طی چند سال اخیر که قیمت پرچم‌دارها به بیش از ۱۰۰۰ دلار رسیده است و بسیاری از کاربران توان خرید آن‌ها را ندارند، توجه‌ها به سمت گوشی‌های میان‌رده یا پرچم‌دارهای مقرون به صرفه منعطف شده؛ محصولاتی که از لحاظ توان سخت‌افزاری و قابلیت‌های خاص، تقریبا نزدیک به پرچم‌دارهای قدرتمند و گران‌قیمت بازار هستند اما با حذف یک سری ویژگی‌های خاص که شاید هر کسی به آن‌ها نیاز نداشته باشد، قیمتشان بسیار کمتر است.

طبیعتا کسی که بتواند با پرداخت هزینه‌ی کم، به یک گوشی بسیار قدرتمند دسترسی داشته باشد، نیازی نمی‌بیند برای خرید یک پرچم‌دار گران‌قیمت هزینه کند صرفا برای اینکه مثلا یک نمایشگر باکیفیت‌تر، طراحی زیباتر یا دوربین‌های قدرتمندتری را داشته باشد. البته که این فاکتورها بسیار مهم هستند اما زمانی که در محدودیت بودجه قرار داشته باشید و باید بهترین گزینه‌ی موجود را با کمترین پول خریداری کنید، پرچم‌دارها از دایره‌ی انتخاب خارج شده و قاتلین پرچم‌دار وارد می‌شوند.

این روزها شرکت‌های سازنده‌ی گوشی‌های هوشمند هم وقتی متوجه این موضوع شدند که کاربران بیشتر به گوشی‌های اینچنینی علاقه نشان می‌دهند، مدل‌های بیشتری را تولید و روانه‌ی بازار کردند که خب با استقبال بسیار خوبی هم از سوی کاربران مواجه شدند. بنابراین تولید آن‌ها هنوز هم ادامه دارد و مردم هم با اشتیاق بیشتری به خرید آن‌ها تمایل نشان می‌دهند.

گوشی‌های قاتل پرچم‌دار در بازار کشور ما هم به تعداد زیادی از برندهای مختلف در دسترس قرار دارند. قیمت آن‌ها از حدودا ۷ تا ۱۶ میلیون تومان متغیر است و کاربران می‌توانند متناسب با بودجه‌ای که در اختیار دارند، یک گزینه را انتخاب کنند. البته در این بین هستند گوشی‌هایی که از پردازنده‌ی میان‌رده بهره می‌برند اما خب از یک طرف دیگر این ضعف را به نسبت سایر رقبا می‌پوشانند و به همین خاطر درون لیست ما جای گرفته‌اند.

اما می‌پردازیم به معرفی این گوشی‌ها که از برندهای شیائومی، اپل، سامسونگ، پوکو و ریلمی هستند. جز این شرکت‌ها، گوشی‌های قدرتمند اما مقرون به صرفه‌ی دیگر، کمتر در بازار یافت می‌شوند و اگر هم باشند، محصولاتی که در این لیست به آن‌ها اشاره خواهیم کرد می‌توانند جایگزین خوبی برای آن‌ها باشند. به همین خاطر اگر نام یک سری از گوشی‌ها در این لیست برده نشده، جای نگرانی نیست. (ترتیب قرارگیری گوشی‌ها بر اساس برند آن‌هاست، نه قیمت).



شیائومی می 10T 5G

۱. شیائومی Mi 10T 5G

  • جنس بدنه: پشت و جلو از شیشه‌ی گوریلاگلس ۵، فریم از جنس آلومینیوم، ۲۱۶ گرم با ضخامت ۹٫۳ میلی‌متر
  • مشخصات نمایشگر: ۶٫۶۷ اینچی از نوع IPS LCD با وضوح +FHD و رفرش‌ریت ۱۴۴ هرتز و تراکم پیکسلی ۳۹۵ پیکسل بر هر اینچ، بهره‌مندی از پوشش محافظ گوریلاگلس ۵
  • مشخصات فنی: پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۶۵ به همراه ۶/۸ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی داخلی از نوع UFS 3.1
  • دوربین: دوربین سه‌گانه متشکل از ۶۴ مگاپیکسلی اصلی، ۱۳ مگاپیکسلی فوق عریض و ۵ مگاپیکسلی ماکرو، امکان فیلم‌برداری با وضوح ۸K و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه و ۴K با سرعت ۳۰/۶۰ فریم بر ثانیه و ۱۰۸۰P با سرعت ۳۰/۶۰/۱۲۰/۲۴۰/۹۶۰ فریم بر ثانیه، دوربین سلفی ۲۰ مگاپیکسلی با امکان فیلم‌برداری در وضوح ۱۰۸۰P و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه
  • باتری: ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی با پشتیبانی از شارژر سریع ۳۳ واتی (شارژر درون جعبه وجود دارد)
  • سیستم‌عامل: اندروید ۱۰ با رابط کاربری MIUI 12
  • سال عرضه به بازار: ۲۰۲۰
  • حدود قیمت: ۸٫۸ – ۱۰ میلیون تومان
خرید شیائومی Mi 10T 5G

شیائومی می ۱۰T 5G یکی از بهترین گوشی‌های هوشمند بازار به حساب می‌آید که از لحاظ قدرت سخت‌افزاری، چه در بخش پردازشی و چه در بخش باتری و نمایشگر (رفرش‌ریت) و دوربین اصلی، در این محدوده‌ی قیمتی بی‌نظیر است. می ۱۰T 5G شاید کمتر از ۱۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده باشد اما به جز در یک سری بخش‌ها نظیر وضوح نمایشگر و کیفیت دوربین‌ها جز دوربین اصلی، در تمامی بخش‌ها یک پرچم‌دار تمام عیار است. از رفرش‌ریت ۱۴۴ هرتزی آن گرفته تا پردازنده‌ی بسیار قدرتمند اسنپدراگون ۸۶۵، حافظه‌ی داخلی پرسرعت، بلندگوهای استریو، باتری پرظرفیت و در نهایت شارژر بسیار سریع.

اگر به دنبال گوشی هوشمندی هستید که به لطف توانایی سخت‌افزاری بالایی خود نه تنها سه‌سال بلکه بیشتر از آن هم بتواند نیازهای شما را با سرعت و قدرت بسیار بالایی پاسخ‌گو باشد، می ۱۰T 5G محصولی است که می‌تواند انتخاب بسیار خوب و ارزشمندی باشد. شاید تنها نقطه ضعف این گوشی دوربین‌های آن باشند.

البته نه دوربین اصلی که قادر به ضبط ویدیو‌هایی ۸K با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه است. بلکه در رابطه با خود مجموعه حرف می‌زنیم که در آن خبری از دوربین تله‌فوتو نیست. هرچند انتظاری هم نداریم محصولی در این محدوده‌ی قیمتی و با این همه قابلیت مثبت، دوربین تله‌فوتو هم داشته باشد اما وجود آن می‌توانست می ۱۰T 5G را به یکی از بهترین انتخاب‌های بازار تبدیل کند.

در نهایت باید به این موضوع اشاره کنیم که هر دو مدل ۶ و ۸ گیگابایت رم این گوشی در بازار کشور موجود بوده و کمتر از ۱۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده‌اند. حدودا ۱ میلیون تومان بین دو مدل تفاوت قیمت وجود دارد اما فقط ۲ گیگابایت حافظه‌ی رم بیشتر است که آن‌ها را از هم متمایز می‌کند و نه چیز دیگری.

نقاط قوت شیائومی می ۱۰T 5G

  • کیفیت ساخت عالی با پوشش گوریلاگلس ۵ در پشت و جلو
  • کیفیت خوب نمایشگر با رفرش‌ریت ۱۴۴ هرتز
  • طول عمر بالای باتری و شارژر سریع
  • قدرت سخت‌افزاری عالی
  • بلندگوهای استریو با کیفیت مناسب صدا
  • قیمت مناسب با توجه به قدرت سخت‌افزاری

نقاط ضعف شیائومی می ۱۰T 5G

  • بهره‌مند نبودن از دوربین تله‌فوتو
  • بهره‌مند نبودن از جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون و رادیو FM

۲. شیائومی Mi 11 Lite 5G

  • جنس بدنه: پشت و جلو از شیشه‌ی گوریلاگلس ۶، فریم از جنس آلومینیوم، ۱۵۹ گرم با ضخامت ۹٫۳ میلی‌متر
  • مشخصات نمایشگر: ۶٫۵۵ اینچی از نوع AMOLED با وضوح +FHD و رفرش‌ریت ۹۰ هرتز و تراکم پیکسلی ۴۰۲ پیکسل بر هر اینچ، بهره‌مندی از پوشش محافظ گوریلاگلس ۶ و استاندارد ضد آب IP53
  • مشخصات فنی: پردازنده‌ی اسنپدراگون ۷۸۰G به همراه ۶/۸ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۶۴/۱۲۸/۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی داخلی از نوع UFS 2.2
  • دوربین: دوربین سه‌گانه متشکل از ۶۴ مگاپیکسلی اصلی، ۸ مگاپیکسلی فوق عریض و ۵ مگاپیکسلی ماکرو، امکان فیلم‌برداری با وضوح ۴K و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه و ۱۰۸۰P با سرعت ۳۰/۶۰/۱۲۰ فریم بر ثانیه، دوربین سلفی ۲۰ مگاپیکسلی با امکان فیلم‌برداری در وضوح ۱۰۸۰P و سرعت ۳۰/۶۰ فریم بر ثانیه
  • باتری: ۴۲۵۰ میلی‌آمپر ساعتی با پشتیبانی از شارژر سریع ۳۳ واتی (شارژر درون جعبه وجود دارد)
  • سیستم‌عامل: اندروید ۱۱ با رابط کاربری MIUI 12
  • سال عرضه به بازار: ۲۰۲۱
  • حدود قیمت: ۹٫۵ – ۱۰٫۵ میلیون تومان
خرید شیائومی Mi 11 Lite 5G

شیائومی در ماه مارس سال ۲۰۲۱ از گوش می ۱۱ لایت ۵G رونمایی کرد. محصولی که در واقع باید گفت یک میان‌رده‌ی قدرتمند از سری پرچم‌دارهای می ۱۱ به حساب می‌آید و از لحاظ مشخصات فنی و قیمت هم وضعیت بسیار خوبی دارد. قبل از اینکه به معرفی مشخصات این محصول بپردازیم باید به این نکته هم اشاره داشته باشیم که شاخص‌ترین ویژگی این محصول، ضخامت فوق‌العاده کم آن است (۶٫۸ میلی‌متر) به گونه‌ای که باعث شده این گوشی با اندازه‌ی نسبتا بزرگ ۶٫۵۵ اینچ، تنها ۱۵۷ گرم وزن داشته باشد.

می ۱۱ لایت را در واقع باید یک گوشی میان‌رده به حساب بیاوریم؛ بنابراین انتظاری که از آن داریم هم باید به همین مقدار محدود شود و نه بیشتر. اگرچه این گوشی نام پرچم‌دارها را یدک می‌کشد اما باید به پسوند لایت هم توجه داشته باشیم. برای این گوشی از پردازنده‌ی اسنپدراگون ۷۳۲G استفاده شده که به همراه پردازشگر گرافیکی آدرنو ۶۱۸ و ۴/۶/۸ گیگابایت حافظه‌ی رم، وظیفه‌ی امور پردازشی، گرافیکی و مولتی‌تسکینگ را بر عهده دارند.

همچنین می ۱۱ لایت ۵G در چند مدل با حافظه‌ی داخلی ۶۴/۱۲۸/۲۵۶ گیگابایت راهی بازار می‌شود که فناوری آن از نوع UFS 2.2 است. نمی‌توان گفت این گوشی سریع‌ترین نوع حافظه را در بیت میان‌رده‌ها دارد اما در بین گوشی‌هایی که به عنوان پرچم‌دارهای مقرون به صرفه شناخته می‌شوند، واقعا یک انتخاب خوب و ایدئال برای کسانی است که به دنبال محصولی قدرتمند، نسبتا ارزان‌قیمت، باکیفیت و زیبا و چشم‌نواز هستند. پشتیبانی از اینترنت ۵G هم این مجموعه را بسیار ایدئال‌تر از آنچه که انتظار می‌رفت کرده است.

پردازنده‌ی این محصول اسنپدراگون ۷۸۰G است که به‌تازگی معرفی شده و از ۸ هسته با چینش ۱ + ۳ + ۴ بهره می‌برد که چهار هسته‌ی اول از نوع Cortex-A78 با فرکانس ۲٫۴ و ۲٫۲ گیگاهرتز و چهار هسته‌ی دوم هم از نوع Cortex-A55 با فرکانس ۱٫۹ گیگاهرتز هستند و در کنار پردازنده‌ی گرافیکی آدرنو ۶۴۲، می‌تواند از پس تمام بازی‌های روز با کیفیت بالا بربیاید.

از سایر قابلیت‌های خوب این محصول می‌توان به نمایشگر OLED بسیار باکیفیت آن با قابلیت پشتیبانی از رنگ‌های ۱۰ بیتی و استاندارد HDR10 اشاره کرد. همچنین این نمایشگر از رفرش‌ریت ۹۰ هرتز نیز بهره‌مند است تا بدین ترتیب کاربر با لذت و نرمی بیشتری بین منوهای مختلف گوشی گشت و گذار کند و از لحاظ مصرف انرژی هم نگرانی خاصی نداشته باشد.

دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی، فوق عریض ۸ مگاپیکسلی و ماکروی ۵ مگاپیکسلی هم در زمینه‌ی عکاسی و فیلم‌برداری به کمک کاربران می‌آیند که خب طبیعتا فقط عملکرد دوربین اصلی در شرایط نوری مختلف خوب است و با سایر دوربین‌ها باید در بهترین شرایط نوری به عکاسی پرداخت تا نتیجه‌ی قابل قبولی حاصل شود.

در نهایت اما می‌رسیم به منبع تغذیه‌ی این محصول که ۴۲۵۰ میلی‌آمپر ساعتی است و با شارژر ۳۳ واتی درون جعبه هم می‌توان آن را شارژ کرد. این باتری اگرچه برای یک گوشی ۶٫۵۵ اینچی با نمایشگر ۹۰ هرتزی مناسب نیست اما می‌تواند به مدت یک روز شما را همراهی کند.

لازم به ذکر است این گوشی بهترین گوشی موجود در این محدوده‌ی قیمتی نیست اما اگر به محصولات برند می شیائومی علاقه‌مند هستید، می‌توانید در این بازه‌ی قیمتی روی توانایی‌های می ۱۱ لایت ۵G حساب کنید.

نقاط قوت

  • طراحی زیبا و چشم‌نواز با ضخامت فوق باریک و وزن بسیار کم
  • پردازنده‌ی بسیار قدرتمند با توانایی بالا در امور پردازشی و گرافیکی
  • نمایشگر OLED بسیار باکیفیت با رفرش‌ریت ۹۰ هرتز و پشتیبانی از HDR10
  • بلندگوهای استریوی قدرتمند
  • عملکرد عالی دوربین‌ها در عکاسی و فیلم‌برداری در نور روز
  • عملکرد عالی دوربین اصلی در نور شب

نقاط ضعف

  • گوشی‌های بهتری از برندهای مختلف شیائومی در این محدوده‌ی قیمتی وجود دارند

گوشی شیائومی می 10T پرو 5G

۳. شیائومی Mi 10T Pro 5G

  • جنس بدنه: پشت و جلو از شیشه‌ی گوریلاگلس ۵، فریم از جنس آلومینیوم، ۲۱۸ گرم با ضخامت ۹٫۳ میلی‌متر
  • مشخصات نمایشگر: ۶٫۶۷ اینچی از نوع IPS LCD با وضوح +FHD و رفرش‌ریت ۱۴۴ هرتز و تراکم پیکسلی ۳۹۵ پیکسل بر هر اینچ
  • مشخصات فنی: پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۶۵ به همراه ۸ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۱۲۸/۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی داخلی از نوع UFS 3.1
  • دوربین: دوربین سه‌گانه متشکل از ۱۰۸ مگاپیکسلی اصلی، ۱۳ مگاپیکسلی فوق عریض و ۵ مگاپیکسلی ماکرو، امکان فیلم‌برداری با وضوح ۸K و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه و ۴K با سرعت ۳۰/۶۰ فریم بر ثانیه و ۱۰۸۰P با سرعت ۳۰/۶۰/۱۲۰ فریم بر ثانیه، دوربین سلفی ۲۰ مگاپیکسلی با امکان فیلم‌برداری در وضوح ۱۰۸۰P و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه
  • باتری: ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی با پشتیبانی از شارژر سریع ۳۳ واتی (شارژر درون جعبه وجود دارد)
  • سیستم‌عامل: اندروید ۱۰ با رابط کاربری MIUI 12
  • سال عرضه به بازار: ۲۰۲۰
  • حدود قیمت: ۱۲٫۹ میلیون تومان
خرید شیائومی Mi 10T Pro 5G

می‌رسیم به محصولی دیگر از سری می ۱۰ که فوق‌العاده قدرتمند و مقرون به صرفه است. این محصول در بین پرچم‌داران مقرون‌به‌صرفه‌ی شیائومی، شاید بیشترین ارزش خرید را داشته باشد. البته تفاوتی که این گوشی به نسبت مدل استاندارد دارد، دوربین اصلی و حافظه‌ی داخلی آن است. در مدل استاندارد دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی بود اما در مدل پرو این عدد به ۱۰۸ مگاپیکسل ارتقا پیدا کرده است. همچنین این گوشی در دو مدل با ظرفیت حافظه‌ی داخلی ۱۲۸/۲۵۶ گیگابایت راهی بازار می‌شود اما میزان رم در هر دو مدل ۸ گیگابایت است. جز این مورد و قیمت، هیچ تفاوت دیگری بین دو مدل موجود از این گوشی وجود ندارد.

از جمله قابلیت‌های خوب این محصول می‌توان به دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی اشاره کرد که توانایی بالایی در ثبت تصاویر باکیفیت و فیلم‌برداری با وضوح و کیفیت بالا دارد. باتری هم که شیائومی برای این گوشی در نظر گرفته ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی است و می‌توان آن را با یک شارژر سریع ۳۳ واتی شارژ کرد. شارژری که سرعت قابل قبولی داشته و خوشبختانه درون جعبه هم وجود دارد بنابراین نگرانی از بابت پرداخت هزینه‌ی اضافه جهت خرید آداپتور نخواهید داشت.

پردازنده‌ی این گوشی اسنپدراگون ۸۶۵ است. اگرچه از این تراشه در پرچم‌دارهای سال گذشته استفاده می‌شد و اکنون پردازنده‌های زیادی وجود دارند که عملکرد بهتری از آن داشته باشند اما با این حال توان آن در امور پردازشی و گرافیکی آنقدری بالا هست که بتوانید در انجام کارهای مختلف نظیر اجرای بازی‌ها و نرم‌افزارهای سنگین روی آن به مدت چند سال حساب کنید.

اگر به دنبال محصولی هستید که در کنار بهره‌مندی از توانایی سخت‌افزاری بالا، از نمایشگری بسیار روان و سریع بهره می‌برد (۱۴۴ هرتزی)، باتری قدرتمندی دارد و شارژر ۳۳ واتی سریعی هم درون جعبه‌ی آن وجود دارد، می ۱۰T پرو ۵G انتخاب بسیار خوبی است. آنچه که این گوشی را به نسبت سایر رقبا متمایز می‌کند، بهره‌مندی آن از نمایشگر ۱۴۴ هرتزی و دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی است که معمولا در گوشی‌هایی با این قیمت کمتر دیده می‌شود.

نقاط قوت شیائومی می ۱۰T پرو ۵G

  • کیفیت ساخت بالا
  • کیفیت خوب نمایشگر با رفرش‌ریت ۱۴۴ هرتز
  • طول عمر بالای باتری و شارژر سریع
  • دوربین اصلی قدرتمند با عملکرد عالی در شرایط نوری مختلف
  • بلندگوهای استریو با کیفیت مناسب صدا
  • قیمت مناسب با توجه به قدرت سخت‌افزاری
  • کیفیت و سرعت بالای رابط کاربری MIUI 12 شیائومی

نقاط ضعف شیائومی می ۱۰T پرو ۵G

  • بهره‌مند نبودن از دوربین تله‌فوتو
  • نمایشگر OLED طرفداران بیشتری دارد (حتی با رفرش‌ریت کمتر)
  • بهره‌مند نبودن از جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون

۴. شیائومی Mi 11i 5G

  • جنس بدنه: پشت و جلو از شیشه‌ی گوریلاگلس ۵، فریم از جنس پلاستیک، ۱۹۶ گرم با ضخامت ۷٫۸ میلی‌متر
  • مشخصات نمایشگر: ۶٫۶۷ اینچی از نوع Super AMOLED با وضوح +FHD و رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز و تراکم پیکسلی ۳۹۵ پیکسل بر هر اینچ
  • مشخصات فنی: پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۸۸ به همراه ۸ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۱۲۸/۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی داخلی از نوع UFS 3.1
  • دوربین: دوربین سه‌گانه متشکل از ۱۰۸ مگاپیکسلی اصلی، ۸ مگاپیکسلی فوق عریض و ۵ مگاپیکسلی ماکرو، امکان فیلم‌برداری با وضوح ۸K و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه و ۴K با سرعت ۳۰/۶۰ فریم بر ثانیه و ۱۰۸۰P با سرعت ۳۰/۶۰/۱۲۰/۲۴۰/۹۶۰ فریم بر ثانیه، دوربین سلفی ۲۰ مگاپیکسلی با امکان فیلم‌برداری در وضوح ۱۰۸۰P و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه
  • باتری: ۴۵۲۰ میلی‌آمپر ساعتی با پشتیبانی از شارژر سریع ۳۳ واتی (شارژر درون جعبه وجود دارد)
  • سیستم‌عامل: اندروید ۱۱ با رابط کاربری MIUI 12
  • سال عرضه به بازار: ۲۰۲۱
  • حدود قیمت: ۱۶٫۴ میلیون تومان
خرید شیائومی Mi 11i 5G

آخرین نماینده‌ی شیائومی در این لیست، در واقع بهترین گوشی این لیست نیز به حساب می‌آید. اگرچه یک سری قابلیت‌هایی که در پرچم‌داران قدرتمند و پریمیوم بازار نظیر گلکسی S21 اولترا، شیائومی می ۱۰ اولترا و می ۱۱ پرو در این گوشی وجود ندارد اما نقطه قوت این محصول، پردازنده و دوربین اصلی قدرتمندی هستند که در آن بکار رفته‌اند.

شیائومی می ۱۱i در ماه مارس سال ۲۰۲۱ و به عنوان یک مدل از پرچم‌داران سری می ۱۱ رونمایی و راهی بازار شد. شاید قیمت آن از مرز ۱۵ میلیون هم گذشته باشد اما این اختلاف خیلی فاحش نیست و با توجه به مشخصات فنی این گوشی، می‌توان همچنان می ۱۱i را به عنوان یک پرچم‌دار مقرون به صرفه به حساب آورد.

قلب تپنده‌ی این محصول که در واقع بهترین بخش آن هم شناخته می‌شود، پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۸۸ است که بر پایه‌ی لیتوگرافی ۵ نانومتری تولید شده و قدرت فوق‌العاده بالایی در امور پردازشی و گرافیکی دارد. این پردازنده با بالاترین سرعت ممکن قادر است تمام نیازهای شما را چه در انجام بازی، چه در اجرای یک اپلیکیشن سنگین و چه در کارهای روزمره برطرف سازد و در واقع بهتر است بگوییم هیچ چیزی در فروشگاه پلی‌استور وجود ندارد که بتواند عرق اسنپدراگون ۸۸۸ را درآورد.

این پردازنده‌ی قدرتمند که به لطف لیتوگرافی ۵ نانومتری‌اش، کم‌مصرف نیز هست، در کنار ۸ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۱۲۸/۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی داخلی از نوع UFS 3.1، قادر است در امر مولتی تسکینگ هم بهترین عملکرد را از خود به نمایش بگذارد این عملکرد خوب را هم تا سال‌ها حفظ خواهد کرد.

در بخش دوربین اما فقط دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی است که می‌توانید روی توانایی‌های آن حساب کنید. در غیر این صورت دوربین فوق عریض ۸ مگاپیکسلی و ماکرو ۵ مگاپیکسلی آنقدرها نمی‌توانند نیاز شما را در امر عکاسی و فیلم‌برداری برطرف کنند.

در نهایت اما این مجموعه را یک باتری ۴۵۲۰ میلی‌آمپر ساعتی تغذیه می‌کند که با در نظر گرفتن همه‌ی موارد، می‌تواند یک روز گوشی را در استفاده‌ی معمولی برایتان روشن نگه دارد. در صورت اتمام شارژ هم می‌توانید این گوشی را با شارژر ۳۳ واتی موجود درون جعبه شارژ کنید.

نقاط قوت شیائومی می ۱۰T پرو ۵G

  • نمایشگر باکیفیت، روشن و دقیق در نمایش رنگ‌ها با پشتیبانی از استاندارد HRR و رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز
  • قدرت سخت‌افزاری کم‌نظیر با توجه به قیمت
  • طول عمر نسبتا بالای باتری و شارژر سریع
  • دوربین اصلی قدرتمند با عملکرد عالی در شرایط نوری مختلف
  • عملکرد عالی لرزشگیر دوربین اصلی و فوق عریض در فیلم‌برداری

نقاط ضعف شیائومی می ۱۰T پرو ۵G

  • فریم از جنس پلاستیک کمی توی ذوق می‌زند
  • پنل پشتی جاذب اثرانگشت است
  • استاندارد ضد آب IP53 در حالی که گوشی‌هایی با قیمت کم از استاندارد IP67 یا IP68 بهره می‌برند
  • عدم بهره‌مندی از جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون و اسلات کارت حافظه‌ی جانبی


۵. پوکو X3 Pro

  • جنس بدنه: پشت و جلو از شیشه‌ی گوریلاگلس ۶، فریم از جنس پلاستیک، ۲۱۶ گرم با ضخامت ۹٫۳ میلی‌متر
  • مشخصات نمایشگر: ۶٫۶۷ اینچی از نوع IPS LCD با وضوح +FHD و رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز و تراکم پیکسلی ۳۹۵ پیکسل بر هر اینچ، بهره‌مندی از پوشش محافظ گوریلاگلس ۵ و استاندارد ضد آب IP53
  • مشخصات فنی: پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۶۰ به همراه ۶/۸ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۱۲۸/۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی داخلی از نوع UFS 3.1
  • دوربین: دوربین چهارگانه متشکل از ۴۸ مگاپیکسلی اصلی، ۸ مگاپیکسلی فوق عریض و ۲ مگاپیکسلی ماکرو و سنجش عمق، امکان فیلم‌برداری با وضوح ۴K با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه و ۱۰۸۰P با سرعت ۳۰/۶۰/۱۲۰/۲۴۰ فریم بر ثانیه، دوربین سلفی ۲۰ مگاپیکسلی با امکان فیلم‌برداری در وضوح ۱۰۸۰P و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه
  • باتری: ۵۱۶۰ میلی‌آمپر ساعتی با پشتیبانی از شارژر سریع ۳۳ واتی (شارژر درون جعبه وجود دارد)
  • سیستم‌عامل: اندروید ۱۱ با رابط کاربری MIUI 12
  • سال عرضه به بازار: ۲۰۲۱
  • حدود قیمت: ۶ – ۷ میلیون تومان
خرید پوکو X3 Pro

اما می‌رسیم به محصولی با برند پوکو که البته یکی از زیرمجموعه‌های شیائومی به حساب می‌آید و عملکرد فوق‌العاده خوبی در تولید گوشی هوشمند دارد. گوشی پوکو X3 پرو را شاید بتوان بهترین محصول در بازه‌ی قیمتی ۷ و کمتر از ۷ میلیون تومان دانست که به شکل باورنکردنی از قابلیت‌های خوب بهره می‌برد و از لحاظ سخت‌افزاری نیز در این محدوده‌ی قیمتی بی‌نظیر است. شاید این گوشی ارزشمندترین محصول این لیست باشد چرا که فقط ۲۰۰ یورو قیمت‌گذاری شده ولی به اندازه‌ی پرچم‌دارهای سال گذشته قدرتمند، سریع و باکیفیت است.

پردازنده‌ی قدرتمند اسنپدراگون ۸۶۰ در این گوشی به عنوان قلب تپنده ایفای نقش می‌کند و در کنار آن از ۶/۸ گیگابایت حافظه‌ی رم هم استفاده شده تا کاربران انواع و اقسام بازی‌های موجود در پلی‌استور اندروید را بدون مشکل خاصی اجرا و روی نمایشگر بزرگ و ۱۲۰ هرتزی این گوشی تجربه کنند و لذت ببرند. همچنین حافظه‌ی داخلی این گوشی نیز از نوع UFS 3.1 است به این معنا که در اجرای برنامه‌های سنگین نیز با کوچک‌ترین کندی مواجه نخواهید شد.

شاید مثلا تنها نقطه ضعف این گوشی را دوربین‌های نه‌چندان قدرتمند آن بدانیم که البته دوربین اصلی وظیفه‌ی خود را به بهترین شکل ممکن در شرایط نوری مختلف انجام می‌دهد؛ خصوصا در فیلم‌برداری در وضوح ۴K که نتایج بدست آمده فوق‌العاده هستند. از طرفی انتظار هم نداشتیم یک گوشی که ۷ یا کمتر از ۷ میلیون تومان قیمت دارد به دوربین‌های قدرتمندی مجهز شود. تا اینجای کار هم پوکو X3 پرو به نسبت هزینه‌ای که برای آن پرداخت می‌کنید یک شاهکار به حساب می‌آید.

از سایر قابلیت‌های خوب این محصول می‌توان به نمایشگر ۱۲۰ هرتزی باکیفیت، بلندگوهای استریو با شفافیت بالای صدا، دوربین‌های نسبتا خوب با قابلیت فیلم‌برداری ۴K، باتری پرظرفیت و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد که در مجموع پوکو X3 پرو را به یکی از بهترین و محبوب‌ترین گوشی‌های پرچم‌دار اما مقرون به صرفه‌ی بازار تبدیل کرده‌اند.

نقاط قوت پوکو X3 پرو

  • نمایشگر +FHD باکیفیت با پشتیبانی از رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز
  • بهره‌مندی از استاندارد ضد آب و گرد و غبار IP53
  • طول عمر بالای باتری و شارژر بسیار سریع
  • بهترین و قدرتمندترین میان‌رده‌ی موجود در بازار در محدوده‌ی قیمتی مورد نظر
  • عملکرد خوب بلندگوهای استریو
  • عملکرد رضایت‌بخش دوربین‌ها خصوصا در فیلم‌برداری ۴K با لرزشگیر الکترونیکی
  • قیمت بسیار مناسب با توجه به مشخصات فنی

نقاط ضعف پوکو X3 پرو

  • زمان تاخیر بالا و ایجاد جلوه‌های شبح‌مانند در حالت ۱۲۰ هرتز (نامحسوس)
  • با وزن ۲۱۵ گرم و ضخامت ۹٫۴ میلی‌متر، گوشی سنگین بوده و خوش‌دست نیست

۶. پوکو F3 5G

  • جنس بدنه: پشت و جلو از شیشه‌ی گوریلاگلس ۵، فریم از جنس پلاستیک، ۱۹۶ گرم با ضخامت ۷٫۸ میلی‌متر
  • مشخصات نمایشگر: ۶٫۶۷ اینچی از نوع AMOLED با وضوح +FHD و رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز و تراکم پیکسلی ۳۹۵ پیکسل بر هر اینچ، بهره‌مندی از پوشش محافظ گوریلاگلس ۵ و استاندارد ضد آب IP53
  • مشخصات فنی: پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۷۰ به همراه ۶/۸ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۱۲۸/۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی داخلی از نوع UFS 3.1
  • دوربین: دوربین چهارگانه متشکل از ۴۸ مگاپیکسلی اصلی، ۸ مگاپیکسلی فوق عریض و ۵ مگاپیکسلی ماکرو، امکان فیلم‌برداری با وضوح ۴K با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه و ۱۰۸۰P با سرعت ۳۰/۶۰/۱۲۰/۲۴۰/۹۶۰ فریم بر ثانیه، دوربین سلفی ۲۰ مگاپیکسلی با امکان فیلم‌برداری در وضوح ۱۰۸۰P و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه
  • باتری: ۴۵۲۰ میلی‌آمپر ساعتی با پشتیبانی از شارژر سریع ۳۳ واتی (شارژر درون جعبه وجود دارد)
  • سیستم‌عامل: اندروید ۱۱ با رابط کاربری MIUI 12
  • سال عرضه به بازار: ۲۰۲۱
  • حدود قیمت: ۹٫۱ – ۱۰٫۷ میلیون تومان
خرید پوکو F3 5G

پوکو F3 5G هم مانند سایر محصولات تولید شده با برند پوکو یکی از بهترین گوشی‌ها در محدوده‌ی قیمتی خودش به حساب می‌آید و کاربران می‌توانند آن را به عنوان یکی از قدرتمندترین پرچم‌دارهای مقرون به صرفه در انتخاب‌های خود داشته باشند. با بهره‌مندی از پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۷۰، در محدوده‌ی قیمتی یاد شده کمتر گوشی یارای رقابت با پوکو F3 را خواهد داشت؛ خصوصا اینکه پردازنده تنها نقطه قوت این محصول نیست.

نمایشگری که پوکو برای این گوشی در نظر گرفته اندازه‌ی مناسبی داشته (۶٫۶۷ اینچ) و رفرش‌ریت هم در آن به ۱۲۰ هرتز می‌رسد. بنابراین کاربران با بیشترین لذت می‌توانند بین منوهای مختلف آن گشت و گذار کرده و به تجربه‌ی بازی‌های مختلف بپردازند. البته باتری ۴۵۲۰ میلی‌آمپر ساعتی که این گوشی دارد شاید نتواند نیاز پردازنده‌ی قدرتمند و نمایشگر باکیفیت آن را پاسخگو باشد، بنابراین شاید نتوانید کل روز را روی آن حساب کنید و احتمالا به شارژ مجدد نیاز خواهید داشت که به لطف یک آداپتور سریع ۳۳ واتی، فرایند شارژ مجدد هم با سرعت بسیار بالایی صورت خواهد گرفت. (طبق ادعای شرکت، ۵۲ دقیقه طول می‌کشد شارژ این گوشی از ۰ به ۱۰۰ درصد برسد).

عدم بهره‌مندی از جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون، عدم پشتیبانی از کارت حافظه‌ی جانبی و فقدان رادیو FM را شاید بتوان از ضعف‌های این گوشی در نظر گرفت که اهمیت خیلی زیادی ندارند. چون می‌توان با خرید یک هدفون با پورت USB-C هم مشکل را حل کرد. از طرفی هدفون‌های بی‌سیم شیائومی هم قیمت مناسبی دارند و خب چون خود گوشی هم نسبتا ارزان قیمت به حساب می‌آید، در کل نبود جک ۳.۵ میلی‌متری نمی‌تواند موضوع خیلی بدی باشد. با این حال اگر شاهد این جک بودیم قطعا همه چیز بهتر می‌شد.

اگرچه پوکو F3 از دوربین اصلی قدرتمندی بهره می‌برد که توانایی ضبط ویدیو با کیفیت ۴K را نیز داراست اما به صورت کلی، مجموعه‌ی عکاسی و فیلم‌برداری این گوشی خیلی چنگی به دل نمی‌زند؛ خصوصا دوربین فوق عریض آن که در هر دو حالت عکاسی و فیلم‌برداری عملکرد نسبتا ضعیفی دارد.

نقاط قوت پوکو F3 5G

  • کیفیت ساخت عالی با طراحی زیبا و چشم‌نواز
  • نمایشگر AMOLED درخشان با رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز و کیفیت بالا
  • طول عمر نسبتا بالای باتری و شارژر بسیار سریع
  • عملکرد سخت‌افزاری بسیار عالی با پشتیبانی از اینترنت ۵G
  • عملکرد خوب بلندگوهای استریو
  • عملکرد رضایت‌بخش دوربین اصلی خصوصا در فیلم‌برداری ۴K
  • قیمت بسیار مناسب با توجه به مشخصات فنی

نقاط ضعف پوکو F3 5G

  • عدم بهره‌مندی از جک ۳.۵ میلی‌متری، شیار کارت حافظه‌ی جانبی و رادیو FM
  • عملکرد نسبتا بد دوربین فوق عریض چه در عکاسی و چه در فیلم‌برداری


۷. سامسونگ گلکسی S20 فن ادیشن ۵G/4G

  • جنس بدنه: جلو از شیشه‌ی گوریلاگلس، فریم از جنس آلومینیوم و پنل پشتی از جنس پلاستیک، ۱۹۰ گرم با ضخامت ۸٫۴ میلی‌متر، بهره‌مندی از استاندارد ضد آب IP68، مقاوم در برابر نفوذ آب به مدت ۳۰ دقیقه تا عمق ۱.۵ متری
  • مشخصات نمایشگر: ۶٫۵ اینچی از نوع Super AMOLED با وضوح +FHD و رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز و تراکم پیکسلی ۴۰۷ پیکسل بر هر اینچ
  • مشخصات فنی: پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۶۵/اگزینوس ۹۹۰ به همراه ۶/۸ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۱۲۸/۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی داخلی از نوع UFS 3.1
  • دوربین: دوربین سه‌گانه متشکل از ۱۲ مگاپیکسلی اصلی با پشتیبانی از لرزشگیر اپتیکال، ۸ مگاپیکسلی تله‌فوتو با امکان بزرگ‌نمایی سه‌برابری اپتیکال، ۱۲ مگاپیکسلی فوق عریض، امکان فیلم‌برداری با وضوح ۴K و سرعت ۳۰/۶۰ فریم بر ثانیه، دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی با امکان فیلم‌برداری در وضوح ۴K و سرعت ۳۰/۶۰ فریم بر ثانیه
  • باتری: ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی با پشتیبانی از شارژر سریع ۲۵ واتی (شارژر ۱۵ واتی درون جعبه وجود دارد)
  • سیستم‌عامل: اندروید ۱۰ قابل ارتقا به اندروید ۱۳
  • سال عرضه به بازار: ۲۰۲۰
  • حدود قیمت: ۱۲ – ۱۳٫۵ میلیون تومان
خرید سامسونگ گلکسی S20 FE 5G

یکی از بهترین گوشی‌هایی که سامسونگ در سال ۲۰۲۰ راهی بازار کرد،‌گلکسی S20 فن ادیشن بود. محصولی که تولید شد تا بتواند فروش نه‌چندان خوب گوشی‌های پرچم‌دار سری گلکسی S20 را جبران کند و در این مسیر هم فوق‌العاده موفق ظاهر شد و سامسونگ را مجاب کرد به تولید پرچم‌دارهای مقرون به صرفه ادامه بدهد. تا جایی که شرکت کره‌ای قصد دارد مدل S21 فن ادیشن را هم اواخر امسال راهی بازار کند.

گلکسی S20 فن ادیشن اما در دو مدل در دسترس قرار دارد. یکی از این مدل‌ها به اگزینوس ۹۹۰ به عنوان قلب تپنده‌اش مجهز شده و از اینترنت ۴G پشتیبانی می‌کند. دیگری با پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۶۵ در دسترس قرار دارد، کمی گران‌تر است و از اینترنت ۵G بهره می‌برد که پیشنهاد اصلی ما خرید مدل گران‌قیمت‌تر است.

سامسونگ با عرضه‌ی سری گلکسی S20 با پردازنده‌ی اگزینوس ۹۹۰، مورد انتقادات زیادی قرار گرفت چرا که این پردازنده‌ها در امر خنک‌کنندگی کمی به نسبت رقیب خود از کوالکام مشکل داشته و بعد از مدتی انجام بازی سنگین، از توان آن‌ها کاسته می‌شد. قیمت حداقل ۱۰۰۰ دلاری هم که سامسونگ برای این گوشی‌ها در نظر گرفت باعث شد کاربران خیلی به خرید مدل‌های مجهز به اگزینوس ۹۹۰ رغبت نشان ندهند. اما خب گلکسی S20 فن ادیشن هم همچنان از همین پردازنده در یکی از مدل‌هایش بهره می‌برد اما با قیمت کمی که برای آن در نظر گرفته شد، تا حدودی این ضعف هم به چشم نیامد.

با این حال اگر با این موارد کنار می‌آید، باید بدانید با یکی از بهترین گوشی‌های بازار طرف هستید که تقریبا از همه لحاظ یک محصول قدرتمند به حساب می‌آید. نقطه قوت این گوشی دوربین‌های بسیار قدرتمندش هستند که هم در نور روز و هم در شب می‌توانند با عملکرد خود شما را تحت تاثیر قرار دهند. پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۶۵ هم نیازی به تعریف ندارد و همین بس که می‌تواند تمام نیازهای شما را با بالاترین سرعت برطرف کند.

در بین گوشی‌های شیائومی که در بالا اشاره شد، هیچ یک از آن‌ها از دوربین تله‌فوتو بهره نمی‌برد اما گلکسی S20 فن ادیشن از این دوربین بهره می‌برد و می‌تواند تا سه‌برابر به صورت اپتیکال روی سوژه‌ها زوم کند که بسیار عالی است. در نهایت اما می‌رسیم به باتری که ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعت ظرفیت دارد و توسط یک شارژر ۱۵ واتی می‌توان آن را شارژ کرد. این در حالی است که گوشی از شارژر ۲۵ واتی نیز پشتیبانی می‌کند.

نقاط قوت سامسونگ گلکسی S20 فن ادیشن ۵G/4G

  • استاندارد ضد آب IP68
  • موجود در رنگ‌های متنوع و زیبا
  • کیفیت عالی نمایشگر با رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز
  • طول عمر نسبتا خوب باتری
  • عملکرد عالی دوربین‌های گوشی با عملکردی مشابه عملکرد پرچم‌دارهای سری S20
  • پشتیبانی نرم‌افزاری سه‌ساله

نقاط ضعف سامسونگ گلکسی S20 فن ادیشن ۵G/4G

  • وجود شارژر ۱۵ واتی درون جعبه علی‌رغم پشتیبانی از شارژر ۲۵ واتی
  • عملکرد نه‌چندان مطمئن پردازنده‌ی اگزینوس ۹۹۰ بعد از گذشت چند ساعت از انجام کار سنگین
  • پنل پشتی پلاستیکی کمی توی ذوق می‌زند،‌اگرچه کیفیت خوبی دارد
  • عدم بهره‌مندی از قابلیت فوکوس خودکار در دوربین سلفی و کیفیت نه‌چندان خوب تصاویر پرتره با این دوربین

سامسونگ گلکسی A52 5G

۸. سامسونگ گلکسی A52 5G

  • جنس بدنه: جلو از شیشه‌ی گوریلاگلس ۵، فریم و پنل پشتی از جنس پلاستیک، ۱۸۹ گرم با ضخامت ۸٫۴ میلی‌متر، بهره‌مندی از استاندارد ضد آب IP67، مقاوم در برابر نفوذ آب به مدت ۳۰ دقیقه تا عمق ۱ متری
  • مشخصات نمایشگر: ۶٫۵ اینچی از نوع Dynamic AMOLED با وضوح +FHD و رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز و تراکم پیکسلی ۴۰۷ پیکسل بر هر اینچ، با پوشش محافظ گوریلاگلس ۵
  • مشخصات فنی: پردازنده‌ی اسنپدراگون ۷۵۰G به همراه ۶/۸ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۱۲۸/۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی داخلی
  • دوربین: دوربین چهارگانه متشکل از ۶۴ مگاپیکسلی اصلی با پشتیبانی از لرزشگیر اپتیکال، ۱۲ مگاپیکسلی فوق عریض، ۵ مگاپیکسلی ماکرو و ۵ مگاپیکسلی سنجش عمق، امکان فیلم‌برداری با وضوح ۴K و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه، دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی با امکان فیلم‌برداری در وضوح ۴K و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه
  • باتری: ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی با پشتیبانی از شارژر سریع ۲۵ واتی (شارژر ۱۵ واتی درون جعبه وجود دارد)
  • سیستم‌عامل: اندروید ۱۱ قابل ارتقا به اندروید ۱۴
  • سال عرضه به بازار: ۲۰۲۱
  • حدود قیمت: ۱۱ – ۱۳ میلیون تومان
خرید سامسونگ گلکسی A52 5G

می‌رسیم به نماینده‌ی فوق‌العاده ارزشمند از سامسونگ که امسال و با اندروید ۱۱ راهی بازار شد و طبق سیاست جدید شرکت کره‌ای، به مدت سه‌سال هم به سیستم‌عامل جدید اندروید به‌روزرسانی می‌شود. اگرچه این گوشی به اندازه‌ی مدل‌های معرفی شده در بالا قدرتمند نیست اما یکی از مزیت‌های آن، پشتیبانی نرم‌افزاری کم‌نظیر سامسونگ است که شامل این مدل نیز می‌شود.

همانطور که گفته شد، طبق سیاست جدید سامسونگ، گلکسی A52 5G در دسته‌ی گوشی‌هایی قرار می‌گیرد که به مدت سه‌سال سیستم‌عامل جدید و به مدت چهار سال هم آپدیت‌های امنیتی را دریافت می‌کند. بدین ترتیب این گوشی با دریافت اندروید ۱۴ و یک سال بیشتر آپدیت امنیتی به کار خود پایان خواهد داد و همین کافی بود تا گلکسی A52 5G را هم در این لیست داشته باشیم.

از قابلیت‌های خوبی که گلکسی A52 5G دارد می‌توان به بهره‌مندی از نمایشگر Super AMOLED با وضوح +FHD و رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز اشاره کرد که تجربه‌ی کار با آن را بسیار شیرین و لذت‌بخش‌تر می‌کند. البته این نمایشگر بهترین نمونه‌ی موجود در بازار نیست اما برای محصولی که یک میان‌رده به حساب می‌آید، بسیار خوب ارزیابی می‌شود. همچنین استاندارد ضد آب IP67 هم یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این محصول به حساب می‌آید که آن را از نفوذ آب و گرد و غبار به داخل محفوظ نگه می‌دارد.

قلب تپنده‌ی این گوشی را اسنپدراگون ۷۵۰G تشکیل می‌دهد که خب شاید بتوان گفت تنها نقطه ضعف آن به نسبت مدل‌هایی که در بالا به آن اشاره شده همین باشد. اسنپدراگون ۷۵۰G پردازنده‌ی قابلی است اما اصلا نمی‌توان آن را با پردازنده‌های قدرتمند سری اسنپدراگون ۸۰۰ یا حتی اسنپدراگون ۷۸۰G مقایسه کرد. شاید این گوشی از ۸ گیگابایت حافظه‌ی رم بهره ببرد اما خب پردازنده‌ای که در آن قرار گرفته باعث شده ارزش خرید آن به نسبت نماینده‌های شیائومی بسیار پایین بیاید.

بنابراین فقط در صورتی که به محصولات سامسونگ علاقه دارید، می‌توان گلکسی A52 5G را به شما عزیزان به عنوان محصولی که می‌تواند نیازهای نیمه حرفه‌ای شما را برآورده کند پیشنهاد کرد. در غیر این صورت قطعا انتخاب‌های بهتری هم به نسبت آن وجود دارند که در بالا نیز به آن‌ها اشاره شده است.

نقاط قوت سامسونگ گلکسی A52 5G

  • پوشش گوریلاگلس ۵ برای نمایشگر
  • کیفیت عالی نمایشگر با رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز
  • طول عمر بالای باتری
  • عملکرد خوب دوربین اصلی و لرزشگیر اپتیکال
  • پشتیبانی نرم‌افزاری سه‌ساله

نقاط ضعف سامسونگ گلکسی A52 5G

  • بهره‌مند نبودن از دوربین تله‌فوتو
  • قیمت نسبتا بالا و ارزش خرید پایین در مقابل سایر رقبا
  • بهره‌مندی از شارژر ۱۵ واتی درون جعبه با وجود پشتیبانی از شارژر ۲۵ واتی
  • قدرت پردازشی نه چندان بالا به نسبت قیمت

۹. سامسونگ گلکسی A72 4G

  • جنس بدنه: جلو از شیشه‌ی گوریلاگلس ۵، فریم و پنل پشتی از جنس پلاستیک، ۲۰۳ گرم با ضخامت ۸٫۴ میلی‌متر، بهره‌مندی از استاندارد ضد آب IP67، مقاوم در برابر نفوذ آب به مدت ۳۰ دقیقه تا عمق ۱ متری
  • مشخصات نمایشگر: ۶٫۷ اینچی از نوع Dynamic AMOLED با وضوح +FHD و رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز و تراکم پیکسلی ۴۰۷ پیکسل بر هر اینچ، با پوشش محافظ گوریلاگلس ۵
  • مشخصات فنی: پردازنده‌ی اسنپدراگون ۷۲۰G به همراه ۶/۸ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۱۲۸/۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی داخلی
  • دوربین: دوربین چهارگانه متشکل از ۶۴ مگاپیکسلی اصلی با پشتیبانی از لرزشگیر اپتیکال، ۱۲ مگاپیکسلی فوق عریض، ۸ مگاپیکسلی تله‌فوتو با بزرگ‌نمایی ۳ برابری اپتیکال و ۵ مگاپیکسلی سنجش عمق، امکان فیلم‌برداری با وضوح ۴K و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه، دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی با امکان فیلم‌برداری در وضوح ۴K و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه
  • باتری: ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی با پشتیبانی از شارژر سریع ۲۵ واتی (شارژر ۱۵ واتی درون جعبه وجود دارد)
  • سیستم‌عامل: اندروید ۱۱ قابل ارتقا به اندروید ۱۴
  • سال عرضه به بازار: ۲۰۲۱
  • حدود قیمت: ۱۰ – ۱۴ میلیون تومان
خرید سامسونگ گلکسی A72 4G

گلکسی A72 4G از خیلی جهات به نسبت گلکسی A52 متفاوت است و شاید با قابلیت‌هایی که دارد، بتوان آن را گزینه‌ی مناسب‌ترین برای هزینه‌ای که پرداخت می‌کنید دانست. البته این گوشی از لحاظ پردازنده حتی از گلکسی A52 5G هم ضعیف‌تر است و باید آن را ضعیف‌ترین گوشی لیست از این حیث بدانیم اما خب در سایر بخش‌ها توانست این ضعف را به‌خوبی بپوشاند.

اول اینکه نمایشگر این گوشی جز ۰.۲ اینچ اندازه‌ی بزرگ‌تر به نسبت A52 5G هیچ فرق دیگری نداشته و از همان کیفیت، وضوح تصویر و رفرش‌ریت بهره می‌برد که خب همانطور که گفته شد، بسیار خوب ارزیابی می‌شود. هیچ گوشی در این محدوده وجود ندارد که وضوح تصویر ۲K یا بیشتر داشته باشد و اگر هم رفرش‌ریت ۱۴۴ هرتزی داشته باشد، قطعا تفاوت آن با ۱۲۰ هرتز نامحسوس است.

اما نکته‌ی مثبت اصلی به دوربین این گوشی برمی‌گردد. جایی که علاوه بر لرزشگیر اپتیکال، شاهد حضور دوربین تله‌فوتو نیز هستیم که باعث می‌شود گلکسی A72 بتواند همانند یک پرچم‌دار، با بزرگ‌نمایی اپتیکال ۳ برابری، از سوژه‌ها در فواصل نسبتا دور عکاسی یا فیلم‌برداری کند و این قابلیتی است که هیچ یک از گوشی‌های بالا از ان بهره‌مند نبودند.

جز این موضوع، باتری که برای این محصول در نظر گرفته شده هم ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی است و باید آن را یکی دیگر از نقاط قوت این گوشی در نظر بگیریم که می‌تواند به‌راحتی کاربران را به مدت یک روز همراهی کند. لازم به ذکر است برخلاف گلکسی A52 5G که علی‌رغم پشتیبانی از شارژر ۲۵ واتی با شارژر ۱۵ واتی راهی بازار شد، گلکسی A72 با شارژر ۲۵ واتی به فروش می‌رسد.

نقاط قوت سامسونگ گلکسی A72 4G

  • پوشش گوریلاگلس ۵ برای نمایشگر
  • طراحی عالی با استاندارد ضد آب IP67
  • کیفیت عالی نمایشگر با رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز
  • طول عمر بالای باتری
  • کیفیت بالای بلندگوهای استریو
  • عملکرد خوب دوربین اصلی و لرزشگیر اپتیکال
  • امکان ضبط ویدیو ۴K با هر سه دوربین و در هر میزان بزرگ‌نمایی
  • عملکرد عالی دوربین تله‌فوتو
  • پشتیبانی نرم‌افزاری سه‌ساله

نقاط ضعف سامسونگ گلکسی A72 4G

  • عملکرد ناپایدار سنسور اثرانگشت
  • عدم پشتیبانی نمایشگر از استاندارد HDR
  • قیمت نسبتا بالا و ارزش خرید پایین در مقابل سایر رقبا
  • عدم بهره‌مندی از لرزشگیر اپتیکال در ضبط ویدیو با کیفیت ۴K
  • قدرت پردازشی پایین به نسبت قیمت

نکته: در محدوده‌ی قیمتی ۸ میلیون تومان، گوشی ریلمی ۸ پرو هم وجود دارد که با پردازنده‌ی مشابه گلکسی A72 (اسنپدراگون ۷۲۰G) در دسترس قرار می‌گیرد اما از دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی و شارژر ۵۰ واتی بسیار سریع بهره می‌برد و می‌تواند برای کاربرانی که به محصولات این برند چینی علاقه‌مند هستند، گزینه‌ی مناسبی باشد.



گوشی اپل آیفون SE 2020

۱۰. اپل آیفون SE 2020

  • جنس بدنه: پشت و جلو از شیشه، فریم از جنس آلومینیوم، ۱۴۸ گرم با ضخامت ۷٫۳ میلی‌متر، بهره‌مندی از استاندارد ضد آب IP67
  • مشخصات نمایشگر: ۴٫۷ اینچی از نوع Retina IPS LCD با وضوح ۷۵۰ × ۱۳۳۴ و تراکم پیکسلی ۳۲۶ پیکسل بر هر اینچ
  • مشخصات فنی: پردازنده‌ی A13 Bionic به همراه ۳ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۶۴/۱۲۸/۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی داخلی از نوع NVMe
  • دوربین: دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی اصلی با بهره‌مندی از لرزشگیر اپتیکال، قابلیت فیلم‌برداری با وضوح ۴K و سرعت ۲۴/۳۰/۶۰ فریم بر ثانیه، دوربین سلفی ۷ مگاپیکسلی با امکان فیلم‌برداری در وضوح ۱۰۸۰P و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه
  • باتری: ۱۸۲۱ میلی‌آمپر ساعتی با پشتیبانی از شارژر سریع ۱۸ واتی (آداپتور موجود درون جعبه ۵ واتی است)
  • سیستم‌عامل: iOS 13 با امکان به‌روزرسانی حداقل ۵ سال به سیستم‌عامل جدید
  • سال عرضه به بازار: ۲۰۲۰
  • حدود قیمت: ۱۴ – ۱۵٫۹ میلیون تومان
خرید آیفون SE 2020

شاید باورش سخت باشد اما یک محصول از اپل وجود دارد که در محدوده‌ی قیمتی کمتر از ۱۵ میلیون تومان و یا اندکی بیشتر (به خاطر حافظه‌ی داخلی بیشتر) بتوانید روی آن حساب کنید. اگر به محصولی با سیستم‌عامل iOS علاقه‌مند هستید، باید بدانید در محدوده‌ی قیمتی ۱۴ تا ۱۶ میلیون تومان یک گوشی جذاب وجود دارد که طی یک سال اخیر، همیشه در جمع پرفروش‌ترین گوشی‌ها بوده و توانست نظر مثبت بسیاری از کاربران را به خود جلب کند. در رابطه با آیفون SE 2020 صحبت می‌کنیم که سال گذشته، با نمایشگری ۴٫۷ اینچی راهی بازار شد.

ظاهر گوشی کاملا شما را به یاد گوشی‌های ماقبل ۲۰۱۷ اپل می‌اندازد، حواشی زیاد به علاوه‌ی کلید هوم دایره‌ای شکل که حسگر اثرانگشت هم با آن ادغام شده. از لحاظ قدرت سخت‌افزاری، با محصولی فوق‌العاده قدرتمند طرف هستیم اما ظرفیت ۱۸۲۱ میلی‌آمپر ساعتی باتری آن باعث شده نتوانید آنطور که باید از کار با آن لذت ببرید.

اگر به استفاده از گوشی‌هایی با نمایشگر کوچک علاقه‌مند هستید و می‌خواهید محصولی که خریداری می‌کنید از لحاظ قدرت سخت‌افزاری کم‌نظیر باشد، آیفون SE می‌تواند گزینه‌ی بسیار خوبی باشد. اما از طرفی این گوشی تنها از یک دوربین بهره می‌برد (که آن هم کیفیت نسبتا بالایی دارد)، حواشی بسیار زیادی نمایشگر آن را فرا گرفته و از لحاظ نگه‌داری شارژ هم وضعیت خیلی خوبی ندارد. اما با در نظر گرفتن قیمتی که آیفون SE 2020 دارد، می‌توان این نقاط ضعف را تا حدودی منطقی دانست؛ اگر به سیستم‌عامل iOS علاقه داشته باشید، در این محدوده‌ی قیمتی، آیفون SE 2020 تنها گزینه‌ی مناسب برای خرید خواهد بود.

نقاط قوت سامسونگ اپل آیفون SE 2020

  • طراحی کوچک و جمع و جور، سبک‌وزن با مقاومت در برابر نفوذ آب
  • نمایشگر روشن با کنتراست بالا
  • عملکرد سخت‌افزاری کم‌نظیر به لطف تراشه‌ی قدرتمند A13
  • بلندگوهای استریو قدرتمند
  • عملکرد عالی، دقیق و سریع تاچ‌آیدی
  • عملکرد خوب دوربین اصلی خصوصا در نور روز (در نور شب عملکرد گوشی خوب است)
  • عملکرد عالی در فیلم‌برداری با بهره‌مندی از لرزشگیر اپتیکال
  • پشتیبانی نرم‌افزاری بلندمدت (۵ ساله)
  • ارزان‌ترین آیفون موجود برای کسانی که به تجربه‌ی محصولات اپل علاقه‌مند هستند

نقاط ضعف سامسونگ اپل آیفون SE 2020

  • حواشی بسیار زیاد در بخش بالا و پایین نمایشگر
  • طول عمر باتری بسیار پایین است
  • عدم بهره‌مندی از حالت شب در اپلیکیشن دوربین
  • وجود شارژر ۵ واتی بسیار کند درون جعبه
  • انتقال فایل از طریق iTunes ممکن است برای خیلی‌ها آزاردهنده باشد

نوشته بهترین پرچم‌داران اقتصادی؛ چطور با پول گوشی میان‌رده، پرچم‌دار بخریم؟ اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala