مارول تقریبا برای همه انتقامجویان اصلی، فیلمهای مستقل ارائه داده است، از جمله چند مجموعه تلویزیونی جدید برای بازیگران جدیدتر اما ناتاشا رومانوف، به عنوان یکی از اولین انتقامجویان معرفی شده در فاز ۱ مارول، از آن توجهات اولیه جا مانده بود. با وجود مرگ دلخراش ناتاشا در فیلم انتقامجویان: بازی پایانی، فیلم بیوه سیاه ادای احترامی است به شخصیت او و با ایجاد خط داستانی جدیدی برای مجموعه، پیش میرود.
- ۱۲ سوال بیپاسخ فیلم بیوهی سیاه
- چه اتفاقی برای بیوهی سیاه و هاوکآی در بوداپست افتاد؟
- آیا بیوهی سیاه فلورنس پیو را به اسکار میرساند؟
این فیلم مستقل مورد انتظار در مورد ناتاشا رومانوف، نه تنها از لحاظ فروش در گیشه موفق نبوده بلکه مورد انتقاد قرار گرفته که آیا واقعا متعلق به فازی است که مارول در آن قرار دارد یا نه، چرا که داستان فیلم پس از وقایع جنگ داخلی اتفاق میافتد و به فیلم جنگ ابدیت منتهی میشود که هر دو در فاز ۳ مارول جا داشتند اما بیوه سیاه در فاز ۴ مارول اکران شده است. مخاطبان نظر بر این داشتند که شاید روایت داستان بیوه سیاه در فاز ۲ یا ۳ مناسبتر بود و بهتر بود تا در آن زمان به بررسی زندگی خانواده از هم گسیخته ناتاشا و پیوند نزدیک او با کلینت بارتون پرداخته شود.
به دلیل همهگیری کرونا، تاریخ انتشار بیوه سیاه بیش از یک سال عقب افتاد و موجب شد تا مردم، فیلم مستقل این شخصیت را که از سال ۲۰۱۰ با مارول همراه است، دیرتر ببینند. پیشتر قرار بود بیوه سیاه اولین فیلم فاز ۳ مارول در کنار مرد عنکبوتی: دور از خانه باشد. اگرچه هنوز اولین فیلم مارول است که از سال ۲۰۱۹ اکران میشود اما هیاهوی آن تحتالشعاع موفقیت سریالهای وانداویژن، شاهین و سرباز زمستان و لوکی قرار گرفت که در دیزنیپلاس منتشر شدهاند. اگرچه اینها، همه عوامل موثر در کاهش فروش فیلم نیستند اما به راستی چرا جایگاه بیوه سیاه در گیشه نشاندهنده آیندهای خوب برای مارول و دیزنی نیست؟
کاهش فروش بیوه سیاه در هفته دوم اکران
بیوه سیاه نهم ژوئیه در سینماها اکران شد و علاوه بر آن، برای افرادی ک اکانت ویژه در دیزنیپلاس دارند نیز انتشار یافت تا با پرداخت ۳۰ دلار به مدت یک ماه به فیلم دسترسی داشته باشند. در حالی که فیلمهای بزرگی مانند یک مکان ساکت ۲ و سریع و خشمگین ۹ قبل از بیوه سیاه فروش خوبی داشتند اما این فیلم موفق شد بیشترین فروش هفته اول در دوران کرونا را رقم بزند. در هفته افتتاحیه ۲۱۹.۲ میلیون دلار در سراسر جهان درآمد کسب کرد که سهم فروش داخلی از آن ۸۰.۴ میلیون دلار بود. طرفداران مارول بیش از دیگران مشتاق بازگشت به سینماها بودند و تاکنون بیوه سیاه بیشترین پیشفروش بلیط را در سال ۲۰۲۱ داشته و حتی از پیشفروش فیلمهای آینده مارول مانند دکتر استرنج و مرد عنکبوتی پیشی گرفته است. با اضافه شدن درآمد حاصل از فروش در دیزنیپلاس، بیوه سیاه پس از پلنگ سیاه و کاپیتان مارول در جایگاه سومین فیلم مستقل اصلی و پرفروش مارول قرار گرفت.
در حالی که به نظر میرسید موفقیت هفته افتتاحیه فیلم نشاندهنده وسعت فروش آن باشد اما فروش هفته دوم به مثابه آب سردی بر پیکر این تفکر بود. جدا از رکوردی که در هفته اول اکران به جا گذاشت، بیوه سیاه رکورد دیگری نیز در بین فیلمهای مارول ثبت کرد و آن، بیشترین افت فروش هفته دوم گیشه بود. سقوط ۶۷ درصدی که حتی از افت ۶۲ درصدی مرد مورچهای نیز فراتر رفت. فیلم از لحاظ فروش در هفته دوم پس از فیلم هرج و مرج فضایی ۲ در جایگاه دوم قرار گرفت که با نقدهای نسبتا ضعیفی روبرو شده بود. در حالی که بیوه سیاه نظرات مثبت منتقدان را دریافت کرد و با وجود داشتن امتیاز ۸۲ از منتقدان و ۹۱ از مخاطبان در راتن تومیتوز، احتمالا آینده اکرانهای سینمایی مارول را با چالش روبهرو کند.
چرا فروش گیشه بیوه سیاه برای مارول ناامیدکننده است
در طول دهه گذشته، فیلمهای مارول دارای موفقیتی ثابت و مداوم در گیشه در سینماهای سراسر جهان بودهاند و طرفداران از دیدن آنها بر روی پرده لذت میبردند. نزدیک به دو سال پس از اکران، فیلم بازی پایانی با پشت سر گذاشتن تایتانیک و آواتار، رکورددار پردرآمدترین فیلم در تمام تاریخ شد تا اینکه آواتار پس از اکران مجدد در چین، در مارس ۲۰۲۱ این عنوان را پس گرفت. بازی پایانی تنها در مدت ۱۱ روز پس از اکران خود ۲ میلیارد دلار درآمد کسب کرد، پس میتوان با قاطعیت گفت که مارول فیلمهای خود را برای فروش در گیشه در سطح بالایی آماده میکند. بیوه سیاه به عنوان دومین فیلم مارول که پس از بازی پایانی منتشر شده است، کاهش فروشی ناامیدکننده برای مارول دربرداشته است.
از آنجا که بیوه سیاه در طول همهگیر شدن کرونا سه بار به تاخیر افتاد، انتظار میرفت که با اکران خود، نه تنها طرفداران مارول بلکه دوستداران فیلم در سراسر جهان را به سینماها بازگرداند. فیلم بیش از آنکه به عنوان یادبودی برای ناتاشا در بازار عرضه شود، به عنوان بازگشت مارول به سینماها معرفی شد تا راهی برای جبران تمام ضررهای سال بدون اکران ۲۰۲۰ باشد. سینماها بهترین راهحل برای چنین برندینگ و بازاریابی بودند تا تعامل مخاطبان را به همراه داشته باشند اما با توجه به کاهش بیسابقه فروش بیوه سیاه، شاید اکران در سینما بهترین راه برای فیلم های آینده نباشد و این نشان میدهد که مارول نیز با داشتن محصولی ضعیف، نسبت به استقبال کم مخاطبان، ضد گلوله نیست.
همهگیری کرونا هنوز کاملا به پایان نرسیده است، بنابراین میزان فروش بیوه سیاه ممکن است به دلیل میانگین حضور تماشاگران در بازگشت به سینماها باشد. کاملا غیرمنطقی است که مارول انتظار داشته باشد فروشی نزدیک به بازی پایانی بدست آورد، چرا که تاثیرگذاری کرونا بر فروش گیشه، قابل پیشبینی بود. بیوه سیاه پروژهای با حضور یکی از محبوب ترین شخصیتهای مارول است و شاید کاهش فروش آن، مشکلاتی را برای فیلم شانگچی و افسانه ده حلقه ایجاد کند. قبل از اکران شانگچی در سپتامبر ۲۰۲۱ اتفاقات زیادی میتواند بیافتد، از جمله آرامتر شدن شرایط کرونا و محدودیتهای آن اما با توجه به تجربه بیوه سیاه، مارول باید تدابیر ویژهای برای موفقیت آن فیلم در گیشه بیاندیشد.
تاثیر فروش بیوه سیاه در دیزنیپلاس بر آینده سینما
با وجود کاهش فروش فیلم در سینماها، بیوه سیاه در هفته افتتاحیه خود، ۶۰ میلیون دلار از طریق فروش در دیزنیپلاس در سراسر جهان به دست آورد و امیدها را زنده نگه داشت. بیوه سیاه اولین فیلمی است که برای اکانتهای ویژه دیزنیپلاس منتشر شده است، بنابراین مقایسه آن با کروئلا و مولان درست نیست. از آنجایی که درآمد هفته افتتاحیه دیزنیپلاس کمی کمتر از یک سوم فروش هفته اولیه گیشه بود، با توجه به مقدار پول به دست آمده، همچنان میتوان به فروش فیلمهای آینده به این روش امیدوار بود. این موضوع برای دیزنی نیز مثبت به نظر میرسد، چرا که از این طریق پول بیشتری نسبت فروش در سینماها به دست میآورد.
موفقیت بیوه سیاه در دیزنیپلاس به افت شدید فروش گیشه در هفته دوم دامن میزند. اگرچه تماشای فیلم در سینما معمولا به معنای صدا، تصویر و تمرکز بهتر است اما قیمت بلیطها برای یک خانواده، بسیار گران تمام میشوند و تماشای همان فیلم با ۳۰ دلار از تلویزیون شخصی میتواند گزینه بسیار بهتری از نظر مالی باشد. اکانت ویژه چندین مزیت دیگر مانند دسترسی ۳۰ روزه را نیز در اختیار بینندگان قرار میدهد ، به این معنی که مخاطبان میتوانند به جای اینکه دوباره به سینماها بروند و بلیطهای بیشتری را برای بازدید دوم خریداری کنند، در هر بازه زمانی، فیلم را هر چند بار که میخواهند دوباره تماشا کنند. به همین ترتیب، این روش احتمالا بهترین گزینه برای کسانی باشد که هنوز با وجود شیوع کرونا، با تماشای فیلم در سینماها راحت نباشند.
مبلغ به دست آمده برای بیوه سیاه از طریق اکانتهای ویژه خبر خوبی برای مارول است اما ممکن است به این معنی باشد که فروش فیلمهای آینده در سینماها در خطر خواهد بود. هنگام محاسبه درآمد فیلمهای سینمایی در سالهای اخیر از میزان فروش گیشه برای تجزیه و تحلیل موفقیت فیلم استفاده میکردند، زیرا پخش آنلاین و دیویدی تا پایان اکران سینمایی در دسترس نبود اما حالا که اکثر فیلمها همزمان با اکران در سینما، در رسانههای دیگر نیز پخش میشوند، تخمین جبران هزینههای فیلم کمی دشوارتر شده است. موفقیت آنلاین فیلمها تهدیدی بزرگ برای سینماها است که قبلا درصد مهمی از درآمد خود را به واسطه حضور سرویسهایی مانند نتفلیکس از دست دادهاند و موفقیت مارول در دیزنی پلاس این خطر را دو چندان میکند. فروش گیشه بیوه سیاه دلیلی بر این ادعاست که فیلمهای با اکران همزمان در سینماها و دیزنیپلاس، ممکن است در بلند مدت به آینده مارول لطمه بزنند.
منبع: Screenrant
نوشته چرا فروش بیوه سیاه برای مارول و دیزنی ناامیدکننده است؟ اولین بار در دیجیکالا مگ. پدیدار شد.
منبع متن: digikala