فیلم‌های ترسناک ما را وارد دایره‌ای از وحشت می‌کنند تا بدون استرس از قبض روح شدن توسط ارواح و خون‌آشام‌ها در عالم حقیقی، ترس را تجربه کنیم. علمی‌تخیلی‌ها و آثار فانتزی روح‌مان را به پرواز درمی‌آورند و ما را به جهانی خیالی می‌برند. سایر ژانرهای سینمایی هم چنین حالاتی را در مخاطب ایجاد می‌کنند تا برای مدتی، حقیقت محض از بیننده فاصله بگیرد.   سال ۲۰۲۱ تا این لحظه برای فیلم‌های اکشن، سال نسبتا پرباری بوده است. عناوین مختلفی در این ژانر پرطرفدار اکران شدند و برخی‌شان نیز قرار است در سال جاری راهی سالن‌های سینما شوند. در این مقاله می‌خواهیم به ۱۵ فیلم اکشن برتر سال ۲۰۲۱ بپردازیم که دیدنشان برای هواداران این ژانر به‌شدت جذاب و هیجان‌انگیز خواهد بود. در این بین، آثاری هم وجود دارند که هنوز به پرده‌ی نقره‌ای نرسیده‌اند اما اگر مجددا با تاخیر مواجه نشوند، به احتمال زیاد در ادامه‌ی سال ۲۰۲۱ به نمایش درمی‌آیند.

بهترین فیلم‌های علمی تخیلی سال ۲۰۲۱

۱۵. آشوب مدام (Chaos Walking)

آشوب مدام

  • کارگردان: داگ لیمان
  • بازیگران: دیزی ریدلی، تام هالند، مدس میکلسن، نیک جوناس، کرت ساتر و…
  • تاریخ اکران: ۵ مارس ۲۰۲۱ (۱۵ اسفند ۱۳۹۹)
  • امتیاز متاکریتیک: ۳۸ از ۱۰۰

این فیلم بر اساس نخستین کتاب از سه‌گانه‌ی «آشوب مدام» پاتریک نس ساخته شده است و با درون‌مایه‌ای علمی‌تخیلی و پساآخرالزمانی‌، المان‌های ژانر اکشن را نیز به مخاطب ارائه می‌دهد. داستان فیلم آشوب مدام در آینده‌ای عجیب روایت می‌شود که در آن تمام زنان و دختران کشته یا ناپدید شده‌اند و حالا تصاویر و صداهایی که نویز نام دارند، تنها راه ارتباطی و ورود افراد و موجودات زنده به ذهن یک‌دیگر هستند. یکی از بازمانده‌ها در تلاش‌ است تا راهی برای پی بردن به علت این کشتار و وقایع عجیب پیش‌رو پیدا کند و در این مسیر با حقایق غیرقابل‌باوری روبه‌رو می‌شود.

چرا این فیلم ارزش دیدن را دارد؟

این فیلم اکشن و علمی‌تخیلی، نمرات پایینی را از منتقدان دریافت کرد و در فروش هم با شکست مواجه شد. اما اگر به آثاری که بر اساس کتاب‌های زیرژانر «جوان بالغ» (Young Adult) (منظور آثاری‌ست که در آن‌ها به رفتارهای جوانانی پرداخته می‌شود که در شرایط دشوار همانند بزرگسالان، به دور از هیجانات و واکنش‌های هیستریک دوره‌ی بلوغ و جوانی تصمیم می‌گیرند.) ساخته می‌شوند علاقه دارید، فیلم آشوب مدام با در اختیار داشتن یک فیلم‌نامه‌ی جذاب و خلاقانه و تیم بازیگری قدرتمندش می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای تماشا باشد.

۱۴. غول مرحله آخر (Boss Level)

غول مرحله آخر

  • کارگردان: جو کارنهان
  • بازیگران: مل گیبسون، فرانک گریلو، اریک اعتباری، ویل ساسو، نائومی واتس
  • تاریخ اکران: ۵ مارس ۲۰۲۱ (۱۵ اسفند ۱۳۹۹)
  • امتیاز متاکریتیک: ۵۶ از ۱۰۰

فیلم‌های اکشن در سال‌های اخیر، اغلب به زندگی فردی یا اجتماعی قهرمانانی پرداخته‌اند که از مشکلات روحی یا روانی رنج می‌برند و مدام در دل گرفتاری‌ها و وضعیت‌های غیرعادی اسیر می‌شوند. حالا این خصوصیات رفتاری را با سکانس‌های شلوغ تعقیب و گریز یا انفجارهای گسترده ترکیب کنید تا به محصول نهایی نزدیک شوید. فیلم غول مرحله آخر با «آشوب مدام» به نمایش درآمد و با توجه به نظر منتقدان، از یک اثر متوسط فراتر نرفت. اما اگر نقش‌آفرینی مل گیبسون، فرانک گریلو و نائومی واتس را در این فیلم اکشن ببینید، احتمالا از شیمی بازیگران، ضرباهنگ سریع و لحظات هیجان‌انگیزش لذت خواهید برد.

چرا باید این فیلم را تماشا کنید؟

فیلم غول مرحله آخر داستان فردی به‌نام روی (فرانک گریلو) را روایت می‌کند. بازنشسته‌ی نیروهای ویژه که درست در روز مرگ‌اش، به‌دلیل خوش‌شانسی و اتفاقاتی عجیب در دام یک حلقه‌ی زمانی بدون وقفه می‌افتد. پیرنگ اصلی فیلم‌نامه چیز جدید و خلاقانه‌ای نیست زیرا بارها چنین ایده‌هایی را در فیلم‌های مختلفی مانند «لبه‌ی فردا» دیده‌ایم. اما اگر به‌سراغ آثار منتشرشده در سال ۲۰۲۱ می‌گردید و می‌خواهید یک فیلم اکشن خوش‌ساخت را با محوریت زمان و حلقه‌های زمانی ببینید، غول مرحله آخر را از دست ندهید.

۱۳. گودزیلا در برابر کونگ (Godzilla vs. Kong)

گودزیلا در برابر کونگ

  • کارگردان: آدام وینگارد
  • بازیگران: الکساندر اسکاشگورد، میلی بابی براون، ربکا هال، برایان تایری هنری، ایزا گونزالس و…
  • تاریخ اکران: ۳۱ مارس ۲۰۲۱ (۱۱ فروردین ۱۴۰۰)
  • امتیاز متاکریتیک: ۵۹ از ۱۰۰

تقریبا همه‌ی سینمادوستان و افرادی که به هنر هفتم علاقه دارند با کینگ کونگ و گودزیلا آشنا هستند. هیولاهای ماندگار تاریخ سینما که با جثه‌‌های بزرگ و ترسناک‌شان باعث ساخت فیلم‌های خاطره‌انگزی شدند. از فیلم «کینگ کونگ» پیتر جکسون گرفته تا آثار قرن بیستمی و عناوین نسبتا جدیدتر گودزیلا در هزاره‌ی سوم که همگی‌شان قدرت‌نمایی این هیولاهای محبوب را بر روی پرده‌ی نقره‌ای نشان می‌دهند. آدام وینگارد امسال با ساخت گودزیلا در برابر کونگ، چهارمین فیلم از دنیای سینمایی هیولاهای برادران وارنر را به‌وجود آورد. این فیلم اکشن هیولامحور، دنباله‌‌ای بر فیلم‌های «کونگ: جزیره‌ی جمجمه» در سال ۲۰۱۷ و «گودزیلا: سلطان هیولاها» در سال ۲۰۱۹ است که نبرد حماسی این دو رقیب دیرینه را به‌تصویر می‌کشد.

چرا این فیلم ارزش دیدن را دارد؟

فیلم گودزیلا در برابر کونگ یک برداشت مدرن از ماجراهای دو هیولای کلاسیک و ماندگار صنعت سرگرمی است. فیلمی مهیج و مملو از سکانس‌های اکشن و حماسی که می‌تواند طرفداران این ژانر را راضی نگه دارد. به تمام این موارد بازی تماشایی میلی بابی براون را هم اضافه کنید تا چهارمین فیلم از دنیای سینمایی هیولاهای برادران وارنر برای عاشقان گودزیلا و کونگ، تبدیل به عنوانی به‌یادماندنی شود.

۱۲. مورتال کامبت (Mortal Kombat)

مورتال کامبت

  • کارگردان: سایمون مک‌کوید
  • بازیگران: لوئیس تان، جو تسلیم، جسیکا مک‌نامی، جاش لاوسون، تادانابو آسانو و…
  • تاریخ اکران: ۲۳ آوریل ۲۰۲۱ (۳ اردیبهشت ۱۴۰۰)
  • امتیاز متاکریتیک: ۴۴ از ۱۰۰

اگر با جهان گسترده‌ی بازی‌های ویدیویی آشنایی داشته باشید و از مبارزات رزمی خشونت‌آمیز لذت ببرید، احتمالا نام سری محبوب مورتال کامبت را شنیدید یا حداقل یک نسخه از آن را تجربه کرده‌اید. این مجموعه‌ی قدیمی با سینما هم غریبه نیست و در سال‌های ۱۹۹۵ و ۱۹۹۷ میلادی، دو قسمت از فیلم‌های مورتال کامبت در سالن‌های سینما به‌نمایش درآمدند. سایمون مک‌کوید امسال با ساخت سومین قسمت، یک نسخه ریبوت (راه‌اندازی مجدد) را به مخاطبین ارائه داد که توجه منتقدان را جلب نکرد اما فروش متوسطی را در گیشه به‌دست آورد.

چرا این فیلم ارزش دیدن را دارد؟

ملاقات با نوستالژی‌ها در قالب آثار مدرن همیشه جذاب و دوست‌داشتنی‌ است. این عناوین شاید از لحاظ فنی و ویژگی‌های داستانی دارای ضعف‌های متعددی باشند اما همچنان می‌توان به دیدن‌شان ادامه داد و از آن‌ها لذت برد. نسخه جدید مورتال کامبت یک فیلم اکشن مبارزه‌ای است که طرفداران قدیمی مجموعه را به دیدار مجدد با شخصیت‌های ماندگاری مانند اسکورپیون، ساب-زیرو، لیو کانگ، سونیا بلید و کونگ لائو دعوت می‌کند؛ بنابراین اگر از هواداران سرسخت مورتال کامبت هستید، از طریق نمایشگرهایتان به تماشای فنون رزمی نفس‌گیر بنشینید و لذت ببرید.

۱۱. ‌سریع و خشمگین ۹ (Fast & Furious 9)

سریع و خشمگین ۹

  • کارگردان: جاستین لین
  • بازیگران: وین دیزل‌، جان سینا، شارلیز ترون، میشل رودریگز، جوردانا بروستر و…
  • تاریخ اکران: ۲۵ ژوئن ۲۰۲۱ (۴ تیر ۱۴۰۰)
  • امتیاز متاکریتیک: ۵۶ از ۱۰۰

فرنچایز محبوب سریع و خشمگین جزو یکی از مهم‌ترین مجموعه‌های فیلم اکشن در دهه‌ی اخیر محسوب‌ می‌شود. این سری با در اختیار داشتن تیم بازیگری جذاب، سکانس‌های هیجان‌انگیز اتوموبیل‌رانی، تعقیب و گریزهای نفس‌گیر و شخصیت‌های به‌یادماندنی‌اش، ژانر اکشن را به‌نوعی بازتعریف کرده است. فیلم سریع و خشمگین ۹ پیش از انتشار با حواشی بسیاری همراه بود و هنگام اکران هم نتوانست فروش مناسبی را در گیشه کسب کند. داستان جدیدترین قسمت از مجموعه‌ی سریع و خشمگین به ماجراهای جنجالی و تقابل دومینیک تورتو (وین دیزل) با برادرش جیکوب (جان سینا) می‌پردازد و از لحاظ داستانی، وقایع قبل از قسمت اول را روایت می‌کند.

چرا باید این فیلم را تماشا کنید؟

قسمت‌های مختلف فرنچایز سریع و خشمگین اکثر اوقات به‌دلیل حفره‌های موجود در فیلم‌نامه و ضعف در شخصیت‌پردازی مورد انتقاد قرار گرفته‌اند اما به‌عنوان یک فیلم اکشن خوش‌ساخت و مهیج تحسین شده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد که برای لذت بردن از سریع و خشمگین، باید ویژگی‌های داستانی را تا حد زیادی فراموش کنید و خودتان را به دل آسفالت و نبرد ماشین‌ها بسپارید. این مسئله برای قسمت نهم هم صدق می‌کند اما فیلم جدید جاستین لین با استفاده از مثلث جذاب وین دیزل، جان سینا و شارلیز ترون و سکانس‌های طوفانی‌اش، بیننده را بیشتر درگیر می‌کند؛ بنابراین از تماشای F9 غاقل نشوید.

۱۰. هیچ‌کس (Nobody)

هیچ‌کس

  • کارگردان: ایلیا نایشولر
  • بازیگران: باب اودنکرک، کانی نیلسن، کریستوفر لوید
  • تاریخ اکران: ۲۶ مارس ۲۰۲۱ (۶ فروردین ۱۴۰۰)
  • امتیاز متاکریتیک: ۶۴ از ۱۰۰

هیچ‌کس یک فیلم اکشن و تریلر خوش‌ساخت است که به ماجراهای پدری آرام و درون‌گرا به‌نام هاچ منسل (باب اودنکرک) می‌پردازد. هاچ عضو سابق سازمان CIA بوده و هم‌اکنون در حومه‌ی شهر زندگی می‌کند. در پی اتفاقی ناگهانی، دو سارق به منزل وی دستبرد می‌زنند و این موضوع باعث پایان سکوت‌‌ها و سرخوردگی‌های هاچ و آغاز دورانی جدید و خشونت‌بار در زندگی او می‌شود.

چرا باید این فیلم را تماشا کنید؟

فیلم‌نامه‌ی فیلم هیچ‌کس توسط دریک کولستاد نوشته شده است. خالق سری فیلم‌های «جان ویک» که با نگارش داستانی درگیرکننده، سکانس‌های اکشن درجه یک و استفاده‌ی فوق‌العاده از کیانو ریوز، توانست به شهرت بی‌نظیری دست پیدا کند و این مجموعه‌ی محبوب را تا قسمت چهارم ادامه دهد. فیلم هیچ‌کس به اندازه‌ی «جان ویک» میخوکب‌تان نمی‌کند و شخصیت‌های ماندگاری را به‌وجود نمی‌آورد اما با ارائه‌ی یک اکشن مهیج و نفس‌گیر در کنار بازی خوب باب اودنکرک، طرفداران این ژانر را کاملا راضی خواهد کرد.

۹. بیوه‌ی سیاه (Black Widow)

بیوه‌ی سیاه

  • کارگردان: کیت شورتلند
  • بازیگران: اسکارلت جوهانسون، فلورنس پیو، دیوید هاربر، ویلیام هرت، ریچل وایس و…
  • تاریخ اکران: ۹ ژوئیه ۲۰۲۱ (۱۸ تیر ۱۴۰۰)

فیلم‌های ابرقهرمانی مارول همیشه هواداران زیادی داشته است و این موضوع برای بیوه‌ی سیاه هم صدق می‌کند. نخستین فیلم از فاز چهارم و ۲۴امین فیلم جهان سینمایی مارول (Marvel Cinematic Universe) قرار است به ماجراهای قبل از «انتقام‌جویان: جنگ ابدیت» و گذشته‌ی ناتاشا رومانوف (بیوه‌ی سیاه) بپردازد. او در حال حاضر تحت نظر دولت و نیروهای امنیتی قرار دارد و باید با ماندن در شهر بوداپست کشور مجارستان، مشکلات پیش‌رویش را از بین ببرد.

چرا «بیوه‌ی سیاه» فیلم مهمی است؟

سال‌هاست که هواداران به‌معنای واقعی کلمه خواهان اکران بیوه‌ی سیاه هستند. شخصیت ناتاشا رومانوف همیشه جزو کاراکترهای موردعلاقه‌ی طرفداران MCU بوده و تا همین لحظه هم انتشار این فیلم به‌شدت طول کشیده است. حالا باید منتظر بمانیم و ببینیم اولین عنوان از فاز چهارم جهان سینمایی مارول با نقش‌آفرینی اسکارلت جوهانسون چگونه خواهد بود. یک فیلم اکشن و ابرقهرمانی موردانتظار که می‌تواند به یکی از بهترین آثار این ژانر در سال جاری تبدیل شود و گیشه را منفجر کند!

۸. مرد آزاد (Free Guy)

مرد آزاد

  • کارگردان: شان لِوی
  • بازیگران: رایان رینولدز، جودی کومر، تایکا وایتیتی، لیل رل هاوری
  • تاریخ اکران: ۱۳ آگوست ۲۰۲۱ (۲۲ مرداد ۱۴۰۰)

تاکنون فیلم‌ها و انیمیشن‌های گوناگونی با محوریت حضور شخصیت‌ها در جهان بازی‌های ویدیویی مانند انیمیشن «رالف خرابکار» ساخته شده است. در اینگونه آثار یا شخصیت‌هایی را می‌بینیم که در عالم بازی‌ها گرفتار شده‌اند و خواهان بازگشت به دنیای حقیقی هستند یا با افرادی همراه می‌شویم که جزوی از بازی‌اند و در آن به زندگی‌شان ادامه می‌دهند. ساخته‌ی جدید شان‌ لِوی یک فیلم اکشن کمدی با ویژگی‌های ژانر علمی‌تخیلی است که رایان ریندولدز دوست‌داشتنی را وارد این جهان شگفت‌انگیز خواهد کرد.

چرا «مرد آزاد» فیلم مهمی است؟

ریندولدز در این فیلم نقش یک صندوق‌دار بانک را به‌نام «گای» بازی می‌کند که به‌عنوان شخصیتی فرعی (NPC) در یک بازی ویدیویی که «شهر آزاد» نام دارد و بی‌شباهت به جهان‌های مجموعه‌ی GTA و فورتنایت نیست به زندگی‌اش ادامه می‌دهد. گای در پی اتفاقی عجیب و ناگهانی، به خودآگاهی می‌رسد و می‌خواهد علاوه‌بر قرار گرفتن در جایگاه قهرمان اصلی، سازندگان را نسبت به ادامه‌ دادن بازی ترغیب کند. به‌نظر می‌رسد فیلم مرد آزاد پتانسیل تبدیل شدن به یک کمدی-اکشن سرگرم‌کننده و هیجان‌انگیز را دارد و می‌تواند به واسطه‌ی حضور قدرتمند رایان رینولدز، خاطرات شیرین ددپول را برای هواداران زنده کند.

۷. دختر شیرین (Sweet Girl)

دختر شیرین

  • کارگردان: برایان اندرو مندوزا
  • بازیگران: جیسون موموآ، ایزابلا مونر، مانوئل گارسیا-روفلو، ماریسا تومی، جاستین بارتا
  • تاریخ اکران: ۲۰ آگوست ۲۰۲۱ (۲۹ مرداد ۱۴۰۰)

اگر به تمام فیلم‌های اکشنی که قرار است در سال ۲۰۲۱ منتشر شوند نگاهی بیاندازید، فهرست بلندبالایی را خواهید دید که تقریبا همه‌شان موردانتظار و حائز اهمیت هستند. دختر شیرین به ماجراهای پرفراز و نشیب پدری می‌پردازد که می‌خواهد از قاتلین همسرش انتقام بگیرد و در این میان باید از دختر کوچک‌اش نیز مراقبت کند. محصول جدید شبکه‌ی نتفلیکس یک اکشن دلهره‌آور خواهد بود که باری دیگر قصد دارد مبحث مهم انتقام را مورد واکاوی قرار دهد؛ این‌بار با استفاده از جیسون موموآ.

چرا «دختر شیرین» فیلم مهمی است؟

این فیلم اکشن موردانتظار نخستین اثر برایان اندرو مندوزا در مقام کارگردان است و توسط نتفلیکس پخش خواهد شد. بازگشت جیسون موموآ از اعماق اقیانوس‌ها به دل خشکی و قرار گرفتن در داستانی خشونت‌بار و آمیخته به انتقام، می‌تواند خبر خوبی برای طرفداران‌اش باشد. در مجموع دختر شیرین فیلم مهمی است که توانایی تبدیل تابستان داغ را به استخری از خون خواهد داشت؛ هرچند باید ببینیم مقوله‌ی انتقام تا چه اندازه در این اثر نهادینه می‌شود.

۶. ونوم: بگذارید کارنیج بیاید (Venom: Let There Be Carnage)

ونوم: بگذارید کارنیج بیاید

  • کارگردان: اندی سرکیس
  • بازیگران: تام هاردی، وودی هارلسون، میشل ویلیامز، رید اسکات، نائومی هریس
  • تاریخ اکران: ۲۴ سپتامبر ۲۰۲۱ (۲ مهر ۱۴۰۰)

تام هاردی سال‌هاست که تبدیل به یکی از جدی‌ترین هنرپیشه‌های هالیوود شده است. بازیگری که با تجربه‌ی نقش‌های مختلف، همیشه چیزهایی جدیدی را برای رو کردن در اختیار دارد. هاردی در سال ۲۰۱۸ با فیلم ونوم به سینماها آمد و یکی از متفاوت‌ترین بازی‌های دوران کاری‌اش را به نمایش گذاشت. حالا سه سال از آن ماجرا گذشته و تام هاردی در فیلم اکشن ونوم ۲ بار دیگر به‌سراغ ابرشرور مارول کامیکس خواهد رفت تا این‌بار با کارنیج مقابله کند.

چرا «ونوم ۲» فیلم مهمی است؟

«ونوم: بگذارید کارنیج بیاید» قرار است معجونی شگفت‌انگیز از کمدی، ویژگی‌های ابرقهرمانانه و المان‌های گسترده‌ی ژانر اکشن باشد. تام هاردی پیش از این تایید کرده بود که برای سه‌گانه‌ی ونوم قرارداد امضا کرده است؛ بنابراین با خیال راحت تا آغاز فصل پاییز منتظر بمانید زیرا نسخه‌ی سوم نیز در آینده‌ای نه‌چندان دور منتشر خواهد شد. اگر دوست دارید به فیلم‌های ابرقهرمانی و بلاک‌باستر‌های (آثار پرفروش و پروژه‌های عظیم سینمایی) شلوغ مارول کمی استراحت دهید و فضای نسبتا سنگین و تاریک‌تری را تجربه کنید، از همین حالا برای اکران ونوم ۲ آماده شوید.

۵. زمانی برای مردن نیست (No Time to Die)

زمانی برای مردن نیست

  • کارگردان: کری فوکوناگا
  • بازیگران: دنیل کریگ، رامی مالک، لئا سیدو، نائومی هریس، آنا د مارس و…
  • تاریخ اکران: ۸ اکتبر ۲۰۲۱ (۱۶ مهر ۱۴۰۰)

سری جیمز باند از زمان ورود به دنیای سینما با فیلم «دکتر نو» تا به امروز، همیشه در زمزه‌ی بهترین آثار اکشن و جاسوسی قرار داشته است. بعد از موفقیت‌های «اسپکتر» سونی پیکچرز تصمیم گرفت تا ساخت دنباله‌ی داستان جیمز باند را آغاز کند اما سم مندس کارگردانی مجدد این پروژه را قبول نکرد و پس از انتخاب میان گزینه‌های مطرحی مانند دنی بویل، دنی ویلنوو و کریستوفر نولان، در نهایت قرعه به‌نام کری فوکوناگا افتاد تا پس از شش سال، این جاسوس محبوب را به سینماها برگرداند.

چرا «زمانی برای مردن نیست» فیلم مهمی است؟

این فیلم اکشن و مهیج قرار است ماجراهای جیمز باند را در سواحل جامائیکا دنبال کند. این مامور کهنه‌کار پس از جریانات فیلم «اسپکتر» به‌نوعی خود را بازنشست کرده و می‌خواهد باقی زندگی‌اش را در آرامش بگذراند و کمی استراحت کند. اما این لحظات آرام عمر کوتاهی خواهند داشت زیرا با ورود یکی از دوستان قدیمی باند به داستان، ورق برمی‌گردد و دوباره‌ اتفاقات تازه‌ای پیرامون مسائل امنیتی و ترور یک دانشمند بزرگ به‌وجود می‌آید. هنوز جزئیات چندانی از شخصیت‌ها و ویژگی‌های داستانی در دسترس نیست اما از همین لحظه خودتان را برای یکی از اکشن‌ترین فیلم‌های سال آماده کنید.

۴. جاودانگان (Eternals)

جاودانگان

  • کارگردان: کلویی ژائو
  • بازیگران: آنجلینا جولی، کیت هرینگتون، هری استایلز، سلما هایک، ریچارد مدن و…
  • تاریخ اکران: ۵ نوامبر ۲۰۲۱ (۱۴ آبان ۱۴۰۰)

کلویی ژائو امسال با فیلم «سرزمین آواره‌ها» اسکار را به خانه برد و موفقیت‌های بسیاری را کسب کرد. او می‌خواهد در تجربه‌ی جدیدی که حاصل همکاری‌اش با مارول است، وارد جهان ابرقهرمانان شود و فیلم پرستاره‌ی جاودانگان را کارگردانی کند. مارول در سال ۲۰۲۱ پروژه‌های زیادی دارد و احتمال موفقیت‌ اکثرشان هم تا حدود زیادی بالاست اما برخی از طرفداران، فیلم اکشن و ابرقهرمانی جاودانگان را اثر مهم‌تری می‌دانند که می‌تواند بسیار سرنوشت‌ساز باشد.

چرا «جاودانگان» فیلم مهمی است؟

این عنوان موردانتظار از لحاظ داستانی به ماجراهای بعد از فیلم «انتقام‌جویان: پایان بازی» اختصاص دارد. در پی یک فاجعه‌ی غیرمنتظره، جاودانگان که نژادی نامیرا هستند و بیش از ۷۰۰۰ سال در کره‌ی زمین به‌شکل مخفیانه‌ای زندگی کرده‌اند، باید از مکان‌های امن‌شان خارج شوند و به اتحاد با یک‌دیگر برسند. نسل بشر و کره‌ی زمین در حال حاضر بیشتر از هر زمان دیگری مورد تهدید دشمنان قرار دارد و جاودانگان باید با شکست نیروهای دشمن، از انسان‌ها و سکونت‌گاهشان محافطت کنند. کافی‌ست نگاهی به اسامی بازیگران این فیلم بیاندازید تا برای دیدار با جاودانگان در اواسط پاییز آماده شوید.

۳. تاپ گان: ماوریک (Top Gun: Maverick)

تاپ گان: ماوریک

  • کارگردان: جوزف کوشینسکی
  • بازیگران: تام کروز، وال کیلمر، جنیفر کانلی، مایلز تلر، اد هریس
  • تاریخ اکران: ۱۹ نوامبر ۲۰۲۱ (۲۸ آبان ۱۴۰۰)

تاپ گان: ماوریک یک فیلم اکشن نظامی است که در سال جاری توسط کمپانی پارامونت پیکچرز منتشر خواهد شد. این اثر موردانتظار به‌عنوان دنباله‌ای بر فیلم «تاپ گان» محصول ۱۹۸۶ شناخته می‌شود. تام کروز و وال کیلمر در قسمت اول هم حشور داشتند و بعد از ۳۵ سال دوباره با یک‌دیگر هم‌بازی خواهند شد. داستان قسمت دوم فیلم تاپ گان به ماجراهای مامور ماوریک و افسر همراه او می‌پردازد که برای انجام ماموریتی خطیر، با یک هواپیمای فوق‌پیشرفته‌ی اف-۱۸ راهی آسمان‌ها می‌شوند.

چرا «تاپ گان: ماوریک» فیلم مهمی است؟

تام کروز با حضور قدتمندش در سری فیلم‌های «ماموریت غیرممکن» ثابت کرد که توانایی‌های بسیاری در آثار اکشن دارد و می‌تواند آدرلاین بیننده را به اوج برساند. حضور یک فیلم نفس‌گیر و طوفانی با محوریت هواپیماهای جنگنده در سال ۲۰۲۱، به‌شدت حائز اهمیت خواهد بود زیرا می‌تواند علاقه‌مندان به این ژانر را راهی سالن‌های سینما کند و جانی دوباره به اکشن‌های نظامی ببخشد. علاوه‌بر تمام این موارد، حضور مجدد تام کروز و وال کیلمر در یک فیلم سینمایی بعد از نزدیک به چهار دهه، یکی از دلایل اهمیت این عنوان موردانتظار است.

۲. مرد پادشاه (The King’s man)

مرد پادشاه

  • کارگردان: متیو وان
  • بازیگران: لیام نیسون، رالف فاینز، دنیل برول، چارلز دنس، متیو گود و…
  • تاریخ اکران: ۲۲ دسامبر ۲۰۲۱ (۱ دی ۱۴۰۰)

فیلم‌های اکشن ماجراجویانه‌ای که با درون‌مایه‌های تاریخی و ویژگی‌های آثار کلاسیک ساخته می‌شوند، از محبوبیت بالایی نزد سینمادوستان برخوردارند. فرنچایز مرد پادشاه یا «کینگزمن» یکی از همین عناوین است که با داستان‌های مرموز و شخصیت‌های به‌یادماندنی‌اش، جزو فیلم‌های پرطرفدار این ژانر به‌حساب می‌آید. جدیدترین قسمت از فیلم مرد پادشاه به وقایع قبل از دو نسخه اصلی یعنی «کینگزمن: سرویس مخفی» و «کینگزمن: محفل طلایی» که به ترتیب در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷ منتشر شدند خواهد پرداخت.

چرا «مرد پادشاه» فیلم مهمی است؟

متیو وان کارگردانی قسمت آخر این سه‌گانه را که به‌عنوان پیش‌درآمد دو نسخه‌ی اول شناخته می‌شود نیز بر عهده دارد و با تیم بازیگری قوی‌اش، داستان تقابل شخصیت‌های اصلی را در برابر آنتاگونیست‌ها (ضد قهرمان) و قتل‌های سازمان‌یافته‌ی شهر به‌تصویر خواهد کشید. اگر دلتان می‌خواهد جهان خاکستری یک فیلم اکشن مرموز را تجربه کنید و در خیابان‌های عصر ویکتوریایی به‌دنبال سرنخ بگردید، تا نخستین روز از فصل زمستان در کاخ پادشاه منتظر بمانید.

۱. ماتریکس ۴ (The Matrix 4)

ماتریکس ۴

  • کارگردان: لانا واچوفسکی
  • بازیگران: کیانو ریوز، کری-ان ماس، یحیی عبدالمتین دوم، نیل پاتریک هریس، جیدا پینکت اسمیت و…
  • تاریخ اکران: ۲۲ دسامبر ۲۰۲۱ (۱ دی ۱۴۰۰)

چه چیزی هیجان‌انگیزتر از دیدار دوباره با جهان ماتریکس، نئو و ترینیتی خواهد بود؟  از زمان اکران اولین فیلم ماتریکس تا به امروز ۲۲ سال گذشته است و در طول این سال‌ها، دنباله‌های این فرنچایز محبوب و آثار مشابه دیگری بر روی پرده‌ی نقره‌ای نمایش داده شده‌اند. اما حضور قسمت چهارم ماتریکس در فهرست بهترین فیلم‌های اکشن سال ۲۰۲۱ بسیار شگفت‌انگیز است. این‌بار لانا واچوفسکی به تنهایی وظیفه‌ی کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی ماتریکس ۴ را بر عهده دارد و برخلاف سه‌گانه‌ی اصلی خبری از حضور خواهر او، لی‌لی واچوفسکی در پروسه‌ی ساخت فیلم نخواهد بود. کیانو ریوز و کری-ان ماس در نقش‌های به‌یادماندنی‌شان (نئو و ترینیتی) بازمی‌گردند اما خبری از دیگر کاراکترهای قدیمی نیست و بازیگران جدیدی مانند نیل پاتریک هریس، جیدا پیکنت اسمیت و… به پروژه پیوسته‌اند.

چرا «ماتریکس ۴» فیلم مهمی است؟

این عنوان موردانتظار، مهم‌ترین فیلم اکشن سال ۲۰۲۱ خواهد بود که اگر داستان جذابی را روایت کند، شیمی مناسبی میان بازیگران جدیدش به‌وجود بیاورد و با سکانس‌های پرتنش و طوفانی‌اش باعث شگفتی طرفداران شود، علاوه‌بر فروش بی‌نظیر در گیشه می‌تواند در فصل جوایز هم موفقیت‌های بسیاری را کسب کند. ماتریکس ۴ هم هم‌زمان با فیلم «مرد پادشاه» در نخستین روز زمستان اکران خواهد شد و این موضوع شاید به روند فروش و دیده شدن ساخته‌ی متیو وان آسیب بزند. در مجموع باید تا زمان انتشار اثر جدید لانا واچوفسکی منتظر بمانیم و این انتظار کاملا عقلانی است زیرا با یکی از هیجان‌انگیزترین فیلم‌های سال مواجه‌ایم.

منبع: Marie Claire

نوشته ۱۵ فیلم اکشن برتر سال ۲۰۲۱ که نباید از دست دهید اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala