فرض کنید می‌خواهید یک دوربین عکاسی بخرید. دوربین‌های DSLR و دوربین‌های بدون‌آینه دو نوع از دوربین‌هایی هستند که می‌توانند قابلیت‌های حرفه‌ای و امکان تعویض لنز را در اختیارتان قرار دهند. سوال اصلی اینجاست که از کجا بفهمیم کدام یک از این دو نوع دوربین به دردمان می‌خورد.

چند سال پیش پاسخ به این سوال اصلا سخت نبود. آن زمان مجبور بودید یک DSLR بخرید اما از سال ۲۰۰۹ که Olympus اولین دوربین بدون‌آینه خود (Pen E-P1) را عرضه کرد همه چیز تغییر کرده.

اگر صاحب یک دوربین بدون‌آینه باشید می‌توانید لنز دوربین‌تان را مثل DSLR ها تعویض کنید اما همانطور که از نام دوربین پیدا است این مدل‌ها سیستم پیچیده آینه‌ که در DSLR ها به کار می‎رود را ندارند. نتیجه اینکه دوربین‌های بدون‌آینه می‌توانند کوچک‌تر، سبک‌تر و از نظر مکانیکی ساده‌تر باشند. در واقع این مدل دوربین‌ها مثل دوربین‌های بسیار کوچک کامپکت هستند.

اما مشکل این مدل‌ها که باعث ایجاد نگرانی در کاربران حرفه‌ای است نبود منظره‌یاب (viewfinder) اپتیکال در این دوربین‌ها است. در این مدل‌ها باید از صفحه‌نمایش پشت دوربین یا منظره‌یاب الکترونیکی تصویر را ببینید. در این نوع از منظره‌یاب‌ها تصویری که سنسور گرفته به شکل الکترونیکی روی یک صفحه‌نمایش کوچک می‌افتد که از طریق چشمی می‌توانید ببینیدش. همین مساله باعث شده نگرانی‌هایی درباره کیفیت تصویر، قابلیت‌ها و شیوه کار با این دوربین‌ها بوجود بیاید.

یک موضوع دیگر هم این است که گستره لنزهایی که برای دوربین‌های بدون‌آینه وجود دارد نسب به دوربین‌های DSLR محدودتر است. حال با رونق گرفتن نسبی دوربین‌های بدون‌آینه و معرفی لنزهای جدید می‌شود گفت این دوربین‌‎های به رقبای قدرتمندی برای DSLRها تبدیل شده‌اند؟ اساسا کدام یک از این دو نوع دوربین بهترند؟ برای اینکه تصمیم‌گیری را ساده‌تر کنیم، ۱۰ تفاوت کلیدی این دو نوع دوربین را بررسی کرده‌ایم. با دیجی‌کالا مگ در ادامه این بررسی همراه باشید.

۱- اندازه و وزن

دوربین DSLR: می‌توانند سنگین و بزرگ باشند البته همین موضوع هم برای لنزهای بزرگ و افراد با دستان بزرگ ممکن است مزیت تلقی شود.

دوربین بدون‌آینه: سبک‌تر و کوچک‌ترند اما گاهی لنزهای‌شان به بزرگی لنز دوربین‌های DSLR است.

۲- لنزها

دوربین‌ DSLR: دوربین‌های کنن و نیکون گستره کاملا وسیعی از لنزها را پشتیبانی می‌کنند و برندهایی مثل سونی یا پنتاکس هم چندان از دو شرکت دیگر یاد شده عقب نیستند.

دوربین بدون‌آینه: گرچه تعداد و تنوع لنزهای مدل‌های بدون‌آینه به پای DSLRها نمی‌رسد اما برندهای الیمپوس، پاناسونیک و فوجی گستره نسبتا قابل قبولی از لنزها را در اختیارتان قرار می‌دهند و سونی هم در این حوزه وضع چندان بدی ندارد.

۳- منظره‌یاب

دوربین‌ DSLR: هنوز هم خیلی از عکاس‌ها ترجیح می‌دهند از منظره‌یاب اپتیکال برای عکاسی استفاده کنند. این منظره‌یاب‌ها دید طبیعی، شفاف و بدون هر نوع تاخیر و لگ ایجاد می‌کنند. در حقیقت هنوز خیلی از عکاس‌ها ترجیح می‌دهند اول جهان را به شکل طبیعی از چشم‌شان ببیند و بعد بلافاصله با ثبت عکس نسخه دیجیتال آن را تماشا کنند، از نظر این عده به این شکل احتمال خطا در فرآیند عکاسی هم کاهش پیدا می‌کند.

دوربین‌ بدون‌آینه: گروه دیگری از عکاس‌ها، بازنمایی دیجیتال صحنه را به دیدن تصویر از طریق منظره‌یاب اپتیکال ترجیح می‌دهند، در واقع همان تصویری که دوربین در مرحله نهایی ثبت خواهد کرد. یکی از خوبی‌های منظره‌یاب دیجیتال این است که از طریق بررسی تصویر در این نوع منظره‌یاب‌ها جزییات بیشتری در اختیارتان قرار می‌گیرد برای مثال هیستوگرام زنده تصویر. در عین حال چنین تصویری به شدت به تصویری که دوربین نهایتا ثبت می‌کند نزدیک است. گرچه به هر حال با حرکت سریع دوربین ممکن است تصویر لگ داشته باشد و برای‌تان مشکلاتی ایجاد کند.

۴- فوکوس خودکار

دوربین‌ DSLR: باید گفت هنوز این دوربین‌ها با استفاده از فوکوس خودکار مجهز به تکنولوژی تشخیص فاز برای تعقیب سریع سوژه‌ها مدل‌های بهتری هستند اما اگر بخواهید همین کار را در حالت نمایش زنده (live view) انجام دهید چندان بازدهی خوبی نخواهید داشت.

دوربین‌ بدون‌آینه: این مدل‌ها قادرند در شرایطی که از صفحه‌نمایش LCD استفاده می‌کنید سریع‌تر عکاسی کنند و در حالت نمایش‌زنده مشکلات کمتری نشان دهند.

۵- عکاسی پیاپی

دوربین‌ DSLR: در این حوزه بخصوص بهترین DSLRها هم به سرعت مدل‌های قدرتمند دوربین‌های بدون‌آینه نمی‌رسند.

دوربین بدون‌آینه: همانطور که گفته شد نبود آینه باعث شده افزایش سرعت عکاسی در این مدل‌ها آسان‌تر باشد. در حالی که بعضی از قدرتمندترین مدل‌های DSLR می‌توانند تا ۱۴ فریم بر ثانیه عکاسی کنند اما دوربین‌های بدون‌آینه‌ای هستند که تا ۶۰ فریم بر ثانیه عکس پیاپی می‌گیرند.

۶- ضبط ویدیو

 دوربین DSLR: از نظر تاریخی ابتدا این مدل‌ها بودند که قابلیت فیلمبرداری HD و FHD را فراهم کردند. با این همه در عمل نمی‌توان مزایای قابل‎توجهی برای DSLRها در این حوزه قایل شد.

دوربین بدون‌آینه: فیلمبرداری ۴K یکی از قابلیت‌هایی است که در دوربین‌های بدون‌آینه بیشتر به چشم می‌خورد و در آن‌ها قابلیت معمول‌تری به حساب می‌آید. در مجموع اگر نگوییم فیلمبرداری با این دوربین‌ها بهتر از مدل‌های DSLR است باید گفت چیزی از آن‌ها کم ندارد.

۷- ویژگی‌ها

دوربین‌ DSLR: حتی رده‌پایین‌ترین مدل‌های این دوربین‌ها هم امکانات کنترل دستی کاملی به کاربر می‌دهند. در این حوزه DSLRها دوربین‌های کاملا قدرتمندی هستند.

دوربین‌ بدون‌آینه: می‌شود گفت که بدون‌آینه‌ها هم اصلا در زمینه ویژگی‌های مورد بحث چیزی کم از DSLRها ندارند. در واقع از نظر قابلیت‌های عکاسی و کنترل دوربین، تفاوت خاصی بین بدون‌آینه‌ها و DSLRها وجود ندارد.

۸- کیفیت تصویر

دوربین‌ DSLR: بهترین و جدیدترین سنسورهای APS-C یا فول‌فریم در دوربین‌های DSLR به کار گرفته می‌شوند و کیفیت تصاویر این دوربین‌ها بالا است.

دوربین بدون‌آینه: این مدل‌ها هم از همان سنسورها استفاده می‌کنند و در مواردی شاهد کیفیت یکسان عکاسی هستیم اما گاهی هم از سنسورهای کوچکتر در بعضی از مدل‌ها استفاده می‌شود. در واقع بعضی وقت‌ها باید بین اندازه دوربین و کیفیت نهایی تصویر یکی را انتخاب کنیم.

۹- عمر باتری

دوربین‌ DSLR: با یک بار شارژ کردن این مدل‌ها می‌توانید بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ شات عکاسی کنید. در بعضی از مدل‌هایی که از نظر باتری قدرتمندتر هستند این عدد به بیش از ۱۰۰۰ هم می‌رسد.

دوربین بدون‌آینه: باتری این مدل‌ها کاملا ضعیف‌تر است و پس از حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ شات باید یک بار دیگر باتری را شارژ کنید.

۱۰- قیمت

دوربین‌ DSLR: اگر دنبال یک مدل با قابلیت‌های مناسب می‌گردید انتخاب یک DSLR از نظر هزینه و فایده گزینه مناسب‌تری است. در واقع با پول کمتری می‌شود یک DSLR نسبتا قدرتمند تهیه کرد.

دوربین‌ بدون‌آینه: شاید خیال کنید طراحی ساده‌تر دوبین‌های بدون‌آینه آن‌ها را از نظر قیمت هم به گزینه ارزان‌تری تبدیل کرده است اما متاسفانه اینطور نیست. در یک مقایسه برابر دوربین‌های بدون‌آینه کمی گران‌تر هستند.

با بررسی مجموع این ۱۰ نکته ذکر شده می‌توانید راحت‌تر تصمیم بگیرید به دنبال چه دوربینی بروید. حس یک دوربین نسبتا سنگین‌تر و قرص و محکم‌تر توی دست‌تان را ترجیح می‌دهید؟ استفاده از منظره‌یاب نوری برای‌تان مهم است؟ در این صورت به نظر می‌رسد DSLR برای‌تان گزینه مناسب‌تری باشد اما اگر یک دوربین کوچک‌تر و سبک‌تر که بشود با آن سریع‌تر عکس‌های پیاپی گرفت را دوست دارید و نبود منظره‌یاب اپتیکال هم چندان آزارتان نمی‌دهد می‌توانید سراغ بدون‌آینه‌ها بروید.

باید به این هم اشاره کرد که برای تازه‌کارها و کسانی که بودجه کمی دارند DSLR تا حدی مناسب‌تر است چون با بودجه کمتر امکانات بیشتری در اختیارتان می‌گذارد. نهایتا لنزها را هم فراموش نکنید. بد نیست قبل از خرید هر یک از این دوربین‌ها گستره احتمالی لنزهای مورد نیازتان را هم بررسی کنید و کاملا مطمئن باشید دوربینی که می‌خرید لنزهایی که می‌خواهید را در اختیارتان قرار می‌دهند.

منبع: Techradar

منبع متن: digikala