پرینترهای لیزری در انواع و کلاس‌های مختلفی طراحی و روانه‌ی بازار می‌شوند. در عین سادگی شاید انتخاب پرینتری برای استفاده در منزل و یا محیط کار امری بسیار پیچیده باشد. شرکت‌های سرشناس درزمینه‌ی تولید پرینترهای لیزری شامل HP و Canon است. البته شرکت ژاپنی brother هم پرینترهای خوبی را روانه‌ی بازار می‌کند. در خرید پرینتر لیزری باید چندین نکته را در نظر داشت که در ادامه یک‌به‌یک به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

توان کاری

پرینترها در کلاس‌های مختلفی طراحی می‌شوند. اولین مورد در این زمینه توان کاری پرینتر است که بر اساس استفاده‌ی طراحی شده برای پرینتر تعیین می‌شود. در این قسمت پرینترها در مدل‌های خانگی، خانگی سنگین، اداری سبک و اداری سنگین دسته‌بندی می‌شوند. نکته‌ی تعیین‌کننده در این زمینه توان کاری پرینتر است. توان کاری پرینتر معمولاً با عددی بین ۱۰۰۰ تا ۱۰۰٫۰۰۰ و حتی بیشتر عنوان می‌شود. البته شاید میزان اعلام‌شده توسط شرکت سازنده معیار خوبی برای انتخاب پرینتر نباشد. توصیه‌ی ما به شما این است که در مرحله‌ی اول به حجم سینی ورودی پرینتر دقت کنید. پرینترهایی که برای مصارف سبک طراحی می‌شوند معمولاً در سینی ورودی کاغذ خود تنها پذیرای ۱۰۰ برگ هستند. این میزان با افزایش توان پرینتر کم‌کم بیشتر می‌شود. در واقع می‌توان گفت پرینتری که دارای سینی ۱۰۰ برگی است برای سبک‌ترین مصارف ساخته شده است و بهتر است در منزل استفاده شود. کمی بالاتر به سینی‌های ۱۵۰ برگی برمی‌خوریم. این پرینترها توان بیشتری داشته و برای استفاده‌های متوسط خانگی و یا سبک اداری مناسب هستند. پرینترهای ۲۰۰ برگ به بالا هم برای مصارف اداری طراحی شد‌ه‌اند. البته پرینترهایی هم داریم که این مقادیر برای آن‌ها ناکافی است و سینی‌های مجزایی تا سقف ۱۰۰۰ برگ ارائه می‌دهند. حال شاید برای شما این سوال پیش بیاید که سینی چه اهمیتی دارد و شاید بگویید می‌توانید حتی در سینی‌های کمتر هم مکرر کاغذ پر کنید و استفاده‌ی سنگینی از پرینتری داشته باشید. در این که می‌توانید از پرینتری با ظرفیت سینی کم کار سنگینی بکشید شکی نیست اما هر پرینتر توان کاری مخصوصی دارد و در صورت تجاوز از این میزان پرینتر خیلی زود از کار خواهد افتاد. پس در مرحله‌ی اول ظرفیت کاری خود را با پرینتر مشخص کنید.

پرینتر لیزری تک‌کاره یا چندکاره

در این که پرینترهای لیزری برای چاپ متن به کار می‌روند شکی نیست. فرض ما بر این است که همه‌ی شما عزیزان از این موضوع آگاه هستید. در این مرحله شما ۲ انتخاب پیش رو دارید. این که پرینتری تک‌کاره تهیه کنید که به صورت تخصصی به پرینت می‌پردازد، یا این که به سراغ پرینتری چندکاره بروید که علاوه بر پرینت می‌تواند قابلیت‌های اسکن، کپی و در برخی مدل‌ها فکس را هم ارائه دهد. قابلیت‌های اسکن و کپی در پرینترهای چندکاره بسیار مفید هستند. اگرچه شاید برای مثال قابلیت اسکن پرینترهای چندکاره امکانات و کیفیت اسکنرهای تک را نداشته باشد؛ البته شاید! قابلیت فکس هم در برخی پرینترهای چندکاره تعبیه می‌شود. به نظر ما که بودن این قابلیت‌ها در کنار پرینتر مفید است و البته قیمت تمام‌شده‌ی پرینتر را افزایش می‌دهد. اگر در حال حاضر نیازی به اسکن و کپی یا فکس نداشته باشید، شاید در آینده‌ به آن‌ها نیاز پیدا کنید.

اتصالات

پرینترهای لیزری در کنار وظیفه‌ی اصلی خود ویژگی‌های متنوعی را ارائه می‌دهند که در بهبود تجربه‌‌ی کاربری نقش مهمی دارد و استفاده از دستگاه را آسان‌تر می‌کند. اولین مورد در این زمینه اتصالات دستگاه است. تقریبا تمامی پرینترها به صورت پیش‌فرض دارای درگاه USB برای اتصال به رایانه هستند. مگر این که پرینتر از نسل‌های قدیمی باشد و درگاه اصلی در آن از نوع پارالل باشد. پرینترهای مختلف درگاه‌های دیگری مانند درگاه شبکه Ethernet را ارائه می‌دهند. درگاه شبکه به اشتراک‌گذاری پرینتر را در شبکه آسان می‌کند و دیگر نیازی نیست تا دستگاه را به رایانه‌ی خاصی متصل کنید. تنها کافی است تا پرینتر را در شبکه‌ی خود قرار دهید تا همه‌ی رایانه‌های موجود در شبکه بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند.

قابلیت دیگر اتصال بی‌سیم WiFi است که در مدل‌های جدیدتر به وفور یافت می‌شود. اتصال بی‌سیم در درجه‌ی اول به کاربر اجازه می‌دهد تا با استفاده از تلفن‌های همراه هوشمند و تبلت اسناد و فایل‌های خود را چاپ کند. اتصال بی‌سیم در پرینتر‌ها به ۲ صورت غیر مستقیم (تحت شبکه) و مستقیم (Wireless Direct) صورت می‌گیرد. در حالت اول پرینتر به صورت مستقیم نمی‌تواند به تلفن همراه متصل شود. در این حالت باید با استفاده از مودم یا روتر بی‌سیم ابتدا شبکه‌ی بی‌سیم خود را راه‌اندازی و سپس تلفن همراه و پرینتر را به این شبکه متصل کنید تا بتوانید اسناد را به صورت بی‌سیم به پرینتر بفرستید. در حالت دوم که در محصولات جدیدتر دیده می‌شود و Wireless Direct یا Wifi Direct نام دارد نیازی به شبکه‌ی بی‌سیم نیست و پرینتر خود نقش Access Point را بازی می‌کند. در این حالت تلفن‌ همراه هوشمند می‌تواند بدون واسطه و مستقیم به پرینتر متصل شود. این قابلیت بسیار کاربردی است زیرا کاربر را از مودم‌ و روتر بی‌سیم و همچنین کابل و سیم بی‌نیاز می‌کند. پس بهتر است در هنگام خرید پرینتر به این نکته توجه ویژه‌ای داشته باشید. معمولاً شرکت‌های سازنده‌ی پرینتر در مدل‌های دارای اتصال بی‌سیم خود حرف لاتین w را قرار می‌دهند. برای مثال در پرینتر ۲۱۷w ساخت کانن حرف w به معنای اتصال بی‌سیم است. البته برای اطلاع از مستقیم یا غیر مستقیم بودن اتصال بی‌سیم پرینتر باید سری به جدول مشخصات محصول بزنید.

راهنمای خرید پرینتر لیزری HP LaserJet Pro M201dw Laser Printer

HP LaserJet Pro M201dw Laser Printer

پرینتر لیزری M201dw ساخت شرکت hp یکی دستگاه‌های ساده اما در عین حال قدرتمندی است که اتصالات گوناگونی را ارائه می‌دهد. این دستگاه علاوه بر اتصال شبکه به اتصال بی‌سیم هم مجهز شده است و در این زمینه تنوع زیادی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. همچنین صفحه‌نمایشی در این محصول تعبیه شده که استفاده از دستگاه را آسان‌تر کرده. قابلیت چاپ دورو را به این محصول اضافه کنید تا یکی از باامکانات‌ترین پرینترهای لیزری تک‌کاره را در اختیار داشته باشید.

چاپ دورو Duplex

یکی دیگر از مواردی که در پرینترها اهمیت بسیاری دارد قابلیت چاپ به صورت دورو است. در گذشته پرینترها فقط بر یک روی کاغذ چاپ می‌کردند. چاپ یکرو در مصرف کاغذ اتلاف زیادی را به وجود می‌آورد. اما در برخی از موارد کاربر حتما لازم دارد که در هر دو روی کاغذ چاپ کند. در این حالت کاربر مجبور است تا ابتدا بر یک روی کاغذ به صورت صفحات یکی در میان چاپ کند و سپس برگه‌ها را پشت‌ورو کرده و اعداد باقی‌مانده را بر روی دیگر چاپ کند. این کار علاوه بر وقت‌گیر بودن بسیار حساس است و احتمال اشتباه چاپ شدن برگه‌ها در آن وجود دارد. پرینترهای Duplex این مشکلات را برطرف می‌کنند و به صورت اتوماتیک کار چاپ روی هر دو سمت برگه را انجام می‌دهند. قابلیت Duplex بسیار خوشایند است اما نقش مهمی در افزایش قیمت دستگاه دارد. در این مورد توصیه‌ی خاص نداریم و انتخاب را به عهده‌ی خودتان می‌گذاریم.

راهنمای خرید پرینتر لیزری HP LaserJet Pro MFP M225dw Printer

HP LaserJet Pro MFP M225dw Printer

پرینتر لیزری MFP M225dw همان‌گونه که از اسمش برمی‌آید و حرف d در مدل آن وجود دارد می‌تواند به صورت اتوماتیک صفحاتی دو رو چاپ کند. حرف دیگر در مدل این محصول w است که نشان از اتصال بی‌سیم دارد. علاوه بر موارد فوق اتصال شبکه‌ی باسیم Ethernet هم در این محصول تعبیه شده که اشتراک‌گذاری آن را در شبکه بین چندین رایانه ممکن ساخته است. صفحه‌نمایش این محصول به صورت رنگی و لمسی است و وضعیت دستگاه و عملیات در حال انجام را به اطلاع کاربر می‌رساند.

تغذیه‌ی خودکار ADF

تصور کنید که ۱۰۰ برگ جزوه‌ی دانشگاهی را از دوست خود به امانت گرفته‌اید و می‌خواهید با استفاده از پرینتر چندکاره‌ی خانگی‌تان آن‌ها را کپی کنید. حال تصور کنید که باید تک‌تک برگه‌ها را در دستگاه قرار دهید و دکمه‌ی Copy را فشار دهید تا برگه کپی شود. ۱۰۰ برگ را باید به همین شکل در دستگاه قرار دهید. سوای این که خسته خواهید شد زمان زیادی را هم باید در پای دستگاه صرف کنید. نگران نباشید، فناوری و تکنولوژی این مشکل را هم حل و راه را برای کاهش فعالیت‌های بشر هموار کرده است. سیستم تغذیه‌ی خودکار دقیقا در چنین شرایطی به کمک شما خواهد آمد. در این حالت تنها کافی است برگه‌های خود را روی سینی مخصوص تغذیه خودکار قرار دهید تا دستگاه به صورت اتوماتیک برگه‌ها را یکی پس از دیگری وارد دستگاه کرده و کپی کند. البته سینی ADF ظرفیت محدودی دارد و در بیشتر دستگاه‌ها تا ۳۵ برگ را پشتیبانی می‌کند. با این حال مدل‌های ۵۰ برگی هم در بازار موجود است. نکته‌ی دیگر در این مورد این است که سیستم ADF کمی حساس بوده و بایستی از برگه‌های صاف و نو در آن استفاده شود. ممکن است برگه‌های کهنه و تاخورده در دستگاه گیر کنند. به اعتقاد ما بهتر است دستگاه شما ADF داشته باشد.

راهنمای خرید پرینتر لیزری Canon i-SENSYS MF216N Multifunction Laser Printer

Canon i-SENSYS MF216N Multifunction Laser Printer

پرینتر لیزری MF216N ساخت شرکت کانن پرینتری چندکاره است که به سیستم تغذیه‌ی خودکار ADF مجهز شده. سیستم ADF این پرینتر قادر است تا ۳۵ برگ را در خود جای دهد. این پرینتر به اتصال شبکه‌ی Ethernet مجهز شده است و در نتیجه می‌توانید آن را در شبکه بین چندین رایانه به اشترک بگذارید. سینی ورودی این دستگاه برابر با ۲۵۰ برگ است و در نتیجه برای استفاده در محیط‌های اداری مناسب است. صفحه‌نمایشی لمسی و ۶ خطی هم در این سیستم موجود است که کار با دستگاه را برای کاربر آسان می‌کند.

سرعت و کیفیت چاپ

پرینترهای لیزری معمولاً همگی از وضوح ۶۰۰ dpi برای چاپ استفاده می‌کنند و می‌توان گفت که این وضوح برای چاپ متن که وظیفه‌ی اصلی پرینترهای لیزری است کافی به نظر می‌رسد. با این حال بسته به نوع فناوری چاپ پرینتر کیفیت چاپ می‌تواند متفاوت باشد. البته عمده‌ی پرینترهای لیزری کیفیت چاپ خوبی دارند و مدل‌های کم‌کیفیت به ندرت یافت می‌شود. مسئله‌ی دیگر سرعت چاپ است. بسته به میزان حجم کاری که دارید سرعت چاپ می‌تواند مهم یا بی اهمیت باشد. پرینترهای لیزری سرعتی برابر با ۱۰ تا ۳۰ برگ در دقیقه را ارائه می‌دهند. البته چندین مدل هم هستند که ادعا می‌کنند سرعت چاپ در آن‌ها از ۳۰ برگ در دقیقه هم فراتر می‌رود. با این حال ارقام اعلام‌شده توسط شرکت‌های سازنده بیشترین سرعت ممکن دستگاه در کمترین وضوح و برای متن خالی است. در نتیجه شاید در عمل به این سرعت نرسید. با توجه به مقادیر بالا توصیه‌ی ما این است که دستگاهی با سرعت چاپ بیش از ۲۰ برگ در دقیقه تهیه کنید.

راهنمای خرید پرینتر لیزری HP LaserJet Pro M402dn Printer

HP LaserJet Pro M402dn Printer

پرینتر لیزری M402dn ساخت شرکت hp به گفته‌ی شرکت سازنده سرعتی برابر با ۴۰ برگ در دقیقه ارائه می‌دهد. همان‌گونه که گفته شده سرعتی که در عمل پرینتر قادر است به آن دست یابد با سرعت اعلام‌شده توسط شرکت سازنده متفاوت است. این پرینتر با ظرفیت سینی ۲۵۰ برگ برای مصارف اداری طراحی شده و قدرت و سرعت خوبی دارد. از دیگر ویژگی‌های این محصول می‌توان به قابلیت شبکه باسیم ehternet و صفحه‌نمایش ۲ خطی آن اشاره کرد.

پرینتر لیزری رنگی

برخی از افراد این تصور را دارند که با خرید پرینتری لیزری و رنگی می‌توانند به چاپ عکس بپردازند. این تصور تا همان حد که درست است، غلط هم هست. بله می‌توانید با پرینترهای لیزری رنگی عکس هم چاپ کنید اما فراموش نکنید که پرینترهای لیزری برای چاپ عکس طراحی نشده‌اند. شاید این سوال برایتان پیش بیاید که پس برای چه قابلیت چاپ رنگی در پرینترهای لیزری تعبیه شده است؟ پرینترهای رنگی و لیزری برای چاپ بروشور، کاتالوگ حاوی متن و اشکال گرافیکی و عکس‌های محدود به کار می‌روند. با این پرینترها می‌توانید عکسی تمامی صفحه به صورت رنگی چاپ کنید اما لطفا انتظار این را نداشته باشید تا کیفیت چاپ مانند کیفیت چاپ پرینترهای جوهرافشان باشد.

راهنمای خرید پرینتر لیزری Canon i-SENSYS MF628Cw Color Multifunction Laser Printer

Canon i-SENSYS MF628Cw Color Multifunction Laser Printer

پرینتر لیزری i-SENSYS MF628Cw از جمله پرینترهای رنگی است که کارایی خوبی دارد. این پرینتر لیزری ۴ کاره علاوه بر پرینت رنگی، قابلیت‌های اسکن، کپی و فکس را هم ارائه می‌دهد. این پرینت ظرفیت سینی ورودی کاغذی برابر با ۱۵۰ برگ دارد و برای مصارف خانگی سنگین و یا اداری سبک مناسب است. این پرینتر از اتصال شبکه Ethernet و اتصال بی‌سیم بهره می‌برد و همچنین سیستم تغذیه‌ی خودکار در آن تعبیه شده است. می‌توان گفت دستگاه فوق ترکیبی از ویژگی‌های مثبت را در خود جمع کرده.

منبع متن: digikala