فوجی‌فیلم XQ2 تقریبا ارزان‌قیمت‌ترین دوربین کامپکت سطح پیشرفته‌ای است که می‌توان در بازار پیدا کرد. این دوربین حتی اندکی از کانن G9x هم ارزان‌تر است. دلیل آن را می‌توان در سنسور تصویری دید که اندکی کوچکتر از سنسورهای یک اینچی ساخته شده است. در کل این دوربین مناسب کسانی است که یکی از کوچکترین، زیباترین، خوش‌ساخت‌ترین و ارزان‌ترین دوربین‌های کامپکت پیشرفته‌ی بازار را می‌خواهند. دوربینی که مطمئن خواهید بود به کمک سنسور تصویر به نسبت بزرگ و پیشرفته‌ی ۲/۳ اینچی X-Trans CMOS II و لنز سریع F/1.8 می‌تواند در شرایط نوری مختلف، از جمله تاریکی عکس‌های خیلی با کیفیتی‌ بگیرد.

در دنیایی که روز به روز عکاسی با گوشی‌های هوشمند محبوب‌تر می‌شود، دوربین‌های کامپکت با سرعت بیشتری رو به فراموشی می‌روند. دوربین‌های کامپکتی که دست‌کم برای یک دهه یکه‌تاز بازار گجت‌های دیجیتال بودند، اکنون تبدیل به دستگاه‌هایی شده‌اند که کسی عکاسی با آن‌ها را دوست ندارد. دلیل این اتفاق مشخص است؛ گوشی‌های هوشمند امروزی می‌توانند به‌خوبی دوربین‌های کامپکت عکاسی کنند و در ضمن، دستگاه‌هایی هستند که همیشه و همه‌جا آن‌ها را همراه خود دارید. به‌علاوه‌ی اینکه با ده‌ها اپلیکیشن موجود برای گوشی‌های هوشمند، ویرایش و به اشتراک‌گذاری عکس‌ها بر روی شبکه‌های اجتماعی کار ساده‌تری است. بنابراین دوربین‌های کامپکت می‌روند که در چند سال آینده کاملا محو شوند. با این حال گونه‌ای از دوربین‌های کامپکت وجود دارد که از این انقراض بزرگ جان سالم به‌در برده و اتفاقا در حال رشد و تسخیر بازار است. این‌گونه با نام «کامپکت پیشرفته» (Enthusiast Compact) شناخته می‌شود و ویژگی بارز آن، سنسور تصویر بزرگ است. سنسور تصویر بزرگ، باعث می‌شود که برخلاف کامپکت‌های معمولی و دوربین گوشی‌های هوشمند، دوربین‌های کامپکت سطح پیشرفته بتوانند در شرایطی که نور محیط کم است هم عکس‌هایی با کیفیت زیاد بگیرند. در ضمن این دوربین‌ها معمولا دارای بدنه‌ی فلزی با امکانات فراوان هستند. بنابراین اگر به هر دلیلی نمی‌خواهید از دوربین گوشی هوشمند استفاده کنید و همچنان به دنبال دوربین‌های کامپکت هستید، دوربین‌های کامپکت سطح پیشرفته را به شما توصیه می‌کنیم. در این راهنمای خرید به معرفی چند مدل از بهترین دوربین‌های کامپکت سطح پیشرفته می‌پردازیم.

‌‌‌     ‌‌

۱. کانن G1x مارک ۲

اگر به دنبال بهترین دوربین کامپکت پیشرفته‌ی بازار می‌گردید، می‌توانیم کانن «G1x مارک۲» (G1x Mark II) را به شما معرفی کنیم. این دوربین از آن دوربین‌های کامپکتی نیست که در جیب شلوار جین شما جای شود، ولی در عوض سنسور تصویر آن از نوع ۱/۵ اینچی و تقریبا به اندازه‌ی دوربین‌های DSLR نوع APS-C است. بنابراین می‌توانید از این دوربین انتظار عکس‌هایی به کیفیت دوربین‌های DSLR داشته باشید و حسابی از عکاسی کردن با آن لذت ببرید.

کانن G1x مارک ۲

G1x Mark II

جلوی سنسور تصویر بزرگ ۱۵ مگاپیکسلی این دوربین، لنزی واید با توانایی زوم ۵ برابر و دیافراگم F/2.0 قرار گرفته است. عدد بسیار کم دیافراگم به کمک سنسور تصویر بزرگ می‌آید تا این دوربین برای عکاسی در تاریکی ایده‌آل باشد. اعتماد‌به‌نفس کانن در ساخت این دوربین آن‌قدر زیاد بوده که حتی یک مود عکاسی نجومی هم برای آن قرار داده است.

G1x مارک۲ می‌تواند با رزولوشن Full HD و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کند. این دوربین دارای بدنه‌ای مستحکم است که از آلیاژ منیزیوم ساخته شده و انواع کنترل‌ها و نمایشگر چرخنده‌ی لمسی آن باعث می‌شوند که هم عکاسان تازه‌کار و هم حرفه‌ای‌ترها، بتوانند به‌راحتی با آن کار کنند. این دوربین Wi-Fi داخلی هم دارد تا بتوانید خیلی راحت تصاویر آن را منتقل کنید و به اشتراک بگذارید یا دوربین را از طریق گوشی‌هوشمند خود کنترل کنید. مطالعه‌ی نقد و بررسی «G1x مارک۲»

 

‌‌‌   ‌‌‌‌‌‌‌‌‌

۲. فوجی‌فیلم XQ2

اگر قرار باشد از بین دوربین‌های مختلف فوجی‌فیلم خرید یک گروه را حتما توصیه کنیم، آن سری X است. سری X فوجی‌فیلم دوربین‌های کامپکت پیشرفته و بی‌آینه‌ی آن را شامل می‌شوند. XQ2 یکی از دوربین‌های کامپکت پیشرفته‌ی این سری و کوچک‌ترین آن‌هاست. این دوربین در پی موفقیت مدل XQ1 به بازار آمد و تقریبا همه‌ی ویژگی‌های خوب آن حفظ کرده است. از جمله ویژگی‌های خیلی خوب این دوربین که آن را نسبت به رقبا برتری می‌بخشد می‌توان به سنسور تصویر ۲/۳ اینچی ۱۲ مگاپیکسلی X-Trans CMOS II و لنز ۱۰۰-۲۵ میلی‌متر F/1.8 فوجینون اشاره کرد. فناوری X-Trans که مختص فوجی‌فیلم است باعث افزایش قابل ملاحظه‌ی کیفیت عکس‌ها می‌شود. بدنه‌ی این دوربین درست مثل مدل قبلی فوق‌العاده باریک، صیقلی و زیبا ساخته شده است. با این حال کمی از طراحی منحصربفرد مدل قبلی دور شده و معمولی‌تر به نظر می‌رسد. مطالعه‌ی نقد و بررسی «فوجی‌فیلم XQ2»

XQ24

Fujifilm XQ2

 

‌‌‌   ‌‌  ‌‌

۳. کانن پاورشات G9x

کانن پاورشات G9x مدل ساده، ارزان و کوچک شده‌ی مدل موفق G7x مارک ۲ به حساب می‌آید. این دوربین از سنسور تصویر بزرگ یک اینچی بهره می‌برد و ارزان‌ترین و کوچک‌ترین دوربین کامپکت پیشرفته‌ی مجهز به سنسور تصویر یک اینچی است. سنسور تصویر یک اینچی باعث می‌شود که بتوانید حتی در شرایطی که نور محیط کم است عکس‌های خیلی با کیفیتی بگیرید. این دوربین مجهز به لنز ۲۸ میلی‌متر F/2.0 با توانایی زوم ۳ برابر است که باز هم دوربین را برای عکاسی در شرایط نوری ضعیف یاری می‌کند.

G9x

Canon Powershot G9x

کانن پاورشات G9x می‌تواند در رزولوشن Full HD با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کند. این دوربین Wi-Fi داخلی هم دارد و می‌توانید عکس‌ و فیلم‌هایی که گرفته‌اید را به دستگاه هوشمند خود منتقل کنید و در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید. در کل اگر یکی از کوچک‌ترین و باریک‌ترین دوربین‌های کامپکت پیشرفته‌ی بازار هستید و می‌خواهید ارزان‌ترین دوربین کامپکت پیشرفته‌ای که بهترین عکس‌ها را برایتان می‌گیرد داشته باشید، کانن پاورشات G9x بهترین انتخاب شماست. مطالعه‌ی نقد و بررسی «کانن پاورشات G9x»

 

‌‌‌   ‌‌‌

۴. کانن پاورشات G3X

کانن «پاورشات G3X» اصلا دوربین کوچک یا حتی ارزانی نیست و با تردید زیاد آن را در رده‌ی دوربین‌های کامپکت پیشرفته قرار دادیم. این دوربین که از G1x مارک۲ بزرگ‌تر است، می‌تواند در رده‌ی دوربین‌های «شبه SLR» هم قرار گیرد. با این حال G3x از معدود دوربین‌هایی است که توانسته سنسور تصویر ۱ اینچی را با زوم اپتیکال ۲۵ برابر پیوند دهد. می‌توانیم این دوربین را یک کامپکت پیشرفته‌ی سوپرزوم بنامیم. بنابراین اگر به دنبال با‌کیفیت‌ترین دوربین سوپرزوم دنیا هستید، G3x می‌تواند یکی از انتخاب‌های شما باشد.

کانن پاورشات G3X

Powershot G3X

تقریبا به‌جز بدنه و لنز، دیگر ویژگی‌های این دوربین شبیه به مدل G7x است و سنسور تصویر ۲۰ مگاپیکسلی ۱ اینچی آن به کمک پردازشگر تصویر DiGIC 6 می‌تواند عکس‌های خیلی خوبی به ارمغان بیاورد. فیلم‌برداری هم با رزولوشن Full HD و سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه انجام می‌شود. این دوربین سنگین‌وزن ۷۳۰ گرمی، مجهز به نمایشگر چرخنده و لمسی است. در ضمن از Wi-Fi داخلی برای انتقال و به اشتراک‌گذاری عکس و کنترل دوربین هم بهره می‌برد. مشاهده‌ی مشخصات فنی «پاورشات G3X»

 

‌‌   ‌‌  ‌‌

۵. فوجی‌فیلم X100T

اگر ازجمله افرادی هستید که به هر دلیل عکاسی با دوربین‌های کلاسیک را دوست دارید، «فوجی‌فیلم X100T» بهترین انتخاب برای شماست. این دوربین نیز طبق معمول دیگر دوربین‌های سری X100 فوجی‌فیلم، ظاهری کلاسیک شبیه به دوربین‌های قدیمی «لایکا» دارد و وقتی با آن عکاسی می‌کنید، حس‌ و حالی دهه هفتادی (میلادی) به شما دست می‌دهد. در قلب این دوربین سنسور تصویر APS-C قرار گرفته است. یعنی سنسوری بزرگ‌تر از آن‌چه در G1x مارک۲ قرار دارد و آن‌چه در بیشتر دوربین‌های DSLR مرسوم است. این را بگذارید یک طرف، در جلوی این سنسور تصویر، یک لنز ثابت ۳۵ میلی‌متری F/2.0 قرار گرفته است.

فوجی‌فیلم X100T

Fujifilm X100T

بدین معنی که این لنز توانایی زوم ندارد و البته در شرایط ضعیف نوری عملکرد خیلی خوبی دارد. این دوربین علاوه بر عکاسی با کیفیت زیاد، می‌تواند فیلم Full HD با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه ضبط کند. بدنه‌ی این دوربین فلزی است و قسمتی از آن با چرم پوشانده شده. سازنده سعی کرده تا حد ممکن طراحی آن را شبیه به دوربین‌های قدیمی حفظ کند و حتی یک چشمی اپتیکال بسیار با کیفیت و بزرگ هم بر روی آن قرار داده است. با این حال نمادهای عکاسی دیجیتال کاملا در آن مشهود هستند. از آن جمله می‌توان به نمایشگر ۳ اینچی کاملا با کیفیت در قسمت پشتی و دکمه‌ها و کنترل‌های متعدد اشاره کرد. این دوربین حتی Wi-Fi داخلی برای انتقال و به اشتراک‌گذاری تصاویر هم دارد. بنابراین اگر به دنبال دوربین کامپکتی بسیار با کیفیت با ظاهر کلاسیک هستید، فوجی‌فیلم X100T گزینه‌ای بسیار مناسب و البته گران‌قیمت برای شما است. مشاهده‌ی مشخصات فنی «فوجی‌فیلم X100T»

 

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌   ‌‌

مطلب راهنمای خرید دوربین‌ کامپکت پیشرفته (تابستان ۹۵) برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

منبع متن: digikala