هوش مصنوعی، ظاهرا قدم بعدی در پیشرفت تکنولوژی است. شرکت‌های مختلف حوزه‌ی تکنولوژی همگی به دنبال راهی هستند تا پردازش‌های سنگین هوش مصنوعی را سریع‌تر و با بازده‌ی بهتری روی دستگاه‌های همراه، مثل گوشی‌های هوشمند، انجام دهند. شرکت‌هایی مثل مایکروسافت یا ARM در حال طراحی چیپ‌ست‌هایی هستند بهتر می‌توانند شبکه‌های عصبی را اجرا کنند. از سوی دیگر، کمپانی‌هایی مثل فیس‌بوک یا گوگل به دنبال راهی هستند تا میزان منابع مصرفی هوش مصنوعی را کاهش دهند. شرکت کوالکام (Qualcomm) که به ساخت بهترین چیپ‌ست‌های موبایل دنیا مشغول است، راه ساده‌تری را می‌خواهد امتحان کند: چیپ‌ست‌های خودش را طوری تغییر دهد که هوش مصنوعی مطابقت بهتری با آن‌ها داشته باشد.

شرکت‌های توسعه دهنده‌ی هوش مصنوعی می‌توانند از Neural Processing Engine برای بهینه‌سازی نرم‌افزارهای خود استفاده کنند.

در راستای همین هدف، کوالکام سیستمی به اسم Neural Processing Engine ساخته است. شرکت‌های توسعه دهنده‌ی هوش مصنوعی می‌توانند از Neural Processing Engine برای بهینه‌سازی نرم‌افزارهای خود استفاده کنند. این کیت توسعه‌ی نرم‌افزاری روی سری پردازنده‌های ۶۰۰ و ۸۰۰ کوالکام کار می‌کند. برای مثال، اگر یک شرکت نرم‌افزاری، یک اپ برای پردازش عکس ساخته که از هوش مصنوعی استفاده می کند، می‌تواند آن اپ را با استفاده از کیت توسعه‌ی نرم‌افزاری کوالکام، برای اجرای سریع‌تر و بهتر روی پردازنده‌های این شرکت بهینه کند.

فیس‌بوک از کیت توسعه نرم‌افزاری کوالکام برای توسعه فیلترهای عکس خود استفاده می‌کند.

کوالکام می‌گوید که یک سال است با شرکت‌های مختلف برای ساخت این کیت توسعه‌ی نرم‌افزاری همکاری می‌کند و این کیت همین حالا برای استفاده‌ی همه عرضه شده است.

اینکه هر شرکت توسعه نرم‌افزاری چگونه از کیت کوالکام استفاده می‌کند، بسته به اپ آن‌ها فرق می‌کند؛ چون هر نرم‌افزار، بخش‌های متفاوتی از یک چیپ‌ست اسنپ‌دراگون را به کار می‌گیرد. ممکن است یک توسعه دهنده بخواهد نرم‌افزارش را طوری بهینه سازی کند که باتری کمتری مصرف کند، یا اینکه سرعت پردازش بالاتری داشته باشد. کیت توسعه‌ی نرم‌افزاری کوالکام دست توسعه دهنده را باز می‌گذارد تا هسته‌ی اصلی به کار نر‌م‌افزار را روی چیپ‌ست، انتخاب کند.

منبع: The Verge

منبع متن: digikala