اجزای اصلی یک اسکیت برد شامل تخته، چرخ، تراک یا همان تیغه‌ی چرخ و بلبرینگ هستند. اولین قدم برای خرید اسکیت برد، مشخص کردن هدف شما از انجام این ورزش جذاب است تا نوع اسیکت بردی که لازم دارید، مشخص شود. اسکیت برد انواع مختلفی دارد و برخلاف ظاهرش، کارایی آن‌ها یکسان نیست. اسکیت برد معمولی، لانگ‌بردها و کروز از انواع مختلف این تخته‌های چرخ‌دار هستند. علاقه‌ی شما به نوع استفاده‌ از این وسیله، شما را در انتخاب مدل آن راهنمایی می‌کند. اگر می‌خواهید با اسکیت برد در پارک و پیست مخصوص هیجان را تجربه کنید، انتخابتان با زمان گشت‌وگذار در خیابان متفاوت خواهد بود. همچنین اگر برای کودک خردسال به دنبال اسکیت برد هستید، شرایط انتخاب‌تان با یک فرد بزرگسال متفاوت خواهد بود.

چه سبکی از اسکیت‌سواری را می‌خواهید دنبال کنید؟

اسکیت برد معمولی

اسکت برد معمولی از پر فروش‌ترین نوع اسکیت به‌ منظور اجرای حرکات نمایشی است. برآمدگی از ویژگی اصلی اسکیت بردهای معمولی است و دو برآمدگی در هر دو سر اسکیت دیده می‌شود.

لانگ برد

همان‌طور که از نام این سبک مشخص است، لانگ برد بلندترین مدل اسکیت است. در میان انواع مختلف لانگ برد، انتخاب‌های فراوانی برای حرفه‌ای‌ها وجود دارد و از این اسکیت برای حرکت در مسیرهای ناهوار استفاده می‌شود. سرعت لانگ برد چشمگیر است و در عین حال با این نوع اسکیت برد می‌توانید تعادل خودتان را به خوبی حفظ کنید. سنگینی وزن و بزرگی ابعاد لانگ برد باعت شده است تا حمل آن تقریباً سخت شود. این سنگینی و بزرگی، امکان تغییر ناگهانی سرعت را در حرکت با لانگ برد ناممکن کرده است.

اسکیت کروز

کروزها در میان انواع اسکیت بردها کاربرد وسیله‌ی نقلیه دارند و برای گشت‌زنی در خیابان یکی از بهترین سبک‌های اسکیت برد هستند. حمل کروزها بسیار راحت‌تر و سبک‌تر نسبت به انواع دیگر است. این نوع تخته‌ها از اسکیت بردهای معمولی کمی بلندتر و از لانگ برد کوتاه‌تر هستند و در بعضی از مدل‌های آن، قسمت برآمدگی حذف شده است. برای چرخ‌ها نیز شرایط به همین شکل است و از چرخ‌های لانگ برد کوچک‌تر و از اسکیت‌های معمولی بزرگ‌تر هستند.

شتاب بالا و در عین حال تعادل و راحتی از ویژگی‌های استفاده از کروز هستند. چرخ‌های نرم کروز برای رفت‌وآمد در مسیرهای همچون خیابان مناسب هستند و برای اجرای حرکات نمایشی انتخاب خوبی نیستند.

اولین خرید اسکیت برد

اسکیت برد برای کودکان

خرید اولین اسکیت برد بسیار جذاب و هیجان‌انگیز است و حتی بعد از حرفه‌ای شدن در اسکیت‌سواری، خاطره‌ی اولین خرید و اشتیاق آن لحظه در ذهنتان می‌ماند. بدون شک شما در حد بودجه‌ای که دارید، به دنبال یک اسکیت درجه یک هستید تا بهترین شروع را داشته باشید. هرچه بیشتر عاشق اولین اسکیت بردتان باشید، بیشتر با آن تمرین می‌کنید و در نتیجه پیشرفت چشمگیری خواهید داشت و وقت بیشتری را صرف اسیکت‌سواری خواهید کرد. برای خرید اسکیت برد عوامل مختلفی در هنگام انتخاب مؤثر هستند. بیایید نگاهی به مهم‌ترین عوامل مؤثر در انتخاب میان اسکیت‌های موجود در بازار بیندازیم.

اسکیت برد کامل یا مونتاژی؟

اسکیت برد کامل به اسکیتی گفته می‌شود که تمام اجزای آن به هم متصل هستند و به محض خرید می‌توانید از آن استفاده کنید. اما در مقابل می‌توانید قطعات اسکیت را سفارش دهید , آنچه را که دوست دارید خودتان مونتاژ کنید. تخته، چرخ‌ها، چسب روکش، تراک یا همان تیغه‌ی بین چرخ‌ها و… قسمت‌های اصلی یک اسکیت برد هستند.

پهنای اسکیت برد

دقت به عرض تخته‌ی اسکیت یکی از مهم‌ترین نکاتی است که قبل از خرید باید به آن توجه کنید. پهنای تخته، رابطه‌ای مستقیم با حرکاتی دارد که قصد دارید با اسکیت برد اجرا کنید. همچنین اندازه‌ی پهنای تخته‌ی اسکیت برد، بر میزان تسلط شما بر اجرای حرکات نمایشی مؤثر خواهد بود و راز موفقیت در اسکیت‌سواری، حفظ ثبات و تعادل است. عرض تخته‌ی اسکیت برای کودک، نوجوان و بزرگسال می‌تواند متفاوت باشد. بنابراین در هنگام خرید آنلاین بهتر است به تناسب اندازه‌ی عرض و سن فرد دقت بسیاری داشته باشید.

یک تخته‌ی پهن به شما اعتماد به‌ نفس بیشتری در حفظ تعادل می‌دهد و بنابراین توجه به این امر برای مبتدیان باید در الویت باشد. برای شما که تازه شروع کرده‌اید، بهتر است عرض تخته در حدود ۲۰ سانتیمتر باشد. اما اگر بخواهیم یک تعریف کلی از تناسب عرض تخته با سن اسکیت‌سوار داشته باشیم، باید برای کودکان پنج سال یا کوچک تر، تقریباً ۱۶ تا ۱۸ سانتیمتر، برای ۶ تا ۸ سال بین ۱۸ تا ۲۰ سانتیمتر، برای کودکان ۹ تا ۱۲ سال از ۱۹ تا ۲۰ سانتیمتر و برای سنین ۱۳ سال به بالا، تخته‌های عریض‌تر با اندازه‌های بزرگ‌تر به اندازه‌ی ۲۰ سانتیمتر را انتخاب کنید.

نکته: سایز پا ربطی به عرض اسکیت ندارد و اگر پاهای بزرگی دارید، دلیلی برای انتخاب اسکیت برد عریض نیست. البته اگر سایز پای شما با یک بسکتبالیست قد بلند برابری می‌کند، دیگر شرایط فرق می‌کند و باید به‌‍سراغ اسکیت پهن‌تر بروید. زیرا بدون شک در این حالت شما وزن بالایی دارید که در اندازه‌ی عرض تخته مؤثر است.

طول اسکیت برد

اسکیت‌ها از نظر طولی به دو دسته d مینی و فول دسته‌بندی می‌شوند. طول اسکیت بردهای کوچک یا مینی، حداکثر ۷۹ سانتیمتر است و برای کودکان زیر ۱۰ سال مناسب است. مینی‌بردها وزن کمتری دارند و به همین دلیل حمل و همچنین استفاده از آن‌ها آسان است. این اسکیت‌ها معمولاً عرض کمتری دارند.

اسکیت‌های فول و بلندتر برای اسکیت‌بازهای بالای ۱۰ سال کاربرد دارد. قدرت حفظ تعادل برای اسکیت‌بازها در این حالت بیشتر است و بعد از اجرای هر ترفند نمایشی، فرود مطمئن‌تری با اسکیت‌های طویل می‌توان داشت.

انحنای دو سر تخته

هرچه شیب تخته بیشتر باشد، امکان اجرای ترفندهای نمایشی بیشتر است، اما میزان ثبات و تعادل کمتر خواهد شد. شیب زیاد مخصوص حرفه‌ای‌ها است و اگر مبتدی هستید، بهتر است که سراغ اسکیت‌های خیلی شیب‌دار نروید.

چرخ‌های اسکیت برد

چرخ‌های اسکیت برد

اگر قصد خرید اسکیت برد کامل را دارید و نمی‌خواهید قطعات را مونتاژ کنید، در این شرایط دقت به اندازه‌های چرخ در الویت نیست؛ به ویژه برای کسانی که تازه اسکیت‌سواری را شروع کرده‌اند. مشخصات چرخ چیزی است که تنها برای اسکیت‌بازهای حرفه‌ای یا در سطp متوسط حائز اهمیت است. اما به طور کلی، چرخ‌های اسکیت برد برای افراد تازه‌کار بهتر است سختی متوسط داشته باشد و هرچه قدرت کنترل بیشتری داشته باشید می‌توانید سراغ چرخ‌های سخت‌تری بروید. به طور کلی، چرخ‌های بزرگ‌تر و نرم سرعت بیشتری به شما می‌دهند، اما چرخ‌های کوچک‌تر و سخت‌تر شتاب بیشتری می‌گیرند.

بلبرینگ‌های اسکیت برد

برای اسکیت برد نیازی نیست که حتماً بلبرینگ درجه یک سوئیسی انتخاب کنید. بلبرینگ با کیفیت متوسط و خوب و در شرایط نگهداری مناسب می‌تواند عمر قابل توجهی داشته باشد. دوری از کثیفی و رطوبت سبب ماندگاری بیشتر بلبرینگ می‌شود.

تراک اسکیت برد

تراک در واقع تیغه‌ای واصل میان چرخ و بلبرینگ با تخته است. اگر مبتدی هستید و شروعی ساده با اسکیت خواهید داشت، در هنگام خرید اسکیت برد کامل، در مورد تراک‌ها نیز همچون چرخ‌ها وسواس به خرج ندهید. اما نباید این نکته را فراموش کنید که تراک در همه‌ی اسکیت بردهای کامل خیلی با کیفیت و مستحکم نیستند. وزن اسکیت‌باز یکی از عوامل مؤثر در مقاوت تراک است. بنابراین اگر قصد اجرای برنامه‌های نمایشی دارید و قرار نیست یک گشت‌وگذار ساده را با اسکیت تجربه کنید، حتماً بیشتر دقت کنید.

تیغه در انجام حرکات نمایشی اهمیت دارد و فشار ضربات حاصل از حرکات نمایشی ورزشی را تحمل می‌کند. بنابراین مرغوب بودن تراک در اسکیت برد برای افراد حرفه‌ای که در پیست‌های اسکیت مدام در حال اجرای حرکات زیبای ورزشی هستند، در الویت است. فراموش نکنید که عرض تیغه باید با پهنای تخته‌ی اسکیت تناسب داشته باشد.

چند نکته در مورد اسکیت برد که خوب است بدانید

اسکیت سوار

  • در تجربه‌ی اولین خرید اسکیت برد، به جای توجه به برند، از کیفیت چوب تخته مطمئن شوید.
  • تخته اسکیت برد معمولاً از چوب افرای فشرده با ضخامت ۷ لایه تشکیل شده است.
  • اگر وزن قابل توجهی دارید، از اسکیت بردهایی با جنس فایبرگلاس استفاده کنید. این تخته‌ها استحکام و ماندگاری بیشتری دارند.
  • در هنگام اسکیت‌سواری، برای حفاظت از سلامت‌تان، حتماً از کلاه ایمنی و زانوبند استفاده کنید.
  • اگر مبتدی هستید، در تجربه‌ی اولین خرید اسکیت برد، هرگز هزینه‌ی زیادی نکنید.
  • حتماً از یک فروشگاه معتبر خرید کنید.
  • اگر مبتدی هستید، بهتر است که اسکیت برد کامل بخرید و سراغ مونتاژ اجزای اسکیت نروید.
  • برای تمرین‌های اولیه از یک پارکینگ خالی یا فضاهایی که شلوغ نیستند، شروع کنید.
  • بهتر است در ساعت‌های اولیه‌ی صبح که پارک اسکیت خلوت‌تر است، تمرین در پیست را شروع کنید.

تمرین‌های اولیه اسکیت برد می‌تواند بسیار چالشی باشد، اما هرگز نباید ناامید شوید. اسکیت‌سواری از شیرین‌ترین تجربه‌هایی است که در دنیای ورزش و هیجان می‌توانید تجربه کنید. پس اگر تا به امروز، در گوشه‌ی ذهنتان به یک تخته‌ی چرخ‌دار جذاب فکر می‌کرده‌اید و مشتاق گشت‌وگذار و تجربه‌ی حس رهایی بوده‌اید، دیگر وقت آن رسیده که در برنامه‌ی هفتگی خود، جایی برای اسکیت برد باز کنید. گنجاندن ورزش و تفریح در برنامه‌ی شخصی، می‌تواند قدمی مهم برای بهبود کیفیت زندگی باشد. برای آشنایی با دیگر دانستنی‌های ورزشی، دیجی مگ را دنبال کنید.

منابع: skatewarehouseskateboardershq

نوشته راهنمای خرید اسکیت برد؛ از مبتدی تا حرفه‌ای اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala