نینتندو است.

۳. جی‌تی‌ای ۵ (Grand Theft Auto 5)

شرکت سازنده: راکستار
سال عرضه: ۲۰۱۳
میزان فروش: حدود ۱۷۰ میلیون نسخه

بازی GTA Online

بازی جی‌تی‌ای ۵ پرفروش‌ترین عنوانی است که تنها برای کنسول و کامپیوتر عرضه شده است. به این معنا که دو مورد بعدی نسخه موبایل هم دارند. این عنوان شرکت راکستار را می‌توان یکی از شجاعانه‌ترین بازی‌های این شرکت دانست. جی‌تی‌ای ۵ مرزهای جهان باز بودن یک عنوان را جابجا کرده و فروش بسیار زیادی داشت. از طرفی راکستار نیز به بهترین نحو از بخش آنلاین این بازی پشتیبانی کرده و به همین دلیل فروش جی‌تی‌ای ۵ نزدیک به ۱۰ سال ادامه داشته است. از طرفی این بازی سریع‌ترین محتوای سرگرمی است که به درآمد یک میلیارد دلار رسیده و طرفداران بسیار زیادی در سراسر دنیا دارد.

۲. ماینکرفت (Minecraft)

شرکت سازنده: Mojang
سال عرضه: ۲۰۰۹
میزان فروش: ۲۳۸ میلیون نسخه

minecraft

ماینکرفت یکی از عناوین به شدت موفق در دنیای گیمینگ است. این بازی برای نزدیک به ۲۲ پلتفرم مختلف عرضه شده و از طرفی محتوای جانبی بسیار زیادی برای آن وجود دارد. ماینکرفت به نوعی پایه گذار سبک سند باکس (Sand Box) بوده و آزادی عمل بسیار زیادی به کاربران می‌داد. این آزادی عمل به حدی بود که کاربران می‌توانستند ماجراجویی خود را در این بازی ساخته و یک تجربه خاص را داشته باشند. شرکت Mojang پس از ساخت این بازی موفقیت بسیار زیادی کسب کرد. این موفقیت باعث شد که توجه مایکروسافت جلب شده و این شرکت را خریداری کند. به همین دلیل در حال حاضر Mojang یکی از استودیوهای مایکروسافت است.

۱. تتریس (Tetris)

نام سازنده: Alexey Pajitnov
سال عرضه: ۱۹۸۴
میزان فروش: ۵۲۰ میلیون نسخه

پرفروش‌ترین بازی تاریخ

تتریس را می‌توان عنوانی نام برد که انتهای عمر ندارد. حتی پس از گذشت نزدیک به ۴۰ سال از عرضه این بازی، هیچ بازی‌ای نتوانست به این میزان فروش برسد. تتریس روی پلتفرم‌های مختلفی عرضه شده و در ابتدا شرکت معینی نداشت. پس از موفقیت بسیار زیادی این بازی شرکت Tetris Company تأسیس شده و اطلاعات فروش این بازی را عرضه کرد. تتریس در ابتدا برای کامپیوتر ساخته شده توسط شوروی به اسم Elektronika 60 عرضه شد. پس از آن برای نزدیک به ۵۰ پلتفرم مختلف عرضه شده و همچنان فروش این بازی ادامه دارد. آخرین عنوان ساخته شده از تتریس بازی Tetris Effect: Connected بوده که برای کنسول‌های نسل جدید عرضه شد.

صفحه اصلی بازی - اخبار بازی - تریلر بازی - نقد و پیش نمایش | دیجی‌کالامگ

نوشته پرفروش‌ترین بازی‌های تاریخ کدامند؟ اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala