اینترنت دنیای بزرگ و عجیبی است. به قول یک مثل قدیمی، اینترنت هم‌چون یک خیابان دوطرفه است که تا بی‌نهایت ادامه پیدا کرده و هر چه بروی به انتهای‌اش نمی‌رسی. وب‌سایت‌های اینترنتی هم مثل مغازه‌هایی هستند که دو طرف این خیابان عجیب را اشغال کرده‌اند و آن‌قدر به ویترین پر زرق و برق‌شان اهمیت می‌دهند که هر روز در حال تغییر دکور هستند. متاسفانه این خیابان را نمی‌توان پیاده پیمود و برای حرکت در این خیابان عجیب که زیبایی‌های آن “بینندگان را مسرور می‌سازد” باید حتما وسیله داشته‌ باشید. مودم‌ها وسیله‌های مورد نیاز برای حرکت در این خیابان هستند و ما امروز می‌خواهیم در انتخاب این وسیله‌ی کاربردی هرآن‌چه را می‌دانیم در اختیارتان قرار دهیم. با دیجی‌کالا مگ و راهنمای خرید مودم همراه باشید.

‌‌‌          ‌   ‌‌‌‌

A

الف) بی‌سیم یا باسیم

راست‌اش مودم‌های کابلی دیگر آن‌چنان هواداری ندارند و مزیت استفاده از قابلیت بی‌سیم بر همه مشخص شده ‌است. استفاده از شبکه‌ی بی‌سیم راحت‌تر هم هست و اکنون دیگر محدودیت قیمتی هم برای انتخاب آن‌ها وجود ندارد. پس بی برو و برگرد یک مودم بی‌سیم انتخاب کنید. این مودم‌ها از یک تا چهار پورت LAN برای اتصال شبکه‌ی کابلی هم در اختیارتان قرار می‌دهند.

B

ب) نوع استاندارد بی‌سیم

چندین نوع فناوری بی‌سیم با استانداردهای مختلف عرضه شده ‌است که به ترتیب جدیدتر بودن، کیفیت و برد بیشتری ارایه می‌دهد. این استاندارد را انستیتوی مهندسان برق و الکترونیک (IEEE) امریکا تصویب و با شیوه‌ی نمایش IEEE 802.11x معرفی می‌کند که در آن، x با یک حرف جایگزین می‌شود. دو استاندارد اولیه a و b بودند که دیگر تقریبا منقرض شده‌اند و کمترین استانداردی قابل رویت در بازار شبکه‌ی امروز، نوع g است. بعد از استاندارد g به n می‌رسیم که فعلا همه‌گیرترین استاندارد وای‌فای (Wi-Fi) است و قریب به اتفاق دستگاه‌های فعلی از آن پشتیبانی می‌کنند. موارد جدیدتر شامل استانداردهای ac و ad می‌شوند که آخری به دلیل جدید بودن، تقریبا نایاب است و یکی مانده به آخر هم کمیاب! دستگاه‌های حرفه‌ای شرکت‌های اپل (Apple)، ایسوس (ASUS) و ال‌جی (LG) و … از این استاندارد پشتیبانی می‌کنند.

‌‌‌‌‌‌پ) فرکانس ‌بی‌سیم

فرکانس ۲٫۴ گیگاهرتز برد زیادی دارد و از موانع سخت مثل دیوار و … بهتر عبور می‌کند؛ اما در برابر تداخل‌ موجی که به وسیله‌ی اشیای بیرونی (مایکروویو و تلفن بی‌سیم) ایجاد می‌شود، ضعیف‌تر از فرکانس ۵ گیگاهرتز است. ۲٫۴ گیگاهرتز فرکانس بسیار رایجی است و دستگاه‌های بی‌سیم معمولا از این فرکانس استفاده می‌کنند و به همین دلیل احتمال اینکه سایر دستگاه‌های بی‌سیم منزل‌تان روی فرکانس بی‌سیم نویز بیندازند خیلی زیاد است. در فرکانس ۵ گیگاهرتز، داده‌ها با سرعت بیشتری انتقال پیدا می‌کنند؛ ولی برد کمتری نسبت به ۲٫۴ گیگاهرتز دارد و در اثر برخورد با موانع به‌سرعت تضعیف می‌شود. جمع‌بندی کنیم تا خودتان اولویت‌بندی کنید و به نتیجه برسید:

C

سرعت انتقال بالاتر: ۵ گیگاهرتز بهتر است / برد بیشتر: ۲٫۴ گیگاهرتز بهتر است / تضعیف کمتر: ۲٫۴ گیگاهرتز بهتر است / تداخل موج و نویز کمتر: ۵ گیگاهرتز بهتر است.

ت) سرعت انتقال بی‌سیم

برای هر شبکه‌ی بی‌سیم، عددی به عنوان حداکثر سرعت انتقال درون شبکه تعریف می‌شود که واحد اندازه‌گیری آن معمولا مگابیت بر ثانیه است. این فاکتور به‌صورت یک عددی بعد از نوع استاندارد بی‌سیم (البته با حرف بزرگ انگلیسی) نشان داده می‌شود. مثلا اگر نوع شبکه‌ی بی‌سیم n و سرعت آن ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه باشد، مودم را به عنوان یک دستگاه N300 معرفی می‌کنند. آن‌چه می‌توان به‌صورت مستقیم از این عدد برداشت کرد، حداکثر سرعت انتقالی است که می‌توان درون شبکه‌ی بی‌سیم محلی (Local) به آن دست یافت.

C1

این معیار، کاملا مستقل از پهنای باند دریافتی اینترنت است و نمی‌توان از حداکثر سرعت شبکه‌ی بی‌سیم به حداکثر سرعت اینترنت پی برد. امکان دارد شما یک مودم با حداکثر سرعت ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه خریده ‌باشید، اما پهنای باند اشتراک اینترنت‌تان، یک مگابیت بر ثانیه باشد. حال اگر نهایت سرعت در دانلود منیجرتان به سرعت ۲۵۰ کیلوبایت بر ثانیه می‌رسد، نباید مودم را گناه‌کار بدانید و سازنده را دروغ‌گو تصور کنید؛ چرا که در چنین شرایطی، سرعت اینترنت دریافتی از سمت ISP است که به عامل محدودکننده تبدیل شده‌.

E

ث) نوع پورت LAN

در حال حاضر سه نوع پورت LAN داریم که مدل معروف به LAN گیگابیتی، از سایرین کاربرد بیشتری دارد. پورت LAN شبیه پورت تلفنی است که کمی بزرگ‌تر شده و بر حسب حداکثر سرعت انتقال طبقه‌بندی می‌شود. واحد طبقه‌بندی این پورت، باز هم بر حسب مگابیت بر ثانیه است. در پورت LAN گیگابیتی (GbE)، سرعت انتقال به ۱۰۰۰ مگابیت بر ثانیه می‌رسد. حال اگر این سرعت ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه باشد، از اسم Fast Ethernet برای آن استفاده می‌کنند. یک پورت دیگر هم داریم که سرعت انتقال آن ۱۰ گیگابیت بر ثانیه (۱۰GbE) است و در تجهیزات خیلی حرفه‌ای کاربرد دارد.

جیم) تعداد آنتن

تعداد آنتن به‌نوعی نشان‌دهنده‌ی قدرت سیگنال بی‌سیم است و تعداد بیشتر آن، به معنی بیشتر شدن پوشش‌دهی محدوده‌ی بی‌سیم خواهد بود. برخی از مودم‌ها آنتن بیرونیِ قابل دیدن دارند و برخی دیگر، آنتن‌شان را درون بدنه مخفی کرده‌اند. مسلما دستگاهی که آنتن بیرونی دارد، از قدرت بیشتری برخوردار است و دستگاه دارای آنتن داخلی برای فضاهای کوچک مناسب است. برخی از آنتن‌های خارجی قابل جداشدن (Detachable) هستند و می‌توانید با جداکردن آنتن‌ها به سراغ آنتن‌های تقویتی بروید.

F

آنتن‌های تقویتی می‌توانند محدوده‌ی بی‌سیم‌تان را باز هم بیشتر کنند. واحد اندازه‌گیری قدرت آنتن‌ها dBi است و هر چه این عدد بزرگ‌تر باشد، قدرت سیگنال بیشتر است. قدرت دستگاه‌های خانگی در محدوده‌ی ۲dBi تا ۸dBi است و قدرت بیشتر از این می‌تواند اثرات مضری روی سلامتی داشته ‌باشد. اگر با اضافه کردن آنتن یا استفاده از آنتن تقویتی به نتیجه‌ی مطلوبی دست پیدا نکردید، می‌توانید از گسترش‌دهنده‌ی محدوده‌ی بی‌سیم استفاده کنید.

چ) QSS یا WPS چیست؟

بیشتر مودم‌ها دکمه‌ای دارند که اتصال به شبکه‌ی بی‌سیم را ساده‌تر می‌کند؛ تی‌پی‌-لینک نام این دکمه را QSS گذاشته و دی-لینک آن را WPS می‌نامد. با استفاده از QSS یا WPS می‌توانید بدون نیاز به وارد کردن پسورد (Password)، به یک شبکه‌ی بی‌سیم وصل شوید.

111111

ح) پورت USB

بعضی از دستگاه‌های فعلی در پنل پشتی‌شان، یک یا چند پورت USB هم دارند. با استفاده از این پورت و با توجه به سخت‌افزار یا نرم‌افزار به کار رفته در دستگاه‌ها، می‌توان یک پرینتر را درون شبکه به اشتراک گذاشت، از اینترنت مودم‌های دانگلی سیم‌کارتی استفاده کرد یا محتویات هارد و فلش مموری را از طریق شبکه‌ی بی‌سیم قابل دسترس کرد.

1212

در برخی از مودم‌های جدید در استفاده از این پورت، پا را فراتر گذاشته‌اند و می‌توانند مثل یک کامپیوتر، نقش دستگاه دانلود فایل را ایفا کنند. شما تنها یک فلش مموری یا هارد اکسترنال به مودم وصل می‌کنید و مودم خودش فایل‌های دانلود شده را به این دستگاه‌ها انتقال می‌دهد.

K

خ) شیار سیم‌کارت

اینترنت ADSL کمی با محدودیت مواجه است و نیاز به کابل مسی و اشتراک تلفن از طرف شبکه‌ی مخابراتی، باعث می‌شود گاهی با قطعی‌های آزاردهنده‌ای روبرو شویم. چند وقتی هست که شرکت‌های تولیدکننده‌ی تجهیزات شبکه به این فکر افتاده‌اند از دیتای سیم‌کارت‌های موبایل برای برقراری اتصال اینترنت استفاده کنند. در نتیجه برخی از مودم‌های جدید به یک شیار سیم‌کارت مجهز شده‌اند و با قرار دادن یک سیم‌کارت معمولی، اینترنت پرسرعتی برای‌تان دست و پا می‌کنند. سرعت اینترنت در این نوع ارتباط معمولا از دیگر روش‌ها بیشتر است که با گسترش پوشش شبکه‌ی ۴G، این مقدار بیشتر هم شده ‌است.

یک سری مودم همراه هم داریم که باتری داخلی دارند و قابل‌حمل هستند. کافی است یک سیم‌کارت درون مودم قرار دهید و اینترنت را با خود همراه کنید. این مودم‌ها به مودم‌های سیم‌کارت خور و مودم‌های همراه معروف شده‌اند و با ایجاد یک شبکه‌ی وای‌فای قابل حمل، از لحاظ سادگی اتصال به مودم هم روال ساده‌ای را دنبال می‌کنند. برخلاف مودم‌های معمولی کابلی و بی‌سیم، مودم‌های سیم‌کارتی معمولا تعداد کاربران را محدود می‌کنند و نهایتا به ۱۰ تا ۱۵ کاربر سرویس می‌دهند.

L

دال) تعداد پورت LAN

این یکی، نشان‌دهنده‌ی تعداد کاربرانی است که می‌توانند به‌صورت کابلی به مودم (روتر) وصل شوند. برای‌تان سوال شده که آیا هنوز داریم کسانی که به این نوع ارتباط نیاز دارند؟ بله داریم! عده‌ای تنها به این نوع ارتباط اطمینان دارند و وای‌فای را امن نمی‌دانند. حتی عده‌ای هم هستند که وای‌فای را برای سلامتی مضر می‌دانند و کامپیوترشان را همیشه با یک سیم به مودم وصل می‌کنند. برخی از دستگاه‌ها از جمله دوربین‌های مداربسته یا تلویزیون‌های هوشمند (فاقد وای‌فای) بدون استفاده از کابل LAN نمی‌توانند به شبکه وصل شوند و LAN تنها چشم امیدشان برای اتصال به شبکه است.

ذال) پورت WAN

شاید برای شما هم پیش آمده که در گذشته، یک مودم اینترنت کابلی خریده‌اید و با گسترش دستگاه‌های دارای وای‌فای، نیاز به داشتن شبکه‌ی وای‌فای برای اتصال به اینترنت را احساس کرده‌اید. در چنین مواقعی می‌توانید به کل بی‌خیال دستگاه قدیمی شوید و یکی جدید و خوب‌اش را بخرید. اما می‌توانید این‌کار را با تهیه‌ی یک مودم دارای پورت WAN هم انجام دهید (در برخی از مدل‌ها به این پورت لیبل اینترنت هم می‌خورد).

222

یک سر کابل LAN را به پورت LAN مودم قدیمی و سر دیگر را به پورت WAN مودم جدیدتان وصل ‌کنید. به همین سادگی می‌توانید از یک کابل LAN اینترنت‌دار، یک شبکه‌ی وای‌فای اینترنت‌دار بسازید.

ختم کلام

این موارد همه‌ی چیزهایی بودند که به نظر ما رسید. فکر می‌کنم با دانستن این موارد بتوانید به انتخاب خوبی برای مودم برسید. البته که موارد دیگری هم هستند که یا آن‌قدر پیچیده‌اند که تنها اهل فن‌شان به سراغ‌شان می‌رود یا اینکه ‌‌آن‌قدر مهم نبودند که به لیست ما راه پیدا کنند. امیدوارم در این سفر انتخاب به شما خوش بگذرد و در دنیای اینترنت گم نشوید که اگر هم گم شدید، باز می‌توانید به سراغ ما بیایید.

‌‌     ‌

با در نظر گرفتن موارد بالا، مودم‌هایی را در دسته‌های مختلف دست‌چین کرده و در زیر معرفی می‌کنیم.

برترین مودم‌های ADSL در حالت کلی

ASUS DSL-N10 C1 Wireless-N150 ADSL Modem Router

TP-LINK TD-W8960N Wireless N300 ADSL2+ Modem Router

D-Link DSL-2740U Wireless N300 ADSL2+ Modem Router

 

برترین مودم‌های دارای شیار سیم‌کارت

TP-LINK TL-MR6400 Wireless N300 4G LTE Modem Router

D-Link DWR-921 4G LTE Modem Router

TP-LINK M7350 Dual-Band 4G LTE-Advanced Modem

 

برترین مودم‌های دارای استاندارد بی‌سیم AC

TP-LINK Archer D5 AC1200 Wireless Dual Band Gigabit ADSL2+ Modem Router

TP-LINK Archer D9 AC1900 Dual Band Gigabit ADSL2+ Modem Router

D-Link DSL-2877AL Dual Band Wireless AC750 VDSL2+/ADSL2+ Modem Router

D-Link DSL-2890AL Dual Band Wireless AC1750 Gigabit Cloud ADSL2+ Modem Router

 

برترین مودم‌های مجهز به شبکه‌ی بی‌سیم دوبانده (۵GHz)

TP-LINK Archer D2 AC750 Wireless Dual Band Gigabit ADSL2+ Modem Router

TP-LINK Archer D7 AC1750 Wireless Dual Band Gigabit ADSL2+ Modem Router

D-Link DSL-2877AL Dual Band Wireless AC750 VDSL2+/ADSL2+ Modem Router

 

برترین مودم‌های دارای پورت WAN

TP-LINK TD-W8968 Wireless N300 ADSL2+ Modem Router

TP-LINK TD-W8970 N300 Wireless Gigabit ADSL2+ Modem Router

TP-LINK TD-W8950N Wireless N150 ADSL2+ Modem Router

D-Link DSL-2790U N300 ADSL2+ Wireless Router

‌‌‌

‌‌‌     ?????? ??????? ???????? ????? ??? ????

مطلب راهنمای خرید مودم (تابستان ۹۵) برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

منبع متن: digikala