فیلم انقلاب‌های ماتریکس در سال ۲۰۰۳ داستان نئو را به طور قطعی، اگر‌چه ناخوشایند، به یک نتیجه نهایی رساند. فرانچایز ماتریکس با وجود دو دنباله نه‌چندان جالب، هم‌چنان از نظر فرهنگی اهمیت دارد و ساخت فیلم چهارم فقط به کمی زمان احتیاج داشت. پس از سال‌ها گمانه‌زنی درباره این بازسازی احتمالی، سرانجام لانا واچوفسکی در سال ۲۰۱۹ تولید ماتریکس ۴ را تایید کرد و ریوز و ماس، هر دو همان نقش خود را در این اثر بازی خواهند کرد. از آن زمان به بعد، فعیلمبرداری فیلم به پایان رسید و حتی تریلری منتشر شد اما هنوز عملا چیزی درباره طرح ماتریکس رستاخیزها مشخص نیست.

  • موشکافی تریلر ماتریکس رستاخیز‌ها؛ ۳۹ رمز و نکته‌ی پنهان
  • نظریه‌ای درباره‌ی ماتریکس ۴؛ ترینیتی فرد برگزیده است نه نئو
  • ماتریکس ۴؛ تاریخ انتشار، بازیگران و هر آنچه تا الان می‌دانیم

ماتریکس وارد فصل بعدی و جدید خود می‌شود و یکی از مهم‌ترین سوالات درباره شرور جدید این فرانچایز است. نئو و ترینیتی پس از بازگشت با چه کسانی روبه‌رو خواهند شد؟ شایعات و نظریه‌های زیادی با توجه به جزئیات اندک موجود، مطرح شده است. هوگو ویوینگ نیز حضور خود را در این فیلم تکذیب کرده است. اما چه کسی به احتمال زیاد می‌تواند در نقش ضدقهرمان ماتریکس رستاخیزها در عصر جدید بازی کند؟

ماشین‌ها

ماتریکس رستاخیزها

ماتریس کمی با فلسفه ارتباط دارد و تیغ اوکام، یک اصل رایج در بین متفکران فیلسوف است و به طور کلی بیان می‌کند که ساده‌ترین توضیح معمولا در هر موقعیتی، بهترین توضیح است. با استفاده از این مفهوم در ماتریکس رستاخیزها، ماشین‌ها می‌توانند بار دیگر شروران فیلم جدید باشند. این ماشین‌های فلزی و خودآگاه که توسط خدای ماشین‌ها کنترل می‌شوند به عنوان تهدید اصلی در سه‌گانه اصلی ماتریکس عمل می‌کردند اما نئو آن‌ها را مجبور کرد که به یک معاهده صلح سیاه، تن دهند. در صحنه پایانی انقلاب‌های ماتریکس، معمار با کمی اکراه قول داد که به توافق جدید پایبند خواهد بود.

با فرض اینکه ماتریکس رستاخیزها چند سال پس از سه‌گانه اصلی اتفاق می‌افتد، ماشین‌ها ممکن است کار خود را علیه بشریت، دوباره آغاز نموده و با استفاده از قدرت بی‌نهایت محاسبه خود، یک خلاء در معامله نئو پیدا کرده باشند. این ماشین‌های مزاحم عادت‌های قدیمی خود را از سر می‌گیرند و همین امر مشخص می‌کند که چرا نئو دوباره زنده شده است (به هر حال، او کسی است که از آن‌ها قدرت بیشتری دارد). اوراکل در انقلاب‌های ماتریکس اشاره کرده بود که هماهنگی و یکسانی نژادهای مختلف، همیشه به صورت موقت برقرار خواهد بود. در تریلر، می‌بینیم که شبیه‌سازی ماتریکس دوباره فعال شده است و همین مورد، احتمال شرور بودن ماشین‌ها را تقویت می‌کند.

اسمیت جدید با بازی جاناتان گروف

ماتریکس رستاخیزها

هوگو ویوینگ برای بازی در ماتریکس رستاخیزها قرارداد امضا کرد اما بعد از تغییر برنامه‌های لانا واچوفسکی، نتوانست خود را برای این پروژه آماده کند. ویوینگ متاسفانه نمی‌تواند دوباره در این فیلم حاضر شود اما این لزوما به معنای عدم حضور اسمیت در فیلم نیست. مامور اسمیت ظاهرا در اوج سه‌گانه اصلی ماتریکس، می‌تواند به نوعی بازسازی‌ شود و شاید از یک پنجره بازیابی، برای بازگرداندن سیستم عامل خود به زمانی در گذشته استفاده کند. اسمیت که در ماتریکس رستاخیزها ظاهر فیزیکی تازه‌ای دارد، در مرز داستان اساطیری این فرنچایز قرار می‌گیرد و بازیگری جدید باید نقش این شرور نمادین را بازی کند. او حالا بازگشته است تا انتقام خود را هم‌زمان از انسان‌ها و ماشین‌ها بگیرد. این مورد می‌تواند احیا و زنده شدن نئو را توجیه کند. اما چه کسی توانایی رویارویی‌ با مامور اسمیت را دارد؟

باید به یاد آورد که اسمیت در انقلاب‌های ماتریکس یاد گرفت که به دنیای واقعی دسترسی پیدا کند و ذهن یک انسان زایونی را به تسخیر خود درآورد. دقیقا مشخص نیست که این شرور چگونه این کار را انجام داد اما توانایی اسمیت در عبور از حوزه دیجیتالی، می‌تواند به او کمک کند تا از مرگ فرار کند. شاید قبل از اینکه نئو و ماشین‌ها او را از سطل بازیافت ماتریکس خالی کنند، اسمیت در ذهن یک انسان، پنهان شده و در کمین مانده است تا در دنباله فیلم، ظاهر شود.

بسیاری معتقدند که اگر اسمیت در ماتریکس رستاخیزها به این مجموعه بازگردد، جاناتان گروف بازیگر جایگزین هوگو ویوینگ در این نقش خواهد بود. این شخصیت مرموز نشان از بازسازی ماتریکس دارد و تبادل او با نئو در تریلر، مضمون فیلم اصلی را نشان می‌دهد. صحنه‌ای که گروف، اسلحه را به سمت نئو نشانه می‌رود نیز، به گذشته برمی‌گردد و نشان می‌دهد که گروف در واقع همان اسمیت با لباس‌های جدید است. طرفداران تصور می‌کنند که او درباره نئو صحبت می‌کند اما حرف‌های گروف درباره بازگشت به ماتریکس، ممکن است به بازگشت خود اسمیت اشاره داشته باشد.

ماموران دیگر

ماتریکس رستاخیزها

اگر اسمیت، شرور ماتریکس رستاخیز‌ها نباشد، پس شاید همکاران قدیمی او، ماموران، این نقش را برعهده دارند. با تایید بازگشت دنیل برنهارت به عنوان جانسون، ماموران به وضوح نقشی مهم در ماتریکس ۴ ایفا خواهند کرد اما در دنیایی که انسان‌ها آزاد هستند، این افراد چه نقشی می‌توانند داشته باشند؟ ماشین‌ها ماموران را برای ماتریکس طراحی کردند تا مطمئن شوند که افراد متصل به شبیه‌سازی، بیدار نمی‌شوند و به ماهیت واقعی خود بازنمی‌گردند. در صحنه پایانی انقلاب‌های ماتریکس، معمار وعده می‌دهد که طبق آتش‌بس نئو با خدای ماشین‌ها، همه ساکنان ماتریکس از اسارت آزاد می‌شوند اما این امر باعث می‌شود تا ماموران از کار، بیکار شوند. اسمیت قبلا نفرت خود را نسبت به بشریت نشان داده شده بود و حالا ماموران می‌توانند دوباره در برنامه‌های اهریمنی ماتریکس رستاخیزها ظاهر شوند و کینه بی‌نهایت خود را نسبت به انسان‌هایی که قبلا شکارشان می‌کردند، ابراز کنند. شاید ماموران از کنترل خارج شوند و انسان‌ها و ماشین‌ها در برابر این تهدید مشترک، با هم متحد گردند.

تریلر فیلم ماتریکس رستاخیزها در این زمینه فهمیدن این معما، کمک چندانی به ما نمی‌کند. اگرچه می‌بینیم که ماموران، شخصیت‌های جسیکا هنویک و یحیی عبدالمتین را تعقیب می‌کنند اما مشخص نیست که آن‌ها فقط به هدف اصلی خود که توسط ماشین‌ها برنامه‌ریزی شده است، عمل می.کنند یا اینکه در حال حاضر، دستور کار خاص خود را دارند.

انسان‌های طرفدار قرص آبی

ماتریکس رستاخیزها

بر اساس یکی از محبوب‌ترین نظریه‌های ماتریکس رستاخیزها، شروران جدید از جنس گوشت و خون هستند و نه پیچ و مهره. فرانچایز ماتریکس اگر نوآورانه نباشد، مفهوم خود را از دست می‌دهد و حضور مجدد ماشین‌ها یا ماموران به عنوان ضدقهرمان، خطر تکرار همان داستان قدیمی را در پی دارد. در عوض، فیلم جدید می‌تواند پویایی خوب و بد معمول را از بین ببرد و انسان‌ها را به آدم‌های بد داستان تبدیل کند و این همان توطئه اصلی است که فیلم ماتریکس، پایه و اساس آن را در سال ۱۹۹۹ برنامه‌ریزی کرده بود. در فیلم اول، فاش شد که سایفر یک خیانتکار است و در کنار ماموران و علیه زایونیست‌های دیگر قرار گرفت. او به این باور رسید که مصرف قرص قرمز و جدا کردن خود از پریز ماتریکس، یک اشتباه است و زندگی احمقانه در شبیه‌سازی، برای همه بهتر است. خیانت سایفر در ماتریکس یک مسئله جداگانه است اما باورهای او می‌تواند در ماتریکس رستاخیزها گسترش یابد.

بشریت به لطف قرارداد نئو با ماشین‌ها، پس از انقلاب‌های ماتریکس، آزاد شد. این بدان معناست که افراد دارای خانواده، دوست، خانه و زندگی، ناگهان به وجودیت خود برگشتند و به محیطی همراه با فقر و سختی که پس از جنگ باقی مانده بود، منتقل شدند. این یک تجربه سخت است و قطعا همه به اندازه نئو و ترینیتی از بیدار شدن خوشحال نبودند. ماتریکس رستاخیز‌ها ممکن است دارای موجی از پیروان سایفر باشد که می‌خواهند به شبیه‌سازی بازگردند و با انسان‌های طرفدار قرص قرمز که واقعیت را انتخاب می‌کنند، می‌جنگند.

مورفئوس

ماتریکس رستاخیزها

حضور مورفئوس در نقش شرور ماتریکس رستاخیز‌ها شاید برای هر کسی که این قهرمان وفادار را با بازی لارنس فیشبرن از سه‌گانه اصلی به خاطر می‌آورد، غیرقابل تصور باشد اما غیبت این بازیگر در ماتریکس ۴ بسیار مشکوک است. قبل از اینکه تولید ماتریکس ۴ رسما اعلام شود، شایعات نشان می‌دادند که برادران وارنر در حال برنامه‌ریزی یک پیش‌درآمد با بازی مورفئوس جوان‌تر است و حذف فیشبرن از بازیگران جدید فقط گمانه‌زنی‌ها را تشدید کرده است و احتمالا گذشته این شخصیت، نقشی محوری در آینده ماتریکس دارد. این نظریه که شرور ماتریکس ۴ مورفئوس است، تا حد زیادی بر ریشه‌شناسی این شخصیت و ارتباط او با اساطیر زندگی واقعی، دلالت دارد. نام مورفئوس از یک خدای یونانی الهام گرفته شده است و نام سفینه او، نبوکدنصر، اشاره به پادشاهی دارد که سرزمین زایون‌ها را فتح کرد. این معانی پنهان، بیشتر نشان از این دارد که مورفئوس یک دشمن است تا قهرمان داستان و باعث می‌شود برخی معتقد شوند که او در طول فرانچایز، مدام در اندیشه‌ی بدبخت کردن و نابودی زایون‌ها بوده است.

در تریلر ماتریکس رستاخیز‌ها به نظر می‌رسد که مورفئوس در کنار نئو و دیگر قهرمانان می‌جنگد و به کیانو ریوز کمک می‌کند تا نور را ببیند. در واقع، بسیاری از تصاویر مورفئوس، یادآور لحظاتی از اجرای لارنس فیشبرن در سال ۱۹۹۹ هستند. با این وجود، تصاویر تریلر به اندازه کافی، مستند نیستند تا نظریه شخصیت خبیث مورفئوس را رد کنند.

فرد برگزیده

ماتریکس رستاخیزها

غیر‌قابل تصورتر از این که مورفئوس، یک شخصیت بد شود، این است که نئو در ماتریکس رستاخیزها یک شخصیت شرور باشد. این فرانچایز به عنوان یک مجموعه پیشرو و جسورانه شناخته می‌شود و عجیب است که نئو و ترینیتی پس از سال‌ها دوباره به آن بازمی‌گردند. در نتیجه، برخی معتقدند کیانو ریوز در فیلم ماتریکس رستاخیزها نقش یک شرور را بازی می‌کند و چندین راه وجود دارد که این سناریوی وحشتناک می‌تواند محقق شود. از آن‌جایی که هر بار راه اندازی مجدد ماتریکس، تجسم جدیدی از فرد برگزیده (که ممکن است از نظر فیزیکی با نسخه‌های قبلی خود یکسان باشد یا نباشد) ایجاد می‌کند، این احتمال وجود دارد که کیانو ریوز ۲، نقشی کاملا مجزا را ایفا کند. توماسی که در تریلر می‌بینیم، به عنوان یک فرد برگزیده، به طور قابل توجهی، رسمی و غیر‌دوستانه به نظر می‌رسد.

حتی اگر آن‌ها شبیه کیانو ریوز نباشند، باز هم احتمالاتی وجود دارد که حاکی از این است که فرد برگزیده می‌تواند یک شخصیت شرور باشد. فرد برگزیده بدون راهنمایی یک مربی مانند مورفئوس و نداشتن هدفی مشخص، ممکن است به راحتی فاسد شود. منطقی است که نئو برای حل این بحران احضار شود، زیرا هیچ کس دیگری نمی‌تواند با قدرت فرد برگزیده مقابله نماید.

شخصیت تراپیست نیل پاتریک هریس

ماتریکس رستاخیزها

در تریلر ماتریکس رستاخیز‌ها می‌بینیم که شخصیت نیل پاتریک هریس در حال برگزاری یک جلسه درمانی با توماس با بازی کیانو ریوز است. توماس نسبت به واقعیتش، شک دارد و آن را دروغین می‌داند اما تراپیست سعی می‌کند با قرص‌های آبی و مشاوره، این تفکرات ناامن را از بین ببرد. این صحنه‌ها می‌تواند نشان از این باشد که این تراپیست، یک شرور بالقوه است. از یک سو، او ممکن است چیزی بیش از یک فرد برنامه‌ریزی‌شده غیرحسی نباشد که برای نگه داشتن نئو در یک توهم، طراحی شده است اما هریس هم‌چنین می‌تواند یک فرد برنامه‌ریزی‌شده حساس مانند اسمیت باشد یا شاید یک انسان طرفدار قرص آبی و متصل به ماتریکس باشد که آرزو می‌کند بشریت به هر قیمتی در بردگی ماشین‌های مخوف باقی بماند. سرنخ‌هایی در دفتر این تراپیست (یک گربه سیاه، کتابی در مورد انکار، قرص های آبی) وجود دارند که همه نشان می‌دهند او حقیقت را می‌داند و عمدا نئو را به سمت پایین سوراخ خرگوش اشتباه، هدایت می‌کند و تمام این موارد، به انگیزه و هدف سیاه او اشاره دارند.

مرووینجین

ماتریکس رستاخیزها

مرووینجین با بازی لامبرت ویلسون فقط یک شخصیت شرور مکمل در دنباله‌های ماتریکس بود و بنابراین برای او غیرمعمول نخواهد بود که در فیلم جدید، همان وضعیت اصلی ضدقهرمان خود را داشته باشد اما با این وجود، این فرد مشکل‌ساز زیرزمینی می‌تواند در ماتریکس امروزی، بسیار قوی‌تر باشد. مرووینجین به عنوان رهبر همه افراد برنامه‌ریزی‌شده مجبور شد به طور مخفیانه فعالیت کند و از ماشین‌ها و زایون‌ها پنهان شود اما با خروج انسان‌ها از ماتریکس و عدم نیاز به ماموران، مرووینجین می‌تواند پادشاهی آزاد خود را بر روی ماتریکس جدید ایجاد کند و نفوذ خود را در کل این سطح دیجیتال گسترش دهد و همه افراد برنامه‌ریزی‌شده باقی‌مانده را برای تشکیل یک امپراتوری جنایتکار بزرگ در ماتریکس رستاخیزها احضار نماید.

منبع: Screenrant

نوشته بررسی تمام نظریه‌های احتمالی درباره کاراکتر شرور ماتریکس ۴ اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala