مایکروسافت خبر داده است که نسل بعدی هدست واقعیت افزوده‌ی این شرکت یعنی HoloLens، قرار است یک چیپ‌ست هوش مصنوعی مجزا داشته باشد. این چیپ‌ست هوش مصنوعی توسط مایکروسافت طراحی شده و قرار است تمام داده‌های بصری هدست را بررسی کند. در حال حاضر داده‌های HoloLens روی یک سرور ابری آپلود می‌شوند، ولی یک چیپ‌ست هوش مصنوعی مجزا به هدست این اجازه را می‌دهد که عملکردی سریع‌تر داشته باشد و بتواند مستقل‌تر کار کند.

نسل دوم هدست واقعیت افزوده HoloLens قرار است چیپ‌ست هوش مصنوعی را در پردازنده‌ی اصلی این هدست جای دهد.

شرکت‌های بزرگ حوزه‌ی تکنولوژی اخیرا علاقه‌ی زیادی هوش مصنوعی نشان داده‌اند و به دنبال راه‌های مختلفی برای انجام پردازش‌های سنگین هوش مصنوعی هستند. دستگاه‌های موبایل امروز، توانایی پاسخگویی به نیازهای پردازشی هوش مصنوعی را ندارند و برای این پردازش‌ها ساخته نشده‌اند. زمانی که روی دستگاه‌های موبایل فعلی، محاسبات هوش مصنوعی انجام می دهید، معمولا با عملکردی بسیار بد یا باتری‌های خالی روبرو می‌شوید.

از طرف دیگر، اجرای مستقیم هوش مصنوعی روی هدست‌های واقعیت مجازی یا گوشی‌های هوشمند، مزیت‌هایی هم دارد. مایکروسافت می‌گوید که انجام سریع‌تر کارها، یکی از این مزیت‌ها است؛ چون لازم نیست داده‌ها به یک سرور آپلود شوند و در نتیجه لازم نیست دستگاه همیشه به اینترنت متصل باشد. داده‌های کاربران هم از دستگاه خارج نمی‌شوند و در نتیجه، امنیت بیشتری دارند.

برای انجام این کار، دو راه وجود دارد. راه اول، ساخت مجموعه‌ای از شبکه‌های عصبی سبک است که نیازمند قدرت پردازشی زیادی نیستند. فیس‌بوک و گوگل هر دو روی این شبکه‌های عصبی کار می‌کنند. راه دوم هم ساخت چیپ‌ست‌ها، نرم‌افزارها و معماری‌های مجزا برای هوش مصنوعی است. شرکت‌هایی مثل کوالکام روی این راه متمرکز شده‌اند. شایعه شده اپل هم مشغول ساخت یک چیپ‌ست هوش مصنوعی مجزا برای آیفون است.

مایکروسافت هم دقیقا چنین برنامه‌ای برای HoloLens 2 دارد.

نسل دوم هدست واقعیت افزوده HoloLens قرار است چیپ‌ست هوش مصنوعی را در پردازنده‌ی اصلی این هدست، یا همان Holographic Processing Unit قرار دهد. تمام داده‌های سنسورهای دستگاه، از دوربین‌های آن گرفته تا سنسور تشخیص حرکت آن، توسط HPU پردازش می‌شود. سپس چیپ‌ست هوش مصنوعی تمام این داده را توسط شبکه‌های عصبی آنالیز می‌کند.

منبع: The Verge

منبع متن: digikala