در حالی که جشنواره ونیز سال گذشته به خاطر اعتصابات سگ-افترا (انجمن بازیگران سینما) بسیار آرام سپری شد و فیلمهای چندان بزرگی هم نداشتیم، فستیوال امسال با جذابیت و هیجان بالاتری در حال برگزاری است و حتی میتوان ادعا کرد که شاهد یکی از هیجانانگیزترین سالهای این جشنوارهی محبوب اروپایی هستیم.
در دهه ۸۰ میلادی، یک سریال ژاپنی به نام «اوشین» در میان کشورهای آسیایی غوغایی به پا کرده بود. در تاریخ فرهنگی بسیاری از کشورهای غرب و جنوب غرب آسیا از تاثیر این مجموعه بر روابط سیاسی میان کشورها با ژاپن و روابط اجتماعی خود ژاپنیها مقالات مختلفی نوشته شده. این درام خانوادگی به عنوان یک سریال صبحگاهی در سال ۱۹۸۳ هر روز به صورت اپیزودهای ۱۵ دقیقهای در ۲۹۷ قسمت، از شبکه NKH ژاپن پخش میشد. این سریال داستانی حماسی از فقر، ظلم و ستم، اما در عین حال، داستانی سرشار از امید، پشتکار و عشق به زندگی است. اوشین در دوران کودکی طعم فقر و یتیمی را میچشد، اما به سختی زندگی را ادامه میدهد تا در کنار خانوادهاش به یک ثبات و زندگی معمولی خوب برسد. اما این سریال فقط یک داستان سرگرمکننده نیست، بلکه تصویری واقعی از زندگی مردم ژاپن در دوران جنگ جهانی دوم و پس از آن را نشان میدهد.
این ارتباط زن بالغ و مرد جوان یکی از تمهای محبوب سال ۲۰۲۳ بود و به نظر میآید در خط تولید فیلم عاشقانه دارد به یک مضمون تکرارشونده تبدیل میشود. البته «بیبیگرل» فقط یک فیلم عاشقانه درباره رابطه یک زن با مردی جوانتر از خود نیست. همچون فیلم آخر یا به طور کلی فیلمهای لانتیموس به مضمون قدرت در روابط مدرن انسانی میپردازد. همگام با بحثهای روز، این رابطه زن بالغ با مرد جوان را در محیط کار مورد بررسی قرار میدهد. در واقع، درباره پیچیدگیهای پویایی قدرت در یک محیط کار حرفهای است که وارد مباحث جنبش من هم و تمام بحثهای اخلاقی شبکههای اجتماعی پیرامون روابط کاری میشود. نیکول کیدمن نقش مدیر عامل یک شرکت را بازی میکند، آنتونیو باندراس نقش همسرش را و هریس دیکینسون کارآموز بسیار جوانی که تازه قدم به این شرکت گذاشته است.
ترسناک، خلاقانه و قادر به ایجاد احساس تازگی در حالی که هنوز در قلمرویی که طرفداران «بیگانه» آن را آشنا و رضایتبخش مییابند، قدم میزند، «بیگانه: رومولوس» یک تریلر ترسناک شگفتانگیز است که توسط فیلمساز اروگوئهای، فده آلوارز، به طرز ماهرانهای کارگردانی شده. بیشک هر کسی که طرفدار مجموعه فیلمهای «بیگانه» است باید این فیلم را ببیند، اما چه فیلمهای دیگری به اندازهی کافی با «بیگانه: رومولوس» شباهت دارند تا به کسانی که فیلم را دوست داشتهاند توصیه شوند؟ «بیگانه: رومولوس» امتیاز ۸۰ از ۱۰۰ را از وبسایت راتن تومیتوز گرفته است. مجلهی اینترنتی متاکریتیک به این فیلم امتیاز ۶۴ از ۱۰۰ را داد. بانک بینالمللی اطلاعات فیلم یا IMDb هم به این فیلم جدید سری «بیگانه» امتیاز ۷.۴ از ۱۰ را داده است.
به لطف «سوگلی» که اولین همکاری اما استون با لانتیموس هم هست، و بعد «بیچارگان» هر دو با پروداکشن بزرگ و طراحی صحنه و لباس پرطمطراق و کلی دقت به جزئیات و نظم مورد نظر جریان اصلی برای جایزهپسند و مردمپسند شدن بود که لانتیموس تازه توانست زبان ارتباط با مخاطب گسترده را پیدا کند و حرفش را هم بزند. گرچه از نگاه ضد کاپیتالیستیاش کمی فاصله میگیرد و فیلمهایش بیشتر بعد فلسفی اخلاقی به خود میگیرند. این در «بیچارگان» به اوج خود میرسد. حالا لانتیموس بعد از کسب موفقیت جهانی و اعتبار یک فیلمساز بینالمللی تحسینشده با حمایت ستارههای امریکایی همچون اما استون و سایرین با فاصلهای اندک از آخرین فیلم موفقش، همین «بیچارگان» و با تقریباً با همان گروه بازیگران، دو فیلم دستکم سه بازیگر مشترک دارند، به جهان دلخواه خودش برگشته است. جهانی که پیش از این با نویسنده «دندان نیش» (Dogtooth)، فیلمی که نام لانتیموس را بر سر زبانها انداخت، «کشتن گوزن مقدس» (The Killing of a Sacred Deer) و «خرچنگ» (Lobster) ساخته بود و حالا دوباره در «انواع مهربانی» با هماو ساخته است. جهانی بیرحم که طبیعت انسان، عشق و مرگ را به یک اندازه دست میاندازد و ترسناک میداند.