با اینکه کارگردانان متعددی طی سالها دست به اقتباس از نوسفراتو زدهاند، اما هیچکدام از فیلمهای «نوسفراتو» نتوانستهاند به اندازهی فیلم «نوسفراتو» رابرت اگرز، داستان خونآشام را به این اندازه بسط دهند. فیلم موفق اگرز با اینکه به داستان اصلی «نوسفراتو» اثر مورنائو وفادار مانده، اما جزئیات قابل توجهی در آن تغییر پیدا کرده که شخصیتهای آشنا را در قالبی چندلایه و عمیق به تصویر میکشد و کمک میکند تا بیننده هم در داستان این ومپایر ترسناک غرق شود. شکی هم در آن نیست که بینندگان زیادی توانستهاند با فیلم «نوسفراتو» رابرت اگرز ارتباط بگیرند. این را میتوانید از میزان موفقیت فیلم در گیشه متوجه شوید که با فروش بیش از ۱۶۰ میلیون دلاری، تاکنون پرفروشترین فیلم اگرز بوده است. با وجود اینکه فیلم ۱۹۲۲ و «نوسفراتو» اگرز داستانی یکسان را به تصویر میکشند، اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید دقیقا چه تفاوتهایی بین بازنمایی مورنائو و اگرز از داستان وجود دارد.
نتفلیکس مدتها است که بودجهای سرسامآور را به ساختن آثاری با محوریت داستان قاتلان دیوانه و سریالی اختصاص داده است. مستندهای سریالی تولید شده در این سالها توسط این پخش کننده چنان کیفیت بالایی دارند که اساسا دستهای جداگانه در بررسیهای سینمایی پیدا کردهاند و علاوه بر مستندسازان و علاقهمندان به سینما و منتقدان، حتی بازرسان جنایی را به مخاطب ثابت خود تبدیل کردهاند. وضعیت در سمت فیلمها و سریالهای داستانی به اندازهی مستندها درخشان نیست اما باز هم نتفلیکس در عرضهی سریال با محوریت قاتلان سریالی پیشتاز است.
از آگرابا تا موتونویی، پرنسسهای دیزنی میتوانند اهل هر نقطهای از جهان باشند. برخی مکانها واقعیتر به نظر میرسند در حالی که برخی دیگر بیشتر خیالانگیزند، اما دیزنی خط باریکی را طی میکند و با ترکیب هنرمندانه خیال و واقعیت جهانی چشمنواز میسازد. در ادامه توصیح دادیم که هر کدام از پرنسسهای دیزنی اهل کجا هستند و کدام مکانهای واقعی الهامبخش شکل گرفتن داستانهایشان شده است.
میلاد کیمرام، یکی از بهترین بازیگران مرد ایرانی، در ۴ اردیبهشت ۱۳۶۴ در بندر انزلی به دنیا آمد. عشق و علاقهاش به بازیگری او را به کلاسهای مسعود کیمیایی کشاند، جایی که مهارتهای خود را زیر نظر این استاد برجسته پرورش داد. کیمرام با بازی در مجموعه تلویزیونی «خواستگاران» (۱۳۸۶) نخستین گامهای حرفهای خود را برداشت و سپس با نقشآفرینی در فیلم «ملکه» (۱۳۹۰) به شهرت رسید. این فیلم، سکوی پرتاب او برای ورود به عرصهی سینمای حرفهای بود.
برای اینکه یک انیمه کمدی، ترسناک هم به حساب بیاید، باید داستانی داشته باشد که اگر شوخیهای آن را حذف کنید، واقعا با یک موقعیت ترسناک طرف باشید و این تعادل ظریف چیزی نیست که همه به خوبی از پس آن بربیایند. اگر تعادل خنده و وحشت همان چیزی است که دنبالش میگردید، انیمههای کمدی ترسناک خوبی وجود دارند که اغلب شناختهشده نیستند؛ اما در میان آنها نام برخیهایشان حتما به گوشتان خورده است.
نکتهی دیگر این که ماندگارترین فیلم آن سال هنوز هم یادآور همان تب و تاب ریشه دوانده در زیست جوان دههی هفتادی است. فیلم «پرواز بر فراز آشیانهی فاخته» اثر میلوش فورمن و با بازی جک نیکلسون دقیقا دربارهی همان روزگار است و از عصیان کسانی میگوید که در یک شرایط استثمار، تلاش میکنند زیر میز بزنند و نظم موجود را تغییر دهند. اما فیلم دیگری هم در این فهرست وجود دارد که از عوض شدن زمانه میگوید و آغاز سینمایی تازه را نوید میدهد؛ فیلم «آروارهها» اثر استیون اسپیلبرگ که ظهور دوران تازه را فریاد میزند و از آغاز دورانی میگوید که مردم دوباره تمایل دارند به سینما بروند و سرگرم شوند. پس در این فهرست میتوان هم رویکرد موسوم به دههی هفتادی و تلخی آن دوران را دید که پر بود از فیلمهایی با محوریت ترس و پارانویا و هم رویکردی که را تماشا کرد که داشت جایگزینش میشد و دوباره با همان آثار سرگرم کننده سر و کار داشت.
پژمان جمشیدی بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر و بازیکن سابق فوتبال در ۲۰ شهریور ۱۳۵۶ در تهران متولد شد. او فوتبال را از سنین نوجوانی آغاز کرد و در طول فعالیت حرفهای خود در ورزش فوتبال برای باشگاههایی مانند سایپا، پرسپولیس، پاس تهران، فولاد خوزستان، استیل آذین و همچنین تیم ملی فوتبال ایران نیز بازی کرد. جمشیدی هماکنون یکی از پولسازترین و فعالترین بازیگران سینمای ایران است.