زمانی که سن و سال زیادی نداشتید و پای تلویزیون می‌نشستید را به خاطر می‌آورید؟ مطمئنا هر کسی که به شما می‌رسید، بدون سلام و احوالپرسی به شما هشدار می‌داد که جلوی تلویزیون ننشینید؛ چون ظاهرا نشستن جلوی تلویزیون، برای چشم‌های ما چندان هم خوب نبوده. امروزه دیگر کسی پای تلویزیون و مانیتور نمی‌نشیند و همه‌ی افراد، چشم‌شان را به گوشی‌های هوشمند خود دوخته‌اند؛ صفحه‌های نمایشی که در جیب ما جای می‌گیرند و بیشتر ساعت روز را مشغول کار با آن‌ها هستیم. احتمالا خیلی هم دور از ذهن نیست که تصور کنیم این همه نگاه کردن به گوشی‌های هوشمند، نتایج خوبی را برای چشمان ما در پی نداشته است.

این همه سالی که مشغول کار با صفحه‌های گوشی‌های هوشمند بوده‌ایم، روی چشمان ما تاثیر گذاشته است.

ظاهرا این همه سالی که مشغول کار با صفحه‌های گوشی‌های هوشمند بوده‌ایم، روی چشمان ما تاثیر گذاشته است. بر اساس گزارشی که وب‌سایت Wired منتشر کرده، شکل چشمان ما به دلیل استفاده از گوشی‌های هوشمند، تغییر کرده است.

«آندرو باستاروس»، از متخصصان چشم پزشکی است که این مطالعات را منتشر کرده. او در تحقیقات خود نوشته است: “در مقایسه با یک دهه پیش، افراد بسیار بیشتری دچار نزدیک‌بینی شده‌اند. موضوع این نیست که افراد فقط نیازمند استفاده از عینک هستند، بلکه مشکل پیش‌آمده، پاتولوژیک است.”

او ادامه داده است: “تئوری اصلی این است که افراد، بیشتر خواندن خود را با استفاده از گوشی‌های هوشمند انجام می‌دهند. در نتیجه چشم برای اینکه بتواند به نیازهای محیط پاسخ دهد، به نزدیک‌بینی روی می‌آورد. این تغییر آن‌قدر هم سریع شکل گرفته که نمی‌توانیم آن را به ژنتیک ربط دهیم.”

بدون شک اگر این روند ادامه پیدا کند، در آینده‌ای نزدیک، درصد افرادی که به صورت ژنتیکی مجبور هستند با مشکل نزدیک‌بینی دست و پنجه نرم کنند، بسیار بیشتر خواهد شد.

منبع: Ubergizmo

منبع متن: digikala