اگر بگوییم «جرج هاتز» (George Hotz) یکی از معروف‌ترین هکرهای دنیاست، چندان هم اغراق نکرده‌ایم. هاتز زمانی که بچه بود، پلی‌استیشن۳ و هم‌چنین آیفون را هک کرد؛ طوری که آن همه اپ غیرقانونی که روی آیفون خود نصب کردید و آن همه بازی که روی هاردهای پلی‌استیشن۳ خود دارید، تمام و کمال به خاطر هک‌های جرج هاتز است. هاتز اخیرا گفته که می‌خواهد نه تنها هکرها، بلکه افراد عادی هم بتوانند نرم‌افزار خودروهای هوشمند را دستکاری کنند.

جرج هاتز یک سیستم رانندگی خودکار به اسم OpenPilot ساخته که متن باز است.

چند روز پیش بود که استارتاپی به اسم Comma.ai یک بسته‌ی نرم‌افزاری جدید را برای صاحبان خودروهای هوشمند عرضه کرد. این بسته‌ی نرم‌افزاری، به افراد اجازه می‌دهد که تمام و کمال تمام سنسورهای خودروی خود و وضعیت عملکرد آن‌ها را ببینند. با این حال، بیشتر افراد چیزی از این سنسورها سر در نمی‌آورند و شرکت Comma.ai هم‌چنین یک نرم‌افزار دیگر را عرضه کرده است که اطلاعات هر خودرو را در پایگاه داده‌ای ثبت می‌کند و جزییات آن‌ها را ارایه می‌دهد. افراد حتی می‌توانند اطلاعات خودروی خودشان را به اشتراک بگذارند.

نرم‌افزاری که Comma.ai ساخته، برای هر خودرویی که بررسی می‌کند، یک فایل با فرمت DBC می‌سازد. هاتز و Comma.ai با همکاری همدیگر، می‌خواهند اطلاعات هر خودرویی که تولید می‌شود را در بیاورند و در یک فایل DBC ذخیره کنند.

هاتز می‌گوید که داده‌های تمام این خودروها است که به ساخت یک سیستم خودران کامل، کمک می‌کند. جرج هاتز یک سیستم رانندگی خودکار به اسم OpenPilot هم ساخته که متن باز است؛ او و Comma.ai حتی در دو سه سال گذشته، خودشان برای یک Acura ILX، یک Honda Civic و یک Toyota Prius سیستم رانندگی خودکار ساختند.

هاتز می‌گوید که اگر تمام افراد، فایل DBC مربوط به خودروی خودشان را تولید کنند و به اشتراک بگذارند، تا پایان سال جاری میلادی، می‌توانند کاری کنند که تا پایان سال جاری میلادی، تمام خودروها از سیستم رانندگی خودکار آن‌ها پشتیبانی کنند.

منبع: The Verge

 

منبع متن: digikala