هنگامی که قلب خون را داخل رگ‌ها پمپاژ می‌کند فشار ناگهان در رگ‌ها زیاد می‌شود و هنگامی که قلب بین دو ضربان استراحت می‌کند، فشار کم می‌شود. دو عددی که همیشه به‌عنوان فشارخون بیان می‌شوند در واقع همین دو حالت هستند. فشارخون بالا یک قاتل خاموش است که ممکن است بدون هیچ نشانه‌ی قبلی بروز کند. تحقیقات نشان داده به‌طور میانگین یک نفر از هر سه نفر فرد بالغ دارای فشارخون بالا است. فشارخون بالا می‌تواند به سکته‌ی قلبی و مغزی منجر شود. بی‌تحرکی، چاقی، تغذیه‌ی نامناسب، سیگار و قلیان ریسک فشارخون را بالا می‌برند. اگر شما هم فشارخون بالایی دارید یا حتی فکر می‌کنید که احتمال آن برایتان وجود دارد، باید به شکل مرتب فشارتان را اندازه‌گیری کنید. روش‌های اندازه‌گیری فشار محدود و مشخص هستند. کافی است یکی از روش‌ها را انتخاب کرده و فشارسنج مناسب خود را خریداری کنید.

فشارسنج‌هایی که از قدیم توسط پزشکان استفاده می‌شده است یک کاف دارد که به دور بازو بسته می‌شود و توسط «پوآر» باد می‌شود. پزشک سر گوشی پزشکی را زیر کاف می‌گذارد و به صدای جریان خون هنگام تخلیه‌ی کاف (صدای کورتکوف) گوش می‌دهد. شروع صدا، فشار سیستولیک و پایان صدا، فشار دیاسیستولیک را روی عقربه‌ی فشارسنج نشان می‌دهد. کار کردن با این فشارسنج‌ها را همه بلد نیستند و استفاده از فشارسنج دیجیتال روش آسان‌تری است.

فشارخون تحت تأثیر حالت بدن و وضعیت روحی است و با ورزش کردن، غذا خوردن، خوابیدن و مصرف بعضی داروها تغییر می‌کند. در مطب پزشک عوامل مختلف مانند شلوغی، استرس، سر و صدا، خستگی و غیره روی فشار شخص تأثیر می‌گذارد و چیزی بیشتر از فشار واقعی به دست می‌آید. عددی که از اندازه‌گیری فشار در منزل به دست می‌آید ممکن است حتی از فشاری که توسط پزشک گرفته می‌شود دقیق‌تر باشد. بنابراین اندازه‌گیری مرتب فشار در منزل و بررسی تغییرات آن هم برای خود شخص و هم برای پزشک او قابل استنادتر است. حال که مطمئن شدید وجود یک فشارسنج در هر خانه‌ای لازم است با دیجی‌کالا مگ و راهنمای خرید یک فشارسنج خوب باشید.

مچی یا بازویی؟

فشارسنج‌های دیجیتال به دو دسته‌ی مچی و بازویی تقسیم‌بندی می‌شوند. در همین ابتدای صحبت بگوییم که فشارسنج‌های بازویی از فشارسنج‌های مچی دقیق‌تر هستند، اما استفاده از فشارسنج‌های مچی راحت‌تر است. برای استفاده از فشارسنج بازویی باید آستین لباس خود را تا جایی که می‌شود بالا بزنید. حال اگر آستین تنگ باشد و روی دست فشار وارد کند باید کلاً لباس را در آورد. این پایان کار نیست و نحوه‌ی بستن کاف به دور بازو نیز مهم است. اول اینکه که کاف باید از جهت صحیح روی بازو قرار بگیرد. اکثر فشارسنج‌ها روی کاف خود به شکل تصویری نحوه‌ی بستن صحیح کاف را آموزش می‌دهند. نکته‌ی دوم این که کاف نباید خیلی سفت یا شل باشد. بنابراین بستن کاف فشارسنج بازویی ممکن است کمی مشکل به نظر برسد. اما فشارسنج مچی را می‌توانید به‌سرعت روی مچ بسته و در هر شرایطی فشار خود را اندازه‌گیری کنید. برای اندازه‌گیری فشار باید فشارسنج هم‌سطح قلب قرار بگیرد. فشارسنجی که روی بازو بسته شده به‌طور طبیعی با قلب در یک راستا قرار دارد اما در مورد فشارسنج مچی این‌طور نیست و باید مچ دست را جلوی قلب گرفت. دلیل این که گفته می‌شود فشارسنج مچی دقت کمتری دارد نیز همین نکته است. چون ممکن است به دلیل خطای شخص، مچ دست بالاتر یا پایین‌تر گرفته شود و روی عدد فشار تأثیر بگذارد. اما به‌طورکلی برای کسانی که استفاده‌ی صحیح از فشارسنج دیجیتال را بلد باشند، فرق چندانی بین دقت این دو فشارسنج وجود ندارد؛ اما برای افرادی که سن بالایی دارند و ممکن است دقت کافی را نداشته باشند، استفاده از فشارسنج بازویی توصیه می‌شود. حال که با انواع فشارسنج‌ها آشنا شدید می‌توانید از میان مدل‌های مختلف مچی یا بازویی یکی را انتخاب کنید. پارامترهایی را که در انتخاب یک فشارسنج باید به آن‌ها توجه کنید در ادامه بررسی می‌کنیم.

فشارسنج بازویی فشارسنج مچی

حافظه

حافظه یکی از کاربردی‌ترین امکاناتی است که یک دستگاه فشارسنج می‌تواند داشته باشد. در طول روز فشارخون براثر عوامل مختلفی تغییر می‌کند. خوابیدن، غذا خوردن، استعمال دخانیات، استرس و غیره ازجمله‌ی این عوامل هستند. بنابراین برای پیگیری دقیق فشارخون باید در ساعت‌های مختلف روز فشار را اندازه‌گیری کرد. تا قبل از معرفی فشارسنج‌های دیجیتال افراد مجبور بودند فشار خود را همراه ساعت و تاریخ در یک دفترچه یادداشت کنند؛ اما امروزه اکثر فشارسنج‌ها دارای حافظه هستند. قبل از انتخاب فشارسنج باید مشخص کنید که چند نفر قرار است از این دستگاه استفاده کنند. حافظه‌ی بعضی مدل‌ها طبقه‌بندی‌شده است و نتیجه‌ی تست‌های افراد مختلف در بخش‌های جداگانه ذخیره می‌شود. به‌این‌ترتیب نتایج تست‌های اعضای یک خانواده با هم اشتباه گرفته نخواهد شد. حتی بعضی مدل‌ها دارای حالت مهمان هستند که کمک می‌کند نتایج افراد متفرقه را در حافظه‌ی آن‌ها ذخیره نکنید.

قابلیت میانگین‌گیری

همان‌طور که گفته شد فشارخون در ساعات مختلف روز تغییر می‌کند. بنابراین شاید بتوان گفت میانگین فشارهای ثبت شده عدد قابل استنادتری برای شخص و پزشک او است. اکثر فشارسنج‌هایی که دارای این قابلیت هستند، از همه‌ی فشارهای یک شخص یا از سه فشار آخر میانگین‌گیری می‌کنند. اما بعضی مدل‌های پیشرفته‌تر مانند Rossmax AX356F فشارها را به دو دسته‌ی صبح و شب تقسیم‌بندی و میانگین آن‌ها را جداگانه محاسبه می‌کنند.

دقت اندازه‌گیری

همان‌طور که گفته شد دقت اندازه‌گیری فشار تا حد زیادی به رعایت شیوه‌ی صحیح بستگی دارد. تکان خوردن بدن هنگام اندازه‌گیری فشار از متداول‌ترین خطاهای اندازه‌گیری است. Rossmax AD761F دارای سنسور تشخیص ثابت بودن است. نکته‌ی دیگری که باعث خطا می‌شود نحوه‌ی بستن کاف است. همان‌طور که گفته شد جهت قرار گرفتن کاف روی بازو و شل و سفت بودن آن، روی نتیجه‌ی اندازه‌گیری تأثیر می‌گذارد. همه‌ی فشارسنج‌های «امرن» (Omron) دارای راهنمای صحیح بستن کاف هستند. Omron M3 و Omron M6 نیز دارای کاف ۳۶۰ درجه هستند و چرخش کاف آن‌ها روی بازو تأثیری روی نتیجه نمی‌گذارد.

راهنمای خرید فشارسنج

ضربان قلب و تشخیص آریتمی

همه‌ی فشارسنج‌ها ضربان قلب را اندازه‌گیری می‌کنند اما همه‌ی آن‌ها قادر به تشخیص نامنظمی ضربان قلب نیستند. ضربان قلب نامنظم که به آن آریتمی نیز می‌گویند می‌تواند از نشانه‌های بیماری قلبی باشد. کسانی که آریتمی دارند ممکن است خودشان نسبت به آن آگاهی نداشته باشند. بعضی فشارسنج‌ها فاصله‌ی بین ضربان های قلب را با هم مقایسه می‌کنند و در صورتی که این فاصله ناگهان تغییر کند، آن را به‌عنوان آریتمی در نظر می‌گیرند. به کسانی که بیشتر از دو بار با نشانگر آریتمی مواجه شوند، توصیه می‌شود که به پزشک متخصص قلب مراجعه کنند.

درجه‌بندی فشار

سازمان سلامت جهانی (WHO) محدوده‌ای را به عنوان فشار نرمال تعیین کرده است که هرچقدر فشارخون از این محدوده فاصله بگیرد ریسک ابتلا به فشارخون بالا بیشتر می‌شود. بسیاری از فشارسنج‌ها به روش‌های مختلف میزان ریسک فشارخون را به شخص اطلاع می‌دهند. اکثر فشارسنج‌ها به کمک یک نشانگر رنگی که کنار صفحه‌نمایش قرار دارد محدوده را نشان می‌دهند و معمولاً رنگ سبز فشارخون نرمال و رنگ قرمز فشارخون بالا را نشان می‌دهد. اما بعضی از فشارسنج‌ها هم هستند که فشارخون بالا را با نشانگرهای مختلف روی صفحه‌نمایش و حتی به کمک صدا هشدار می‌دهند. اکثر افرادی که به فشارخون مبتلا هستند، می‌دانند که فشارشان نباید از چه حدی بالاتر رود و شاید خیلی این ویژگی به کارشان نیاید.

راهنمای خرید فشارسنج

باتری یا برق؟

از آنجایی که پمپ باد فشارسنج وسیله‌ای پرمصرف است، باتری فشارسنج‌ها زود تمام می‌شود. بنابراین یک مزیت است اگر بتوان فشارسنج را با آداپتور هم روشن کرد. اکثر مدل‌ها همراه خود آداپتور ندارند، اما تعدادی هم هستند که آداپتور همراه فشارسنج ارائه می‌شود. در این میان فشارسنج اکسیرون مدل Z-4 ورودی Micro USB دارد و برای آن می‌توان از شارژر موبایل به جای آداپتور استفاده کرد.

اندازه‌ی فشارسنج

کاف فشارسنج‌های مچی به خود دستگاه وصل است اما کاف فشارسنج‌های بازویی توسط شلنگی پلاستیکی به فشارسنج وصل می‌شود. اندازه‌ی نامناسب کاف برای دور مچ یا دور بازو باعث خطای اندازه‌گیری می‌شود. همه فشارسنج‌های مچی عموماً اندازه‌ی مشخصی دارند و همه می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. اما دور بازوی افراد مختلف ممکن است خیلی با هم متفاوت باشد. بنابراین کاف فشارسنج‌های بازویی در سایزهای مختلف ارائه می‌شود. به‌طورکلی سایز استاندارد کاف فشارسنج بازویی ۲۲ تا ۴۲ سانتی‌متر است. بعضی شرکت‌ها این محدوده را به دو بخش تقسیم کرده‌اند و کاف فشارسنج‌های خود را در دو سایز ۲۲ تا ۳۲ و از ۳۲ تا ۴۲ سانتی‌متر تولید می‌کنند. بنابراین فشارسنج نیز مانند لباس سایزبندی دارد و پیش از خرید فشارسنج باید دور مچ یا بازوی خود را اندازه‌گیری کنید.

راهنمای خرید فشارسنج

حمل و نگهداری

همراه بعضی فشارسنج‌ها (مانند فشارسنج پلي گرين مدل KP-7520)، یک کیف یا محفظه‌ی پلاستیکی ارائه می‌شود که برای حمل و نگهداری فشارسنج بسیار خوب است. فشارسنج‌های مچی با وزن سبک و ابعاد کوچکی که دارند، راحت‌تر داخل کیف و چمدان جا می‌شوند و شلنگ‌های دست و پاگیر فشارسنج‌های بازویی را ندارند.

راهنمای خرید فشارسنج

فشارسنج هوشمند

بعد از معرفی موبایل‌های هوشمند، بسیاری از لوازم مانند ساعت، تلویزیون، ترازو و… نیز هوشمند شدند. شرکت‌های تولیدکننده‌ی فشارسنج نیز از این مسیر عقب نماندند. شرکت‌های «آی هلث» (iHealth) و «ویدینگز» (Withings) که به تولید گجت های سلامتی هوشمند معروف هستند، فشارسنج‌های هوشمندی با قابلیت اتصال به تلفن همراه تولید کرده‌اند. فشارسنج هوشمند چیزی فراتر از یک دستگاه ساده برای اندازه‌گیری فشار است. به کمک این فشارسنج‌ها می‌توان نتایج تمام تست‌ها را بدون محدودیت داخل حافظه‌ی گوشی یا روی سرور شرکت تولید کننده ذخیره کرد و از هرجایی به آن‌ها دسترسی داشت. علاوه بر این می‌توان تغییرات فشارخون را در بازه‌های زمانی مختلف روی نمودارهای گرافیکی مشاهده کرد و میانگین آن‌ها را به دست آورد. به اشتراک‌گذاری اطلاعات از دیگر قابلیت‌های این فشارسنج‌ها است.

فشارسنج هوشمند

کلام آخر

اندازه‌ی مناسب صفحه‌نمایش و وضوح آن، تعداد و اندازه‌ی دکمه‌ها، قابلیت اعلان صوتی فشار (مانند فشارسنج اکیومد مدل CG175f)، داشتن کیف نگه‌داری و… از دیگر ویژگی‌هایی است که هنگام انتخاب فشارسنج باید به آن‌ها توجه کرد. قیمت آخرین چیزی است که قبل از انتخاب یک فشارسنج باید مد نظر قرار دارد. عموماً فشارسنج‌های بازویی یک شرکت از فشارسنج‌های مچی همان شرکت گران‌تر هستند. تکنولوژی اندازه‌گیری فشار در همه‌ی دستگاه‌ها تقریباً یکی است، اما بعضی برندها حساسیت سنسور فشارسنج‌های خود را بالاتر برده‌اند تا نتایج دقیق‌تری به دست آید. فشارسنج‌های مختلف یک شرکت عموماً از نظر سنسور تفاوتی با یکدیگر ندارند و اختلاف قیمت آن‌ها بیشتر به دلیل امکانات جانبی است.

منبع متن: digikala