به دلیل همین سمت و سوی روشنفکرانه، در لیست فیلمهای منتخب مجلهی فیلم کامنت در سال ۲۰۲۴، فیلمهایی حضور دارند که احتمالا نامی از آنها نشنیدهاید و به همین دلیل هم مهجور ماندهاند. این فیلمها گاهی حتی آثار مورد علاقهی جشنوارههای سرتاسر دنیا هم نبودهاند و با اکرانشان در آمریکا هم فروش چندانی با متر و معیارهای هالیوود نداشتند. اما «فیلم کامنتیها» به این شهرت دارند که سینما را نه به خاطر این چیزها، بلکه به خاطر جنبههای دیگری مانند ویژگیهای ساختارشکنانه یا توجه به یک آشنازدایی فرمال در اثر تحویل می گیرند، پس آنها نه تنها با آثار جریان روز و بازاری کاری ندارند، بلکه دقیقا به دنبال فیلمی هستند که عمدا از خروجیهای روزانهی کمپانیهای بزرگ فاصله بگیرد.
بسیاری از بهترین فیلمهای سیلوستر استالونه در ژانر اکشن بودند، چون او در فرانچایز «رمبو» (Rambo) عالی عمل کرد و نقش قهرمانان بیشماری را در فیلمهای هیجانانگیز، علمی-تخیلی و ژانرهای دیگر به تصویر کشید. استالونه با مهارت اغلب دستکم گرفته شده در به تصویر کشیدن شخصیتهای سختگیر و همچنین قانونگذاران نجیب، مهارتهای خود را با بازی در مقابل بازیگران بزرگی مانند آنتونیو باندراس و رابرت دنیرو ثابت کرد. اگرچه دوران اوج بازیگری سیلوستر استالونه بهعنوان ستاره اکشن ممکن است در دهه ۱۹۸۰ بوده باشد، اما او تا قرن ۲۱ به درخشش خود در فیلمهای اینچنینی ادامه داد.
ایرج طهماسب او در ۳۰ اردیبهشت ۱۳۳۸ در تهران متولد شد. او تحصیلات خود را در رشتهی تئاتر از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران به پایان رساند و سپس کار خود را در عرصهی تئاتر، سینما و تلویزیون آغاز کرد. شروع رسمی فعالیت حرفهای این هنرمند، در دههی شصت و به عنوان برنامهساز و مجری بود. او همچنین از طریق نویسندگی و بازیگری به شهرت رسید و با همکاری نزدیکش با حمید جبلی، هنرمندی که همراه همیشگی او در پروژههای موفق بوده، بر شهرت خود افزود.
اگرچه موآنا در بسیاری از جنبهها به نسبت فیلم اول تغییر کرده، اما در یک مورد همچنان ثابت قدم است. در فیلم اصلی، زمانی که مائویی او را «پرنسس» صدا میزند، موآنا به او تأکید میکند که این عنوان مناسب او نیست. در انیمیشن موانا ۲، دوباره مائویی به شوخی او را «پرنسس» صدا میزند و موآنا باز هم این عنوان را رد میکند و میگوید که اشتباه است. این شوخی جالبی است اما میتواند کمی گیجکننده باشد، زیرا واژه «پرنسس» هم میتواند به عنوان سلطنتی اشاره داشته باشد و هم به برند فیلمها و محصولات «پرنسسهای دیزنی». این ابهام فضایی ایجاد میکند که در آن ممکن است بیش از یک جواب صحیح همزمان وجود داشته باشد.
یکی از بهترین فیلمهای ۲۰۲۴، «مجمعع کاردینالها» از همان ابتدا اثر غریبی است. از لحظهای که آغاز میشود، همه چیز تاکید بر پنهانکاری دارد؛ این پنهانکاری تا به آن جا است که فیلم ساز با دقت و تاکید بسیاری به نمایش شیوهی مهر و موم شدن اتاق ویژهی پاپ پس از مرگش اختصاص میدهد؛ گویی آن اتاق یک صحنهی جرم مهم است که باید دست نخورده باقی بماند. اما نکته این جا است که هیچ شخصی اجازهی ورود بهآن جا را ندارد و جرمی هم اتفاق نیفتاده است. خود به خود این پرسش به وجود میآید که اصلا چرا باید این اتاق مهر و مو شود؟ در چنین بستری است که کار شخصیت اصلی یا همان کاردینال لارنس آغاز میشود. او حال هم باید کاردینالها را از سراسر دنیا فرابخواند و هم مراسم انتخابات را برگزار کند.
با این حال، به طور کلی، حتی بعضی از بهترین فیلمهای کمدی ایران هم لزوماً فقط برای خنده گرفتن از مخاطب خود ساخته نشدهاند. اگر در آنها عمیق شوی، کمدی صرف نیستند، بیشتر به کمدی سیاه نزدیک میشوند و انتقادیاند. «اجارهنشینها» و «ناصرالدین شاه آکتور سینما» در این دسته قرار میگیرند. آثاری در ظاهر کمدی هستند که در نهایت تأملبرانگیزند. حرفهایی را با وجود محدودیتها و توقیفهای پی در پی میزنند که بازگوییشان در فیلمی جدی ناممکن است، یعنی کاری که بهترین فیلمهای کمدی خارجی هم انجام میدهند. تقریباً تمام فیلمهای این فهرست همین ویژگی را دارند. اصلاً نمیخواهند به زور و آسان از مخاطب خود خنده بگیرند. حاصل فکر و زحمات یک سری افراد دغدغهمندند که نگاه تیزبین و هوشیاری به اجتماع اطراف خود را دارند و البته این توانایی را که آن را به زبان طنز به تصویر بکشند. بعضی فیلمهای این فهرست که با وجود گذشت سالها همچنان آثار ارزشمندی به حساب میآیند، و بعضیها هم با اینکه شاید تماماً کمدی نباشند اما در ژانر کمدی قرار میگیرند و به دلیل تأثیرگذاری در مسیر سینمای ایران در این فهرست آمدهاند.
استودیوی مارول در سال ۲۰۲۵ میلادی وارد فاز بعدی از «حماسهی چندجهانی» یا «مولتیورس» (Multiverse Saga) خود میشود. مارول از سال ۲۰۲۱ با فاز چهار و پنج، فیلمها و سریالهای خود را به به حوزهی چندجهانی برده و فاز ششم هم که در راه است، همچنان در این چارچوب داستانی قرار دارد. حماسهی چندجهانی در فیلمهای دنیای سینمایی مارول بالاخره با دو فیلم انتقامجویان به پایان خواهد رسید که طبق برنامهای که مارول منتشر کرده، به ترتیب در سالهای ۲۰۲۶ و ۲۰۲۷ میلادی اکران میشوند؛ «انتقامجویان: روز قیامت» (Avengers: Doomsday)، که پیشتر «انتقامجویان: سلسله کانگ» (The Kang Dynasty) نامگذاری شده بود، دوباره قدرتمندترین ابرقهرمانان جهان را گرد هم میآورد و موردانتظارترین فیلم حال حاضر مارول است.