در ماه‌های اخیر فیلم‌های ترسناک با استقبال خوبی از جانب سینمادوستان مواجه شده‌اند. یک مکان ساکت ۲ در حال شکستن رکوردهای فروش از زمان آغاز دنیاگیری کروناویروس است و فیلم‌های «احضار ۳» و «مارپیچ» نیز عملکرد قابل‌قبولی در گیشه داشته‌اند. حالا برادران وارنر با فیلم در هایتس شانس درام موزیکال‌ها در گیشه را امتحان کرده که با نتیجه‌ی رضایت‌بخشی مواجه نشده است. این فیلم مهم‌ترین اثر موزیکال اکران شده از زمان شیوع کروناویروس است و انتظار داشتیم در نخستین آخر هفته‌ی اکران‌اش به فروشی در حدود ۲۰ میلیون دلار دست پیدا کند، اما اینطور که پیداست به خاطر پخش همزمان فیلم‌های برادران وارنر در کنار سالن‌های سینما از طریق سرویس HBO Max، سینمادوستان ترجیح می‌دهند در خانه به تماشای این فیلم‌ها بنشینند.

  • دنباله‌ی فیلم ترسناک یک مکان ساکت رکورددار دوران کرونا شد

فیلم یک مکان ساکت ۲ در آخر هفته‌ی منتهی به ۱۳ ژوئن (۲۴ خرداد) توانسته با نمایش در ۳۵۱۵ سالن ۱۱.۶ میلیون دلار بفروشد و با یک پله صعود در قیاس با هفته‌ی گذشته به صدر جدول باکس آفیس برسد. شایان ذکر است میزان فروش این فیلم ترسناک در آخر هفته‌ی گذشته، نسبت به هفته‌ی قبل ۳۹ درصد کاهش یافته، اما به خاطر افت شدید فروش احضار ۳ اثر جدید کرازینسکی صدرنشین شده است. باکس آفیس موجو رقم فروش فیلم یک مکان ساکت ۲ در بازارهای بین‌المللی و آمریکا را پس از ۱۷ روز نمایش ۱۰۸ و ۹۰ میلیون دلار اعلام کرده است.

داستان فیلم یک مکان ساکت ۲ کمی پس از اتفاقات فیلم نخست رقم می‌خورد و طی آن اِوِلین و لی به همراه فرزندانشان باید با وحشت دنیای بیرون روبه‌رو شوند و در سکوت برای بقا بجنگند. آن‌ها پا به دنیای ناشناخته‌ها می‌گذارند و خیلی زود می‌فهمند موجوداتی که با صوت شکار خود را می‌یابند، تنها تهدید پیش رویشان نیستند. همچنین در بخش‌هایی از فیلم هم نگاهی به روزهای آغازین تسخیر کره‌ی زمین توسط هیولاهای وحشتناک حاضر در اثر و چگونگی نخستین برخورد انسان‌ها با این موجودات ترسناک انداخته می‌شود.

تا به این ساعت در راتن‌تومیتوز و متاکریتیک به ترتیب بر اساس ۷۱ و ۲۸ بررسی امتیاز ۹۳ از ۱۰۰ و ۷۳ از ۱۰۰ برای این فیلم ثبت شده است که نشان می‌دهد با فیلم ترسناک قابل تأملی مواجه هستیم. ریچارد اسکات لارسون منتقد اسلنت در بخشی از نقد خود برای یک مکان ساکت ۲ آورده است: «وقتی اهمیت خانواده و میراث باعث ایجاد تنش در فیلم می‌شود، کرازینسکی در منطقه امن خود قرار می‌گیرد. در فیلم توجه ویژه‌ای به کودکان خانواده شده است و در چند صحنه با گرفتار شدن آن‌ها با پویایی و هوشمندی تعلیق و هیجان ایجاد می‌شود. برخلاف بسیاری از فیلم‌های ترسناک که در اغلب دقایق به طور آشکار دشمن اصلی و پلید داستان را به ما نشان می‌دهند، در یک مکان ساکت ۲ در برخی سکانس‌ها نشانه‌ی واضحی از هیولاهای فیلم به چشم نمی‌خورد و همین باعث می‌شود بیننده مدام به دنبال نشانه بصری یا صوتی از آن‌ها بگردد و ترسی عمیق وجود او را فرا بگیرد.»

فیلم در هایتس به کارگردانی جان ام. چو با بازی کوری هاکینز، لسلی گریس و دافنه رابین-وگا ناکام بزرگ این هفته است. در هایتس با نمایش در ۳۴۵۶ هزار سالن در آمریکا ۱۱.۴ میلیون دلار فروخته است. داستان این فیلم طی سه روز در محله‌ی لاتین واشینگتن هایتس در نیویورک رخ می‌دهد و به زندگی صاحب یک خواربارفروشی می‌پردازد که در مورد بستن مغازه‌اش و بازنشسته‌شدن در جمهوری دومینیکن بعد از به ارث رسیدن مبلغ قابل توجهی به او، احساسات متناقضی دارد.

تا به این ساعت در راتن‌تومیتوز و متاکریتیک به ترتیب بر اساس ۲۳۱ و ۵۰ بررسی امتیاز ۹۷ از ۱۰۰ و ۸۵ از ۱۰۰ برای در هایتس به ثبت رسیده است. برایان لوری منتقد CNN در بخشی از نوشته‌ی خود درباره‌ی این فیلم آورده است: «بزرگ و پرجنب‌وجوش، در هایتس تمام ویژگی‌های یک فیلم مفرح تابستانی را دارد و در آن حساسیت‌های لین-منوئل میرندا و صحنه‌های پرزرق و برق کارگردان «آسیایی‌های خرپول» به چشم می‌خورد.»

فیلم یک مکان ساکت 2 و پیتر خرگوشه

«پیتر خرگوشه ۲: فراری» (Peter Rabbit 2: The Runaway) دیگر فیلم تازه وارد جدول این هفته بوده که ۱۰.۴ میلیون دلار فروخته و در جایگاه سوم قرار گرفته است. این فیلم دنباله‌ای برای «پیتر خرگوشه» به شمار می‌رود که در سال ۲۰۱۸ با بودجه‌ای ۵۰ میلیون دلاری به فروشی بالغ بر ۲۲۰ میلیون دلار دست یافت. اکران پیتر خرگوشه ۲: فراری در کشورهای اروپایی و آسیایی از چند هفته‌ی قبل آغاز شده و این فیلم کمدی و ماجراجویی به کارگردانی ویل گلوک تا به این ساعت در بازارهای بین‌المللی ۵۷.۹ میلیون دلار فروخته که تقریبا نیمی از آن مربوط به استرالیا و انگلستان است.

در دنباله‌ی پیتر خرگوشه توماس و بیا ازدواج کرده‌اند و همراه با پیتر و خانواده‌ی خرگوشی‌اش زندگی می‌کنند. پیتر که از زندگی در باغ خسته شده، به یک شهر بزرگ می‌رود تا تجربه‌های جدیدی کسب کند، اما در این راه او با شخصیت‌های شرور داستان برخورد می‌کند و تمام خانواده را به میان یک ماجرای نفسگیر باز می‌کشاند.

تا به این ساعت برای پیتر خرگوشه ۲: فراری در متاکریتیک، آی‌ام‌دی‌بی و راتن‌تومیتوز به ترتیب امتیاز ۴۴ از ۱۰۰، ۶۳ از ۱۰۰ و ۶۶ از ۱۰۰ ثبت شده که نشان می‌دهد فیلم جدید ویل گلوک در نظر سینمادوستان و منتقدان از کیفیتی نزدیک به فیلم قبلی برخوردار است. ایان فریر از مجله‌ی امپایر در یادداشت خود برای این فیلم آورده: «اثر جدید ویل گلوک به خوبی پدینگتون ۲ نیست، اما پیتر خرگوشه ۲ به لطف شوخ طبعی‌هایش در نیمه‌ی دوم‌اش قابل قبول ظاهر می‌شود. یک بار دیگر شاهد تصویرگری داستان محبوب بیترکس پاتر در سینما هستیم.»

فیلم احضار ۳ با اسم کامل «احضار: شیطان مرا وادار کرد» در دومین هفته‌ی اکرانش در آمریکا ۱۰.۰۲ میلیون دلار فروخته و به مکان چهار جدول رسیده است. ادامه‌ی ماجراجویی‌های شیطانی اد و لورین وارن در اروپا و برخی کشورهای آسیایی و آفریقایی هم تا به امروز ۶۸ میلیون دلار فروخته تا بتوانیم عملکرد فیلم جدید مایکل چاوز در باکس آفیس را با توجه به دنیاگیری کروناویروس موفق ارزیابی کنیم. این فیلم هم‌اکنون به صورت آنلاین از طریق سرویس HBO Max هم در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد و اگر برادران وارنر به‌جای اکران تئاتری و آنلاین به صورت همزمان احضار ۳ را تنها به سالن‌های سینما می‌آورد، میزان فروش اولیه‌ی آن در سراسر جهان احتمالا از ۱۵۰ میلیون دلار فراتر می‌رفت.

فیلم‌های احضار ۱ و ۲ توانستند علاوه ‌بر موفقیت تجاری رضایت عموم منتقدان و سینمادوستان را هم به دست بیاورند و به همین خاطر از نسخه‌های اصلی این مجموعه همواره به‌عنوان یکی از موفق‌ترین فیلم‌های ترسناک سال‌های اخیر یاد می‌شود. فیلم‌های «احضار ۱» و «احضار ۲» در راتن‌تومیتوز به ترتیب امتیاز ۸۶ از ۱۰۰ و ۸۰ از ۱۰۰ را کسب کرده‌اند و در پایگاه متاکریتیک هم امتیاز ۶۸ از ۱۰۰ و ۶۵ از ۱۰۰ برای آن‌ها به ثبت رسیده است. عملکرد نسخه‌ی سوم در نظر منتقدان کمی ضعیف‌تر از دو فیلم قبلی بوده، اما برای یک فیلم ترسناک همچنان قابل قبول به نظر می‌رسد. امتیاز فیلم احضار ۳ در راتن‌تومیتوز و متاکریتیک تا به این ساعت به ترتیب بر اساس ۵۳ و ۱۸۱ بررسی ۵۹ از ۱۰۰ و ۵۳ از ۱۰۰ است.

داستان این فیلم بر اساس پرونده‌ی جنایی معروف «شیطان مرا وادار کرد» ساخته شده و به زندگی خانواده‌ای به اسم گِلاتزِل و جوانی با نام آرن جانسون با بازی روآری اوکانر می‌پردازد که پس از ارتکاب قتل ادعا می‌کند تحت سلطه‌ی شیطان و بدون اراده دست به انجام جنایت زده است. در تاریخ دادگاه‌های ایالات متحده آمریکا این نخستین باری بود که یک مظنون به قتل برای دفاع از خود ادعای دخالت موجودی شیطانی را مطرح کرد.

اصل ماجرای شیطان مرا وادار کرد به سال ۱۹۸۱ میلادی و کشته شدن آلن بونو، صاحب‌خانه‌ی آرن چاین جانسون به دست وی بازمی‌گردد. پیش از این اتفاق خانواده‌ی گلاتزل که در همسایگی جانسون زندگی می‌کردند، ادعا کرده بودند پسر ۱۱ ساله‌ا‌شان، دیوید گلاتزل توسط شیطان تسخیر شده است. جانسون هم پس از کشتن صاحب‌خانه‌اش مدعی شده تحت تأثیر شیطان بوده و حتی خاطره‌ای از ارتکاب قتل در ذهن ندارد! در جریان این پرونده همسر جانسون در تلاش بود تا قاضی را متقاعد کند که نقش شیطان در انجام جنایت را بپذیرد، اما این توجیهات برای دادگاه غیرقابل پذیرش و در نظر برخی مضحک بود و سرانجام آرن چاین جانسون به ۱۰ تا ۲۰ سال زندان محکوم شد.

تیم روبی منتقد تلگراف در بخشی از نقد خود برای فیلم احضار ۳ آورده: «مایکل چاوز خود را به‌عنوان یک جانشین زیرک (برای جیمز وان) نشان می‌دهد. او بیننده را وا می‌دارد تا به تماشای اثری با یک فیلم‌نامه سرراست و قابل پیش‌بینی بنشیند که بازی بازیگران آن را می‌توان تا حدودی مناسب ارزیابی کرد و تعهد احضار ۳ به الزامات آثار ترسناک هم قابل توجه است. هشتمین نسخه از سری فیلم‌های احضار به همان جهان آشنا و شلوغ بازمی‌گردد و با وجود مشکلات فیلم‌نامه‌ای کماکان سرگرم کننده است.»

فیلم ماجراجویی و جنایی کروئلا به کارگردانی کریگ گیلسپی که بر اساس انیمیشن محبوب «۱۰۱ سگ خالدار» ساخته شده در سومین هفته‌ی اکرانش با ۱۱.۲ میلیون دلار فروش در جایگاه چهارم قرار گرفته است. شایان ذکر است کروئلا علاوه‌ بر سالن‌های سینما از طریق سرویس آنلاین دیزنی پلاس هم در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته و اگر اینچنین نمی‌شد احتمالا فیلم جدید اما استون فروش بهتری را تجربه می‌کرد.

فیلم یک مکان ساکت 2 و کروئلا

«مالیفیسنت» ثابت کرد پرداختن از سویه‌ای جدید به انیمیشن‌های قدیمی و به‌خصوص شخصیت‌های منفی آن‌ها جذابیت بسیار زیادی دارد و می‌تواند برای اکثر فیلم‌بین‌ها جالب توجه باشد؛ زیرا واکاوی ذات و زندگی شخصیت‌های شرور دنیای دیزنی به سینمادوستان فرصت می‌دهد که ضمن مرور خاطرات خوش دوران کودکی خود، از دریچه‌ای تازه به اتفاقات داستان نگاه کرده و شخصیت‌ها برایشان عمق بیشتری پیدا کنند. به همین خاطر در کروئلا هم شاهد چنین رویه‌ای هستیم و دیزنی به سراغ زندگی کروئلا دِویل، دشمن اصلی ۱۰۱ سگ خالدار رفته است. این شخصیت خبیث توله سگ‌ها را می‌دزد تا از پوست آن‌ها برای خز لباس‌هایش استفاده کند!

تا به این ساعت برای کروئلا در راتن‌تومیتوز و متاکریتیک به ترتیب بر اساس ۱۸۸ و ۴۶ بررسی امتیاز ۷۴ از ۱۰۰ و ۶۱ از ۱۰۰ به ثبت رسیده است. پیتر دبروژ از ورایتی در بخشی از یادداشت خود برای این فیلم آورده است: «کریگ گیلسپی که چند سال قبل با فیلم «من تونیا هستم» خوش درخشید، شخصیت کروئلا را از آن حالت قابل پیش‌بینی در داستان ۱۰۱ سگ خالدار نجات داده و با خلق اثری متمایز یکی از شرورترین شخصیت‌های دنیای دیزنی را با الگویی دور از انتظار و بدیع دوباره متولد کرده است.»

دنباله‌ی انیمیشن محبوب «اسپیریت: اسب سیمارون» با نام «اسپیریت رام نشده» (Spirit Untamed) با ۲.۵ میلیون دلار فروش و دو رتبه تنزل در قیاس با هفته‌ی گذشته به مکان ششم جدول رضایت داده است. باکس آفیس موجو رقم فروش اسپیریت رام نشده در آمریکا و بازارهای بین‌المللی را تا به امروز ۱۰.۹ و ۳.۶ میلیون دلار اعلام کرده است.

این انیمیشن نسخه‌ی فرعی برای انیمیشن اصلی به شمار می‌رود که بر اساس داستان «اسپیریت: سوارکار آزاد» از نتفلیکس ساخته شده است. در این انیمیشن لاکی پرسکات از شهر محل زندگی خود به یک شهر کوچک مرزی نقل مکان می‌کند و زندگی‌اش پس از آشنایی با یک اسب برای همیشه دست‌خوش تغییر می‌شود.

فیلم «درب بعدی خانه: دیدار با سیاه‌پوستان ۲» (The House Next Door: Meet the Blacks 2) توانسته این هفته با ۱.۰۶ میلیون دلار فروش خود را به جمع پرفروش‌ترین فیلم‌های در حال اکران در سینماهای آمریکا برساند. در خلاصه داستان رسمی «درب بعدی خانه: دیدار با سیاه‌پوستان ۲» آمده: «هنگامی که کارل بلک، نویسنده‌ی پرفروش و محبوب همراه با خانواده‌اش به خانه‌ی دوران کودکی خود نقل مکان می‌کند، باید با همسایه‌های عجیب و غریب‌اش متحد شود تا به جنگ یک دلال که ممکن است خون‌آشام باشد، بروند.»

تا به این ساعت تنها ۲ بررسی برای این فیلم منتشر شده که هر دو نگاهی متوسط به آن دارند و در پایگاه آی‌ام‌دی‌بی نیز بر اساس کم‌تر از ۱۰۰ رای امتیاز ۵۷ از ۱۰۰ به ثبت رسیده است.

فیلم خشم مردانه با بازی جیسون استاتهام در ششمین هفته‌ی اکرانش با ۶۱۵ هزار دلار فروش در مکان هشتم جدول قرار گرفته است. خشم مردانه بازسازی فیلم فرانسوی «کامیون حمل پول» محصول ۲۰۰۴ است و داستان مرد مرموزی را به تصویر می‌کشد که در یک شرکت حمل پول کار می‌کند و هر هفته وظیفه دارد صدها میلیون دلار را با یک کامیون حمل پول، در سطح لس‌آنجلس جابه‌جا کند. از میان بازیگران این فیلم می‌توان به جیسون استاتهام، هولت مک‌کالانی، اسکات ایستوود و جفری داناوان اشاره کرد. فیلم خشم مردانه پس از ۳۸ روز نمایش در سینماهای آمریکا و سایر کشورهای جهان به ترتیب ۲۵.۹ و ۱۰۰.۷ میلیون دلار فروخته است.

فیلم خشم مردانه و فیلم یک مکان ساکت 2

امتیاز جدیدترین ساخته‌ی گای ریچی که او را بیشتر به خاطر «قاپ‌زنی» و «شرلوک هولمز» به خاطر می‌آوریم در راتن‌تومیتوز، متاکریتیک و IMDB به ترتیب ۶۶ از ۱۰۰، ۵۷ از ۱۰۰ و ۷۵ از ۱۰۰ است. پری نمیرف، در بخشی از نقد خود برای این فیلم آورده: «شروع امیدوار کننده خشم مردانه به یک خشونت توخالی تبدیل می‌شود که این بیشتر به خاطر ساختار پیچیده‌ی داستان است که چندان هوشمندانه نیست.»

فیلم کمدی «ملکه زنبورها» (Queen Bees) به کارگردانی مایکل لمبک و با بازی الن برستین، جیمز کان کریستوفر لوید و جین کرتین که به بحران سالمندی و نحوه‌ی برخورد اجتماع با افراد سالخورده می‌پردازد، در نخستین آخر هفته‌ی اکران‌اش ۳۲۸ هزار دلار فروخته است. داستان ملکه زنبورها درباره‌ی یک زوج است که با اکراه قبول می‌کنند تا ادامه‌ی زندگی‌شان را در یک خانه‌ی سالمندان سپری کنند، اما برخلاف انتظارشان در خانه‌ی سالمندان به‌جای پیرمردها و پیرزن‌هایی ناراحت و غمگین با زنان و مردان سرزنده و شادی مواجه می‌شوند که تلاش می‌کنند حال یکدیگر را بهتر کنند.

نهمین قسمت از سری فیلم‌های «اره» با اسم مارپیچ (Spiral) با سه پله تنزل در قیاس با هفته‌ی گذشته و فروشی ۳۰۵ هزار دلار در رتبه‌ی دهم جدول پرفروش‌ترین فیلم‌های هفته‌ی گذشته‌ی آمریکا قرار گرفته است. مارپیچ پس از ۳۱ روز نمایش در بازارهای بین‌المللی و آمریکا به ترتیب ۱۳.۷ و ۲۲.۶ میلیون دلار فروخته تا مجموع درآمد خود را به ۳۶.۳ میلیون دلار برساند.

در خلاصه داستان رسمی فیلم مارپیچ آمده است: «یک مغز متفکر سادیسمی شکلی پیچیده از عدالت را در مارپیچ، فصل جدید وحشتناک کتاب اره، به راه می‌اندازد.» همانند نسخه‌های مؤخر سری اره منتقدان مارپیچ را هم دوست نداشته‌اند و تا به این ساعت در راتن‌تومیتوز و متاکریتیک بر اساس ۱۶۳ و ۳۰ بررسی به ترتیب امتیازهای ۳۸ از ۱۰۰ و ۳۹ از ۱۰۰ به ثبت رسیده است. کریس اوانجلیستا از اسلش فیلم در بخشی از یادداشت خود برای جدیدترین ساخته‌ی لین بوسمن نوشته است: «مارپیچ رمز و راز اصلی خود را بدون هیچ پیچش یا جذابیتی ارائه می‌کند تا جایی که فیلم‌نامه سرسری به نظر می‌رسد. همچنین تله‌های مرگ حاضر در فیلم هم مرموز و جذاب نیستند.» کارگردانی مارپیچ را دارن لین بوسمن بر عهده دارد و کریس راک، ماریسول نیکولز و ساموئل ال. جکسون بازیگران اصلی آن هستند.

نام فیلم هفته اکران فروش آخر هفته فروش کلی
یک مکان ساکت ۲
A Quiet Place Part II
۳ ۱۱.۶ ۱۰۸
در هایتس
In the Heights
۱ ۱۱.۴ ۱۱.۴
پیتر خرگوشه ۲: فراری
Peter Rabbit 2: The Runaway
۱ ۱۰.۴ ۱۰.۴
احضار: شیطان مرا وادار کرد
The Conjuring: The Devil Made Me Do It
۲ ۴۳.۸ ۱۰
کروئلا
Cruella
۳ ۶.۷ ۵۶
اسپیریت رام نشده
Spirit Untamed
۲ ۲.۵ ۱۰.۲
درب بعدی خانه: دیدار با سیاه‌پوستان ۲
The House Next Door: Meet the Blacks 2
۱ ۱.۰۶ ۱.۰۶
خشم مردانه
Wrath of Man
۶ ۰.۶ ۲۵.۹
ملکه زنبورها
Queen Bees
۱ ۰.۳ ۰.۳
مارپیچ
Spiral
۵ ۰.۳ ۲۲.۶

* رقم فروش بر اساس میلیون دلار است.

منبع: Box Office Mojo

نوشته زور فیلم‌های کمدی و موزیکال هم به یک مکان ساکت ۲ نرسید (باکس آفیس هفته) اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala