اگر فکر می‌کنید که تمام بازی های کنسولی ساخته شده توسط استودیوهای داخلی آثار ضعیفی به شمار می‌روند، تا انتهای این مقاله همراه گیمفا باشید. بگذارید با هم روراست باشیم. احتمالا بسیاری از ما به هنگام مواجهه با بازی‌های ایرانی، نسبت به آن‌ها گارد می‌گیریم و این موضوع تا حدودی طبیعی است. معمولا، بازی‌های منتشر […]

بهترین بازی های ایرانی قابل مقایسه با عناوین خارجی (قسمت اول)

محمدرضا نوروزی
۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - 17:17
بهترین

اگر فکر می‌کنید که تمام بازی های کنسولی ساخته شده توسط استودیوهای داخلی آثار ضعیفی به شمار می‌روند، تا انتهای این مقاله همراه گیمفا باشید.

بگذارید با هم روراست باشیم. احتمالا بسیاری از ما به هنگام مواجهه با بازی‌های ایرانی، نسبت به آن‌ها گارد می‌گیریم و این موضوع تا حدودی طبیعی است. معمولا، بازی‌های منتشر شده از سوی استودیوهای داخلی به دلایلی از جمله عدم بهره‌وری از بودجه‌ لازم و یا بلندپروازی بیش از حد نسبت به میزان علم تیمشان، ضعیف ظاهر شده‌اند و متاسفانه‌ نمی‌توان این موضوع را کتمان کرد.

با این وجود، اگر بازی‌های جذاب ایرانی روی پلتفرم موبایل از جمله خروس‌جنگی و پسر خوانده و غیره را کنار بگذاریم، هنوز نمی‌توان گفت که تمامی بازی‌های ایرانی موجود روی پلتفرم رایانه‌های شخصی و یا کنسول‌های بازی بد هستند و در این بین‌ معدود عناوینی پیدا می‌شوند که قابل مقایسه با بسیاری از عناوین آثار بوده و حتی از آن‌ها پیشی می‌گیرند.

در این مقاله سعی کردم تا بهترین این آثار را انتخاب کرده و در ادامه آن‌ها را به شما دوستان معرفی کنم. در نهایت هم به شما پیشنهاد می‌کنم که اگر بازی ایرانی واقعا جذابی دیدید که برخی از معیارها را با توجه به کم بودن بودجه و یا تعداد اعضای تیم رعایت نکرده‌اند، تهیه و تجربه کنید تا از آن‌ها حمایت کرده و در نهایت نظر خود را برای کمک به بهبود تجربه‌ این آثار در وبسایت و یا فروشگاه‌های داخلی مختلف ثبت نمایید.

۱- سری گرشاسپ

بهترین

جالب است بدانید که هرچه تلاش کردم تا این لیست را به یک تاپ ۱۰ تبدیل کنم، بیش از ۹ بازی که واقعا لیاقت حضور در این لیست را داشته باشند پیدا نکردم و جالب‌تر آن که ۳ تا از این بازی‌‌ها متعلق به استودیوی ددمیج/فن‌افزار هستند.

سری گرشاسپ را می‌توان اولین اثری دانست که نام استودیوی فن‌افزار را بر سر زبان‌ها انداخت. نسخه‌ اول بازی، طی یک سری اتفاقات، کمی دیرتر از زمانی که باید عرضه شد و به همین دلیل، اندکی از نظر گرافیکی کهنه به نظر می‌رسید و شاید اگر بازی را کمی‌ زود‌تر بازی می‌کردیم، آن را یک تجربه‌ به مراتب کم باکیفیت‌تر می‌دانستیم. با این وجود، کماکان گرشاسپ یک تجربه‌ خوب و سرگرم‌کننده به نسبت سال عرضه‌ خود به شمار می‌رود.

بازی سعی داشت تا داستانی جالب از یک پهلوان ایرانی را با حال و هوای شاهنامه و گیم‌پلی مشابه با نسخه‌های نخستین سری خدای جنگ ارائه‌ بدهد و این موضوع باعث شد که حتی برای مقدار کمی هم که شده، طعم یک اثر جذاب از روی شاهنامه‌ را بچشیم و بیش از پیش به پتانسیل شدیدا بالای این کتاب برای ساخت عناوین مختلف پی ببریم.

اولین اثر منتشر شده، گرشاسپ: گرز ثریت نام داشت که در سال ۸۹ عرضه شد (البته همانطور که گفتیم می‌توانستیم کمی زود‌تر شاهد این اثر باشیم) و در ادامه داستان او با تجربه‌ای به نام گرشاسپ: راز اژدها ادامه پیدا کرد. گرز ثریت به هنگام انتشار توسط وبسایت‌های معتبر بین‌المللی نقد شد و امتیاز متاکریتیک ۵۳ (در ابتدا) برای بازی ثبت گشت. جالب است بدانید که وبسایت گیم‌اسپات یکی از رسانه‌های معتبری بود که نقد این اثر را بر عهده گرفت.

در نقد این اثر آمده که بازی، روایت، آرت، موسیقی، اتمسفر و در نهایت کاتسین‌های فوق‌العاده و با کیفیتی دارد (یک بار دیگر این نقاط مثبت که عمیقا از شاهنامه سرچشمه گرفته‌اند را بخوانید) و در نهایت به باگ‌ها، فیزیک بد و مبارزات بازی ایراد گرفته شده است.

استودیوی Dead Mage (فن‌افزار)، توسعه دهنده Garshasp: The Monster Slayer، به وضوح بازی God of War را به خوبی تجربه کرده است. این بازی اکشن ماجراجویی سوم شخص عمیقاً از چاه کریتوس و شرکتش می‌نوشد و سعی می‌کند استفاده سینمایی آن از زوایای دوربین، رویدادهای سریع و مبارزات سخت آن را تقلید کند.

اما در جایی که خدای جنگ استاد است، گرشاسپ صرفاً دانش‌آموز امیدوارکننده‌ای به شمار می‌آید که نوت‌های مشابه‌ای می‌نویسد، اما فاقد چیزی است که الهام‌بخش آن یعنی گاد آف وار را دوست داشتنی می‌کند. مشکلات بازی بسیار پایه‌ای است.

گیم اسپات

در ادامه آمده:

صداگذاری بسیار خوب، صدای بوق‌های فرانسوی و طراحی هنری جاه‌طلبانه، به خوبی نقش خود را در برانگیختن علاقه شما انجام می‌دهند. اما اجرای ساختار با شکست مواجه می‌شود: جایی که باید فشرده و ناجور باشد، جایی که نیاز به روان بودن دارد.

گیم اسپات

با این وجود، از آن جایی که بازی یکی از اولین پیشگامان ساخت آثار بزرگ در کشور به شمار می‌رود، کاملا قابل تقدیر است و شاید روزی دوباره نامی از این سری به گوشمان بخورد.

۲- شمشیر تاریکی:‌ آخرین جنگاور

بهترین

باز هم استودیوی فن‌افزار و این بار یک تجربه‌ دو بُعدی فوق‌العاده سرگرم‌کننده که احتمالا خیلی از شما روی موبایل و یا کامپیوتر خود آن را تجربه کرده‌اید. این بار داستان حال و هوایی شرقی داشته و داستان نینجایی به نام کورو را روایت می‌کند که درگیر یک سری مسائل بین قبیله‌ای شده و حال بازیکن در نقش او قرار می‌گیرد تا به مبارزه با دشمنان پرداخته و داستان را پیش ببرد.

داستان بازی راضی کننده است و به خصوص هر چه به پایان خود نزدیک‌تر می‌شود، حرف‌های جالب برای زدن پیدا می‌کند. با این وجود، شاید این موضوع از کمترین اهمیت در کلیت تجربه‌ اثر برخوردار باشد چرا که بازی یک تجربه‌ گیم‌پلی محور بوده و بیشتر جذابیت خود را مدیون این بخش است.

به طور کلی، شمشیر تاریکی یک تجربه‌ پلتفرمر سریع محسوب می‌شود که در آن باید در کمترین زمان دشمنان مختلف را از پای درآورده و از سلاح‌های کورو برای کشتن دشمنان نسبتا متنوع بازی استفاده کنید. گیم‌پلی و طراحی مراحل بازی بسیار جالب توجه هستند و به مانند دیگر عناوین استودیوی فن‌افزار طراحی هنری فوق‌العاده، چه در بخش روایت مصور بازی و چه در بخش گیم‌پلی بر اثر حاکم است که آن را تبدیل به یکی دیگر از برترین بازی‌های ایرانی می‌کند.

نسخه‌ ابتدایی بازی توانست متای ۸۱ را برای نسخه‌ی IOS کسب کرده و نمره‌ی ۹ از ۱۰ با رضایت ۸۸ درصدی خریداران را روی استیم ثبت نماید که پیشرفت قابل توجه‌ای نسبت به بازی قبلی این استودیو محسوب می‌شود.

۳- فرزندان مورتا

بهترین

هرچه پیش می‌رویم، پختگی استودیوی فن‌افزار بیش از پیش به چشم می‌خورد و حال این بار نه تنها یکی از بهترین بازی‌های ایرانی، بلکه یکی از بهترین روگ‌لایک‌های موجود در تاریخ این‌گونه بازی‌ها را داریم که توانست نقد‌های بسیار مثبتی را از سوی داوران داخلی و خارجی کسب نماید و شاید این اثر را بتوان گل سرسبد لیستمان دانست.

فرزندان مورتا، یک تجربه‌ روگ‌لایک با آرت پیکسلی بی‌نظیر است که روایتی تاریک و فانتزی از یک خانواده را به بازیکن ارائه می‌دهد و از طرفی شما را در برابر انواع و اقسام موجودات اهریمنی مختلف قرار می‌دهد تا مبارزاتی فوق‌العاده را به همراه اعضای این خانواده رقم بزنید.

بازی از نظر هنری بی‌نظیر است و تمامی اصول و استاندارد‌های یک تجربه‌ تمام کمال در آن رعایت شده و تجربه‌ بازی با وجود نسخه‌ فارسی بی‌نظیر آن شدیدا توصیه می‌شود. جالب است بدانید که این بازی، متای ۸۰ را برای ۳ پلتفرم PC، ایکس باکس وان و پلی استیشن ۴ و امتیاز ۹۰ و ۸۰ را به ترتیب از گیم‌اینفورمر و گیم‌اسپات دریافت کرده است.

Children of Morta یک بازی درباره خانواده است. از نظر مکانیکی،بازی یک دانجن کراولر راضی کننده محسوب می‌شود که در آن دشمنان اهریمنی را در هم می کوبید، شخصیت های خود را ارتقا می‌دهید و توانایی های بهتری را آزاد می‌کنید تا بتوانید با یک سری از باس‌های سخت و رو به رشد مواجه شوید. اما واقعاً در هسته، این یک بازی در مورد معنای عضویت در یک خانواده است و این که چگونه محاصره شدن توسط عزیزانتان می تواند شما را به فردی بهتر و قوی تر تبدیل کند.

گیم اسپات

۴- قصه‌ بیستون

بازی ویدیویی ، برترین ها ، مقالات بازی
Children of Morta, بازی ایرانی, شبگرد : طلوع تاریکی, گرشاسپ:راز اژدها

منبع متن: gamefa