پس از حاشیه‌های فراوان پژو ۲۰۰۸، ایران‌خودرو فروش نقدی پژو ۵۰۸ را از روز شنبه آن هم تنها در تعداد محدودی از نمایندگی‌‌های منتخب فروش خود آغاز کرد.

در تماسی که با نمایندگی‌های مختلف ایران‌خودرو داشتیم، بسیاری از آن‌ها از آغاز فروش پژو ۵۰۸ اطلاعی نداشتند تا ما را راهنمایی کنند. حتی نکته جالب‌تر این بود که یکی از کارمندان این نمایندگی‌ها در جریان نبود که خودرویی به اسم پژو ۵۰۸ وجود دارد! به همین دلیل با اشتباه گرفتن با مدل ۲۰۰۸، قصد کرد تا با دادن اطلاعات ما را راهنمایی کند. امروز قصد داریم که نگاهی کلی و منصفانه به جوانب این خودرو داشته باشیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

پژو ۵۰۸ قرار است به زودی میهمان خیابان‌های شهرمان شود.

فروش پژو ۵۰۸ در سکوت

انتظار داشتیم در سایت ایکوپرس که رسانه رسمی ایران‌خودرو است، حداقل یک مطلب کوتاه در مورد آغاز فروش محدود پژو ۵۰۸ را ببینیم که متوجه شدیم انتظار بی‌جایی داریم. در بعضی از رسانه‌ها اعلام شد که فروش این خودرو آغاز شده اما به‌طور دقیق به این موضوع اشاره نکردند که این فروش اینترنتی نیست و مردم باید به چه نمایندگی‌های منتخب و محدودی مراجعه کرد.

تحویل این خودرو ۱۰ روزه اعلام شده و مشتریان می‌توانند در صورت موجود بودن لیست فروش با مراجعه به شعبات منتخب و ارائه کپی شناسنامه و کارت ملی این اتومبیل را خریداری کنند. ضمنا علاقمندان نباید کارت بانکی خود را برای پرداخت مبلغ ناقابل این خودرو فراموش کنند!

قیمت ناقابل؟ مگر چقدر است؟

۱۷۹ میلیون تومان! بگذارید رُندش کنیم که خیالمان راحت‌ شود؛ پژو ۵۰۸ برای مشتری حدود ۱۸۰ میلیون تومان آب می‌خورد؛ این یعنی حدود ۱۵ میلیون تومان از هیوندای سوناتا LF 2017 و ۴۰ میلیون تومان از کیا سراتو سدان در بازار فعلی گران‌تر!

پژو ۵۰۸ اتومبیلی با طراحی به‌روز و اسپرت است.

می‌ارزد؟

این خودرو هنوز به بازار ایران وارد نشده تا جواب خود را پس دهد، پس یک فرآیند چند ماهه نیاز است تا کیفیت خودرو و خدمات پس از فروش آن ارزیابی شود. این مبلغ برای تجربه سواری و خدمات پس از فروش تازه‌واردی که اطلاعاتی در مورد کیفیت سواری، دسترسی و قیمت لوازم در بازار و عمر قطعات آن نداریم، شاید زیاد باشد. با این حال این خودرو ویژگی‌های خوب و بدی دارد که در ادامه نظر شما را به این نکات جلب می‌کنیم.

جدید است

بسیاری از علاقمندان به دنبال خودروهای جذاب و جدید هستند. پژو ۵۰۸ می‌تواند انتخاب خوبی از این بابت باشد. در میان ما ایرانی‌ها که عموما پژو را با اتاق‌های قدیمی ۴۰۵ و ۲۰۶ می‌شناسیم، دیدن یک خودرو جدید در بازار آن هم تحت عنوان برند پژو می‌تواند جالب باشد. خرید اتومبیل جدیدی که برای اولین‌بار است به بازار ایران وارد می‌شود، برای بعضی از مشتریان هیجان‌انگیز قلمداد می‌شود.

جدید اما قدیمی!

شاید پژو ۵۰۸ برای ما ایرانی‌ها خودروی جدیدی باشد اما ماهیت امر آن این‌طور نیست. سال ۲۰۱۱ یعنی حدود ۶ سال پیش بود که این خودرو برای اولین بار تولید و به بازار جهانی عرضه شد. خودرویی که حتی در طول این سال‌ها دچار دگرگونی طراحی به اسم فیس‌لیفت شد و ما تازه در سال ۲۰۱۷ آماده‌ی پذیرای آن در خیابان‌های شهرمان هستیم.

پژو ۵۰۸ قبل فیس لیفت (مدل ۲۰۱۱)

وارداتی است

یکی از جالب‌ترین موضوعاتی که احتمالا از زبان بعضی از صاحبان پژو شنیده‌ایم این است که قطعات فرانسوی و اصل پژو حرف ندارد! حال تصور کنید که سوار پژویی می‌شوید که تمام قطعات آن فرانسوی و محصول وارداتی است، چه ‌شود! در سری اول فروش این خودرو شاهد وارداتی بودن این محصول هستیم و به زودی این خودرو توسط شرکت جوینت ونچر ایران‌خودرو و پژو به اسم ایکاپ مونتاژ می‌شود.

پیشرانه ۴ سیلندر ۱٫۶ لیتری پژو ۵۰۸

پژو ۵۰۸ چقدر قدرتمند است؟

پژو ۵۰۸ به پیشرانه EP6 مجهز شده؛ پیشرانه‌ی ۱٫۶ لیتری با سامانه پرخوران توربوشارژر که می‌تواند حداکثر قدرت ۱۶۳ اسب‌بخار و گشتاور ۲۴۰ نیوتون‌متر را تولید کند. با این سدان فرانسوی می‌توان حداکثر سرعت ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت را تجربه کرد. برای رسیدن از حال سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت هم ۸٫۹ ثانیه زمان لازم است. پژو ۵۰۸ استاندارد آلایندگی یورو ۵ را در کارنامه خود ثبت کرده و بنا به ادعای کارخانه، مصرف سوخت ۹٫۸ لیتری در شهر، ۵٫۲ لیتری در جاده و ۶٫۹ لیتری ترکیبی به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر در کاتالوگ آن ذکر شده است. بنابراین مشخصات فنی پژو ۵۰۸ می‌تواند برای یک خانواده ایرانی یا نسل جوان کافی باشد و تجربه رانندگی خوبی را برایشان رقم بزند.

پژو ۵۰۸، خودروی ایمن

پژو ۵۰۸ به ۲ عدد کیسه هوای جلو، ۲ عدد کیسه هوای جانبی و ۲ عدد کیسه هوای پرده‌ای جلو و عقب مجهز شده است. از سیستم‌های ترمز این خودرو می‌توانیم به سیستم ضدقفل ABS، کنترل الکترونیک پایداری ESP، کنترل لغزش ASR، کنترل پایداری دینامیک CBC، کمک سربالایی HAS و ترمز دستی برقی اشاره کنیم. نمونه اولیه این خودرو در سال ۲۰۱۱ موفق به کسب ۵ ستاره ایمنی کامل از موسسه معتبر Euro NCap شد. در ادامه می‌توانید کلیپ تست تصادف پژو ۵۰۸ را ببینید.

امکاناتش چه‌طور است؟

از شاخص‌ترین تجهیزات و امکانات پژو ۵۰۸ می‌توانیم با این موارد اشاره کنیم: نمایشگر ۷ اینچی لمسی، تهویه مطبوع خودکار ۵ کاناله جلو و عقب، سیستم هوشمند ورود بدون کلید با دکمه استارت (Keyless)، سیستم روشنایی هوشمند درپیچ‌ها، سنسور نور خودکار (اتو لایت)، صندلی‌های برقی با تنظیمات حافظه‌دار و گودی کمر برقی، ماساژور صندلی و سیستم هشدار دهنده نقاط کور و هدآپ دیسپلی رنگی (HUD) اشاره کنیم. به نظر می‌رسد پژو ۵۰۸، خودرویی به‌روز با تجهیزات و امکانات مطلوبی باشد.

پژو ۵۰۸ از تجهیزات و امکانات رفاهی مطلوبی بهره‌مند است.

اما پژو ۵۰۸ تنها نیست…

در نظر داشته باشید که رقبای این سدان فرانسوی در بازار ایران با این قیمت کم نیستند. خریدار در این گستره قیمتی، آزادی عمل نسبتا زیادی دارد تا اتومبیل خود را از میان کلاس‌‌‌، برند و مدل‌های مختلف انتخاب کند. حتی درصورت علاقه به خودروی لوکس دست دوم، می‌تواند انتخاب‌های بسیار متنوع‌تری داشته باشد.

به‌طور کلی، خودروهای پایین‌رده ژاپنی و میان‌رده کره‌ای انتخاب‌های اصلی مشتریان برای خرید خودروی صفر در این گستره قیمتی هستند؛ به‌طور مثال هیوندای سوناتا، کیا سراتو و تویوتا پریوس می‌تواند جزو اولویت‌های مشتریان باشند. خودروهایی که برای مردم شناخته شده هستند و جواب خود را در این سال‌ها پس داده‌اند. اختلاف قیمت چند ده میلیون تومانی دارند و پر از امکانات و آپشن هستند.

هیوندای سوناتا خودروی شناخته شده‌ای در بازار ایران است که با پیشرانه ۱۷۸ اسب‌بخاری، قیمتی کم‌تری نسبت به پژو ۵۰۸ دارد

حالا حسابش را کنید که با هزینه‌های کم و زیاد، کلی انتخاب مختلف از  کلاس کوپه، سدان و کراس‌اور برای خریدار مقدور است. حتی مشتری می‌تواند خودروهای آلمانی و ژاپنی دست دوم ولی لوکس با ویژگی، اعتبار و مشخصات بهتر را تهیه کند. از خودروهای سدان دست دومی مثل جنسیس و ب‌ام‌و سری۵ گرفته تا کراس‌اورهای ژاپنی مثل تویوتا RAV4f و نیسان جوک.

نظر شما در مورد این فرانسوی چیست؟

منبع متن: digikala