نمایش مرگ

  • ۱۰ انیمه‌ی تک‌فصلی که حتما باید تماشا کنید

۱. نمایش مرگ (Death Parade)

  • تعداد قسمت‌ها: ۱۲
  • کل زمان مورد نیاز: ~ ۵
  • ژانر: رازآلود، درام

بعید است تریلر روانشناختی بهتری از انیمه‌ی «نمایش مرگ» پیدا کنید. مفهومی که این انیمه به سراغش رفته است، شما را دیوانه می‌کند. «نمایش مرگ» کلا ۱۲ قسمت است، هر قسمت هم بیست یا بیست و دو دقیقه طول می‌کشد. با وجود این‌که یک داستان اصلی کلی در تمام انیمه وجود دارد، ولی هر قسمت یک داستان جانبی مخصوص به خود را هم روایت می‌کند.

بعد از این‌که کسی می‌میرد، روح او مجبور است با میخانه‌چی‌هایی به نام قاضی مواجه شود. این روح باید وارد بازی شود که سرنوشتش را مشخص می‌کند. داستان بیشتر درباره‌ی یکی از این قاضی‌ها به نام دکیم، و زنی به نام چیوکی است.

شاید داستان بیش از حد تلخ این انیمه باعث شد ادامه‌ی چندانی نداشته باشد،‌ ولی «نمایش مرگ» مورد استقبال منتقدان گرفت و در جوائز انیمه ترندینگ سال ۲۰۱۶، برنده بهترین انیمه‌ی غیراقتباسی شد. وبسایت آی‌جی‌ان هم «نمایش مرگ» را در فهرست بهترین انیمه‌های دهه‌ی ۲۰۱۰ قرار داد.

۲. شیطان‌ کارش پاره‌وقت است! (The Devil Is a Part-Timer!)

شیطان کارش پاره‌وقت است

  • تعداد قسمت‌ها: ۲۴
  • کل زمان مورد نیاز: ~ ۱۰.۵
  • ژانر: اکشن، کمدی

بیشتر سریا‌ل‌های انیمه‌ی کوتاه در دسته‌ی کمدی قرار می‌گیرند، و «شیطان‌ کارش پاره‌وقت است»، یکی از بهترین نمونه‌های انیمه‌ی کمدی کوتاه است. این انیمه فقط ۱۳ قسمت دارد و هر قسمت می‌تواند شما را از خنده روده‌بر کند. آیا می‌توانید شیطان را در حال فروختن همبرگر تصور کنید؟ این انیمه این تصور را برای شما عملی می‌کند.

این انیمه داستان شیطانی است که به ژاپن می‌گریزد و بقیه‌ی زندگی خود را در قالب یک هویت جعلی ادامه می‌دهد. این شیطان  برای این‌که زنده بماند، در یک رستوران کاری پیدا می‌کند و مشغول می‌شود. جناب شیطان که با نام سادائو مائو زندگی جدید خود را ادامه می‌دهد، با یک کابوس عظیم مواجه شده است. او که زمانی قدرتی بی‌نهایت داشته، حال مجبور است کارهای انسانی خسته‌ کننده‌ای را انجام دهد. دیگر خبری از آن ابهت و عظمت پیشین نیست.

۳. دیگری (Another)

دیگری

  • تعداد قسمت‌ها: ۱۲+ OVA
  • کل زمان مورد نیاز: ~ ۶
  • ژانر: رازآلود، فانتزی، ترسناک

بدون تردید، «دیگری» یکی از بهترین انیمه‌های ترسناک و رازآلودی است که می‌توانید به سراغش بروید. این انیمه با وجود این  که سال ۲۰۱۲ پخش شد، هنوز از خیلی از انیمه‌های فعلی یک سر و گردن بالاتر است.

این انیمه‌ی ۱۲ قسمتی داستان مدرسه‌ای است که در آن، دختری به نام میساکی می‌میرد. معلم‌ها و همکلاسی‌های او که نمی‌توانند فراموشش کنند، طوری وانمود می‌کنند که انگار میساکی همچنان زنده است و کنارشان حضور دارد. حال، در زمان فعلی، کویچی ساکاکیبارا به همان کلاس منتقل شده و متوجه می‌شود که دانش‌آموزان آن کلاس یکی دیگر از همکلاسی‌هایشان به نام می میساکی را نادیده می‌گیرند. این رفتار عجیب حتما ارتباطی با ماجرای میساکی دارد. به زودی، کل کلاس متوجه می‌شوند وارد یک جریان مرموز شده‌اند و هربار، یکی از دانش‌آموزان می‌میرد.

این انیمه‌ی جذاب، در اصل بر اساس رمانی به همین نام از یوکیتو آیاتسوجی ساخته شده است. رمان اصلی هم اتفاقا به موفقیت خوبی رسیده و طرفداران زیادی دارد. اگر بعد از تماشای انیمه همچنان دوست داشتید در آن حال‌وهوا بمانید، می‌توانید به سراغ کتاب اصلی هم بروید.

  • ۱۰ انیمه‌ی علمی-تخیلی مدرن که به همین زودی کهنه شده‌اند

۴. زندگی روزمره‌ی پسران دبیرستانی (Daily Lives of High School Boys)

زندگی روزمره‌ی پسران دبیرستانی

  • تعداد قسمت‌ها: ۱۸
  • کل زمان مورد نیاز: ~ ۷
  • ژانر: درام، کمدی

سال ۲۰۱۲ علاوه بر «دیگری»، یک انیمه‌ی موفق دیگر هم داشته است. اگر دنبال یک انیمه‌ی بسیار بامزه می‌گردید که هربار اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی در آن رخ می‌دهد، انیمه‌ی «زندگی روزمره‌ی پسران دبیرستانی» بهترین گزینه برای شماست. این انیمه به حدی بامزه است که هر قسمت آن را می‌توانید به تنهایی بارها و بارها تماشا کنید.

«زندگی روزمره‌ی پسران دبیرستانی» داستان مشخصی ندارد، بیشتر درباره‌ی زندگی روزانه‌ی سه دوست دبیرستانی، مشکلات روزمره‌ی آن‌ها، زندگی دبیرستانی، تعامل آن‌ها با دختران، و کلی اتفاقات دیگر است که برای پسرانی در این سن همیشه پیش می‌آید.

۵. دلبر زیباپوش من (My Dress-Up Darling)

دلبر زیباپوش من

  • تعداد قسمت‌ها: ۱۲
  • کل زمان مورد نیاز: ~ ۵
  • ژانر: کمدی، عاشقانه

«دلبر زیباپوش من» تازه چند ماه است که منتشر شده است. و آن‌قدر فوق‌العاده بود که بلافاصله هوادارانی برای خود پیدا کرد. فعلا که تنها یک فصل از این انیمه منتشر شده است، و هنوز خبری از تولید فصل دوم نشده است. فصل اول هم تنها دوازده قسمت است.

این انیمه‌ی عاشقانه داستان زندگی واکانا گوجو و همکلاسی‌اش مارین است. گوجو آرزویش این است که هنرمندی در جشن عروسک‌ها شود (هیناماتسوری یا جشن عروسک‌ها، یکی از جشن‌های رایج در کشور ژاپن است که به شکرگزاری رشد و سلامتی دختران، هر ساله در روز سوم ماه مارس سومین ماه میلادی برگزار می‌شود)، آرزوی مارین هم این است که یک هنرمند کازپلی باشد (کازپلی یعنی شبیه شدن به شخصیت‌های مانگا، انیمه، فیلم یا بازی‌های ویدئویی و تقلید از لباس و ظاهر آن‌ها). مارین بعد از این‌که گوجو را در حال درست کردن لباس برای عروسک‌های جشن می‌بیند،  از او می‌خواهد که در درست کردن لباس‌های کازپلی کمکش کند. و این‌جاست که داستان عاشقانه‌شان شروع می‌شود.

«دلبر زیباپوش من» مورد توجه منتقدان قرار گرفت و خیلی‌ها داستان غیرتکراری آن (در دنیای انیمه) را تحسین کردند. جنل کاترینا، منتقد انیمه، «دلبر زیباپوش» من را شگفتی زمستان ۲۰۲۲ خطاب کرد.

۶. پاک شده (Erased)

پاک شده

  • تعداد قسمت‌ها: ۱۲ قسمت
  • کل زمان مورد نیاز: ~ ۴ ساعت
  • ژانر: رازآلود، ماوراء طبیعی

این انیمه‌ی ۱۲ قسمتی با طرح داستانی ساده و ریتمی کنترل شده، شخصیت‌پردازی‌های بسیار قوی دارد و اگرچه ممکن است پایان آن عجولانه به نظر برسد، اما همچنان تماشای آن در یک روز لذت‌بخش خواهد بود.

این سریال داستان ساتورو، مردی ۲۹ ساله را روایت می‌کند که می‌تواند به گذشته و چند دقیقه قبل از وقوع حوادث سفر کند. او از این قدرت برای نجات جان افراد بسیاری استفاده کرده است اما در یکی از این سفرها به اشتباه متهم به قتل می‌شود. ساتورو از توانایی خود در سفر در زمان استفاده می‌کند تا به عقب برگردد و اوضاع را این‌بار برای خود درست کند.

متأسفانه این بار او به ۱۸ سال قبل برمی‌گردد و سعی می‌کند معمای قتل دوست زنش «هینازوکی» را در آن زمان حل کند. اما در این میان او اطلاعات مختلفی در مورد قدرت خود و عواملی که بر زندگی روزمره هینازوکی تأثیر می‌گذارد، کشف می‌کند. باید دید آیا او این بار می‌تواند مسائل را برای همیشه اصلاح کند؟

۷. مکانی فراتر از جهان (A Place Farther Than The Universe)

مکانی فراتر از جهان

  • تعداد قسمت ها: ۱۳ قسمت
  • کل زمان مورد نیاز: ~ ۴.۴ ساعت
  • ژانرها: کمدی، درام، ماجراجویی

«مکانی فراتر از جهان» یک مجموعه ۱۳ قسمتی است که درک داستان آن برای همه آسان است، اما معنای عمیق‌تری که در داستان پنهان است فقط مخصوص افراد باهوش است. درست است که سرعت وقایع این مجموعه آهسته است اما این سرعت کاملا ناسب روایت داستان است و شخصیت‌پردازی هر شخصیت به خوبی صورت گرفته.

«مکانی فراتر از جهان» داستان دختر دبیرستانی، ماری تاماکی است که از زندگی روزمره خود خسته شده و می‌خواهد از جوانی‌اش بهترین استفاده را ببرد. در نتیجه با کمک دختری مرموز به نام شیراسه کوبوچیزاوا، راهی قطب جنوب می‌شود تا به دنبال مادر گمشده خود، یکی از اعضای اکسپدیشن، بگردد. این دو همراه با دو دختر دیگر، هیناتا میاکه و یوزوکی شیرایشی، سفری ماجراجویانه را آغاز می‌کنند، با موانع مختلفی روبرو می‌شوند و پیوند دوستی محکمی در طول راه بین خود  ایجاد می‌کنند.

۸. تجربیات سریالی لین (Serial Experiments Lain)

تجربیات سریالی لین

  • تعداد قسمت ها: ۱۳ قسمت
  • کل زمان مورد نیاز: ~ ۴.۴ ساعت
  • ژانرها: روانشناسی، درام، معمایی

«تجربیات سریالی لین» انیمه سریالی یک فصلی با داستانی جذاب و منحصر به فرد است. این انیمه فضایی دارک دارد و برای کسانی مناسب است که به دنبال داستان‌های عمیق هستند و از توجه دقیق به محتوایی که تماشا می‌کنند لذت می‌برند. از دیگر نکات مثبت این مجموعه داستان سرایی خوب و کارگردانی برجسته است.

وقتی «تجربیات سریالی لین» برای اولین بار و در سال ۱۹۹۸ پخش شد، بسیار جلوتر از زمان خود بود و درواقع حتی قبل از این‌که اینترنت به طور گسترده در دسترس عموم قرار گیرد، به این موضوع پرداخت. محتوای این مجموعه بررسی مفهوم شخصیت آنلاین یک فرد در تضاد با هویت واقعی اوست.

لاین دختری جوان و بی‌علاقه به تکنولوژی است که روز بعد از خودکشی همکلاسی‌اش، چیسا از او ایمیلی دریافت می‌کند که میگوید «من دروایرد زنده‌ام». لاین با باز کردن این نامه در رایانه خود وارد شبکه‌های ارتباطی مجازی می‌شود، دقیقاً همان چیزی که اکنون به آن اینترنت می‌گوییم.

پس از این اتفاق زندگی لاین چرخش عجیبی پیدا می‌کند. او که درواقع واسطه‌ی بین دنیای .اقعی و وایرد است به همه‌ی اطلاعات افراد دسترسی دارد و می‌تواند اختلالاتی هم در دنیای واقعی بوجود آورد. آیا او می‌تواند اهمیت خود واقعی‌اش را درک کند و بین هویت واقعی زندگی‌اش و شخصیت سایبری‌اش تمایز قائل شود؟

۹. ۹۱ روز (۹۱ Days)

91 روز

  • تعداد قسمت ها: ۱۲ قسمت + ۱ قسمت ویژه
  • کل زمان مورد نیاز: ~ ۴.۴ ساعت
  • ژانرها: درام، اکشن

«۹۱ روز» مجموعه انیمه‌ای تک فصلی با داستانی منحصر به فرد است. سرعت نمایش در میانه‌های داستان کند و در پایان سریع است و شخصیت‌پردازی قهرمان اصلی، آنجلو، واقعاً خوب انجام شده است.

داستان این انیمه درباره‌ی آویلیو برونو (آنجلو) است، مرد جوانی که به دنبال انتقام از سازمان مافیایی که خانواده‌اش را به قتل رساند، به شهر خیالی لاولس در ایلینوی باز می‌گردد و به خانواده وانتی که رئیس آن مسئول قتل عزیزانش بود نفوذ می‌کند.

بعد از این که آویلیو اعتماد خانواده وانتی را جلب می‌کند و شروع به عملی کردن نقشه انتقام خود می‌کند، متوجه می‌شود که داستان از آنچه در ابتدا فکر می‌کرد پیچیده‌تر است. آیا آنجلو پس از مدت‌ها می‌تواند انتقام خانواده‌اش را بگیرد؟

۱۰. انجل بیتز (Angel Beats)

انیمه انجل بیتز

  • تعداد قسمت ها: ۱۳ قسمت
  • کل زمان مورد نیاز: ~ ۴.۴ ساعت
  • ژانرها: فراطبیعی، درام

«انجل‌بیتز» انیمه‌ی سریالی تحسین برانگیزی است که در ابتدا با ریتمی آرام شروع می‌شود اما رفته رفته فضایی جدی‌تر پیدا می‌کند. علیرغم سرعت پایین آن به عنوان سریالی کوتاه، اوقاتی هیجان‌انگیز را برای شما فراهم می‌کند، هرچند ممکن است در پایان، بقیه هفته احساس افسردگی کنید!

اوتوناشی، پسری است که حافظه‌اش را از دست داده است و در مکان و زمانی ناشناخته بیدار می‌شود. او به گروهی از دانش‌آموزان در حال مبارزه با دختری مرموز به نام آنجل می‌پیوندد که به اعتقاد آنها دشمن است. با وارد شدن اوتوناشی در این گروه، او بیشتر در مورد گذشته دانش‌آموزان و دنیایی که به آن وارد شده اطلاعات پیدا می‌کند و ماهیت زندگی در آن دنیا و مبارزه‌ای که وارد آن شده را بیشتر درک می‌کند.

۱۱. تاکسی عجیب (Odd Taxi)

تاکسی عجیب

  • تعداد قسمت ها: ۱۳ قسمت
  • کل زمان مورد نیاز: ~ ۴.۴ ساعت
  • ژانرها: رازآلود

«تاکسی عجیب» انیمه‌ای است که به پیچش داستانی بزرگ‌اش در قسمت آخر مشهور است. داستان این انیمه درمورد فیلی دریایی به نام اودوکاوا است که در حومه شهری که ساکنانش حیوانات انسان‌نما هستند، راننده تاکسی است. او که دوست دارد با مسافرانش معاشرت کند یک شب مسافری را سوار می‌کند که یکی از اعضای یاکوزا است و به دنبال دختر گمشده‌ای می‌گردد.

اودوکاوا با پیشرفت این جستجو در شبکه خطرناکی از جنایت و فساد که چندین شخصیت شهر در آن دخیلند، گرفتار می‌شود. در طول راه، او با شخصیت‌های مختلف جالبی از جمله آلپاکای مشهور، بت گم شده و دختری مرموز با یک کیف پول هم آشنا می‌شود.

۱۲. آنوهانا: گلی که آن روز دیدیم (Anohana: The Flower We Saw That Day)

انیمه آنوهان

  • تعداد قسمت ها: ۱۱ قسمت + ۱ فیلم
  • کل زمان مورد نیاز: ~ ۵ ساعت
  • ژانرها: درام، ماوراء طبیعی

این انیمه مستقیماً قلب شما لمس می‌کند و احساسات زیادی را در شما بیدار می‌کند. از آن‌جایی که شخصیت‌پردازی‌ها هم به خوبی شکل گرفته در نتیجه آماده باشید تا رسیدن به قسمت پایانی، با هر قسمت اشک بریزید!

جینتا یادومی شخصیت اصلی «آنوهانا: گلی که آن روز دیدیم» است که بعد از مرگ مادرش کاملا گوشه‌گیر شده و حتی به مدرسه هم نمی‌رود. اما روزی ناگهان روح منما، دوستی که مدت‌ها پیش از دست داده است، ظاهر می‌شود و از او درخواست می‌کند تا آرزوهایش را برآورده کند. اما لازمه‌ی براورده شدن این آرزوها جمع شدن گروهی است که مدت‌ها پیش از هم پاشیده. جینتا و بقیه گروه کم‌کم دورهم جمع می‌شوند و سعی می‌کنند با اندوه و احساس گناه از مرگ منما کنار بیاید تا بتوانند آرزوی او را برآورده کنند، اما آیا موفق خواهند شد؟

۱۳. ترور طنین‌انداز (Terror In Resonance)

ترور طنین انداز

  • تعداد قسمت ها: ۱۱ قسمت
  • کل زمان مورد نیاز: ~ ۳.۸ ساعت
  • ژانرها: رمز و راز، تعلیق

«ترور طنین‌انداز» یک مجموعه انیمه ۱۱ قسمتی است که فضایی نوستالژیک دارد. اگرچه سرعت مجموعه تا حدودی کند است، اما خیلی خوب پیام خود را منتقل می‌کند. موسیقی این اثر به لطف سفر تیم به ایسلند، واقعاً استثنایی است.

این سریال داستان دو پسر نوجوان است که پلیس توکیو را با انفجارها و اقدامات تروریستی به وحشت می‌اندازند و تهدید می‌کند که هدف آن‌ها نابود کردن همه‌ی شهر توکیو است.

۱۴. وایولت اورگاردن (Violet Evergarden)

انیمه ویولت اورگاردن

  • تعداد قسمت ها: ۱۳ قسمت + ۱ قسمت ویژه + ۲ فیلم
  • کل زمان مورد نیاز: ~ ۸ ساعت
  • ژانرها: درام، فانتزی

«وایولت اورگاردن» یکی از بهترین انیمه‌ها در ژانر برشی از زندگی است که تا به حال ساخته شده. این انیمه آنقدر زیبایی دارد که هرگز از آن خسته نمی‌شوید. سرعت این انیمه عالی است و شخصیت‌پردازی قهرمان زن آن و چگونگی تبدیل شدن او از قاتلی بی‌فکر به یک بانو به زیبایی نشان داده شده است.

ویولت اورگاردن دختر جوانی است که از کودکی برای قاتل شدن آموزش‌ دیده است و تنها چیزی که می‌داند چگونه کشتن مردم است. او تحت فرماندهی سرگرد گیلبرت جنگید که در آخرین لحظات زندگی‌اش به او جمله‌ای را گفت که وایولت هیچ درکی از آن نداشت: «دوستت دارم».

داستان اصلی انیمه اما از زمانی آغاز می‌شود که جنگ بلاخره تمام می‌شود و این دختر باید به‌جای فشردن ماشه‌ی سلاح گرم، باید در شغل جدیدش دکمه‌های ماشین تحریر را فشار دهد و به‌جای افراد بی سواد، نامه بنویسد. اما مگر می‌شود ماشین کشتار، از کشتار دست بر دارد؟

۱۵. سایبرپانک: اج رانر (Cyberpunk: Edgerunners)

سایبرپانک

  • تعداد قسمت ها: ۱۰ قسمت
  • کل زمان مورد نیاز: ~ ۳.۴ ساعت
  • ژانرها: اکشن، علمی تخیلی

«سایبرپانک: اج رانر» برنده رسمی «انیمه سال» در انیمه کرانچی رول بود. در این مجموعه‌ی یک فصلی همه چیز به خوبی اجرا شده است. متاسفانه فصل دومی برای این سریال وجود نخواهد داشت اما این انیمه بهترین سریالی است که می‌توانید در یک روز تماشا کنید.

دیوید پسری فقیر است که همکلاسی‌هایش برایش قلدری می‌کنند. بعد از اینکه مادر دیوید به‌خاطر درگیری چند گروه از دنیا می‌رود، او از سر ناامیدی نرم‌افزار سایبری را که مادرش از او پنهان کرده بود نصب می‌کند. پس از راه‌اندازی این نرم افزار سایبری، او متوجه می‌شود اگر بتواند با آن سازگار شود می‌تواند تبدیل به دونده‌ای در گروهی قانون‌شکن به‌نام سایبرپانک شود. اما افراد دیگری هم هستند که به دنبال این نرم افزار سایبری باشند. آیا دیوید قادر خواهد بود از این نرم افزار سایبری محافظت کند و با آن سازگار شود؟

منبع: Anime Senpai

نوشته ۱۵ انیمه‌ی کوتاه که می‌توانید یک روزه تماشا کنید اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala